توانمندسازی جامعه و حاکمیت ایدهی تقویت همزمان ظرفیتهای جامعه و حاکمیت را برای توسعه مدنظر دارد. برای توسعهی پایدار نیازمند حضور همزمان جامعه و دولت قوی هستیم؛ ضعف و خلل در هر یک از این دو طرف، باعث شکنندگی مسیر توسعه میشود؛ توسعهی آمرانه و دولتمحور همان اندازه در معرض بیثباتی است که توسعهی اجتماعمحور در فقدان دولت قوی.
توانمندسازی جامعه و حاکمیت ایدهی تقویت همزمان ظرفیتهای جامعه و حاکمیت را برای توسعه مدنظر دارد. برای توسعهی پایدار نیازمند حضور همزمان جامعه و دولت قوی هستیم؛ ضعف و خلل در هر یک از این دو طرف، باعث شکنندگی مسیر توسعه میشود؛ توسعهی آمرانه و دولتمحور همان اندازه در معرض بیثباتی است که توسعهی اجتماعمحور در فقدان دولت قوی.
خبرنامه شماره ۲۱ مقابله با فساد و فقر : خصوصی سازی و توزیع رانت و فساد
خصوصی سازی و توزیع رانت و فساد
بازداشت رییس سازمان خصوصی سازی با اتهام سوء استفاده از موقعیت دولتی یا به عبارت دیگر فساد، سؤالات مهم و اساسی پیرامون سیاست خصوصی سازی در ایران را بیش از هر زمان دیگر برجسته کرد. نظریه جدید خصوصی سازی به عنوان سیاست اقتصادی، برای اولین بار توسط جمهوری فدرال آلمان در سال ۱۹۷۵ بکار گرفته شد و دولت بخش عمده سهام فولکس واگن را به سرمایه گذاران خصوصی فروخت .موج بعدی خصوصی سازی در دهه ۱۹۸۰ با خصوصی سازی تلکام توسط مارگارت تاچر و خصوصی کردن بانک های بزرگ کشور فرانسه توسط شیراک آغاز شد. سپس خصوصی سازی در کشورهایی در قارههای دیگر، مثل ژاپن و مکزیک گسترش یافت. در این کشورها شرکتهای مخابراتی دولتی را خصوصی کردند. با فروپاشی رژیمهای کمونیستی در اروپای شرقی و اتحاد شوروی سابق، موج سوم خصوصی سازی آغاز شد. در مدت ده ساله بین ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۴ در سطح جهانی، خصوصیسازی منجر به انتقال سرمایهای معادل ۴۶۸ میلیارد دلار از بخش دولتی به بخش خصوصی شد. در اجرای این سیاست جهانی تاکنون بیش از ۱۶۰ کشور صنایع خود را خصوصی کرده اند.
اساس مفهوم خصوصی سازی به شیوه های کاهش نقش دولت و واگذاری آن به بخش خصوصی و پیروی از منطق بازار در تمام تصمیمات اقتصادی اطلاق میشود. انحصارزدایی از طریق کاهش جایگاه نسبی بخش دولتی و واگذاری نقش بیشتر به بخش خصوصی، مهمترین سیاست خصوصی سازی محسوب میشود.
اما خصوصی سازی در ایران معنا و مفهومی کاملاً متفاوت دارد و در اغلب موارد به توزیع رانت منحصر شده است. از سال ۱۳۷۰ و در چارچوب سیاستهای تعدیل ساختار اقتصادی، سیاست خصوصی سازی در دستور کار نظام قرار گرفت. در آن زمان بخش خصوصی واقعی که مسئولیت سرمایه گذاری و مدیریت صنایع دولتی را بر عهده گیرد، اساساً وجود نداشت؛ به همین دلیل، عمدتاً این سازمانهای عمومی غیر دولتی مثل بنیاد مستضعفان، آستان قدس و امثال آن بودند که عهده دار مالکیت و مدیریت صنایع و شرکتهای دولتی خصوصی شده بودند. مطابق با تبصره ۹ قانون برنامهی اول توسعه، «در اجرای اصل یکصد و چهل و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به منظور استفاده از تخصصها و تواناییهای نیروهای مسلح و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بازسازی کشور، به واحدهای اجرایی فوق، اجازه داده می شود با توجه به تخصصها و تواناییها و ظرفیت نیروهای تحت نظر خود، برای اجرای طرحها و پروژههای عمرانی با دستگاههای اجرایی، قرارداد پیمانکاری منعقد نمایند.» با تصویب این تبصره، راه برای مداخله نهادها و آستانها در اقتصاد فراهم شد. مطابق گزارش مرکز پژوهش های مجلس در سال ۱۳۷۸ با عنوان «ارزیابی فرآیند خصوصی سازی در برنامهی اول و دوم»، از کل خصوصیسازی صورت گرفته در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در فاصله ی سالهای ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۷، به میزان ۶۳٫۵ درصد به «نهادها و مؤسسات» رسیده است. این سیاستها به همین نحو به مدت سه دهه در ایران پیش رفته است. در اسفندماه ۱۳۷۲، بر اساس مصوبه شورای اقتصاد به دولت اجازه داده شد بنگاههای تولیدی دولتی را به مدیران آنها واگذار کند. در ۱۳۷۳، قانون نحوه واگذاری سهام به ایثار گران تصویب شد که هدف آن انتقال سهام شرکتهای دولتی به گروه های مورد نظر بود. این سیاست که تا امروز نیز ادامه داشته و با رفت و آمد دولتها تغییر و تجدید نظری در آن صورت نگرفته، عامل و زمینه مستعدی برای گسترش بیسابقهی فساد و انهدام فرهنگ مبتنی بر از خودگذشتگی و ساده زیستی فراهم آورد.
عدم رعایت دستورالعمل اجرایی «روش انتخاب مشتریان استراتژیک و احراز و پایش اهلیت»، تعدیل قیمت پایه ی بنگاهها توسط هیئت واگذاری و عدم رعایت «آیین نامه اجرای شیوه های قیمت گذاری بنگاهها» و «قانون کارشناسان رسمی دادگستری»، از مهمترین ویژگی های اجرای سیاست خصوصیسازی در ایران بود که حجم عظیمی از منابع ملی را بر باد داد و نابود کرد. بازداشت رییس سازمان خصوصی سازی اگر منحصر به بررسی عملکرد و سوء استفادههای وی گردد، جز به تداوم روند کنونی نخواهد انجامید. اما اگر این بازداشت به بازبینی کل فرایند و ساختاری که در بستر و زمینه آنان چنین سوءاستفاده های کلان و ساختاری رخ داده منجر شود، به طور قطع گام جدی به منظور اصلاح ساختاری فساد محسوب خواهد شد.
***
در هفته ای که گذشت، اخبار زیر جلب توجه می کند:
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اذعان داشت: سازمان تأمین اجتماعی در راستای شفافیت، میزان حقوق و دستمزد مدیران خود را به سازمان امور استخدامی کشور برای انتشار اعلام میکند.
امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش در دیدار با رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، خواستار مساعدت سازمان جهت سند دار کردن اراضی و املاک این نیرو شد.
حاتم شاکرمی اظهار داشت: با راهاندازی سامانه جامع روابط کار، تمامی دادخواستها در این سامانه ثبت خواهند شد و با انعکاس شفاف روابط بین کارگر و کارفرما، سامانه اجازه ثبت قرارداد سفید امضاء را نخواهد داد.
در ادامه شفافسازیهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای اولین بار فهرست اشخاص حقیقی و حقوقی که در سال ۹۷ از سوی معاونت توسعه مدیریت و منابع این وزارتخانه در قالب فعالیتهای فرهنگی، هنری و دینی حمایت شدهاند، منتشر شد.
در راستای اجرای سامانه شفافیت در صندوق بازنشستگی، گام سوم این سامانه شامل صورتهای مالی شرکتهای زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری، مورخ ۱۵ مردادماه ۹۸ در سایت ir منتشر و در اختیار عموم قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری ایلنا، مسئول کمیته حقوقی انجمن حمایت از حقوق کودکان، اظهار داشت: اجرای طرح ساماندهی کودکان علاوه بر زیرپا گذاشتن کرامت انسانی آنها، با پیماننامه جهانی حقوق کودک نیز مغایرت دارد.
مصطفی قلیخسروی، رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران در گفتگو اظهار داشت: نرخ اجاره بها و قیمت مسکن در مناطق مرکزی شهر تهران با کاهش بیش از ۳۰ درصدی روبرو بوده است.
به گزارش خبرآنلاین، فرشاد مؤمنی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در طی سالهای ۱۳۷۲ تا ۱۳۹۲، سطح عمومی قیمتها ۳۷ برابر شده است اما در همین دوره، هزینه اجاره ۶۱ برابر و هزینه مسکن ۷۶ برابر شده است.
رضا امیدی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اذعان داشت: طی سه دهۀ اخیر، بودجه عمومی آموزش وپرورش روندی نزولی داشته است تاجاییکه از حدود ۱۹ درصد در سال ۱۳۷۰ به حدود ۱۰ درصد در سال ۱۳۹۸ رسیده است.
آمارهای رسمی حکایت از آن دارند که بیش از ۷۰ درصد رتبههای برتر کنکور امسال در رشتههای ریاضی، تجربی و انسانی دانشآموزان سمپاد(سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) هستند.
جمعیت افراد دارای درآمد «بدون شغل» با رشد بیش از ۲ میلیون نفری، به ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر رسیده است و یک پدیده قابل تأمل برای بازار کار محسوب میشود؛ افرادی که نه شاغل هستند و نه تمایلی برای ورود به بازار کار دارند.
به گزارش روزنامه همشهری، برآورد جمعیت ایران نشان میدهد از ۸۱ میلیون ایرانی، ۵/۲۳ میلیون نفر بهدلیل مسئولیت شخصی خانوادگی و بینیازبودن در جستوجوی کار نیستند و در زمره جمعیت غیرمولد قرار میگیرند.
دسته بندی: شفافیت در حوزه سلامت اداری و بوروکراتیک
خبرگزاری فارس- ۱۸ مردادماهِ ۱۳۹۸
مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی
مصطفی سالاری در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس گفت: یکی از مطالبات بیمهشدگان، دریافت سوابق بیمه است که تا دو ماه آینده هر بیمهشدهای در اقصینقاط کشور میتواند سوابق بیمهای خود را به صورت تجمیعشده در هر شعبهای که مراجعه کند، دریافت کند. مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی همچنین اذعان داشت: براساس سیاستهای دولت و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی نیز در راستای شفافیت، میزان حقوق و دستمزد مدیران خود را به سازمان امور استخدامی کشور برای انتشار اعلام میکند.
روابط عمومی صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد: در راستای اجرای سامانه شفافیت در صندوق بازنشستگی، گام سوم این سامانه مورخ ۱۵ مردادماه ۹۸ در سایت cspf.ir منتشر و در اختیار عموم قرار گرفت. گزارش صورتهای مالی شرکتهای تابعه صندوق بازنشستگی کشوری، شامل گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی، بخش صورتهای مالی اساسی تلفیقی گروه مانند ترازنامه تلفیقی، صورت سود و زیان تلفیقی، گردش حساب سود، صورت جریان وجوه نقدی تلفیقی و همچنین بخش صورتهای مالی اساسی شرکت مانند ترازنامه، صورت سود و زیان، گردش حساب سود زیان انباشته و صورت جریان وجوه نقد و سایر اطلاعات مرتبط است.
