توانمندسازی جامعه و حاکمیت ایدهی تقویت همزمان ظرفیتهای جامعه و حاکمیت را برای توسعه مدنظر دارد. برای توسعهی پایدار نیازمند حضور همزمان جامعه و دولت قوی هستیم؛ ضعف و خلل در هر یک از این دو طرف، باعث شکنندگی مسیر توسعه میشود؛ توسعهی آمرانه و دولتمحور همان اندازه در معرض بیثباتی است که توسعهی اجتماعمحور در فقدان دولت قوی.
توانمندسازی جامعه و حاکمیت ایدهی تقویت همزمان ظرفیتهای جامعه و حاکمیت را برای توسعه مدنظر دارد. برای توسعهی پایدار نیازمند حضور همزمان جامعه و دولت قوی هستیم؛ ضعف و خلل در هر یک از این دو طرف، باعث شکنندگی مسیر توسعه میشود؛ توسعهی آمرانه و دولتمحور همان اندازه در معرض بیثباتی است که توسعهی اجتماعمحور در فقدان دولت قوی.
بعد از افشای حقوقهای نامتعارف در سال ۱۳۹۵، مسئولان راههای متعددی را برای جلوگیری از وقوع پرداخت حقوقهای نجومی پیشنهاد کردند و برخی نیز گفتند پرداخت این حقوقهای بالا دوباره اتفاق نخواهد افتاد اما بعد از گذشت چند سال، باز هم افشاگریهای مجدد فیشهای نجومی تکرار شد چون به دلیل تعدد برداشت از قوانین، عدم وجود قواعد نظامیافته حقوقی و مالی، سردرگمی در نظارت منابع درآمد، معضلات حسابرسی و عدم پرداختهای متمرکز دستمزد و پاداشها راه نجومیبگیران همچنان باز است. در نتیجه این فیشهای نجومی باز هم پرداخت میشود ولی رسانهای نمیشود. پس تنها راه حل مقابله با چنین پرداختهای ... مطالعه بیشتر
احمد غلامی: در شرایط کنونی ایران به نظر می رسد یافتن یا حتی جست وجوی نقطه اتصالی بین امر اجتماعی و امر سیاسی چندان کار آسانی نباشد؛ آن هم در شرایطی که در گفتمان سیاسی مسلط کاربرد امر اجتماعی به مفهومی برای سیاست زدایی از جامعه تقلیل پیدا کرده است. در صورتی که امر اجتماعی را می توان امتداد امر سیاسی دانست که تنش ها و منازعات سیاسی را کاهش می دهد؛ تنش هایی که در برخی از موارد به نتیجه مطلوبی نمی رسند و از قضا به تحدید فضای دموکراتیک در جامعه منجر می شوند. با این اوصاف، آیا ... مطالعه بیشتر
حاشیهنشینها و تله فضایی فقر گاه تصور میشود مسئولیت اسکان جمعیت ۱۸ تا ۲۰ میلیونی در مناطق حاشیهای شهرها و بافتهای فرسوده، بر عهده خود آنها است و این وضعیت، محصول انتخاب طبیعی آنها و حاصل فرهنگ این گروه اجتماعی(فرهنگ فقر) است. درحالیکه فقر، مقولهای سیاسی-اقتصادی است و حاصل سازوکار نظامها و نهادهای حاکم بر جامعه است. تبلور فضایی این سازوکار، محروم ماندن کمدرآمدها از داشتن سرپناه و مسکن است. اقتصادسیاسی به ما میآموزد تا در تحلیل چرایی فقر و بهویژه نابرابری، بر نقش منافع تأکید کرده و کارکرد نهادهای حاضر در قدرت را واکاوی کنیم؛ زیرا همواره تلاش گروههایی ... مطالعه بیشتر
ژورنال آو دموکراسی نخستین شمارهاش را ۲۵ سال پیش کمی پس از نقطۀ میانی آنچه ساموئل هانتینگتون «موج سوم» دموکراسیسازی خوانده بود، منتشر کرد؛ یعنی بلافاصله پس از سقوط دیوار برلین و اندکی پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق. گذارها در جنوب اروپا و بیشترِ سرزمینهای امریکای لاتین تا آن زمان انجام شده بودند، و اروپای شرقی با سرعتی سرگیجهآور در حال گریختن از کمونیسم بود، در حالی که گذارهای دموکراتیک در افریقای جنوب صحرا و اتحاد جماهیر شوروی سابق تازه در حال آغاز بود. در کل، دموکراسی در دورهای چهلوپنجساله پیشرفت جهانی شگرفی داشت، و این شد که ... مطالعه بیشتر
