آموزش پایه؛ بهبود از دریچه نگاه PDIAپرهام حیدری۱۴۰۲-۱۰-۰۶فوندا وانده[۱] یک سازمان غیرانتفاعیست. این سازمان در سال ۲۰۱۷ تاسیس شد. هدف آن بهبود آموزش پایه و اطمینان از توانایی خواندن تمام کودکان آفریقای جنوبی تا سن ۱۰سالگی بود. آنها برنامههای درسی، ویدیوها و مطالب چاپشدهای را جهت تربیت معلمان در راستای مبانی آموزش پایه تهیه کردند. فوندا وانده یک استراتژی «یادگیری بهوسیله انجام» را برای حل مشکلات پیچیده خود بهکار گرفت. این استراتژی مشابه انطباق دائم مسئلهمحور بود. PDIA یک فرایند نوآورانه با تاثیر بالاست که به سازمانها در توانمندسازی خود جهت حل مشکلات پیچیدهشان کمک میکند. این فرایند یک چارچوب قدمبهقدم است که که در شکستن مسائل ... مطالعه بیشتر
استفاده از PDIA در اصلاح بودجه موزامبیکپرهام حیدری۱۴۰۲-۰۹-۱۵استفاده از رویکرد انطباق تکرارشونده مسئلهمحور در اصلاح بودجه موزامبیک یکی از مطالعات موردی ارائه شده توسط برنامه توانمندسازی حکومت مدرسه جان اف کندی هاروارد است. مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه با ترجمه این مطالعات به دنبال ارائه نحوه استفاده از این رویکرد در حل مسائل است. این شماره اول از مجموعه گزارش های موردی است که تحت عنوان PDIA در عمل منتشر می شود. برای دستیابی به مقاله اصلی میتوانید به تارنمای برنامه توانمندسازی حکومت مراجعه کنید. گزارش کامل این مطالعه در قالب فایل PDF در انتهای صفحه قابل دسترس است. مقدمه بسیاری از سیاستها و اصلاحات دولت در ... مطالعه بیشتر
سازمانهای خیریه چگونه تعارض منافع را مدیریت کنند؟مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه۱۴۰۱-۰۳-۰۳حکمرانی نهادهای خیریه و حمایت مردمی، بخش جداییناپذیری از سیاستگذاری رفاهی کشور است. در این بین توجه به مسائل و چالشهای درونی که مدیریت آنها میتواند موجب بهبود اعتماد عمومی به نهادهای حمایتی و کارآمدسازی این نهادها شود، اهمیت مییابد. تعارض منافع یکی از این مسائل است که در روند فعالیت تمامی نهادهای حاکمیتی و مردمی و همچنین افرادی که در بخشهای دولتی، خصوصی و داوطلبانه فعالیت دارند، ممکن است پدیدار شود. عدم مدیریت تعارض منافع میتواند موجب ایجاد اختلال در فعالیت حرفهای و تحقق خیر عمومی شود و در برخی شرایط به فساد و سوءاستفادهی خواسته و ناخواسته منجر ... مطالعه بیشتر
شبکههای سازمانهای مردمنهاد: ظرفیتسازی در جهانی دگرگونشوندهمرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه۱۴۰۱-۰۲-۲۶هدف تحقیق شبکهها در پانزدهسال گذشته رشد چشمگیری داشتهاند، که این رشد شگرف بهواسطۀ افزایش دسترسی به تکنولوژی، حتی در دورافتادهترین نقاط جهان، تسهیل شده است. این فرض وجود دارد که شبکهها سهم مهمی در قدرتبخشی اعضای خود داشتهاند، بااینحال دادههای کمی برای پشتیبانی از این ادعا وجود دارد. هدف از این مطالعه فراهمنمودن اطلاعات، طرح پرسشها و آغاز گفتوگویی میان سازمانِ همکاریهای داوطلبانه و اجتماعِ بانیِ توسعه، دربارۀ شبکه، در بستر توسعه است. احتیاج مبرمی به آگاهییافتن دربارۀ شبکهها، آزمودن فرضیهها و دستیابی به فهمی از مشارکت بالقوۀ شبکهها، وجود دارد. باید اصطلاحات خود را تعریف و دیدگاه خود ... مطالعه بیشتر