سازمان امور مالیاتی کشور در فراخوانی از مردم خواست تا مطب پزشکان فاقد کارتخوان بانکی را معرفی کنند. همزمان سازمان نظام پزشکی، در پاسخ به گزارش همشهری، اظهارنظر چندی قبل رئیس اداره مالیات استان تهران را، مبنی بر اینکه ۹ هزار پزشک از ۲۰ هزار پزشک شاغل در پایتخت در سال۹۶ اظهارنامه مالیاتی ندادهاند، را تکذیب کرد. اما در مقابل سازمان امور مالیاتی اصرار دارد ۱۵ تا ۲۰ درصد پزشکان نشانی از خود در سامانههای مالیاتی به جا نمیگذارند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی شرکتهای بیمه را مکلف کردند براساس بند الحاقی ۴ تبصره ۶ بخش درآمدی قانون بودجه سال ۹۸، اطلاعات هویتی، مالی و اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی درخواستشده را بهترتیبی که سازمان امور مالیاتی مقرر میدارد، در اختیار آن سازمان قرار دهند. همچنین ذکر شد که شرکتهای بیمه در صورت عدم رعایت این بند علاوه بر جریمههای مزبور در قانون مالیاتهای مستقیم، مشمول جریمهای معادل پنج درصد حق بیمه دریافتی در پایان سال ۱۳۹۷ شوند.
امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش در دیدار با رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، خواستار مساعدت سازمان جهت سند دار کردن اراضی و املاک این نیرو شد. در همین زمینه، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تأکید بر اینکه برای جلوگیری از هرگونه تعدی و تجاوز به اراضی ملی و عمومی و ایجاد شفافیت در اراضی کشور نیازمند توسعه کاداستر(نوعی نقشهبرداری که ارزش حقوقی داشته) هستیم، علاوه بر ضرورت تشکیل کارگروهی جهت پیگیری مسائل ثبتی نیروی زمینی ارتش، نسبت به تسریع و تسهیل صدور اسناد املاک و اراضی این نیرو قول مساعد داد.
«در پاسخ به گزارش صفحه پنج شماره ۳۹۴۶ مورخ ۱۷/۵/۹۷ روزنامه شرق با عنوان «حقوق مخفی مجلسیان» که طی آن بر مبنای اطلاعات خلاف واقع، مجلس شورای اسلامی به عدم شفافیت و پاسخگویی به افکار عمومی متهم شده است، اعلام میدارد: مطابق ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه و با تأکید ریاست محترم قوه مقننه، اطلاعات حقوق و مزایای نمایندگان، مدیران و کارکنان مجلس شورای اسلامی و دستگاههای تابعه، از سال گذشته به صورت ماهانه در سامانه حقوق و مزایای سازمان اداری و استخدامی، بارگذاری و ثبت شده است.»
جواد خردمند، فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از راه و شهرسازی استان گیلان، سرهنگ پاسدار جواد خردمند در یازدهمین سفر استانی به گیلان در بازدید از وضعیت فعالیتهای یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان، وضعیت زمینهای استان را مورد بررسی قرار داد و گفت: با تدابیر مسئولان کشوری و همراهی وزیر راهوشهرسازی قرار است بهزودی سامانه تلفنی یگان حفاظت از اراضی ملی راه اندازی شود تا مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف زمینخواری، مسئولین مربوطه را مطلع نمایند.
حاتم شاکرمی، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
حاتم شاکرمی اظهار داشت: با راهاندازی سامانه جامع روابط کار تمامی دادخواستها در این سامانه ثبت خواهند شد و با انعکاس شفاف روابط بین کارگر و کارفرما، سامانه اجازه ثبت قرارداد سفید امضاء را نخواهد داد. وی با بیان اینکه شفافیت موضوع اصلی راه اندازی این سامانه است، افزود: برای استفاده از این سامانه همه کارگران و کارفرمایان کشور فقط یکبار باید با مراجعه به پیشخوانهای دولت احراز هویت شوند و پس از آن در صورت مراجعه هر کدام از کارگران و کارفرمایان نیازی به ثبت اطلاعات فردی آنها نیست و سامانه با توجه به ثبت اطلاعات انجام شده به موضوع رسیدگی خواهد کرد.
دسته بندی: شفافیت در حوزه وزارتخانه و سازمانهای تابعه
خبرگزاری ایسنا-۲۲ مردادماهِ ۱۳۹۸
سجاد سالک، مدیرکل مشارکتهای اجتماعی وزارت ورزش و جوانان
مدیرکل مشارکتهای اجتماعی وزارت ورزش و جوانان از آغاز به کار سامانه شفافیت توانمندسازی سازمانهای مردم نهاد جوانان خبر داد و گفت: با فعالیت این سامانه، تمام پرداختهای صورت گرفته به سازمانهای مردم نهاد در هر استان منتشر و در اختیار عموم مردم قرار میگیرد. وی با بیان اینکه امکان نظارت و رصد کامل فرآیند توانمندسازی سمنها نیز با استفاده از این سامانه امکان پذیر میشود تصریح کرد: شفافیت و کاهش فساد اداری، افزایش سطح آگاهی جوانان، ارائه خدمات پر سرعت و بهبود کارایی و ارائه خدمات به سمنها، از دیگر دستاوردهای استفاده از این سامانه خواهد بود.
در ادامه شفافسازیهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای اولین بار فهرست اشخاص حقیقی و حقوقی که در سال ٩٧ از سوی معاونت توسعه مدیریت و منابع این وزارتخانه در قالب فعالیتهای فرهنگی، هنری و دینی حمایت شدهاند، منتشر شد. بر اساس آمار اعلام شده، این وزارتخانه در سال ٩٧ به ٨۶ مورد اشخاص حقیقی در قالب فعالیتهای فرهنگی، هنری و دینی مبلغ ١۴ میلیارد و ٩٠٠ میلیون و ۵٠٠ هزار ریال کمک کرده است. همچنین این وزارتخانه در حوزه حمایتهای اشخاص حقوقی نیز در ١۶١ مورد بالغ بر یک هزار و ٣٠۵ میلیارد ریال حمایتهای فرهنگی، هنری و دینی داشته است.
