جعبه‌ابزار حمایت‌طلبی برای کودکان

راهنمایی برای تأثیرگذاری بر تصمیمات برای بهبود زندگی کودکان


کتاب جعبه ابزار حمایت‌طلبی مجموعه‌ای از راهکارها و استراتژی‌های مفید برای طراحی یک پروژه حمایت‌طلبی است.‌ هدف از این کتاب ارائه ایده‌هایی به خوانندگان است تا بتوانند بر اساس واقعیت‌های محیطی که در آن فعالیت می‌کنند، اقدام‌های حمایت‌طلبی خود را طراحی کنند. علاوه بر این، اگرچه ایده آل است که این جعبه‌ابزار به ترتیبی که نوشته شده است، موردبررسی قرار گیرد، این کتاب به شکلی طراحی شده است که کاربران بتوانند به‌سرعت ابزارهایی را بیابند که بیش از همه به آن‌ها توجه دارند و به شیوه‌ای که مناسب می‌بینند از آن‌ها استفاده کنند. علاوه بر این بخش ویژه این جعبه‌ابزار به موضوع حمایت‌طلبی برای کودکان اختصاص دارد که می‌تواند راهنمای عمل برای فعالان مدنی، خبرنگاران و سیاست‌گذاران حوزه کودک و نوجوان مؤثر واقع شود.

تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۹۹

در ضرورت حمایت‌طلبی برای کودکان باید گفت که برای متحول ساختن وضعیت گروه‌های اجتماعی آسیب‌پذیر به درک درستی از وضعیت موجود، ترسیم نقشه‌ای از موافقان و مخالفان تغییرات و ساخت ائتلاف‌هایی مناسب نیاز است. مسائلی همچون حقوق کودک معمولاً تحت تأثیر مجموعه‌ای از فرآیندهای پیچیده در سطوح مختلف از خانواده تا نقش‌آفرینان ملی و بین‌المللی هستند.

حمایت‌طلبی به معانی جلب حمایت برای آرمان، اقدام یا سیاستی خاص باهدف تغییر یک سیاست است. برای متحول ساختن وضعیت گروه‌های اجتماعی آسیب‌پذیر به درک درستی از وضعیت موجود، ترسیم نقشه‌ای از موافقان و مخالفان تغییرات و ساخت ائتلاف‌هایی مناسب نیاز است. حمایت‌طلبی را می‌توان به‌عنوان مجموعه‌ای از اقدامات هدفمند برای افزایش آگاهی و جلب‌توجه به مسئله‌ای خاص تبیین کرد.

یونیسف سابقهٔ فوق‌العاده‌ای در حمایت‌طلبی برای حفاظت از حقوق زنان و کودکان و ترویج این حقوق دارد. جعبه‌ابزار حمایت‌طلبی از این سابقه کاری ریشه می‌گیرد و تلاش دارد تا مهارت‌های حمایت‌طلبی داخلی و خارجی را نظام‌مند و هماهنگ کند و همچنین رویکردهایی خلاقانه ایجاد کند. این جعبه‌ابزار، مجموعه‌ای از ابزارهای عملی برای کمک به کارکنان و شرکای یونیسف در پیشرفت و مدیریت فعالیت‌های حمایت‌طلبی فراهم می‌سازد.

این جعبه ابزار حمایت‌طلبی برای تمامی سطوح سازمان به‌عنوان منبعی برای ایجاد یک رویکرد ساختارمند برای حمایت‌طلبی پایدار قابل‌استفاده است. محتوای آن نیز برای کسانی که می‌خواهند درک خود از رویکرد مبتنی بر حقوق به حمایت‌طلبی و چگونگی به‌کارگیری این رویکرد را افزایش دهند نیز ارزشمند خواهد بود.

جعبه‌ابزار حمایت‌طلبی بر اساس تعاریف استاندارد و تجارب یونیسف در این حوزه نوشته شده است. درنتیجه کاملاً به‌طور عملیاتی به ارائه ابزارها، دستورالعمل‌ها و گام‌های پیاده‌سازی استراتژی حمایت‌طلبی می‌پردازد. یونیسف تعریف ساده و فراگیری از حمایت‌طلبی می‌دهد: «حمایت‌طلبی فرآیندی حساب‌شده بر اساس شواهد اثبات‌شده و باهدف تأثیرگذاری مستقیم و غیرمستقیم بر تصمیم سازان، ذی‌نفعان و مخاطبان مربوطه برای حمایت و اجرای فعالیت‌هایی است که در تحقق حقوق زنان و کودکان سهم دارند.»

بااین‌حال اصطلاح‌های متعددی وجود دارد که برای توصیف کار حمایت‌طلبی استفاده می‌شود: مشارکت بالادستی، لابی کردن، روابط عمومی، تدوین سیاست‌گذاری، افزایش آگاهی، توانمندسازی، بسیج اجتماعی، کمپین کردن، کار رسانه‌ای و ارتباطات و همه این موارد حتی می‌تواند لغت‌هایی مترادف حمایت‌طلبی قرار گیرد.

این جعبه‌ابزار، در هشت فصل تدوین و تنظیم‌شده و در ۱۴۴ صفحه به فارسی ترجمه‌شده است: در فصل اول تحت عنوان «درک حمایت‌طلبی در یونیسف» به تعاریف و رویکردهای حمایت‌طلبی همچون دستیابی به برابری و حقوق بشر پرداخته شده است.

فصل دوم «تقویت مبانی حمایت‌طلبی» هشت حوزه بنیادین حمایت‌طلبی شامل: اعتبار؛ مهارت‌ها؛ همکاری و رهبری بین ادارات؛ ظرفیت برای ایجاد و انتقال شواهد؛ توانایی ارزیابی خطرات؛ ظرفیت کار کردن با کودکان و جوانان؛ شرکا و شبکه‌هایی که پایگاه گسترده‌ای برای حمایت‌طلبی ایجاد می‌کنند؛ و منابع کافی را توضیح می‌دهد.

فصل سوم «ایجاد یک استراتژی حمایت‌طلبی» به سؤال چرا باید یک استراتژی حمایت‌طلبی تدوین کنیم و ۹ پرسش دیگر پاسخ می‌دهد. برای پاسخ به این پرسش، باید درکی از مشکلات، مسائل و راه‌حل‌ها داشته باشیم و این موارد ازجمله: اهداف بلندمدت و نتایج مقدماتی؛ بروندادهای محتوایی، به‌عنوان‌مثال تغییر سیاست‌گذاری؛ و نتایج فرآیندی، به‌عنوان‌مثال ایجاد وحدت و اعتماد میان مشارکت‌کنندگان باید مشخص شوند.

فصل چهارم «نظارت و ارزیابی حمایت‌طلبی» درباره ویژگی‌های برنامه‌ریزی حمایت‌طلبی، نظارت و ارزیابی و سؤالات مربوط به آن می‌پردازد. فصل پنجم «مدیریت دانش در حمایت‌طلبی» به موضوع شیوه‌های اشتراک‌گذاری دانش با دیگران و ضرورت آن می‌پردازد.

فصل ششم «مدیریت ریسک‌ها در حمایت‌طلبی» درباره شناسایی، تحلیل و مدیریت ریسک‌ها است. فصل هفتم «ایجاد روابط و حفظ شراکت‌ها» به موضوع و مزایای شراکت برای تقویت حمایت‌طلبی، ایجاد شبکه، ائتلاف و اتحادها و فرصت‌های همکاری با شرکای ملی می‌پردازد.

فصل انتهایی جعبه‌ابزار به موضوع حمایت‌طلبی برای کودکان می‌پردازد. فصل هشتم «کار کردن با کودکان و جوانان در حمایت‌طلبی» درباره نحوه مشارکت مؤثر و معنی‌دار کودکان و نوجوانان است. سهیم کردن کودکان در حمایت‌طلبی و مشارکت معنی‌دار آنان در رویکرد مبتنی بر حقوق کودک به حمایت‌طلبی، امری محوری است. این کار بخشی از فرآیند توانمندسازی کودکان به‌عنوان افراد ذی‌حق است تا حقوقشان را مطالبه کنند. این کار محیطی فراهم می‌کند که کودکان دغدغه‌ها، ایده‌ها و توصیه‌های خود را بیان کنند و تصمیم‌ سازان و مسئولان به آنان گوش دهند. این امر موجب افزایش کرامت، انصاف، برابری و عدالت می‌شود که به کودکان فرصت می‌دهد تا خود را ابراز کنند و به‌عنوان شهروند در جامعه مشارکت کنند.

برای دانلود کتاب جعبه‌ابزار حمایت‌طلبی کلیک کنید.

لینک کوتاه https://iran-bssc.ir/?p=15528

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *