توانمندسازی جامعه و حاکمیت ایدهی تقویت همزمان ظرفیتهای جامعه و حاکمیت را برای توسعه مدنظر دارد. برای توسعهی پایدار نیازمند حضور همزمان جامعه و دولت قوی هستیم؛ ضعف و خلل در هر یک از این دو طرف، باعث شکنندگی مسیر توسعه میشود؛ توسعهی آمرانه و دولتمحور همان اندازه در معرض بیثباتی است که توسعهی اجتماعمحور در فقدان دولت قوی.
توانمندسازی جامعه و حاکمیت ایدهی تقویت همزمان ظرفیتهای جامعه و حاکمیت را برای توسعه مدنظر دارد. برای توسعهی پایدار نیازمند حضور همزمان جامعه و دولت قوی هستیم؛ ضعف و خلل در هر یک از این دو طرف، باعث شکنندگی مسیر توسعه میشود؛ توسعهی آمرانه و دولتمحور همان اندازه در معرض بیثباتی است که توسعهی اجتماعمحور در فقدان دولت قوی.
نباید اسیرشوهای مبارزه با فساد و ایجاد شفافیت شد خانی در این نشست که از سوی انجمن علمی علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در محل این دانشکده برگزار شد، سخنان خود را با موضوع «فساد چیست؟ » آغاز کرد. وی با بیان این جمله چالشی که امروز در ایران در ایجاد شفافیت با آن مواجه هستیم وجود شوهای شفافیت از سوی مسئولان و نهادهای مختلف است، گفت: این امر در حال لوث شدن است، به عنوان مثال برخی مسئولان مدیران جوان انتخاب میکنند میگویند در جهت شفافیت عمل کرده اند. برخی سفر استانی میروند میگویند در ... مطالعه بیشتر
فصل های دیگر تشریح و تحلیل نمونههایی است که هریک جنبههایی از رابطه فساد اقتصادی به توسعه نیافتگی را برملا میکنند و سوالات جالب و گاه آزاردهندهای را در مقابل خواننده میگذارند و در عین حال راهکارهایی برای مبارزه با تبهکاری اقتصادی که به باور آنان از موانع اصلی توسعه اقتصادهای عقب مانده است پیشنهاد میکنند. فصل دوم با عنوان «شرکت سهامی سوهارتو» با این پرسش آغاز میشود که پسر رییس جمهور بودن چقدر ارزش دارد؟ و بلافاصله جواب داده میشود که اگر از یک شهروند معمولی اندونزی این سوال پرسیده شود حتما خواهد گفت زیاد خیلی هم زیاد و ... مطالعه بیشتر
با وجود سوداگری در بازار مسکن و زمین در ایران، نمیتوان انتظار سرمایهگذاری و رونق در تولید را داشت. چنانکه این چرخه معیوب منجر به افزایش قیمت زمین در سالهای اخیر شده است، در نتیجه نیازمندان واقعی خرید مسکن نمیتوانند مسکن مد نظر خودشان را بخرند و یا حتی وامهای مسکن نیز کفاف خرید نمیدهند. یکی از راههای کنترل قیمت مسکن و کاهش حجم سوداگری در املاک، شفافیت بازار است که با مالیات بر مسکن و نظارت بر خریداران املاک امکانپذیر میشود. در صورت شفافیت بازار مسکن میتوان جلوی سوداگری در املاک و رشد قیمتهای نجومی را گرفت تا عدهای ... مطالعه بیشتر
منظور از شفافیت، آگاهی از موضوعها، شیوههای تصمیمگیری و از همه مهمتر تصمیماتی است که میتواند زندگی همه را تحت تاثیر قرار دهد. چنانکه شفافیت و پاسخگویی کلید اصلی حکمرانی خوب است. با وجود لوایح متعدد شفافیت در ایران همچون لایحه «آزادی اطلاعات» در سال ۱۳۸۴، قانون «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» در سال ۱۳۸۷، قانون «ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد» در سال ۱۳۹۰، گامهای عملی آن چندان استوار و محکم برداشته نشده است. با این حال دو پورتال دولتی «خدمات دولت هوشمند» و «سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» امکان رصد دولت را به ... مطالعه بیشتر
وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان یکی از وزارتخانههای پیشرو در شفافیت، توانسته است تا با انتشار دادههایی همچون لیست قراردادها و معاملات صندوق بازنشستگی و هلدینگهای وابسته، رشته تحصیلی اعضای هیات مدیره شرکتها، لیست حقوق و مزایای مدیران، مستندان اشتغال روستایی و عشایری و … وعدههای شفافیت در دولت را عملی کند. همچنین سامانههایی برای هدف شفافیت عملکرد وزارتخانه همچون «سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون کشور»، «سامانه شفافیت سازمان بهزیستی»، «سامانههای گزارشی دریافتکنندگان تسهیلات اشتغال روستایی و خانگی» و «سامانه شفافیت در صندوق بازنشستگی کشوری» طراحی و اجرا شده است. مطالب مرتبط: دولت الکترونیک؛ تعامل دیجیتال ... مطالعه بیشتر
طبق پژوهشها، ایران تاکنون یازده نهاد مبارزه با فساد را تشکیل داده است اما سوال اصلی این است که این نهادها چقدر در مبارزه با فساد موفق عمل کردهاند. آیا آنها دستاوردها و عدم موفقیتشان را به طور شفاف با مردم در میان میگذارند؟ اغلب اقدامات این نهادها در هالهای از ابهام قرار دارند. نشستها و جلساتشان با خروجیهای قابل ارزیابی در رسانهها پوشش داده نمیشوند. همچنین اعضای این نهادها در معرض پرسشهای رسانهها و افکار عمومی قرار نمیگیرند. در این اینفوگرافی نهادهایی مثل هیاتهای عالی نظارت، کمیته مبارزه با فساد، تقلب و پولشویی، ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی ... مطالعه بیشتر
بانک میتواند مبداء مفاسدی همچون پولشویی، اختلاس، فرار مالیاتی و … باشد. ایران نیز بخاطر سطح پایین استاندارهای نظارتی بر حسابهای بانکی، عدم شفافیت در صورتهای مالی بانکی، فقدان تجربه و عدم صلاحیت مدیران بانکی و … در معرض بسیاری از مفاسد مالی و اقتصادی در کشور است. چنانکه یکی از بزرگترین آسیبهایی که کشور از آن میبیند، کاهش رشد اقتصادی و کاهش رفاه عمومی است. با شناسایی تمام خلاهای بانکی و آسیبهای آن، بانک مرکزی باید بسترهای لازم برای شفافسازی نظام بانکی همچون سامانه نهاب و … را با جدیت پیگیری کند. مطالب مرتبط: شفافیت گامی به سوی ارتقا ... مطالعه بیشتر
پروندههایی با ساختارهای متفاوت و در برخی موارد به زبان اصلی و همراه با یادداشتهای حین تحقیقات، در بازه زمانی هشت ماه دریافت و برای تبیین جنبههای پولشویی و نکات کلیدی آن، توسط گروه کارشناسی تحلیل و بررسی گردید. تاکید این اثر بر اقدامات بانکها، بیمهها، صرافیها و سایر موسسات مالی و ارتباط نظام یافته آنها با نهادهای نظارتی از جمله مرکز اطلاعات مالی است. باتوجه به اهمیت مبارزه با پولشویی در مبارزه با جرایم مالی و فساد، یکی از کمبودهای مهم آموزش و آشنایی کارشناسان مالی، بانکداران و … است که این کتاب گامی برای رفع این فقدان است. ... مطالعه بیشتر
براساس تبصره ۲۱ قانون بودجه سال ۱۳۹۸: الفـ بهمنظور ایجاد انضباط مالی، هماهنگی و پرداخت بهموقع حقوق کارکنان، کلیه دستگاههای اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه موظفاند از ابتدای سال ۱۳۹۸ اطلاعات مربوط به هرگونه پرداخت از محل منابع عمومی و اختصاصی را مطابق ضوابط زیر در اختیار خزانهداری کل کشور قرار دهند: ۱ـ اطلاعات مربوط به هرگونه پرداخت به کلیه اشخاص حقیقی شامل رسمی، پیمانی، قراردادی تماموقت و پارهوقت، در هر قالبی مانند حقوق و مزایا، کارانه، اضافهکاری، انواع فوقالعاده، حق عائلهمندی و اولاد و همچنین هرگونه پاداش، به تفکیک شناسه ملی ۲ـ اطلاعات مربوط به سایر ... مطالعه بیشتر