پشتوانه نظری توزیع بسته معیشتی یا همان پرداخت یارانه بنزین به مردم این بود که ثروتمندان بیشترین استفاده را از یارانه پنهان بنزین میبرند و با حذف این یارانه، میتوان پولش را بین طبقات پایینتر جامعه تقسیم کرد. بر این اساس دولت ۶۰ میلیون نفر مشمولان یارانه بنزین را مشخص کرد که از میان آنان ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار خانوار هیچ خودرویی به نامشان نیست. این سیستم پرداختی میتواند با روشهای بهتری همچون دریافت مالیات از خانوار و توزیع آن و یا روشهایی با خطای کمتر در شناسایی نیازمندان مثل دسترسی به حسابهای بانکی خانوار، اجرا شود. مطالب ... مطالعه بیشتر
حاشیهنشینی و فقر این روزها بار معنایی حاشیهنشینی و حاشیهنشینان دچار تغییرات اساسی شده است. تا پیش از اعتراضات آبان اغلب تصور میشد حاشیهنشینان مردمی فقیر و منفعل هستند که شایسته لطف و عنایت دولت و مردم نیکوکار میباشند. اما امروز همه باور دارند که حاشیهنشینان نیروی اجتماعی بالقوهای محسوب میشوند که میتوانند در هر بزنگاه کل معادلات جامعه ایران را درهم ریزند. با این تغییر نگرش، شناخت ماهیت مناطق اسکان غیررسمی و گروههای حاشیهنشین و نابرخوردار از اهمیت بسیار برخوردار است. در مناطق حاشیهنشین چهره فقر شدیداً نمایان است و میزان زادوولد و مرگومیر کودکان و نوزادان، ناهنجاریها و ... مطالعه بیشتر
تعارض منافع همانطورکه میتواند پرتگاهی برای فساد باشد، میتواند مانعی در مسیر توسعه حقیقی و همهجانبه نیز باشد. تعارض میان منافع ملی و محلی که گاه عمدی و گاه ناخواسته اتفاق میافتد، سطوح و اشکال متفاوتی دارد؛ از پروژههای عمرانیای که برای قرارگرفتن در خدمت منافع ملی، محلیها را به حاشیه میکشاند، تا انتخاباتی که به واسطه آن، هر نماینده سعی دارد تکه بزرگتری از کیک اقتصاد را به مردم حوزه انتخابیه خود اختصاص دهد، حتی اگر کسب رأی مردم آن محل به قیمت آسیب و هدررفت منابع ملی تمام شود. حبیب جباری، کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و اجتماعی، با ... مطالعه بیشتر
اقتصاد رفاقتی فرصت بزرگی را برای خصولتیها ایجاد کرده است تا با دسترسی به امکانات بانکی ره صدساله دیگران را یکشبه طی کنند. خصولتیها که بخش قابل توجهی از سهام بانکها را در دست دارند، قادر هستند منابع بانکی را به اشکال مختلف در خدمت منافعشان قرار دهند، حتی اگر این منافع در تعارض با منافع عموم باشد. در ضمن حتی اگر این سهام را هم در نظر نگیریم، قادرند با نفوذشان بانکها را تحت فشار گذاشته و بهآسانی اعتبارات بانکی با نرخهای ترجیحی بگیرند که اکثر مواقع هم به علت نبود نظارت، اعتبارات در جای دیگری مصرف میشود و ... مطالعه بیشتر
جرقه حقوقهای نجومی از اوایل سال ۱۳۹۵ زده شد. جرقهای که آتش آن به دامن دولت رسید. انتشار پی در پی فیشهایی با حقوقهای نامتعارف دولت را در مظان اتهام قرار داد که چرا در چنین دولتی عدهای حقوقها و وامهایی دریافت میکنند که بسیاری از مردم از آن محروماند. با بحرانی شدن این فیشها، جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ابتکار عمل را به دست گرفت و پس از آن بارها رئیس جمهور پیگیر آن شد تا نه تنها سایر نجومیبگیران شناسایی شوند بلکه چنین وجوهی هم به بیت المال بازگردد. پس از اقدامات و بیانیههای ریاست جمهوری، سایر قوا ... مطالعه بیشتر