بعد از الزام ثبت سفارش در مناطق آزاد و شفافیت فرآیند واردات به این مناطق، منافع دارندگان پاساژهای تجاری و واردکنندگان کالاهای مصرفی در این مناطق به خطر افتاده بهطوریکه تجمع اعتراضی اخیر کسبه پاساژهای تجاری و واردکنندگان در منطقه آزاد کیش نیز مؤید همین مطلب است چراکه واحدهای تولیدی و صنعتی در این منطقه بدون هیچ اعتراضی نسبت به الزام ثبت سفارش و یا تلاشی برای حذف آن در حال فعالیت هستند. در ضمن یکی از مهمترین الزامات برای معنادار شدن ثبت سفارش در مناطق آزاد را باید استقرار فیزیکی گمرک ایران در مبادی ورودی این مناطق دانست.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حذف دفترچههای بیمه، گام بزرگی به سمت شفافیت است و عزم خود را جزم کردهام این کار را تا پایان سال انجام دهم. نمکی افزود: شفافیت باید جزو اصول اولیه باشد و کمبودها باید رصد شود. در برخی استان ها ممکن است نسخههای دارو روی دست مردم مانده باشد. وزیر بهداشت همچنین اذعان داشت: در سازمان برنامه و بودجه مکلف کردم خرج دارو از بقیه هزینهها جدا شود اما جواب شفافی از سازمان غذا و دارو در این باره دریافت نکردم.
جمشید جعفرپور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی
به گزارش حوزه پارلمانی خبرگزاری فارس، جمشید جعفرپور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بهمناسبت روز خبرنگار طی پیامی ضمن تبریک روز ۱۷ مرداد نوشت: خبرنگاران از ارکان اصلی آگاهیبخشی، روشنگری و پیشرفت در جامعه هستند و پشتیبانی از آنها به معنای حمایت از آزادی بیان، شفافیت و مبارزه با فساد است. خبرنگار، به نوعی واسطه میان مردم و مسئولین است و به همین دلیل نقشی کلیدی در جامعه برعهده دارد.
دسته بندی: شفافیت در حوزه سلامت اداری و بوروکراتیک
روزنامه شرق-۱۷ مردادماهِ ۱۳۹۸
علی زرافشان، معاون اسناد ملی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
هواپیمایی ایرانایرتور در سال ۱۳۸۹ در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شد. خریدار این شرکت هواپیمایی که در آن زمان زیرمجموعه ایرانایر محسوب میشد، شرکت تعاونی هسایار (وابسته به یکی از نهادهای نظامی) بود، اما این شرکت نتوانست از پس تعهدات خود بربیاید و در نتیجه سازمان خصوصیسازی ایرتور را از هسایار پس گرفت و در سال ۹۴ آن را به فردی به نام مجید شکاریبیرق به ارزش ۳۴ میلیارد تومان واگذار کرد. او که گفته میشود نسبت فامیلی با رئیس سازمان خصوصیسازی دارد، متعهد به پرداخت بدهیها طی دو سال میشود که این اتفاق رخ نمیدهد.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه مبارزه با فساد در تمامی مراحل مدرنسازی نظام مالیاتی مورد تأکید بوده، اضافه کرد: مدرنسازی نظام مالیاتی در دو گام دنبال شده است. براساس گام نخست، فرایندهای سنتی به فرایندهای مکانیزه و الکترونیکی تبدیل شده و در گام دوم، به دنبال جمعآوری ریزدادهها و اطلاعات واقعی مورد نیاز برای تحقق نظام مالیاتی هوشمند هستیم. وی ادامه داد: وی گفت: چنانچه به دنبال تحقق عدالت هستیم، باید اطلاعات و ریزدادههای واقعی در این زمینه در دسترس سازمان امور مالیاتی کشور قرار گیرد.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: برای مقابله با سوداگری و کاهش التهابات بازار مسکن، به مصوبات مجلس برای اجرای کامل قوانین و الزام ثبت کد رهگیری با هدف شفاف شدن معاملات مسکن نیازمندیم. قلی خسروی ادامه داد: تلاش ما پایین آوردن و تعدیل قیمتها است اما خلاء قوانین این روند را کند کرده است. برای مثال مهمترین اثر ثبت کد رهیگیری در معاملات مسکن جلوگیری از سوداگری و معاملات مکرر مسکن بود؛ اما بسیاری از قراردادهای خرید و فروش و حتی اجاره بدون ثبت کد رهگیری انجام میشود.
حذف ناگهانی لایحه مالیات بر عایدی سرمایه از دستور کار دولت در روزهای گذشته، موضوعی است که بسیاری از اقتصاددانها و رسانه های داخلی به آن واکنش نشان دادهاند. لایحه مالیات بر عایدی سرمایه که پس از کشوقوسهای فراوان بالاخره در تیرماه امسال توسط سازمان امور مالیاتی به وزارت اقتصاد تقدیم شد، به ناگاه بعد از چند روز برگشت خورد. بسیاری از کارشناسان معتقد بودند با اجرای این طرح بسیاری از مشکلات بازار مسکن حل شده و دیگر شاهد جهش قیمتها در این بازار نخواهیم بود.
دسته بندی: شفافیت در حوزه وزارتخانه و سازمانهای تابعه
روزنامه اطلاعات-۲۰ مردادماهِ ۱۳۹۸
مسعود علائی، جانشین مجری طرح توسعه سامانههای نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی
جانشین مجری طرح توسعه سامانههای نوین آبیاری اظهار داشت: طبق قانون، وزارت نیرو متولی مدیریت منابع آبهای سطحی و زیرزمینی است که به منظور مدیریت منابع باید نصب کنتورهای حجمی، تعیین تکلیف چاههای فاقد پروانه و حسابداری منابع و مصارف آب به صورت جدی دنبال شود. امروز ۱۰۰ ها هزار حلقه چاه فاقد پروانه در کشور وجود دارد؛ همچنین، ۴۵ هزار حلقه چاه غیرمجاز در طرح تعادلبخشی مسدود شده و ۷۰ هزار کنتور هوشمند نیز روی چاهها نصب شده که وضعیت بیلان منفی آب نشان می دهد که این اقدامها باید با سرعت و دقت بیشتری انجام شود.
دسته بندی: شفافیت در حوزه وزارتخانه و سازمانهای تابعه
خبرگزاری ایرنا- ۲۲ مردادماهِ ۱۳۹۸
غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه
سخنگوی قوه قضائیه گفت: مجتمع ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی در دادگستری استان تهران راهاندازی شد و هفته گذشته دستورالعمل تشکیل این مجتمع تخصصی به تصویب رئیس قوه قضائیه رسید و برای اجرا به دادگستری استان تهران ابلاغ شد. اسماعیلی افزود: حمایت از گزارشگران مفاسد اقتصادی در دستورالعمل تشکیل مجتمع ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی پیشبینی شده است. وی همچنین یکی از نکات مثبت در این دستورالعمل را ایجاد تمهیدات لازم برای دریافت گزارشهای مردمی، سازمانهای مردم نهاد و تشویق گزارشدهندگان دانست که اطلاعات مربوط به مفاسد اقتصادی را اعلام میکنند.
دسته بندی: شفافیت در حوزه سلامت اداری و بوروکراتیک
پایگاه اطلاعرسانی دولت-۲۲ مردادماهِ ۱۳۹۸
مجتبی زینی وند، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی در دیدار سرپرست وزارت آموزش و پرورش با کارکنان این سازمان با اشاره به تصویب ساختار اداری و تشکیلاتی سازمان اظهار کرد: برای دسترسی مردم به اطلاعات سازمان، ١٣ سامانه و ٢٣ زیرسامانه راهاندازی کردهایم و با ایجاد سامانههای ثبت شکایتهای مردمی، اپلیکیشن شهریه و سایر سامانهها تلاش کردهایم تا ارتباط سازمان با مردم را بیشتر کنیم.
شورایعالی آمار در یک تصمیم جدید، تولید و انتشار آمارهای رسمی حسابهای ملی را بین مرکز آمار و بانک مرکزی تقسیم کرد؛ طوریکه تولید و محاسبه رشد اقتصادی، در اختیار بانک مرکزی و انتشار و اعلام آن، در اختیار مرکز آمار قرار میگیرد. با این تصمیم، سرمایه آماری و سری زمانی غنی بانک مرکزی، از خطر زوال دور خواهد شد. هر چند در مورد شاخصهای دیگر مانند تورم، روال کار مانند ماههای اخیر است و محاسبه و انتشار آن در انحصار مرکز آمار قرار خواهد داشت.
مهمترین ابهامی که این روزها حول مدیریت باشگاه پرسپولیس شکل گرفته، مربوط به پرداختی یکی از شرکتهاست که مدعی شده قرار است مجری فروش بلیت این باشگاه در فصل جاری باشد. این شرکت با اعلام این موضوع مدعی شده که در اردیبهشتماه مبلغ ۷ میلیارد تومان به صورت قرضالحسنه به باشگاه پرسپولیس پرداخت کرده تا در فصل جاری بتواند مجری بلیتفروشی این باشگاه باشد. باشگاه پرسپولیس اما از همان تاریخ هیچ واکنشی نسبت به درآمدهای خود در زمینه این دریافتیها در کنار درآمد حاصل از مطالبات اسپانسر گذشته و مذاکره با اسپانسر جدید، نداشته است.
بر اساس ماده چهارم مصوبه «مدیریت تعارض منافع»، شهرداری تهران میبایست ظرف مدت سه ماه پس از تصویب مصوبه، کلیه حقوق، مزایا و دریافتیهای مدیران شهرداری تهران و واحدهای تابعه را به طور کامل و به صورت برخط منتشر نموده، به طور مستمر بهروزرسانی کرده و در دسترس عموم قرار دهد. حال اینکه چرا این مصوبه کامل اجرا نمیشود و شهرداری پس از گذشت حدود یازده ماه از تصویب این مصوبه، تنها به انتشار حقوق پایه برخی از مدیران خود اکتفاء نموده، سؤالی است که پاسخگویی مدیران شهرداری تهران را میطلبد.
جهانگیری با بیان اینکه یکی از اصلیترین یا بزرگترین رسالتهایی که امام(ره) برای نظام اسلامی ترسیم کردند و این هدف همواره مورد تأکید و اصرار مقام معظم رهبری قرار گرفت، رفع محرومیت از مناطق و افراد بود، عنوان کرد: شاید مهمترین وظیفهای که برای نظام قائل شدند، استقرار عدالت و محرومیتزدایی از چهرهها و مناطق بود. وی همچنین در رابطه با یارانههای پنهان اذعان داشت: یارانههای پنهانی که باید به ضعیفترین اقشار برسد و به ثروتمندترین افراد میرسد، بیش از هزار هزار میلیارد تومان است.