فساد بزرگ، فساد کوچک قوانین ونهادهای ناعادلانه، تمایل به گسترش فساد نهادی دارند. نهادهای ناعادلانه، به ندرت بی طرفانه اداره می شوند. به این ترتیب، یک جامعه بسیار ناعادلانه احتمالاً فساد و همچنین نافرمانی مدنی بالایی خواهد داشت. در جامعهای که قوانین دسترسی برابر به فرصتها را تضمین نمی کنند، افراد ثروتمند و قوی، ابزار و منابع برای ایجاد قوانین و نهادهای مطبوع خود خواهند داشت و منافع خود را از طریق تصویب قوانین جدید تأمین خواهند کرد یا با نقض قوانین و نهادها، منافع خود را افزایش خواهند داد. به این نوع فساد اصطلاحاً فسادِ بزرگ گفته می شود. ... مطالعه بیشتر
در این کتاب، مفهوم فساد بررسی و به طور تجربی پدیده تسخیر دولت (نفوذ شرکتها در دولت برای تصمیم گیریهای مختلف به نفع شرکتها) را براساس دادههای به دست آمده از بررسی عملکرد فعالیت موسسات و محیط اقتصادی در سال ۱۹۹۹ مطرح کرده است. سعی بر آن شده که مفهوم تسخیر دولت با دو نوع دیگر از رابطه دولت و شرکتها یعنی نفوذ و فساد اداری در مقابل هم توضیح داده شود. درحالی که تسخیر دولت، توانایی شرکتها در شکل دادن و اثرگذاشتن بر شکلدهی قوانین اصلی بازی از طریق پرداختهای خصوصی به مقامات دولتی و سیاستمداران است، روش نفوذ ... مطالعه بیشتر
هدف اصلی کتاب، کمک به ایجاد فهم پیرامون شیوههایی است که طبق آنها، شبکههای مبادلات مفسدانه، به دلیل نظام پنهانشان، بسط و گسترش مییابند؛ یعنی با یک حکمرانی درونی، بازیگران را به پذیرش خطر معاملات غیرقانونی، اعتماد به یکدیگر و ایجاد و تقویت ضوابط، قواعد و هنجارهای متقابل ناپیدا ترغیب میکند. تحلیل نویسندگان الهام گرفته از رویکردی نهادگرایانه است که معطوف است به ریشههای آن دسته از نهادهای غیررسمی که به معاملات مفسدانه اجازه میدهند تا در درون فرایندهای تصمیم سازی مشخصی گسترش یابند و جولان دهند. برای توضیح بحران نظام پنهان فساد از مطالب تجربی پیرامون مبادلات مفسدانه در ... مطالعه بیشتر
بخش اول کتاب، فساد را به مثابه مسئله اقتصادی مورد واکاوری قرار میدهد. این بخش شامل چهار فصل است که فصلهای دو تا پنج را دربرمیگیرد. در فصل دوم تاثیرات اقتصادی فساد مورد بررسی قرار میگیرد و مهمترین وضعیتهایی را مشخص میکند که در آن فساد گسترده میتواند تعیین کند که چه کسانی مزایای اقدامات دولت را به دست میآورند و چه کسانی هزینههای آن را تحمل میکنند. فصل سوم به فساد مقامات اداری بلندپایه میپردازد و با تبیین فساد کلان که در بالاترین سطح حکومت رخ میدهد و طرحها و برنامههای عمده دولت را شامل میشود و به مباحثی ... مطالعه بیشتر
کتاب دارای شش فصل است. فصل اول، ارائه مروری بر مسائل مربوط به فساد، وضعیت فعلی تعهدات ضد فساد و بازیگران مبارزه با فساد و تعریفی از فساد مطرح است. فصل دوم تحت عنوان اقتصاد فساد است که در آن چارچوبی نظری از اقتصادهای فساد را با اشاره به سه مسئله ارائه داده است: نخست، فساد به صورت پدیدهای اقتصادی در حال ظهور به عنوان محصول تصمیمات آگاهانه فردی در درون محیط نهادی معین مطرح شده است. دوم، چالشهای روش شناختی مربوط به سنجش فساد و همچنین منابع اندازه گیری موجود مورد بررسی قرار گرفته است. سوم، وضعیت کنونی دانش ... مطالعه بیشتر
ویژگی بارز کتاب، این است که چگونه با مداخلات کوچک در شفافیت و مشارکت شهروندان میتوان اقدامات مناسبی برای اصلاح نهادها، فرایندها، رفتار و هنجارهای مخرب توسعه، طراحی و اجرا کرد. این کتاب تحت عنوان «گزارش سیاستی بانک جهانی» در سال ۲۰۱۶ به تلاش پژوهشگران جوان مباحث نوین توسعه، تدوین شده است. ادعای اصلی کتاب این است که رویکردهای تک بعدی اقتصادی که نواقص امور سیاسی و فرهنگی را با فرض برونزا بودن نادیده میگیرند، در اصلاحات توسعهگرا راه به جایی نمیبرند؛ بلکه ماهیت نهادهای سیاسی، هنجارهای فرهنگی و رفتار بازیگران در این چارچوب را باید به صورت درونزا مورد ... مطالعه بیشتر
تاکید این کتاب بر فساد سیاسی است و عمدتا به حوزه عمومی فعالیت بازیگران سیاسی توجه شده است. در این کتاب کوشیده شده است تا دانشوران فعال در چند گرایش یا حوزه مختلف علوم اجتماعی را که هر کدام از منظر تحلیلی متفاوتی به مسئله فساد سیاسی پرداختهاند، گردهم آورد. همچنین این کتاب از علوم سیاسی، فلسفه، اقتصاد، جامعه شناسی و حقوق دیدگاههایی خاص بدست میدهد؛ روششناسیهای به کارگرفته شده شامل رهیافتهای مقایسهای، تئوری بازیها با تمرکز بر مباحث گروهی و مطالعات موردی است. این کتاب مجموعه مقالاتی از نویسندگان مختلف است که در دوازده فصل ساختاریافته است و هر ... مطالعه بیشتر
همایش دانشجویی شفافیت؛ حاکمیت پاسخگو و جامعه مطالبه گر در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه برگزار شد. پنل دوم این همایش با موضوع، کارکردهای جامعه مدنی در مبارزه با فساد با حضور «کمال اطهاری» پژوهشگر مسائل اقتصادی، «محمد مالجو» اقتصاددان و پژوهشگر اقتصادی، «بهمن احمدیاموئی» روزنامهنگار و تحلیلگر مسائل اقتصادی و «میکائیل عظیمی» پژوهشگر مسائل رفاه اجتماعی برگزار شد. مالجو، از سخنرانان این پنل معتقد است که کلید حل مسئله فساد در دولت و در نظام بازار، جامعه مدنی فعال است. انکشاف اراده جمعی نه واگویه مطالبات کمال اطهاری در این همایش که در دانشکده حقوق و علوم سیاسی ... مطالعه بیشتر
همایش دانشجویی شفافیت؛ حاکمیت پاسخگو و جامعه مطالبه گر در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه برگزار شد. پنل اول این همایش با موضوع، مبارزه علیه فساد، از مطالبات جامعه مدنی تا الزامات دولت با حضور «عباس عبدی» روزنامه نگار و رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران تهران، «احمد میدری» معاون رفاه وزارت کار، کیومرث اشتریان استاد دانشگاه و دبیر کمیسیون اجتماعی دولت و سعید مدنی جامعه شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی برگزار شد. مدنی یکی از سخنرانان این پنل معتقد است که راه اصلی مبارزه با فساد نظارت عمومی جامعه مدنی است. رسانه آزاد و قوه قضاییه مستقل الزامات مبارزه ... مطالعه بیشتر
شفافیت بحث داغ محافل آکادمیک و فضای جامعه است. ۳ دی ماه در تالار ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، نشستی با حضور محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس و احمد میدری معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با موضوع شفافیت و رفاه اجتماعی برگزار شد. از نظر صادقی صرف انتشار اطلاعات به معنی شفافیت نیست و نمونهاش این است که ۱۰۰ دستگاه خود را از شمول قانون محاسبات خارج کردهاند و قابل بررسی نیستند. میدری میگوید قدم اول شفافیت وجود خزانهداری متمرکز است که خود زمینه را برای بررسی عملکرد مدیران فراهم میکند. محمود ... مطالعه بیشتر