ترویج و حمایتگری مجموعه ای از فعالیتهای سازمان یافته است که برای تاثیرگذاری بر فرایندهای تصمیم گیری در جهت دستیابی به تغییر مثبت و پایدار صورت می گیرد. برای انتخاب بهترین استراتژی ترویج که به نتیجه مطلوب منجر شود، باید به موارد متعددی توجه کرد. در این اینفوگرافی با مراحل و گامهایی آشنا می شویم که برای برنامه ریزی یک پروژه حمایتگری اجتماعی موفق باید طی شود. البته یادآوری می کنیم که روش واحدی برای حمایتگری وجود ندارد. مطالب مرتبط: تعارض درآمد و وظیفه: شاهرگ درآمدی شهرداری ها تخلفات سازمانی چگونه با روش Advocacy فقرزدایی کنیم؟ چگونه از فقرا حمایتگری ... مطالعه بیشتر
ضرورت تعامل دستگاههای اجرایی با دانشگاهها فقدان استراتژی فقرزدایی و مهجوریت دانشگاه شرایط لازم جهت انعکاس مطالعات فقر در سیاستگذاریهای اجتماعی مسئله ارتباط دانشگاهها و مراکز پژوهشی با مراکز برنامهریزی، سیاستگذاری و تصمیمگیری یکی از موضوعات چالشی است که تقریباً در همه حوزههای سیاستگذاری موضوعیت دارد. در یک دید کلان به فعالیتهای دانشگاهی ایران میتوان تأیید کرد که بخش مهمی از فعالیتها از جمله تدوین پایاننامهها و مقالات علمی، ارتباط تعریف شدهای با نیازهای سیاستگذاری و برنامهریزی ندارد. در واقع این طور به نظر میرسد که نفس تدوین مقالهها یا پایاننامهها فارغ از اینکه معطوف به مسألهای واقعی باشد، در ... مطالعه بیشتر
حاشیه یا متن فقر در پی وقوع اعتراضات آبانماه علیه افزایش قیمت بنزین، توجه زیادی معطوف حاشیه شهرها و مناطق اسکان غیر رسمی شد. اگرچه به دشواری بتوان معترضان را منحصر به ساکنان مناطق حاشیهنشین دانست، اما گزارشهای اولیه مقامات مسئول از جمله وزیر کشور نشان میدهد بخش بزرگی از اعتراضات در این مناطق رخ داده است. بر این اساس، شناخت ویژگیهای مناطق اسکان غیر رسمی و تهیدستان ساکن این مناطق از اهمیت برخوردار است. بر اساس گزارش سازمان ملل، در جهان از هر شش نفر یک نفر در زاغهها زندگی میکنند و بدون عمل مشترک دولتها و مشارکت ساکنان، ... مطالعه بیشتر
خشونت و فقر گزارشها درمورد خشونت نشان میدهد به جز قتل، سایر انواع خشونت طی سالهای اخیر روند فزایندهای داشتهاند. برای مثال اگرچه طی سه دهه اخیر موارد وقوع خودکشی منجر به مرگ، روند روبه افزایش داشته اما از سال۱۳۹۰ این روند شتاب بیشتری داشته است. بنا بر برخی گزارشها، موارد وقوع زدوخورد و دعوا در فضای عمومی نیز افزایش یافته است. حتی تعداد و نسبت موارد گزارششده خشونت علیه زنان و کودکان در محاکم قضایی، روند روبه افزایش داشته است. مطالعات متعدد حاکی از ارتباط معنادار و مستقیم بین فقر و خشونت است. انواع مختلف خشونت میتواند رفاه اقتصادی ... مطالعه بیشتر
سال ۱۳۹۳ وزارت امور اقتصاد و دارایی گزارشی منتشر کرد که نشان میداد شاخص رفاه اجتماعی مطابق الگوی پیشنهادی آمارتیاسن، از سال ۱۳۸۶ روند نزولی آغاز کرده است. با توجه به اتفاقات سالهای اخیر اعم از تحریمها و نیز سقوط شدید ارزش ریال، قطعاً وضعیت این شاخص در سالهای اخیر نهتنها بهبود نداشته که بدتر هم شده است. شما بهعنوان یکی از مسئولان حوزه رفاه اجتماعی و مقابله با فقر، مهمترین راهکار برای افزایش رفاه عمومی و کاهش فقر را چه میدانید و اقدامات معاونت رفاهی وزارت کار به عنوان متولی این موضوع، در این حوزه کدامند؟ پرسش شما را ... مطالعه بیشتر
افشاگریهای مالی به خصوص برای مدیران سازمانهای دولتی، امر جدیدی نیست. در مقاطع مختلفی از تاریخ، افشاگریهای مالی با مخاطب قرار دادن افکار عمومی به سرعت به مسئلهای سیاسی بدل شده است، اما به ندرت راهکار کارشناسی برای حل خاستگاه و ریشههای این مسائل تعبیه شده است. یکی از برهههای تاریخی ایران در افشاگریهای مالی مربوط به انتشار حقوقهای مدیران در سال ۱۳۹۵ بود که به پرونده «حقوقهای نجومی» معروف شد. شکلگیری این موج بیسابقه از افشاگری با وجود دسترسی اکثریت مردم به شبکهها و فضای مجازی بیش از پیش به عنوان دغدغه افکار عمومی مطرح شده و روند تاریخی ... مطالعه بیشتر
بری واینگاست استاد علوم سیاسی دانشگاه استنفورد است. پژوهشهای او بر بنیانهای سیاسی بازارها، اصلاحات اقتصادی و تنظیم مقررات تمرکز دارند. واینگاست نوشتههای زیادی در مورد مشکلات مربوط به اقتصاد سیاسیِ توسعه، نهادهای قانونی، حاکمیت قانون و دموکراسی دارد. او در این ویدیو در مورد رابطه بین ساختارهای اقتصادی و ظرفیتهای ایجاد خشونت در جوامع مختلف توضیح میدهد. واینگاست کنترل خشونت را مسالهای اساسی در مسیر توسعه اقتصادی و سیاسی میداند. مطالب مرتبط: کرونا، شومترین هراس هایک توسعه در مسیر اصلاح دولت و اقتصاد تخصصی گفتوگوی انتقادی بر سر تقویت ظرفیتهای دولت حرکت مکزیک به سمت توسعه حکمرانی و خشونت ... مطالعه بیشتر
این مقاله توسعه را به این صورت تعریف میکند: ایجاد یک اقتصاد پیچیدهتر که عملکرد آن توسط خشونت سیاسی به طور جدی مختل میشود. بنابراین کوکس و همکارانش برای سنجش توسعه اقتصادی به جای استفاده از سرانه تولید ناخالص داخلی از شاخص پیچیدگی اقتصادی[۲] استفاده میکنند. آنان دریافتهاند که پیچیدگی اقتصادی به شدت از وقوع درگیریهای خشونتآمیز جلوگیری خواهد کرد و حتی عاملی است که سرانه تولید ناخالص داخلی و نمره پولیتی۲ [۳](شاخص رایجی برای دموکراسی) را کنترل میکند. علاوه بر این، پیچیدگی اقتصادی کافی باعث امکانپذیر شدن ایجاد حکومتی میشود که برای حل مشکل خشونت به محدود ساختن دسترسی ... مطالعه بیشتر
بویکس: در دهه ۱۹۶۰ که علوم اجتماعی رشد کردند و به شکلهای نظری و روششناسی امروزین خود درآمدند، دو کتاب بر مطالعات سیاست تطبیقی تاثیری جدی داشتند: ریشههای اجتماعی دیکتاتوری و دموکراسی[iv] نوشته برینگتون مور (۱۹۶۶) و نظم سیاسی در جوامع دستخوش تغییر[v] نوشته ساموئل هانتینگتون (۱۹۶۸). فرانسیس فوکویاما در کتاب جدید خود از برنامه پژوهشی هر دوی این پژوهشگران الهام میگیرد و آنها را بسط میدهد. البته تمرکز اصلی او بر برنامه پژوهشی هانتینگتون است. این انتخاب فوکویاما معقول به نظر میرسد. در دهههای گذشته، مطالعهی رژیمهای سیاسی و گذارهای سیاسی به شدت پیشرفت کرده است. با این وجود، ... مطالعه بیشتر