ضحی امیری، مسئول کمیته حقوقی انجمن حمایت از حقوق کودکان
مسئول کمیته حقوقی انجمن حمایت از حقوق کودکان، با اشاره به اینکه اجرای طرح ساماندهی کودکان علاوه بر زیرپا گذاشتن کرامت انسانی آنها، با پیماننامه جهانی حقوق کودک نیز مغایرت دارد، اظهار داشت: طرح ساماندهی کودکان کار که از تیر ماه ۹۸ مجدداً آغاز شده، کرامت انسانی کودکان را نقض و حقوق آنها را نادیده گرفتهاست. امیری افزود: مطابق ماده ۳ پیماننامه جهانی حقوق کودک در تمام اقدامات مربوط به کودکان که توسط مؤسسات رفاه اجتماعی عمومی و یا خصوصی، دادگاهها، مقامات اجرائی یا ارگانهای حقوقی انجام میشود، منافع کودک از اهم ملاحظات است.
* لازم به ذکر است که طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان توسط سازمان بهزیستی و با مشارکت شهرداری تهران و وزارت کشور در حال اجراست.
مصطفی قلیخسروی، رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران
مصطفی قلیخسروی، رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه نرخ اجاره بها و قیمت مسکن در مناطق مرکزی شهر تهران با کاهش بیش از ۳۰ درصدی روبرو بوده است، اظهار داشت: «انتظار کاهش قیمت مسکن بیش از این چیزایی است که الان وجود دارد، چرا که قیمتها به صورت افسار گسیخته و غیر منطقی بالا رفت، بنابراین باید نرخها تا متعادل شدن کاهش یابند.» رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران افزود: «به طور کلی در تهران، قیمتها با افت روبرو بوده، اما این امر منطقه به منطقه متفاوت است.»
فرشاد مؤمنی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در طی سالهای ۱۳۷۲ تا ۱۳۹۲، سطح عمومی قیمتها ۳۷ برابر شده است اما در همین دوره، هزینه اجاره ۶۱ برابر و هزینه مسکن ۷۶ برابر شده است. در دوره مذکور قیمت زمین به طور متوسط در ایران ۱۰۷ برابر شده است؛ یعنی تب غیرمتعارف آزمندی فاجعهساز ضدانسانی شکل گرفته که به ابعاد مافیایی اقتصاد جلوه جدیدی بخشیده است. مؤمنی ادامه داد: این بدان معنی است که برای بخش بزرگی از جمعیت کشور، صاحب خانه شدن تبدیل به رؤیای محال شده و مردم را نسبت به آینده مایوس و سرخورده کرده است.
رضا امیدی، عضو هیئتعلمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
طی سه دهۀ اخیر، بودجه عمومی آموزشوپرورش روندی نزولی داشته است تاجاییکه از حدود ۱۹ درصد در سال ۱۳۷۰ به حدود ۱۰ درصد در سال ۱۳۹۸ رسیده است و همین امر سبب شده است تا پرداخت از جیب مردم در زمینه آموزش و پرورش در قالبهای مختلف روند افزایشی داشته باشد. این روند کاهش سهم بودجۀ آموزش با سه روند همراستا بوده است: افزایش مدارس غیرانتفاعی، افزایش پرداخت از جیب مردم در حوزۀ آموزش و افزایش گونههای مدارس شهریهای؛ که هر سه این روندها را میتوان ذیل کالاییسازی آموزش عمومی تفسیر کرد.
آمارهای رسمی حکایت از آن دارند که بیش از ۷۰ درصد رتبههای برتر کنکور امسال در رشتههای ریاضی، تجربی و انسانی دانشآموزان سمپاد(سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) هستند. سهم غیرانتفاعیها ۱۴ درصد و نمونه دولتیها ۱۳ درصد است. ۹۱ درصد نفرات برتر شهرستانی در مدارس سمپاد درس خواندهاند و تنها ۹ درصد آنان در مدارس غیرانتفاعی و دولتی تحصیل کردهاند. ۶۶ درصد دانشآموزان تهرانی که جزو نفرات برتر کنکور ۹۸ هستند در مدارس غیرانتفاعی و نمونه دولتی درس خواندهاند و ۳۳ درصد آنان دانشآموزان مدارس سمپاد هستند.
جمعیت افراد دارای درآمد «بدون شغل» با رشد بیش از ۲ میلیون نفری، به ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر رسیده است و یک پدیده قابل تأمل برای بازار کار محسوب میشود؛ افرادی که نه شاغل هستند و نه تمایلی برای ورود به بازار کار دارند. دانشجویان و افراد در حال آموزش، زنان خانهدار و افراد دارای درآمد از محلهای «غیرکاری»، بخش مهمی از جمعیت غیرفعال را به خود اختصاص میدهند.
در حال حاضر هزینههای معیشت از ۶ میلیون تومان هم عبور کرده و تورم تولید هم به بیش از ۳۰ درصد رسیده است. به همین دلیل، نیروی کار متخصص و ساده به کشورهای دیگر مهاجرت میکنند. بر اساس گزارش های موجود، دستمزد روزانه هر کارگر در اربیل معادل حدود ۲۵ دلار و حدود ۳ برابر دستمزد آنها در ایران است. همچنین، حداقل درآمد ساعتی کارگران در ترکیه ۹/۵ دلار است که با احتساب ۶/۰ دلار حداقل درآمد ساعتی کارگران در ایران میتوان گفت که کارگران ترک ۱۰ برابر کارگران ایرانی حقوق میگیرند.
برآورد جمعیت ایران نشان میدهد از ۸۱ میلیون ایرانی، ۵/۲۳ میلیون نفر بهدلیل مسئولیت شخصی خانوادگی و بینیازبودن در جستوجوی کار نیستند و در زمره جمعیت غیرمولد قرار میگیرند. این گزارش نشان میدهد از کل جمعیت ایران ۱/۱۴ میلیون نفر زیر ۱۰ سال و ۱/۵ میلیون نفر هم ۶۵ ساله و بالاتر هستند و ۹/۵۳ میلیون نفر هم در هیچیک از ۲ گروه شاغلان و بیکاران جایی ندارند و جزو جمعیت خارج از نیروی کار بهحساب میآیند که نشان میدهد قشر عظیمی از نیروی مولد ایران، معادل ۷/۴۳ درصد از نیروی کار، عملاً هیچ سهمی در تولید ندارند.
محمدرضا انصاری، مدیرکل آموزش فنیوحرفه ای استان زنجان
مدیرکل آموزش فنیوحرفه ای استان زنجان گفت: فقر مهارتی مبتلابه کشور از سالهای گذشته تاکنون، موجب بیگانگی افراد جامعه با تولید ثروت و درآمد شده است. محمدرضا انصاری با تأکید بر اینکه در خصوص کارآفرینی و اشتغال، کاملاً فقر را احساس میکنیم، خاطرنشان کرد: فقر مهارتی میتواند پیامدهای بسیار زیادی داشته باشد. انصاری گفت: با ادامه تحصیل تکنسین ها برای کسب مدارج علمی بالاتر، این افراد به کارشناس تبدیل شده و ورود افراد فنی و متخصص به بازار کار حداقل با ۲ سال تأخیر انجام می شود.
نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فلسفه وجودی اقتصاد مقاومتی در شرایط تحریم روشن میشود، گفت: از طرفی دائم گفته میشود باید تلاش کنیم مقابل مهاجرتها گرفته شود، اما از سوی دیگر کاری برای این موضوع نمیشود. وی با بیان اینکه روستاهایی در شهرستانهای مختلف چهارمحال و بختیاری وجود دارد که حتی زمینهای کشاورزی آن جز اراضی منابع طبیعی هستند که باعث به وجود آمدن یک وضعیت نامطلوب برای روستاییان شده است، ادامه داد: تا زمانی که بستر توسعه روستاها فراهم نشود باید شاهد مهاجرت و فقر روستاییان باشیم.
استاندار تهران گفت:۵۵٠ هزار اتباع خارجی به صورت رسمی و یک میلیون تبعه غیر رسمی در تهران سکونت دارند. به گزارش آفتاب یزد، محسنی بندپی با اذعان به اینکه سرریز آسیبهای اجتماعی در تهران است، به سرفصلهای همکاری قوا اشاره کرد و گفت: پیشگیری از وقوع جرم و کاهش آسیبهای اجتماعی، جزو این سرفصلها است و رهبری طبق ماده ٨٠ قانون برنامه ششم توسعه پیشگیری را اولویت دانسته و با این نگرش، راهبردها و ریلگذاریها انجام شده است.
طی یکسال اخیر یعنی از تیرماه ۹۷ تا تیرماه سال جاری، قیمت مسکن در پایتخت با رشد ۹۱.۵ درصدی از حدود متری هفتمیلیون تومان به ۱۳.۳ میلیون تومان رسیده است. همچنین بین مناطق ۲۲ گانه، بالاترین میانگین قیمت هر متر زیربنای مسکونی تیرماه سال جاری مربوط به مناطق یک با ۲۹.۸ میلیون تومان، منطقه سه با ۲۳.۷ میلیون تومان و منطقه دو با ۲۱.۳ میلیون تومان است؛ اما در این گزارش با بررسی دادههای سامانه املاک و مستغلات کشور به نتایج قابلتأملی رسیدهایم. در این میان، قیمت برخی خانههای لاکچری تهران به متری ۵۰ تا ۹۸ میلیون تومان میرسد.
مدیرعامل شرکت شهر سالم با اشاره به پایش سلامت ۱۱۰۰ کودک کار در پایتخت گفت: وضعیت سلامت برخی از این کودکان در حالت هشدار است و این افراد نیاز به والد درمانی دارند. چوبینه ادامه داد: بیشترین مراجعه در مرکز ۵ بوده که ۳۵۰۰ خدمت در روز تنها از طریق این مرکز انجام میگیرد. ۳۰ درصد مراجعات پرسنل شهرداری و بازنشستگان آن هستند و ۷۰ درصد خدمتگیرندگان شهروندان در مناطق مختلف تهران است. حتی در ایام تعطیل که بسیاری از درمانگاهها ممکن است خدمات جامعی به بیماران ارائه ندهند، ما این موضوع را مدنظر قرار دادیم.
تفاهمنامه همکاری وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی و جهاددانشگاهی با هدف تداوم اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و توانمندسازی ۴۰ هزار نفر در ۳۱ استان کشور با حضور حسن روحانی منعقد شد. موضوع این تفاهمنامه، توسعه و بهبود مستمر و پایدارسازی کسبوکارهای خرد و خانگی در چارچوب طرح ملی توسعهی مشاغل خانگی و از طریق پیادهسازی الگوهای موفق، توسعهی اشتغال و کارآفرینی در مناطق، رستهها و گروههای هدف با تأکید بر مناطق روستایی و توسعهی کسبوکارهای خرد و خانگی از نظر مهارت، استانداردها، کیفیت، تکنولوژی، حضور در بازار، برندسازی محصولی و منطقهای است.
مقدار رشد اجارهخانه در بهار امسال بهطور بیسابقهای ۳ برابر میانگین رشد قیمت کرایهخانه در بهار ۳ سال اخیر بوده است. اطلاعات مرکز آمار نشان میدهد متوسط تورم سالانه در فصل بهار ۱۳۹۸ (۴ فصل منتهی به بهار ۹۸) برابر ۶/۲۲ درصد بوده است. همچنین میانگین تورم سالانه فصل در ۳ سال اخیر یعنی از سال ۱۳۹۵ تا سال۱۳۹۷ برابر با ۴/۷ درصد بوده است. مقدار رشد سالانه اجاره خانه(تورم سالانه) نیز در بهار ۱۳۹۵، برابر با ۸/۹ درصد و درسالهای ۹۶ و ۹۷ بهترتیب ۴ و ۴/۸ درصد بوده؛ درحالیکه این مقدار رشد امسال به ۶/۲۲ درصد رسیده است.
نماینده مردم شهرستانهای پردیس، تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات از مذاکره با تأمین اجتماعی برای تأمین امنیت شغلی خبرنگاران خبر داد. به گزارش خبرنگار مهر، فریده اولاد قباد در آیین تجلیل از خبرنگاران شهرستان پردیس، با بیان اینکه دغدغههای خبرنگاران برای ما حائز اهمیت است، اظهار داشت: در پی نشستی که با ناهید حیدری، مدیرکل تأمین اجتماعی غرب کشور داشتیم، تصمیمات خوبی در راستای تأمین امنیت شغلی خبرنگاران در کل کشور گرفته شد که پس از تصویب نهایی اطلاع رسانی خواهد شد.
براساس بررسیهای انجامشده، حداقل هزینه معیشت خانوار ماهانه چیزی حدود ۴ میلیون تومان است؛ بنابراین خانوارهایی که درآمد سرانه آنها کمتر از این میزان باشد را میتوان دهکهای پایین درآمدی یعنی دهکهای ٣،٢،١ و ۴ دانست. خانوارهایی با درآمدسرانه ۴ تا ١٠ میلیون تومان را میتوان طبقه متوسط جامعه(دهکهای ۴ تا ٧ ) و کسانی که درآمد بالای ١٠میلیون تومان در ماه دارند را میتوان دهکهای بالای درآمدی دانست. همچنین بر اساس سناریوهای مختلف میتوان اذعان داشت که ٢٣ تا ۴٠ درصد جمعیت زیر خط فقر مطلق رفتهاند.
سیدمجتبی علوی، معاون عمران و بهسازی شرکت بازآفرینی شهری
برنامه بازآفرینی شهری یکی از محورهای هشتگانه رونق تولید و اشتغال است که از محل تبصره ۱۸، بودجهای برای آن مصوب شده است. این برنامه سه ویژگی دارد: نخست جامعیت در تهیه برنامه از ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و محیط زیست؛ دوم، انسجام سازمانی و همکاری بینبخشی و سوم مشارکت اجتماعی. این سه نقشه راهی است که قواعد حاکم بر «بازار بازآفرینی شهری» را مشخص کرده و هدف اصلی آن، ارتقای کیفیت زندگی ساکنان در این بافتهاست.
به گزارش خبرنگار مهر، انوشیروان محسنی بندپی بعد از ظهر سهشنبه در نشست مشترک با معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده که در استانداری تهران برگزار شد، طی سخنانی گفت: هر کشوری که کاهش فقر، بیکاری، رفع تبعیض و نابرابری را از اهداف مدنظر خود قرار دهد، قطعاً توسعه خواهد یافت. وی ادامه داد: دولت تلاش کرده است به هر آنچه که قول داده عمل کند و ۳۰ درصد اشتغال را در اختیار زنان قرار داده و سن مدیریت را کم کرده است و این موضوع را میتوان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دید.
یافتههای یک پژوهش در وزارت امور اقتصادی و دارایی نشان میدهد دو سطح فردی و کلان، مانع فقرزدایی در ایران شده است. یافتههای این پژوهش، مهمترین عامل اثرگذاری در سطح فردی را «میزان تحصیلات سرپرست خانوار» میداند؛ به نحوی که افزایش سالهای تحصیل سرپرست خانوار، فقر چند بعدی خانوار را کاهش میدهد. مطابق این پژوهش، افزایش سطح آموزش سرپرست خانوار موجب تصمیمگیری بهتر در افزایش مطلوبیت و بهرهبرداری از امکانات خانوار خواهد شد. در سطح کلان نیز این پژوهش مهمترین عامل اثرگذار در فقر را تورم معرفی میکند. این شاخص بیشترین تأثیر را بر شاخص فقر چندبعدی دارد.
عباس فرهادیه، مدیرکل دفتر برنامهریزی و اقتصاد مسکن وزارت راهوشهرسازی
مدیرکل دفتر برنامهریزی و اقتصاد مسکن وزارت راهوشهرسازی درباره جزئیات طرح تأمین مسکن به روش فروش اقساطی زمین اظهار داشت: مشکلی که در حال حاضر در بخش ساخت و ساز وجود دارد، تفاوت بالای هزینه تمام شده ساخت با قیمت زمین است که به صورت ۶۰ درصد هزینه زمین و ۴۰ درصد هزینه ساختوساز این نسبت وجود دارد. وی افزود: بسیاری از متقاضیان خرید مسکن، هزینه تمامشده ساخت یک واحد ۷۵ متری که حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان میشود را دارند اما نمیتوانند خانهدار شوند چون قیمت زمین چند برابر قیمت ساخت این واحد است و خانوارها هزینه خریداری مسکن را ندارند.
شهین جوانی، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزشوپرورش اصفهان
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزشوپرورش اصفهان گفت : در این استان تاکنون چهار هزار و ۸۰۴ دانش آموز بازمانده و تارک از تحصیل شناسایی شدند. شهین جوانی افزود: یک هزار و ۲۱۹ نفر شامل ۷۰۰ نفر پسر و ۵۱۹ نفر دختر از این تعداد بازمانده از تحصیل (کودکانی که شرایط سنی ورود به پایه اول را دارند ولی متأسفانه وارد آموزشوپرورش نمی شوند) هستند. همچنین سه هزار و ۵۸۵ نفر از این تعداد شامل یک هزار و ۹۶۳ نفر پسر و یک هزار و ۶۲۲ نفر دختر تارک از تحصیل(افرادی که به نوعی وارد سیستم آموزشوپرورش شدند و به دلایلی سیستم را ترک کردند) هستند.
بدون دیدگاه