براساس پیشبینیها در سال جاری حدود ۳.۵ میلیون نفر در آمریکا بیخانمان میشوند که از این تعداد ۱.۳۵ میلیون نفر یا حدود ۴ درصد آنها کودک هستند. علاوه بر آن، پدیده بی خانمانی طی ۲۰ سال گذشته به شدت در حال افزایش است. با گذشت زمان این عدد با وقوع فشارهای اقتصادی، بیکاری و افزایش هزینههای زندگی افزایش مییابد. افراد بیخانمان نیاز به یک صدا دارند و آن صدا ما هستیم.
درک موضوع:
خودتان را در ارتباط با مفاهیم اولیه آموزش دهید در اینصورت متعجب خواهید شد که چقدر مفاهیم وجود دارد که شما باید آنها را بدانید مانند:
- چرا افراد بی خانمان میشوند؟
- واقعیات مرتبط با بی خانمانهایی که در ارتش فعالیت میکردند، چه کسی به ظاهر تعداد جمعیت بیخانمانها را ۲۳ درصد و تعداد مردان بیخانمان را ۳۳ درصد در جهان تخمین زده است؟
- در ارتباط با بیخانمانها جستجو کنید: به پناهگاهها بروید و با افراد بیخانمان دست اول صحبت کنید. کتابهایی مانند «صبحانه در خانه سالی» اثر ریچارد لمیوکس یا «راشل و بچههایش» اثر جاناتان کوزول را مطالعه کنید.
با ائتلافهای محلی ارتباط برقرار کنید
قدرت بیشتر در تعداد بیشتر نهفته است. ائتلافهای ملی در ارتباط با بیخانمانها هماناندازه که به ائتلاف محلی وابسته هستند به حمایتگرهای محلی و ائتلافهای خدماتی در هر ایالت نیز وابستهاند. در انجمنهای حمایتی خدمت کنید و در ائتلاف محل خود شرکت کنید.
درخصوص فعالیت حمایتگران در سایر شهرها اطلاعات کسب کنید
تجربه فعالیتها در سایر شهرها به شما ایدههای زیادی خواهد داد. برای مثال:
- اریک شپتاک یک حمایتگر بیخانمان است. او وبلاگ دارد، صفحه فیس بوک و اکانت توییترش را برای حفظ ارتباط و اطلاع رسانی به دیگران فعال نگه داشته است. او برعلیه بسته شدن پناهگاه واشنگتن دی-سی مبارزه میکند.
- کتی تن بروک، هماهنگکننده پایان بیکاری در کشور هنپین (مینیاپولیس[۱])، بودجهای را از منابع مختلف جهت ساخت و نگهداری خانههای موقتی برای افراد بیخانمان شهر جمع آوری میکند تا پناهگاههای شهر در راستای هدفی که برای آن طراحی شدهاند- یعنی پناهگاههای موقتی و ضروری برای افراد رهگذر- فعالیت کنند.
- رندر لوب، حمایتگری در دنور است که از اختلال دو قطبی رنج میبرد، او ۶ سال است که بیخانمان شده است.
یک برنامه بسازید
زمانیکه شما متوجه شوید در جامعه چه میگذرد، با افرادی که در این خصوص مطلع هستند (هم افرادی که بیخانمانی را تجربه کرده و از خدمات استفاده کردهاند و هم افرادی که در این زمینه متخصص هستند) صحبت کنید، میتوانید نیازهای جامعه خود را تعیین کنید. از کمک ائتلاف و حمایتهای محلی در ساخت برنامه فعالیتی خود استفاده کنید.
مقامات منتخب محلی خود را درگیر کنید
بیشتر منابع مالی برنامههای مربوط به بیخانمانها از بودجه دولت فدرال تأمین میشود و این بودجه توسط دولت ایالتی مدیریت میشود. نهایتاْ دولت محلی تصمیم میگیرد که چگونه این پول خرج شود. با آگاه کردن رهبران محلی شما میتوانید بر نحوه خرج این منابع تأثیر بگذارید.
- در برنامههای عمومی و محلی شرکت کنید و به نفع برنامههای ایجاد سرپناه برای افراد کم درآمد، خانههای گروهی، پناهگاهها و برنامههای جلوگیری از بیخانمانی صحبت کنید.
- از ارائهدهندگان مراقبتهای محلی، جامعه مذهبی،گروههای شهری و باتجربه درخواست حمایت کنید.
- پیگیر مکاتبات مداوم و ملاقاتهای شخصی با تصمیمگیران محلی باشید.
ملاقاتهای شخصی با قانونگذاران
تماسهای شخصی، حیاتی و مهم هستند و به موضوعات شما وجهی مورد نیاز را میدهند.
- اگر گروهی در ملاقاتها شرکت میکنید بیشتر ۴-۵ نفر نباشید زیرا بیش از آن شبیه ازدحام کردن است.
- مودبانه و نه متخاصمانه رفتار کنید. از قبل فعالیتهای گذشته قانونگذاران یا بیانههای آنها در ارتباط با بیخانمانها را مطالعه کنید.
- روی موضوع خود تمرکز کنید.
- فعالیت درخواستی خود را به طور دقیق شرح دهید.
- با تشکر جلسه را ترک کنید حتی اگر هیچ توافقی در آن جلسه حاصل نشده باشد.
با رسانهها ارتباط برقرار کنید
حضور رسانهها اثر مثبت زیادی بر خلق آگاهی و بهبود علل دارد.
- در خصوص اینکه شما چه کسی هستید و تلاش میکنید چه کاری انجام دهید شفاف باشید.
- در روزنامههای محلی بنویسید و در تلویزیون و رادیو صحبت کنید.
- در خصوص موضوعات مهم که برای بیخانمانها در جامعه شما روی میدهد بنویسید و سرمقاله ارائه کنید.
- زمانیکه گروههای رسانهای تمایل خود را نشان دادند، ازآنها قدردانی کرده و به آنها منابع و حمایتهایی را که برای پوشش بهتر کمپین شما نیاز دارند پیشنهاد دهید.
با روزنامههای محلی خیابانی ارتباط برقرار کنید
روزنامههای خیابانی [۲] به مردم عادی در ارتباط با بیخانمانها آموزش و آگاهی میدهند و فرصتی را در اختیار مردم قرار میدهند تا با انتشار مطالب خلاقانه خود در قالب مقاله، عکس، کارهای هنری و شعر بیخانمانها را توانمند سازند. روزنامههای خیابانی فرصتهای شغلی را منتشر میکنند. روزنامههای خیابانی محلی خود را بیابید یا یک روزنامه خیابانی در محله خود شروع کنید.
ثبتنام از افراد بیخانمان برای رأیدهی
شما نیازی به خانه ندارید تا صدایی در کاروبارهای محلی و ملی داشته باشید. قانونهای متعددی در ۲۰ سال اخیر بوجود آمده که به افراد بیخانمان کمک کرده و آنها را توانمند میسازد.
تشویق حمایتگری به شکلی موثر
چه کسی بهتر از افرادی که مستقیما درگیر هستند میتوانند به حمایتگران کمک کنند؟ افرادی که بی خانمانی را تجربه کرده و افرادی که برای کمک به آنها فعالیت میکنند.
- از رویدادهایی که در آن افراد زیادی شرکت میکنند مثل وعدههای غذایی در پناهگاهها برای تشویق حمایتگری استفاده کنید. ورق، خودکار، پاکت تمبر و پیامهای نمونه را در هر گردهمایی و رویداد تأمین کنید.
- در پناهگاهها یا برنامههای وعده غذایی، تلفنهایی را در اختیار بیخانمانها، داوطلبان و کارمندان قرار دهید تا با دولت (شهردار، نماینده شوراها و …) تماس گرفته و خواستار توقف کاهش خدمات ضروری یا کمک به تأمین خدمات ضروری نمایند.
سایر منابع:
منابع بسیار دیگری برای کمک به برنامه حمایتگری شما وجود دارد مانند:
- National Coalition for the Homeless
- National Coalition for Homeless Veterans
به یاد داشته باشید که حتی یک اقدام کوچک میتواند اثرگذار باشد.
منبع اصلی متن:
- Murphy, Karen. (2017), “۱۱ Ways to Advocate for the Homeless”, www.huffpost.com
پانوشت:
- [۱] Minneapolis
- [۲] روزنامههای خیابانی (Street Newspaper)، روزنامهها یا مجلاتی هستند که افراد فقیر یا بیخانمان آنها را میفروشند. این نوع از روزنامهها عمدتاْ برای حمایت از این قشر جمعیتی تولید میشوند.
بدون دیدگاه