طرح‌ها و پروژه‌ها

چگونه صنعت برق سرمایه‌گریز شد

تعارض منافع از این نظر که رانت و فساد ایجاد می‌کند، یکی از مباحثی است که مورد توجه سیاست‌گذاران و قانون‌نویسان قرار دارد. تعارض منافع در اشکال مختلف بروز می‌کند و یکی از اشکال آن اشتغال نیروهای دولتی در بخش خصوصی است که می‌تواند منجر به بروز فساد شود. به اعتقاد علیرضا اسدی، معاون پژوهشی سندیکای صنعت برق در گفت‌وگو با «شرق» از دو وجه تعارض منافع در وزارت نیرو پرده برمی‌دارد که نام آنها را تعارض منافع افقی و عمودی گذاشته است. تعارض منافع افقی در زنجیره تولید و بین شرکت‌های شبه‌دولتی به عنوان پیمانکار با بخش خصوصی تأمین‌کننده ... مطالعه بیشتر

همایش فساد در دانشگاه امیرکبیر

در مقدمه کتاب آمده است که در فضای بحران زده و نابه سامان بعد از انقلاب اسلامی، جنبش دانشجویی می‌توانست نقش بیدارگری و اصلاح طلبی را ایفا کند اما در فضای آفت زده بر فعالیت‌های دانشجویی به خصوص دانشگاه امیرکبیر، تنها یک تشکل مستقل، اندیشمند، اصولگرا و منتقد می‌توانست فضا فکری دانشگاه را به سمت تبیین اسلام ناب و ارزش‌های انقلاب اسلامی ببرد و آن «کانون اندیشه دانشجوی مسلمان» بود. این کانون دانشجویی در راستای اصول اولیه انقلاب مبنی بر سلامت اقتصادی و ساده زیستی مدیران و معضل روز، فساد مالی و غفلت حاکمیت از آن، تلاش به پیگیری و ... مطالعه بیشتر
کتاب حمایت‌گری اجتماعی به نفع فقرا

حمایت‌گری اجتماعی به نفع فقرا (حکمرانی، سیاست‌گذاری، سیاست و قوانین عمومی امریکا)

نام نویسنده: Catherin M.Paden شرح مختصری از کتاب: نمایندگی فقرا هیچ‌گاه اولویت اول سازمان‌های حقوق مدنی که رسالت آن‌ها ریشه‌کن‌سازی رویه‌ها و سیاست‌های تبعیض‌آمیز است، نبوده است. محققان استدلال می‌کنند که فعالیت‌ها و ایدئولوژی‌های گروه‌های حقوق مدنی که با طبقه متوسط مشخصی کار می‌کنند تا قبل از دهه ۱۹۶۰ و جنبش حقوق مدنی دچار اریب بوده است. علاوه بر آن، تمامی سازمان‌های سیاسی با مشکل عدم تمایل برای نمایندگی فقرا روبه‌رو هستند؛ چنین حمایت‌گری­ای پرهزینه و از منظر سیاسی غیرمعمول است بنابراین عموماً با سایر مسائل که محور اصلی مأموریت سازمان هستند مبادله می‌شوند. در کتاب حمایت‌گری حقوق مدنی به ... مطالعه بیشتر

زندگی حرفه‌ای، مبارزات شخصی: اخلاق و حمایت‌گری در تحقیقات مربوط به بی‌خانمان‌ها

نام نویسنده: Randall Amster Trenna Valado شرح مختصری از کتاب: این ویرایش از کتاب موضوعات مهم تحقیقاتی را از طریق لنز بی‌خانمانی توضیح می‌دهد، برخی از محققان برجسته در این زمینه را از رشته‌ها و دیدگاه‌های مختلف  گردهم می‌آورد تا وضعیت حاشیه‌نشینی و معضلات اخلاقی را کشف کند که در درون آن به‌وجود آمده است. نویسندگان بینش‌هایی را از واقعیت‌ها و چالش‌های حوزه تحقیق اجتماعی ارائه می‌دهند تا دانشجویان، فعالان، دست‌اندرکاران، سیاست‌گذاران و ارائه‌دهندگان خدمات را همانند محققان تازه‌کار و متصدی در زمینه‌های مختلف تحقیقی از رشته‌های انسان‌شناسی و جامعه‌شناسی گرفته تا جغرافیا و مطالعات فرهنگی راهنمایی کند. گرچه بسیاری ... مطالعه بیشتر
رهبران سیاسی در بحران کرونا- مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه

رهبری عمومی در شرایط بحران -۱۸

در یادداشت‌های قبل در مورد ضرورت بازآرایی سازمانی دولت‌ها در مواجهه با بحران از طریق بکارگیری ساختارهای منعطف، سریع و هموار  بحث کرده‌ام. مدل‌های مختلفی برای این نوع ساختار وجود دارد اما توصیۀ من بکارگیری سازوکار دانه برفی است. در این‌جا یک تیم مرکزی (مانند هستۀ دانۀ برف) هست که هماهنگ‌کنندۀ مجموعۀ دیگری از تیم‌های متصل به آن می‌شود. تمامی این تیم‌ها به‌عنوان یک کل، اقدامات عملیاتی انجام می‌دهند، یاد می‌گیرند و به اشتراک می‌گذارند. من چنین ساختاری را در اقدامات کشورهایی همچون لیبریا و بحرین برای مقابله با بحران ابولا در سال ۲۰۱۴ و بحران کنونی کووید-۱۹ یا کرونا ... مطالعه بیشتر
کرونا ویروس ایران

«دولت محدود» برای غلبه بر کووید-۱۹ چه کاری می‌تواند انجام دهد؟

دولت محدود و تعریف آن حجم بزرگ گزارش‌های تولید شده در دوره همه‌گیری اگرچه خود نشان می‌دهد بدنه کارشناسی دولت اهداف و مسیرهای مختلفی را مدنظر قرار دارد، اما واقعیت آن است که تمام توصیه‌ها یک مفروض اصلی را در پیشنهادات خود به طور ضمنی بیان دارند و آن اشاره به این موضوع دارد که «دولت» یک سازمان منسجم و یکپارچه است که اهداف مشخصی را دنبال می‌کند. این فرض از تعریف وبری دولت ناشی می‌شود. وبر دولت را سازمانی تعریف می‌کند که انحصار مشروع استفاده از زور (نیروی فیزیکی) در یک قلمرو جغرافیایی مشخص را دارد[۱]. تعریف فوق باعث ... مطالعه بیشتر

تمرین خیابانی: تغییر نگرش نسبت به فقر و کمک‌های عمومی

نام نویسنده: Lori McNeil شرح مختصری از کتاب: مطالعات سازمان‌های غیرانتفاعی درگیر کاهش فقر در شهر نیویورک در مقایسه با برنامه‌های موجود در سراسر امریکا، چشم‌اندازی از خط مقدم شیوه‌های تحقیقاتی نوآورانه طراحی‌شده برای حل مشکلات جامعه را در روشی به نام تمرین خیابانی[۱] ارائه می‌دهند. این تمرین حالتی را بررسی می‌کند که در آن سازمان‌ها پلی میان تحقیقات در خصوص حمایت‌گری و مطالعات در این باره ایجاد می‌کنند. با احتساب روش‌هایی که در آن تحقیقات به کاهش یا حل یک مشکل در جامعه کمک می‌کند، این کتاب جزئیات مربوط به موفقیت‌ها و شکست‌های کار حمایت‌گری، مشکلات و محدودیت‌های تحقیقات ... مطالعه بیشتر
نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی

شراکت تخصیص‌گران در بازی منافع

سازمان شفاف‌سازی معتقد است تعارض منافع، موقعیتی است که در آن یک مقام دولتی، هم‌زمان در بخش خصوصی دارای سهام، مدیریت یا منفعتی است که آن شرکت تحت کنترل یا تحت تأثیر تصمیم‌های او قرار دارد؛ برای نمونه اگر در بخش درمان کشور، شرکت‌هایی که تجهیزات پزشکی برای بیمارستان‌ها تهیه می‌کنند، همکار مدیران بخش درمان باشند، می‌توانند با گران‌تر فروختن تجهیزات، منافع شخصی خود را بر منافع عمومی ترجیح دهند و فساد در این بخش شکل بگیرد. این نمونه را می‌توان به تمام بخش‌های دولت تسری داد و از این جهت برای مقابله با فساد، رسیدگی به این موضوع اهمیت ... مطالعه بیشتر

رهبری عمومی در شرایط بحران– ۱۷

این یادداشت بخش دوم مصاحبۀ من با مارک مور است (می‌توانید بخش اول را اینجا بخوانید). پرسش آن است که دولت‌ها باید در شرایط بحرانی چطور به مسئلۀ ارزش عمومی بپردازند – و به‌ویژه تناقضات احتمالی در ارزش عمومی که ناشی از انتخاب اقدامات متفاوت در مقابله با بحران است. به‌عنوان‌مثال، دستورات مربوط به ماندن در خانه می‌تواند سلامت عمومی را بهبود بخشد (یک ارزش عمومی) اما آیا این به هزینۀ [از دست رفتن] رفاه اقتصادی (یک ارزش عمومی دیگر) است؟ ردیابی دقیق تماس‌ها می‌تواند سلامت عمومی را بهبود بخشد (یک ارزش عمومی) و به کشورها کمک کند به حالت ... مطالعه بیشتر

نقش سازمان‌ها در مبارزه با فساد

هدف اصلی این کتاب استفاده از روش توصیفی و اکتشافی برای شناسایی نهادها و آکادمی‌های تخصصی و پیشرفته ضد فساد در نقاط مختلف جهان و بررسی مقایسه‌ای نحوهٔ عملکرد و همچنین مطالعه الگوهای آموزشی و عملیاتی و نقش این نهادها در فرایند مقابله با فساد در جوامع خود و در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی است تا الگویی کاربردی برای انجام اقدامات مشابه در اختیار نهادهای ذی‌ربط در جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه سازمان بازرسی کل کشور ترسیم کند. این کتاب مشتمل بر شش فصل است. فصل اول به کلیات، اهمیت و ضرورت موضوع نهادهای ضد فساد و مفاهیم بنیادین (حکمرانی خوب، ... مطالعه بیشتر

جهانی عاری از فقر کودکان

نام نویسنده: UNICEF شرح مختصری از کتاب: کتاب «جهانی عاری از فقر کودکان» توسط یونیسف و در قالب ارائه پنج مرحله یا عزیمتگاه برای مقابله با فقر کودکان تدوین شده است. فصل سوم کتاب متمرکز بر موضوع حمایت‌گری برای مقابله با فقر کودکان است. در میان طیف‌های سیاسی توافقی جهانی وجود دارد که هر دختر و پسر لایق بزرگ شدن در محیطی عاری از فقر و با فرصت‌های برابر برای دستیابی به حداکثر پتانسیل خود هستند. بر همین اساس، چشم‌انداز پایان دادن به فقر کودکان، می‌تواند احساسات طیف وسیعی از سیاستمداران را همانند اعضای عمومی جامعه تحت تأثیر قرار دهد. ... مطالعه بیشتر
اقدامات حمایتی دولت‌های همسایۀ ایران

گزارش ۴| دولت‌های همسایۀ ایران چگونه از نیروی‌کار و گروه‌های آسیب‌پذیر در برابر بحران کرونا حمایت می‌کنند؟

سازمان بین‌المللی کار در ادامۀ گزارش‌های خود دربارۀ بحران کرونا، مجموعه‌ای از داده‌ها را بر روی وب‌سایت خود منتشر کرده است که اطلاعات جامعی را در مورد اقدامات دولت‌های مختلف در راستای مقابله با کرونا و بسته‌های حمایتی ارائه‌شده از جانب آنان در اختیار قرار می‌دهد. آن‌چه در این گزارش می‌خوانید مجموعه‌ای از اقدامات حمایتی دولت‌های همسایۀ ایران در برابر بحران کرونا می‌باشد که بر اساس داده‌های سازمان بین‌المللی کار گردآوری شده‌اند. بررسی داده‌های سازمان بین‌المللی کار نشان می‌دهد که از میان هفت کشور همسایۀ ایران که در این گزارش به آن‌ها پرداخته شده است، ترکیه، آذربایجان، پاکستان و عربستان ... مطالعه بیشتر
تضاد منافع- مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه

تعارض منافع چه چیزی نیست؟

تعارض یا تضاد منافع  مفهوم مناقشه برانگیزی است که تشخیص مصادیق آن اندکی نیاز به باریک‌بینی دارد زیرا اگر به دام خلط مفهومی بیافتید، نیازمند است تا نسبت به مصادیق و اشکال آن تجدیدنظر و بازنگری داشته باشید. کاربران فضای مجازی، سلبریتی‌ها و حتی نخبگان جامعه در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها از مفهوم تعارض منافع و گاهی اوقات تضاد منافع برای توضیح یک موقعیت نامناسب و بد استفاده می‌کنند تا به دیگران ناهنجاری و یا خلافی را هشدار دهند. این استفاده روزافزون از ادبیات تعارض منافع می‌تواند خوشایند تلقی شود زیرا که جامعه برای آشنایی با یک مفهوم جدید و ... مطالعه بیشتر

حمایت از بی‌خانمان‌ها و ساخت زبان آورانه (ریتوریکال) از خانه اجتماعی

نام نویسنده: Melanie Loehwing شرح مختصری از کتاب: کمک‌رسان‌ها به افراد بی‌خانمان گاه تنها طرفدار تأمین مایحتاج اولیه (نیازهای ضروری) افراد بی‌خانمان هستند و سایر نیازهای آنان مانند محرومیت‌های سیاسی و اجتماعی آن‌ها را نادیده می‌گیرند. در این کتاب لوون صفات نوعی بی‌خانمان‌ها را از طریق رهیافتی غیرمعمول از حمایت‌گری و کمک به افراد بی‌خانمان توصیف می‌کند. درحالی‌که حمایت‌های سنتی از بی‌خانمان‌ها بر اهمیت رنج آن‌ها بنا نهاده شده است این کتاب به‌طور ضمنی از افرادی که دارای خانه هستند دعوت می‌کند تا مسئله بی‌خانمانی را به‌عنوان یک ناهنجاری بشناسند که به‌نوعی برای افراد مبتلا به آن زندگی خارج از ... مطالعه بیشتر
ویروس کرونا- مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه

رهبری عمومی در شرایط بحران– ۱۶

در چند یادداشت اخیر درس‌های آموخته شده از بحران سال ۲۰۱۴ ابولا در لیبریا و بحران کنونی کووید-۱۹ یا ویروس کرونا در بحرین ارائه شد. من این‌ درس‌ها را در این مقطع ارائه می‌کنم، چراکه روایت‌هایی عملی از اهمیت انطباق منعطف، هموار و سریع ساختارهای سازمان‌دهی در مواجهه با بحران هستند. خوانندگان همیشگی می‌دانند که من به مدل «دانه برفی» چنین ساختاری علاقه‌مند هستم (در این ساختار تیم‌های مختلف حول یک تیم هسته‌ای هماهنگ‌کننده قرار می‌گیرند). جزئیات بیشتری در مورد جنبه‌های مختلف عملی این ساختارها در یادداشت‌های بعدی ارائه خواهم داد. ازجمله موضوعاتی که به آن‌ها خواهم پرداخت: رابطۀ رهبری ... مطالعه بیشتر

چگونه با روش Advocacy  فقرزدایی کنیم؟

مقدمه کتاب در یک متفاهم کلی از مفهوم فقر، تهیدستی یا فقر به وضعیتی اطلاق می‌شود که فرد فاقد میزان معینی دارایی‌های مادی برای تامین نیازهای اساسی خود باشد. امروزه فقر، معنای گسترده‌تری از فقر مادی شامل عدم دسترسی به آب پاکیزه، تغذیه، خدمات بهداشتی، آموزش، پوشاک و سرپناه، استانداردهای زندگی، بیمه اجتماعی و اشتغال را در برمی‌گیرد. از منظر عالمان علوم اجتماعی، فقر حداقل در چهار بعد فقدان سرمایه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و نمادین قابل تعریف است. میان این چهار بعد اغلب نوعی توازن و هم‌شکلی برقرار می‌شود؛ افرادی که درگیر فقر اقتصادی هستند، عموماً دچار طرد اجتماعی شده ... مطالعه بیشتر

توسعه ظرفیت و توان‌افزایی از طریق شبکه‌سازی

ایده تشکیل شبکه به همایش توسعه اشتغال و کارآفرینی توسط جامعه نیکوکاری ابرار وابسته به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در تیرماه ۱۳۹۲ بازمی‌گردد. کمیته شبکه‌سازی بعد از این همایش با ۸ سمن و موسسه نیکوکاری تشکیل و به مرور به ۱۶ سازمان رسید که هر دو هفته یک بار و در طی جلساتی اساس شکلگیری شبکه‌ای در سطح ملی را پایه گذاری کردند. کمیته شبکه‌سازی مذکور در تاریخ ۲۵ آذر سال ۱۳۹۲ جلسه‌ای را با حضور جمع کثیری از سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه‌های مختلف و مرتبط برگزار و ضمن ارائه ماموریت خود ۱۰ موسسه را به عنوان ... مطالعه بیشتر

راهکارهایی برای سه معضل فراروی انقلاب اسلامی

چگونه می‌توانیم معایب و نواقص را برطرف کنیم، فسادها را بزداییم و به معنای درست کلمه، اصلاح را در کشور به وجود بیاوریم. این سؤال بسیار مهمی است و جا دارد که ذهن‌های همهٔ کسانی که به سرنوشت این کشور و این ملّت علاقه‌مندند، روی این سؤال متمرکز بشود. امروز مسئلهٔ اصلاحات در کشور مطرح است. نویسنده با ارجاع به سخنان مقام معظم رهبری اشاره می‌کند که از مشکلات فراروی انقلاب، مبارزه با سه معضل مهم اجتماعی یعنی فقر، فساد و تبعیض است و مبارزه با آن را اصلاحات واقعی می‌دانند. نویسنده نیز هدف خود را بررسی سه معضل فقر، ... مطالعه بیشتر
اثرات بحران کرونا

گزارش ۳| وخیم‌تر شدن اثرات بحران کرونا و تحت تاثیر قرار گرفتن ۸۱٪ نیروی کار در جهان

سازمان بین‌المللی کار هفته گذشته دومین گزارش خود را از کووید-۱۹ و فضای کار در خصوص اثرات بحران کرونا جهان منتشر کرد. طبق گزارش این سازمان، این همه‌گیری جهانی، ۲.۷ میلیارد از ۳.۳ میلیارد نفر نیروی کار (معادل ۸۱ درصد) در جهان را تحت تأثیر قرار داده‌است. گرچه بیشتر شاغلینی که تحت تأثیر تدابیر کنترلی قرار گرفته‌اند ساکن مناطق توسعه‌یافته‌تر هستند، کووید-۱۹ کشورهای درحال‌توسعه را نیز نشانه گرفته است؛ مناطقی با ظرفیت‌ها و منابع بسیار محدودتر. با وجود اقداماتی از قبیل قرنطینه (محدود یا کامل)، تعطیلی کسب‌وکارها (الزامی یا توصیه شده)، محدودیت‌های جابجایی، تعطیلی مدارس و سایر تدابیر کنترلی، کووید-۱۹ ... مطالعه بیشتر

شبکه‌سازی برای محو کار کودکان

جرقه‌های اولیه‌ی شکل‌گیری این شبکه به  شهریور ۱۳۸۲ و «کارگاه همفکری برای کودکان کار و خیـابان» که با همـکاری یونیسف و سـازمانهای دولتی و غیر دولتـی مرتبط برگزار شد، بازمی‌گردد. در پایان کارگاه، پیشنهاد ایجاد شبکه ای از سازمان‌های دولتی و غیردولتی برای کمک به کودکان کارو خیابان از طــرف شرکت کنندگان مطرح شد. تعدادی از سازمان‌های دولتی (سازمان بهزیستی، وزارت کار، وزارت آموزش و پرورش) و سازمان‌های غیر دولتی (انجمن پژوهش های آموزشی پویا، انجمن حامیان کودکان کار و خیابان، انجمن حمایت از حقوق کودکان و انجمــن حمایت از کودکان کار) با پذیرش این ضرورت و طی برگزاری جلسات ... مطالعه بیشتر