اقتصاد نهادی، دولت کارآمد و قابلیتهای سازمانی برای اجرای موفق سیاستهامرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه۱۴۰۰-۱۲-۰۹مشتاق خان و رابرت ویبلین مستقیماً به سراغ برخی از مرکزیترین پرسشها در علم سیاست، علم اقتصاد و توسعه رفتهاند: چگونه قدرتمندان بر چگونگی اداره یک کشور تاثیر میگذارند؟ چرا برخی کشورها ثروتمند و برخی دیگر فقیر هستند؟ چگونه میتوان شیوه تکامل نهادهای یک کشور طی زمان را پیشبینی کرد؟ چرا برخی جوامع با نظامهای حقوقی هماهنگ میشوند، در حالیکه سایر جوامع بر سازوکارهای غیررسمی برای هماهنگسازی فعالیتها متکی هستند؟ آیا پیش از اجرای سیاستها میتوان پیشبینی کرد کدام ایدههای سیاستگذاری فاسد خواهد شد؟ رویکرد لسه فر به توسعه اقتصادی چقدر خوب کار میکند؟ اینها اصلاً تئوریک نیستند، چون مشتاق ... مطالعه بیشتر
در دفاع از سیاستهای رفاهی: گفتمانی برآمده از قلب جریان اصلی نظریه اقتصادیمرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه۱۴۰۰-۱۰-۲۹کتاب «نظریه اقتصادی دولت: مبانی اقتصادی دولت رفاه» حاصل بیش از دو دهه پژوهشهای نیکولاس بار است که در سالهای اخیر مرتباً تصحیح شده است و فصولی به کتاب اضافه شده است. نیکولاس بار استاد اقتصاد دولتی در مدرسه اقتصادی لندن است و پژوهشهای گستردهای در مورد دولت رفاه داشته است که حاصل آن ۱۳۰ مقاله و بیش از ۲۰ کتاب بوده است. محور اصلی نوشتههای نیکولاس بار بررسی این مسئله بوده است که شکست بازار چطور میتواند مداخله دولت و سیاستهای رفاهی را توجیه کند. او در کنار حرفه دانشگاهی و پژوهشی خود، حضور پررنگی نیز در سیاستگذاری رفاهی ... مطالعه بیشتر
بودجه انقباضی و تشدید بحران یا بودجه انبساطی و عبور از بحران؟!مرجان نمازی۱۴۰۰-۱۰-۰۱ در مواجهه با بحرانهای اقتصادی، چه آن دسته که از سیاستهای نادرست و زیانبار داخلی نشئت گرفتهاند و چه آنهایی که ریشه در اقتصاد بینالملل و روندهای جهانی دارند، دولتها همواره دو الگوی سیاستی را پیشِ روی خود میبینند: اولی پیگیری نوعی از سیاستهای ریاضتی است که بودجه انقباضی و کاهش مخارج و مسئولیتهای دولت در زمینه حمایتهای اجتماعی و رفاه عمومی را در پی دارد. و دومی اتخاذ سیاستهای رفاهی گستردهتر است که هدف از آنها حمایت از اقشار فرودست جامعه و گروههای آسیبپذیر، اشتغالزایی و مبارزه با فقر است. اینکه سیاستگذاران و تصمیمگیران کدامیک از این دو ... مطالعه بیشتر
«پیکربندی جامعه مدنی» و سیاستهای اجتماعی-رفاهیمرجان نمازی۱۴۰۰-۰۹-۲۹ در قرن بیستم همه کشورها در معرض روند شتابان جهانیسازی اقتصادی و مصائب آن از جمله بحرانهای اقتصادی بینالمللی قرار گرفتند و حاکمان سیاسی آنها، اعم از تمامیتخواه یا باورمند به حد قابل قبولی از دموکراسی، سیاستهای اجتماعی مختلفی را برای حل مسائل اقتصادی و اجتماعی ناشی از این بحرانها اتخاذ کردند. برخیها در مسیر بسط و توسعه سیاستهای اجتماعی و رفاهی قدم برداشتند، در حالیکه بقیه سیاستهای انقباض اقتصادی و کاهش شدید هزینههای بخش عمومی-رفاهی را به مردم خود تحمیل کردند. آرژانتین، برزیل، کره جنوبی و تایوان: شباهتها و تفاوتها آرژانتین، برزیل، کره جنوبی و تایوان از جمله ... مطالعه بیشتر
آیا فرمولی برای طراحی اصلاحات کارآمد و پایدار وجود دارد؟مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه۱۴۰۰-۰۷-۲۶اندروز در این مقاله با تأکید بر اهمیت نقش دولتها در تولید منافع اجتماعی، تلاش میکند توضیح دهد کدام اقدامات و چه نوع تغییراتی هستند که توانمندی حکومتها در ارائه خدمات و کالاهای عمومی را افزایش میدهند. او سپس در جریان روایت برخی از نمونههای اصلاحات موفق در جهان، تفسیر جدید خود و همکارانش از جایگاه رهبری و عاملیت در این نوع از تحولات را تبیین میکند. یکی دیگر از پرسشهای مهم پیش روی اصلاحگران در سراسر جهان، این مسئله است که اصلاحات کارآمد در چه زمانی امکانپذیر میشوند. اندروز تلاش میکند با پاسخ به این پرسش مهم، زمینهها و ... مطالعه بیشتر
مشارکت مدنی در کشورهای دولتسالار و کشورهای جمعگرابهنام ذوقی رودسری۱۴۰۰-۰۶-۰۸در دولت ملتهای معاصر، انجمنهای داوطلبانه نهادهای مهمی هستند که بین فرد و محیط اجتماعی گسترده میانجی میشوند. محققان علوم سیاسی و جامعهشناسان به پیروی از اظهارات اولیه توکویل در مورد سازمان سیاسی متفاوت آمریکا و اروپا، بیان کردهاند که به لحاظ مشارکت در فعالیت جمعی در بین مردم کشورها و مناطق مختلف تفاوتهایی وجود دارد. بهعنوانمثال، ایالاتمتحده بهطور سنتی بهعنوان «ملتی مشارکتکننده» توصیف میشود، درحالیکه به نظر میرسد برخی کشورهای اروپایی (بهعنوانمثال فرانسه و ایتالیا) و ژاپن جهتگیری مدنی با توسعه کمتری داشته باشند. بسیاری از پژوهشگران این تفاوت در مشارکت مدنی را به سیستمهای ارزشی متفاوتی نسبت میدهند ... مطالعه بیشتر
نهادینهسازی نوآوری اجتماعی: مابین تحولآفرینی و تسخیرشدگیمرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه۱۴۰۰-۰۱-۱۰بونو پل و تام بالر از دانشگاه یو. آل. بی بلژیک، مرکز مطالعات توسعه پایدار، در مقالۀ «نهادینهسازی نوآوری اجتماعی: مابین تحولآفرینی و تسخیرشدگی» از پروژهای به نام TRANSIT / ترانزیت که مخفف Transformative Social Innovation Theory بحث میکنند که درباره اقدامات معطوف به نوآوری اجتماعی است که میتواند به تغییرات اجتماعی بیانجامد. اما پیش از هر چیزی باید دانست که پروژه نوآوری اجتماعی تحولآفرین از اساس به چه چیزی اطلاق میشود، چراکه نویسندگان این مقاله بهصراحت بیان میدارند که این مفهوم چنانکه بایدوشاید روشن و واضح نیست. نوآوری اجتماعی تحولآفرین شامل طیف وسیعی از کنشها، استراتژیها و عملکردهای اجتماعی ... مطالعه بیشتر
جعبهابزار حمایتطلبی برای کودکانمرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه۱۳۹۹-۱۲-۱۲در ضرورت حمایتطلبی برای کودکان باید گفت که برای متحول ساختن وضعیت گروههای اجتماعی آسیبپذیر به درک درستی از وضعیت موجود، ترسیم نقشهای از موافقان و مخالفان تغییرات و ساخت ائتلافهایی مناسب نیاز است. مسائلی همچون حقوق کودک معمولاً تحت تأثیر مجموعهای از فرآیندهای پیچیده در سطوح مختلف از خانواده تا نقشآفرینان ملی و بینالمللی هستند. حمایتطلبی به معانی جلب حمایت برای آرمان، اقدام یا سیاستی خاص باهدف تغییر یک سیاست است. برای متحول ساختن وضعیت گروههای اجتماعی آسیبپذیر به درک درستی از وضعیت موجود، ترسیم نقشهای از موافقان و مخالفان تغییرات و ساخت ائتلافهایی مناسب نیاز است. حمایتطلبی را ... مطالعه بیشتر
ارزیابیِ کیفیت پرتالهای داده باز در سطح ملّیمرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه۱۳۹۹-۱۰-۰۸داده ماده خامی است که از آن میتوان اطلاعات و دانش به دست آورد، بدون داده نمیتوانیم اطلاعات بسازیم و بدون اطلاعات دانش جدیدی نیز وجود ندارد. یکی از انواع دادهها، داده باز است. داده باز دادههایی است که هرکس میتواند به آنها دسترسی داشته باشد، از آنها استفاده کرده و آنها را به اشتراک بگذارد. فلسفه ایجاد دادههای باز مدتهاست که تثبیت شده اما اصطلاح “داده های باز” اخیراً با ظهور اینترنت و شبکه جهانی وب و بخصوص با ابتکار دادههای دولتی باز محبوبیت بیشتری یافت. یکی از مهمترین انواع دادههای باز، داده های باز دولتی (OGD[۱]) است که ... مطالعه بیشتر
کتابچه راهنمای حمایتطلبیمیلاد زمان۱۳۹۹-۰۶-۰۱درباره بنیاد اندِوِر (Endevour) بنیاد اندِور یک موسسه خیریۀ غیرانتفاعی است که در شهر بریزبن، در کوئینزلندِ استرالیا مستقر است. این بنیاد از بزرگترین ارائهدهندگان خدمات به معلولین در استرالیا، با بیش از ۱۸۰۰ پرسنل است و توسط ۱۲۰۰ داوطلب پشتیبانی میشود. این سازمان در سال ۱۹۵۱ در کوئینزلند و برای حمایت از کودکان دارای معلولیت ذهنی تأسیس شد. بنیاد اندِور هماکنون از بیش از ۴۰۰۰ معلول در کوئینزلند، نیو ساوت ولز و ویکتوریا حمایت میکند تا بتوانند یک زندگی فعال و واقعی در خانههایشان داشته باشند، شغلی را پیدا کنند که با تواناییهای آنها سازگار است و بهصورت گستردهتر ... مطالعه بیشتر
شبکهسازی شیوهای کارآمد برای تقویت سازمانهای جامعه مدنیمرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه۱۳۹۹-۰۵-۲۰شبکهسازی چارچوبی برای حمایت از منافع مشترک اعضا و عموم مردم جامعه است. خیر عمومی نهفته در منافع جمعی به تقویت ائتلافها و موضع چانهزنی کمک میکند و وحدت حداقلی موردنیاز در کار مدنی را حفظ میکند. احترام به منافع مشترک به تخصیص وظایف نیز کمک کرده، به تجارب بزرگتر میانجامد و تداوم کارجمعی را تضمین میکند. توسعه به مثابه هدف شبکهسازی مسیری برای تصمیمگیری مستقل سازمانها و مقابله با تحت کنترل درآمدن آنها است. شبکهسازی از یک سو عاملی برای استقلال سمنها از دولت بوده و از سوی دیگر به سمنها کمک میکند تا مانع از تاثیرگذاری خیرین که ... مطالعه بیشتر
تعارض منافع و نقش نهادهای تنظیم گرمرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه۱۳۹۹-۰۵-۱۵تعارض منافع در تعریفی کلی به عنوان موقعیتی مطرح میشود که در آن فرد در دوراهی انتخاب بین منافع فردی و عمومی بازمیماند. با توجه به تصویب لایحه مدیریت تعارض منافع توسط هیئت دولت در آبان ماه سال گذشته و مواردی همچون بخشنامه اخیر وزیر آموزش و پرورش در این مورد، این مفهوم به میزان هرچه بیشتری به سوژه بحثهای سیاستگذاران و پژوهشگران اقتصادی کشور بدل شده است. هدف از قوانین و مقررات مدیریت تعارض منافع در گام اول، ممنوعیت اشتغال افراد به طور همزمان در مدیریت بخشهای دولتی و بنگاهداری در همان بخشی است که شخص در آن نقش ... مطالعه بیشتر
حمایت طلبی: دلایل و نحوۀ انجام اقدامات حمایت طلبانهمیلاد زمان۱۳۹۹-۰۵-۰۱درباره شبکه بینالمللی توسعه (باند) «باند» شبکهای است متشکل از بیش از ۴۰۰ سازمان مردمنهاد بریتانیا است؛ ؛ سازمانهایی که طیفی از نهادهای تخصصی کوچک تا نهادهای بینالمللی بزرگ را در بر میگیرند. این شبکه در سال ۱۹۹۳ با ۶۱ عضو راهاندازی شده و درزمینۀ توسعۀ بینالمللی و توسعۀ آموزش فعالیت میکند. هدف باند بهبود میزان و کیفیت مشارکت انگلیس و اروپا در توسعه بینالمللی، ریشهکنکردن فقر جهانی و دفاع از حقوق بشر است. در این راهنما شمال و جنوب کشور انگلستان منظور است. در توضیح ماموریتهای این شبکه آمده است: طی دورانی که به شکل روزافزونی دشوار میشود، خیریهها ... مطالعه بیشتر
مدیریت تعارض منافع در مدارسزهرا علی اکبری۱۳۹۹-۰۴-۲۴موارد زیر ازجمله شرایطی است که ممکن است در مدرسهای موجب تعارض منافع شود. در هر یک از این شرایط، حداقل وظیفه کارمند این است که تضاد و تعارض را به مدیر خود گزارش دهد. برای کاهش خطرات تعارض برای منافع عمومی ممکن است اقدامات دیگری نیز انجام شود. شناخت این موارد برای مدیریت تعارض منافع در مدارس حائز اهمیت است. برای مدیران یکی از اعضای خانواده متقاضی کار در مدرسه شده است. در حال حاضر یکی از اعضای خانواده در مدرسه کار میکند. فرزند شما در مدرسه تحصیل میکند. با یک کارمند دیگر در ارتباط و تعامل هستید (نسبت ... مطالعه بیشتر
اصلاحات مدیریت مالی عمومی: تیرهایی که به هدف نمیخورندمهسا جهاندیده۱۳۹۹-۰۴-۲۱تنگنای مالی دولت در سالهای اخیر ضرورت پرداختن به مفهوم مدیریت مالی عمومی (PFM) را افزایش داده است. علاوه بر این افزایش ظرفیت تکنیکی و شبکهای کشور این امکان را فراهم کرده است که سامانههای مختلف طراحی و ارتباط بر خط این سامانهها برقرار شود و به این ترتیب شرایط طراحی نظام مدرن مدیریت مالی عمومی نسبتا مهیا باشد. در حال حاضر به رغم تولید و ثبت انواع مختلفی از اطلاعات در دستگاههای مختلف، به دلیل نبود فرآیندها و روندهای مشخص برای تجمیع اطلاعات، تحلیل عملکرد بخشهای مختلف حکومت، شناسایی مشکلات و اصلاح ناکارآمدیها امکان پذیر نیست. به این ترتیب ... مطالعه بیشتر
راهنمای اصول اخلاقی و تعارض منافع در موسسات حفاظت محیط زیست ایالات متحدهمحمد ملکی۱۳۹۹-۰۳-۳۱ماموریت اصلی سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا که در سال ۱۹۷۰ تاسیس شد ایجاد استانداردها و قوانین ارتقادهنده سلامت افراد و محیط زیست است. کارمندان سازمان حفاظت محیط زیست همانند سایر کارمندان دولتی در ایالات متحده تابع قوانین و مقرراتی هستند تا رفتار و تصمیمات آنها طوری تنظیم شود که به دور از هر گونه جهتگیری شخصی و سیاسی باشد. تنها در این حالت است که آنها در مسیر اجرای قانون و برقراری نفع عمومی حرکت خواهند کرد. یکی از این قوانین، اساسنامه مدیریت تعارض منافع و مقررات اخلاقی در رفتارهای دولتی در سازمان محیط زیست است. اساسنامه تعارض منافع، ... مطالعه بیشتر