مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه منتشر کرد:

کتاب تعارض منافع به زبان ساده، ویژه کارکنان دولت


کتاب تعارض منافع به زبان ساده منتشر شد. کتاب «تعارض منافع به زبان ساده ویژه کارکنان دولت» برای کارکنان دولت تدارک دیده شده است و به دور از پیچیدگی‌های مالوف کتب این حوزه موجب آشنایی کارکنان دولت با مفهوم و موقعیت‌های تعارض منافع شود. همچنین این کتاب پیامدهای تعارض منافع در نظام اداری، نحوه مدیریت تعارض منافع و چالش‌های مدیران سازمانی و کارکنان برای مدیریت تعارض منافع را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد. این کتاب توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی تهران منتشر شده است.

تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۰۲

کتاب تعارض منافع به زبان ساده

کتاب تعارض منافع به زبان ساده ویژه کارکنان دولت با محتوای آموزشی تعارض منافع برای کارکنان بخش عمومی منتشر شد. این کتاب کوتاه و مختصر با هدف آشنایی کارکنان دولت با تعارض منافع و ترویج فرهنگ مدیریت آن در دستگاه‌های دولتی تالیف شده است. سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی تهران این کتاب را منتشر کرده است.

پشت‌نویس کتاب تعارض منافع به زبان ساده

موقعیت‌های تعارض منافع در میان کارکنان دولت موجب ناکارآمدی در جریان اداری شده و ریسک فساد را افزایش می‌دهد. اما مهم‌تر از همه تعارض منافع کارکنان دولت موجب موجب افزایش بی‌اعتمادی شهروندان به نظام اداری کشور می‌شود. از سال ۱۳۹۶ با ارائه پیش‌نویس لایحه مدیریت تعارض منافع پیگیری حل این مشکل در نظام اداری آغاز شد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم شناسایی و مدیریت مصادیق تعارض منافع در میثاق دولت با مردم جای گرفت.

کتاب تعارض منافع به زبان ساده ویژه کارکنان دولت تدارک دیده شده است. این کتاب به دور از پیچیدگی‌های مالوف کتب این حوزه موجب آشنایی کارکنان دولت با مفهوم و موقعیت‌های تعارض منافع شود. همچنین این کتاب پیامدهای تعارض منافع در نظام اداری، نحوه مدیریت تعارض منافع و چالش‌های مدیران سازمانی و کارکنان برای مدیریت تعارض منافع را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.

ساختار کتاب تعارض منافع به زبان ساده

این کتاب از پنج بخش تشکیل شده است. در بخش اول آن مفهوم تعارض منافع توضیح داده می‌شود. تعریف تعارض منافع، انواع و موقعیت‌های آن مباحث اصلی این بخش را تشکیل می‌دهد. بخش دوم کتاب بر پیامدهای تعارض منافع در نظام اداری تمرکز دارد. این بخش پیامدهایی چون فساد، ناکارآمدی، کاهش اعتماد عمومی و فقر و نابرابری ناشی از تعارض منافع در ساختار اداری را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.

بخش سوم کتاب به روش‌های مدیریت تعارض منافع اختصاص داده شده است. در این فصل تلاش شده است راهکارهای مدیریت انواع نظام‌مند و غیرنظام‌مند تعارض منافع برای مخاطبان روشن شود. بخش چهارم کتاب چالش‌های مدیریت تعارض منافع را توضیح می‌دهد. چالش‌هایی شامل مقاومت سازمانی، عدم توجه به «نظام» مدیریت تعارض منافع، نبود زیرساخت‌ها و غیره بخشی از این چالش‌ها است.

بخش پنجم کتاب با عنوان «انطباق تکرارشونده مسئله‌محور، رویکردی برای مدیریت تعارض منافع» تلاشی برای پیوند بین تعارض منافع و قابلیت سازمانی مورد نیاز برای مدیریت آن است. محتوای عمده این فصل متکی بر کتاب «توسعه به مثابه توانمندسازی حکومت: شواهد، تحلیل، عمل» است و نوعی کاربست آن در مدیریت تعارض منافع به حساب می‌آید.

کتابی برای آموزش

کتاب تعارض منافع به زبان ساده به عنوان کتابی آموزشی تدارک دیده شده است. بنابراین این کتاب تلاش کرده است به ساده‌ترین زبان ممکن و بر بستر مثال‌های گسترده موضوعات را پیش ببرد. این کتاب شامل مثال‌های فرضی و واقعی فراوانی است که کارکنان دولت را با مفهوم تعارض منافع آشنا می‌کند. علاوه بر این تمرین‌های متعددی برای فراگیری مفاهیم کتاب در نظر گرفته شده است که مخاطبان با پاسخ به آن‌ها دانش خود را محک می‌زنند. ارائه پاسخ به تمرین‌ها با توجه به بستر هر سازمان کمک می‌کند تا کارکنان به صورت عینی با تعارض منافع در سازمان خود آشنا شوند.

همچنین کادرهایی با عنوان «برای آگاهی بیشتر» برخی موضوعات جذاب و جانبی با مفهوم تعارض منافع را در اختیار مخاطبان این کتاب قرار داده است. از طرف دیگر تلاش شده است تا کتاب با کمترین حجم در اختیار مخاطبان قرار گیرد. این موضوع برای افزایش احتمال اقبال مخاطبان به کتاب یک ویژگی کلیدی محسوب می‌شود.

در نهایت لازم به ذکر است که کتاب تعارض منافع به زبان ساده محتوای درسی دوره آموزشی «تعارض منافع در بخش دولتی» است. این دوره توسط مرکز آموزش مدیریت دولتی ارائه می‌شود. سازمان‌هایی که کارکنان خود را موظف به شرکت در این دوره می‌کنند، می‌توانند این کتاب را در اختیار کارکنان خود قرار دهند.

 

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند با شماره ۰۲۱۶۶۹۷۷۸۰۰ داخلی ۳۱۲ تماس بگیرند. همچنین امکان تهیه کتاب با مراجعه حضوری نیز فراهم است.

لینک کوتاه https://iran-bssc.ir/?p=23894

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *