دومین جایزه ملی سیاستگذاری

ورود پروژه اشتغال‌زایی به مرحله دوم جایزه ملی سیاستگذاری


به همت جامعه اندیشکده‌ها و با همکاری اندیشکده‌های کشور نخستین رویداد جایزه ملی سیاستگذاری در سال 1400 برگزار شد. رویداد جایزه ملی سیاستگذاری دومین دوره خود را با ۱۴۲ پروژه در هشت پنل اجرا می‌شود. این پنل‌ها شامل کشاورزی و امنیت غذایی؛ حمل و نقل و انرژی؛‌ تحول قضایی؛ تحول اداری؛‌ فرهنگ و جامعه؛‌ مطالعات اقتصادی؛ صنعت، معدن و تجارت و پنل اشتغال، تعاون و رفاه کار است. اکنون 34 پروژه به مرحله دوم جایزه راه یافته‌اند. پروژه آسیب‌شناسی تسهیلات اشتغال‌زایی در کشور با تمرکز بر تبصره ۱۸ قانون بودجه که به همت تعدادی از پژوهشگران مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه انجام شده است و یکی ازپروژه‌های راه‌یافته به مرحله دوم است.

تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۰۲

جایزه ملی سیاستگذاری

به همت جامعه اندیشکده‌ها و با همکاری اندیشکده‌های کشور نخستین رویداد جایزه ملی سیاستگذاری در سال ۱۴۰۰ برگزار شد. رویداد جایزه ملی سیاستگذاری دومین دوره خود را با ۱۴۲ پروژه در هشت پنل اجرا می‌شود. این پنل‌ها شامل کشاورزی و امنیت غذایی؛ حمل و نقل و انرژی؛‌ تحول قضایی؛ تحول اداری؛‌ فرهنگ و جامعه؛‌ مطالعات اقتصادی؛ صنعت، معدن و تجارت و پنل اشتغال، تعاون و رفاه کار است. اکنون ۳۴ پروژه به مرحله دوم جایزه راه یافته‌اند. پروژه آسیب‌شناسی تسهیلات اشتغال‌زایی در کشور با تمرکز بر تبصره ۱۸ قانون بودجه که به همت تعدادی از پژوهشگران مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه انجام شده است و یکی ازپروژه‌های راه‌یافته به مرحله دوم است.

این پروژه که در پنل اشتغال، تعاون و رفاه قرار دارد به درخواست وزارت کار انجام شده است. پروژه به مدیریت آقای امیر مهدی‌زاده و با همکاری دیگر کارشناسان مرکز خانم‌ها آتوسا تقوی، افسانه شرکت و آقایان حسین خداپرست، نیما عرب‌حسینی و سجاد فیض آبادی ثانی به ثمر رسید.

پروژه آسیب‌شناسی تسهیلات اشتغال‌زایی در جایزه ملی سیاستگذاری

افزایش تولید و اشتغال در کنار کنترل تورم اصلی‌ترین هدف اقتصادی کشورها برای دستیابی به توسعه و رفاه بالاتر است. با توجه هرم سنی جمعیت ایران (وجود جمعیت جوان بالا در کشور) و نرخ نسبتا بالای بیکاری، ایجاد اشتغال بسیار حائز اهمیت است. البته افزایش اشتغال راهکارهای متعددی دارد. اما در کشور ما -به‌ویژه از سال ۱۳۹۶ تاکنون- محوریت با اعطای تسهیلات اشتغال‌زایی ارزان قیمت بوده است. این تسهیلات به کسب‌وکارها از طریق شبکه پولی و بانکی است.

در این پروژه حاضر در جایزه ملی سیاستگذاری تسهیلات اشتغال‌زایی دولت بررسی شد. در این راستا ابتدا با مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته به آسیب‌شناسی این تسهیلات پرداخته شد. مشخص شد که این تسهیلات معمولا از الویت‌بندی مناسب در تخصیص برخوردار نیستند و منجر به انحراف منابع می‌شوند و یا در توانمندسازی،‌ مهارت‌افزایی و اشتغال‌زایی پایدار دریافت‌کنندگان تسهیلات موفق نیستند.

نرخ بهره حقیقی منفی تسهیلات نیز علاوه بر مازاد تقاضا سبب انحراف منابع به سمت فعالیت سوداگرانه می‌شود. به این مورد افزایش فساد و هزینه‌های نظارت را نیز باید افزود. این موضوع همچنین بررسی دقیق طرح‌ها را ناممکن و احتمال خطا در تخصیص را افزایش می‌دهد. روند اداری اعطای تسهیلات و تامین وثایق و تضامین سخت و طولانی است. این موضوع به غیر موثر شدن مبالغ وام با توجه به تورم‌های بالا منتهی می‌شود. اطلاع‌رسانی کافی و عادلانه‌ای نیز در اعطای آنها به چشم نمی‌خورد.

پیشنهادات سیاستی پروژه آسیب‌شناسی اشتغال

در همین راستا راهکارهای میان مدتی به منظور مواجهه با این مسائل پیشنهاد شد. راهکارهایی مانند استفاده از بسته‌های سیاست صنعتی در تعیین الویت‌بندی طرح‌ها؛ هوشمند، استاندارد و شفاف کردن هر دو نظام اولویت‌گذاری و ارزیابی و تقویت بنگاه‌ها و بازارهای مالی جهت تامین مالی مبتنی بر زنجیره ارزش؛ بهبود اطلاع‌رسانی؛ تامین و تقویت نهادهای تضمین اعتبار. در ضمن ایجاد پایگاه داده و ریسک‌سنجی از کسب‌وکارها؛ ایجاد شعبات یا بانک‌های ویژه برای شرکت‌های کوچک و متوسط نیز توصیه‌های بلندمدت در این زمینه بودند.

توجه به اشتغال به عنوان محصول جانبی سیاست‌های محرک تولید و اتخاذ سیاست‌های مکمل نظیر معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای، یارانه‌های مختلف به عوامل تولید، حمایت‌های آموزشی مانند استفاده از ظرفیت‌های سازمان فنی و حرفه‌ای نیز  لازم است.

لازم به ذکر است این پروژه در محور عملیاتی و اجرایی دومین جایزه ملی سیاستگذاری شرکت کرده است.

لینک کوتاه https://iran-bssc.ir/?p=23972

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *