مطالعه و پایش تعارض منافع در ایران ـ 22

خبرنامه هفتگی مدیریت تعارض منافع – شماره بیست و دوم


تعارض منافع به گواه تجارب عملی و پژوهش‌های تجربی، ریشه‌ی بسیاری از ناکارآمدی‌ها، اختلال‌ها و اشکال متنوع فساد است که منجر به تضعیف ظرفیت اجرایی حاکمیت و تشدید نابرابری و بی‌اعتمادی در جامعه می‌شود. مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی در راستای پایش و سنجش ابعاد مختلف تعارض منافع در ایران، به رصد رسانه‌های مجازی و مکتوب در این زمینه می‌پردازد. در همین راستا، استخراج محتوای تولیدشده در شبکه‌های اجتماعی (توئیتر، تلگرام و اینستاگرام) نیز در دستور کار مرکز توانمندسازی بوده و در گزارش‌های هفتگی انعکاس می‌یابد. آنچه در ادامه می‌آید اخبار، گزارش‌ها و تحلیل‌های مربوط به تعارض منافع در رسانه‌های عمومی است که در بازه زمانی 1تا 7 آذر 1399 منتشر شده و در قالب خبرنامه شماره 22 تجمیع و تلخیص شده‌اند.

تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۹۹

دریافت نسخه الکترونیکی خبرنامه هفتگی مدیریت تعارض منافع -۲۲

بیست و دومین خبرنامه مدیریت تعارض منافع

گزیدهٔ اخبار، تحلیل‌ها و گزارش‌های هفته گذشته در حوزه تعارض منافع به این شرح است:

  • محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش خبر داد که حدود ۳۰۰ نفر از مدیران و معاونان آموزش و پرورش که مشمول تعارض منافع می‌شدند، جابه‌جا شدند.
  • محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از اصلاح ارجاع کار نظارت بر ساخت و ساز به منظور شفافیت و اقدام ویژه در خصوص رفع تعارض منافع در سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور خبر داده است.
  • ولی اسماعیلی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی ضمن اعلام خبر تصویب ۶ بند از طرح مدیریت تعارض منافع در کمیسیون اجتماعی مجلس، اظهار داشته که لایحه تعارض منافع از سوی دولت به صورت رسمی به مجلس ارائه نشده است. این در حالی است که معاون پارلمانی رئیس‌جمهور تیرماه امسال فهرستی از ۶۸ لایحه اعلام‌وصول‌نشده دولت در مجلس ارائه کرده بود.
  • حسن نوروزی نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس تصریح کرده که مجلس در تلاش است مفاد مدیریت تعارض منافع را در بخش‌های مختلف قانون بودجه ۱۴۰۰ بگنجاند.
  • غلامرضا خدادادی، بازرس کل امور آموزش و پژوهش سازمان بازرسی کل کشور خبر داده که سازمان بازرسی در حال بررسی کیفیت اجرای بخشنامه تعارض منافع در آموزش و پرورش است تا گزارش اقدامات اخیر منسوب به اجرای تعارض منافع را به مراجع ذیصلاح ارسال کند.
  • سروش قاضی نوری، رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تصریح کرده وزارت بهداشت به خاطر تضاد منافع و ترس از افزایش هزینه‌های خود و بیمه‌ها، نه مجوز ورود داروهای بایوتک جدید به لیست داروها می‌دهد و نه حتی برای صادرات با تولیدکنندگان همکاری می‌کند.

مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی ـ ۸ آذر ۱۳۹۹

جابجایی ۳۰۰ نفر از مسئولان آموزش و پرورش به علت تعارض منافع

محسن حاجی میرزایی (وزیر آموزش و پرورش) ـ ۱ آذر ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در حوزه‌ی آموزش عمومی

حدود ۳۰۰ نفر از مدیران و معاونان آموزش و پرورش که مشمول تعارض منافع می‌شدند، جابه‌جا شدند. این جابه‌جایی‌ها طی یک ماه گذشته و در حالیکه هنوز قانونی در این رابطه به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ نشده، اتفاق افتاده است و وزارت آموزش و پرورش در این زمینه خود پیشگام شده است.

لازم به ذکر است که وزیر آموزش و پرورش ۲۵ خرداد سال جاری طی بخشنامه‌ای با احصای موقعیت‌های تعارض منافع در این وزارتخانه از برخورد با این موضوع ظرف دو ماه خبر داده بود.

منبع: خبرگزاری برنا/ خبرگزاری پانا/ خبرگزاری ایمنا

تشدید تعارض منافع با طرح نظام جامع حسابداری و حسابرسی

مجید اسماعیل خان طلایی (کارشناس ارشد حسابداری) ـ ۱ آذر ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در نظام حسابرسی

در مجلس طرحی با عنوان نظام جامع حسابداری و حسابرسی ارائه شده که در آن با پیش بینی ۱۲ هدف و وظیفه سازمان جدیدالتاسیس «سازمان راهبری حسابداری و حسابرسی» پیشنهاد شده است. پیشنهاد دهندگان طرح بجز دکتر پور ابراهیمی و چند نفر دیگر، الباقی دنبال کنندگان موضوع تخصص و شناختی از حوزه‌های مالی و حسابرسی ندارند. حضور مقامات قوای حاکمه در شورای عالی سازمان راهبری حسابداری و حسابرسی ضمن تشدید تعارض منافع بعضا موجب درب گردانی ناظر برای منظور خواهد شد. در این خصوص هم اکنون بدلیل همکاری پسا اشتغال تعداد قابل توجهی از صاحب کرسیان قوای حاکمه در شرکت‌ها و نهادهای تصمیم، درب گردانی ناظر برای منظور که بسیار مفسده برانگیز می‌باشد از ریسک بشدت بالایی برخوردار است. چرا نمایندگان محترم مجلس برای ممنوعیت همکاری پسا اشتغال برخی آقایان قانونی وضع و مراتب را به جد پی گیر نیستند؟

درمورد تعارض منافع هم وضع به همین منوال و چه بسا اسفناک تر است. از این منظر فضای کسب و کار و بستر اقتصادی کشور شاهد گسترش ریسک‌های بسیار بالا می‌باشد. فردی که خود در نهادی قانون گذار است و از طرفی در موسسات مالی و یا ناظرین مالی و … عضویت عالی داشته باشد قطعا درگیر تعارض منافع می‌شود.

 من با کلیات پیشنهاد این طرح موافقم ولی با وجود برخی ایراداتی که در جزئیات دیده میشود تصویب و اجرای این طرح موجبات تشدید تعارض منافع و درب گردانی ناظر برای منظور و عدم شفافیت را که سالها است جزئی از پیکره اقتصاد بیمار ایران شده است را رقم خواهد زد.

منبع: تازه‌های حسابداری

لایحه تعارض منافع همچنان در انتظار تصویب!

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران ـ ۲ آذر ۹۹

دسته‌بندی: کلیات تعارض منافع

لایحه «نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی» به پیشنهاد معاونت حقوقی رییس جمهور در آبان ماه سال گذشته به تصویب هیات وزیران رسید و در حال حاضر روی میز نمایندگان مجلس شورای قرار گرفته است. این لایحه در ابتدا با ۷۰ ماده تدوین شد اما در نهایت با ۴۰ ماده از سوی دولت به تصویب رسید.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی باتوجه به لایحه دولت که به مجلس ارائه شده و اهمیت موضوع پیشنهاد داده است که کلیات لایحه تصویب شود. البته این مرکز پیشنهاد داده تا با تشکیل کارگروه تخصصی مدیریت تعارض منافع اقدامات موثری برای نهایی کردن لایحه دولت که می‌تواند در پیشگیری از فساد نقش داشته باشد، صورت گیرد.

در طول یک سال گذشته لایحه مدیریت تعارض منافع از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران هم مورد بررسی قرار گرفته و کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق تهران جلسات تخصصی در این باره نقد و بررسی این لایحه برگزار کرده اند. حسن فروزان‌فرد، رییس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق تهران، مثلا درباره توجه به موضوع تعارض منافع و جلوگیری از فساد در این بازار، یک ماه پیش گفته بود:« اتفاقات رخ‌داده اخیر در بازار سرمایه و ریزش شاخص‌ها در بورس تهران، بار دیگر این هشدار را به‌صدا درآورد که عدم‌شفافیت‌ها در بازار سرمایه، این بازار را به ناکجاآباد سوق خواهد داد، از این‌رو برای مدیریت تعارض‌منافع در این بازار باید به فوریت اقدام کرد.»

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

تعارض منافع وزارت نفت و عدم گسترش LPG در خودروها

علی محمودیان (رییس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین) ـ ۳ آبان ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در حوزه‌ی انرژی

علیرغم وجود مزیت‌های فراوان در استفاده از گاز مایع در خودروها بازهم وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش برنامه‌ای در این حوزه نداشته و همچنان سوزاندن ال. پی. جی در خطوط لوله با بی‌تدبیری وزارت نفت در دولت دوازدهم ادامه دارد. کارشناسان معتقدند که دلیل اصلی عدم توسعه ال. پی. جی در خودروها، تعارض منافع وزارت نفت در این حوزه است. در صادرات بنزین تنها ۱۴.۵ درصد عواید فروش به وزارت نفت تعلق می‌گیرد، ولی در صادرات ال. پی. جی تمام عایدی صادراتی به وزارت نفت تعلق دارد و این تفاوت در بهره‌مندی از درآمد صادراتی عامل ایجاد تعارض منافع در این موضوع شده است. با توجه به منافع بسیار اضافه شدن ال. پی. جی به سبد سوخت خودروها، پیشنهاد می‌شود که وزارت نفت با در نظر گرفتن منافع ملی کشور برای توسعه اتوگاز برنامه‌ریزی کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

تضاد منافع وزارت بهداشت، مانع همکاری با صادرکنندگان دارو

سروش قاضی نوری نائینی (رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور) ـ ۲ آذر ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در نظام سلامت

وزارت بهداشت به خاطر تضاد منافع و ترس از افزایش هزینه‌های خود و بیمه‌ها، نه مجوز ورود داروهای بایوتک جدید به لیست داروها می‌دهد و نه حتی برای صادرات با تولیدکنندگان همکاری می‌کند.

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کشور

مسئله جدی در مدیریت نظام سلامت کشور، تعارض منافع است

میثم مهدیار و احمد شرفی (کارشناسان اقتصاد سلامت) ـ ۲ آذر ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در نظام سلامت

میثم مهدیار: نظام سلامت در چند دهه گذشته محل جولان گروه‌های رانتی متعددی بوده که در این وزارتخانه جاگرفته و رشد کرده‌اند. در این مدت مدیریت نظام سلامت کشور همواره در دست پزشکان متخصص بوده و موجب شده این مدیریت به جای آنکه شکل حرفه‌ای داشته باشد به صورت صنفی فعالیت کند. در واقع دکتر نمکی نخستین وزیر غیرپزشک کشور است که به دلیل توجه به اقتصاد وزارت بهداشت مورد مخالفت برخی از مسئولان کهنه‌کار این وزارتخانه قرار گرفته است، چرا که تصمیمات این وزیر با منافع آن‌ها در تضاد بوده است. در چهار دهه گذشته فسادی در بدنه وزارت بهداشت شکل گرفته و این میراث از هر دوره به دوره بعدی منتقل شد و این موضوع تا جایی پیش رفت که طی دوره وزارت قاضی زاده هاشمی، با اجرای طرح تحول نظام سلامت و تجمیع بیمه‌های سلامت زیرنظر وزارت بهداشت به اوج رسید. بنابراین با روی کار آمدن وزیر جدید همه افرادی که از وزارت وزرای سابق و اسبق ذی نفع بودند دربرابر تصمیمات وزیر فعلی به دلیل تعارض منافع واکنش نشان می‌دادند و با مخالفت با وی، کارشکنی می‌کردند. استعفای معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت می‌تواند اتفاق مبارکی برای وزارت بهداشت باشد چون این امکان را فراهم ساخته که فرد شایسته‌ای جایگزین وی شود و در بهبود شرایط تأثیرگذار باشد.

احمد شرفی: باید بررسی شود مدیرانی نظیر آقای ملک زاده چند شرکت داروسازی و یا مرکز پژوهشی دارند و چقدر از بودجه وزارت بهداشت در حوزه مطالعات پژوهشی ذی‌نفع‌اند. بنابراین مسئله جدی در مدیریت نظام سلامت کشور تعارض منافع است و تا زمانی که این تعارض منافع حل نشود نمی‌توان شاهد مدیریت انقلابی در حوزه نظام سلامت کشور بود. به گفته وی با اینکه در قانون برنامه پنجم توسعه تأکیدشده کارکنان ستادی اجازه فعالیت در بخش خصوصی را ندارند، تاکنون این مهم مورد بی‌توجهی قرا رگرفته و اجرا نشده است. بنابراین نمی‌توان از معاون وزیری که شرکت داروسازی دارد انتظار داشت دلسوز مردم باشد و در راستای منافع مردم تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری کند.

منبع: پایگاه خبری – تحلیلی قدس آنلاین

اصلاح نظام ارجاع کار نظارت بر ساخت و ساز و رفع تعارض منافع

محمود محمودزاده (معاون مسکن و ساختمان) ـ ۳ آذر ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در حوزه‌ی مسکن و شهرسازی

معاون مسکن و ساختمان از اصلاح ارجاع کار نظارت بر ساخت و ساز به منظور شفافیت، اقدام ویژه در خصوص رفع تعارض منافع خبر داد و گفت: اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان نیز در تعامل با شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در دستور کار است.

منبع: وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران/ صنعت حمل و نقل آنلاین

قانون کمیسیون ماده ۱۰۰ مصداق تضاد منافع است

جواد آزمون (مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی) ـ ۴ آذر ۹۹

دسته‌بندی: کلیات تعارض منافع

نوع نگاه ما به قانونگذاری و اجرای قانون و برخورد با تخلف متخلفین در جهت حمایت از مستضعفین نیست و خوب این مسائلی که پیش می‌آید طبیعی است. اگر ما به قانون مثل قانون کمیسیون ماده ۱۰۰ نگاه کنیم، یازده تبصره دارد که در فصل اول آن ذکر می‌شود اگر در تخلفات اینچنینی، افزون بر تخریب وجود نداشته باشد، باید جریمه کرد و ما می‌بینیم که این قانون تضاد منافع از دهه ۷۰ در کشور وجود دارد. تا زمانی که در این قوانین یک ذی‌نفع وجود دارد و آن ذی‌نفع نیز هم ناظر و هم مجری است و برخورد سلیقه‌ای وجود دارد و همچنین قوانین هم به بدترین شکل ممکن اجرا می‌شود، این اتفاقات رخ می‌دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

تصویب ۳ بند از طرح مدیریت تعارض منافع در کمیسیون اجتماعی

علی بابایی کارنامی (نماینده مردم ساری) ـ ۳ آذر ۹۹

دسته‌بندی: کلیات تعارض منافع

بررسی جزییات طرح مدیریت تعارض منافع موضوعی بود که در دستورکار نشست کمیسیون اجتماعی مجلس قرار داشت. در این نشست ۳ بند دیگر از این طرح اعم از مدیریت تعارض منافع، منافع شخصی و بستگان نیز مورد بررسی قرار گرفته و به تصویب رسید.

در این مصوبه سازمان‌ها و نهادهایی که مشمول این قانون می‌شده‌اند را مشخص کرده‌اند که بر این اساس ارگان‌ها و نهادهای دولتی، نهاهای عمومی دولتی و غیردولتی، نهادها و مجموعه‌های زیر نظر نهاد رهبری (البته با اذن رهبر معظم انقلاب)، مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه، مجموعه‌هایی هستند که طرح مدیریت تعارض منافع پس از تبدیل شدن به قانون شامل حال آنها می‌شود.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی(خانه ملت)/ خبرگزاری فارس/ خبرگزاری صدا و سیما/ خبرگزاری ایسنا

عدم ارائه رسمی لایحه تعارض منافع از سوی دولت به مجلس؟

ولی اسماعیلی (نایب رئیس کمیسیون اجتماعی) ـ ۳ آذر ۹۹

دسته‌بندی: کلیات تعارض منافع

طرح مدیریت تعارض منافع در کمیسیون اجتماعی مجلس بررسی می‌شود. نزدیک ۶ بند از طرح تصویب شده است و این مسئله مهم تا نشست فردا ادامه دارد. در طرح مدیریت تعارض منافع خلأهای قانونی وجود دارد؛ بسیاری از مدیران در عملکردشان با تعارض منافع روبه‌رو می‌شوند و به سمت منفعاتشان حرکت می‌کنند. در جهت پیگیری طرح یاد شده، اقدام‌های پیشگیرانه از تخلفات اداری مانند درج در پرونده تا اقدام قضایی پیش‌بینی شده است.

نمایندگان بر روی دستگاه مجری قانون هم بحث و تبادل نظر کردند. طرح در متن اولیه؛ سازمان بازرسی کل کشور را به عنوان ناظر بر حسن اجرای قانون برگزیده بود که برخی نمایندگان، نهادهای دیگری مانند وزارت اطلاعات، دیوان محاسبات، سازمان اطلاعات سپاه را پیشنهاد کردند. احمد امیرآبادی فراهانی و همراهان او هم به عنوان طراحان، پیشنهادها و بحث‌هایی داشتند که رسیدگی به آنها در هفته آینده ادامه می‌یابد. لایحه تعارض منافع برای نظارت و اجرای این قانون یک کمیته نه نفره را به ریاست رئیس‌جمهور تعیین کرده بود که با مخالفت اعضای کمیسیون مواجه شد.

لایحه تعارض منافع از سوی دولت به صورت رسمی به مجلس ارائه نشده است. البته از ظرفیت‌های لایحه استفاده می‌کنیم؛ به علاوه طرح مرکز پژوهش‌های مجلس، پیشنهاد نمایندگان و طرح کمیسیون درباره تعارض منافع محورهای بررسی نمایندگان کمیسیون اجتماعی هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دفاع آموزش و پرورش از تغییر پست رئیس سازمان مدارس غیردولتی

معاونت حقوقی وزارت آموزش و پرورش ـ ۴ آذر ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در حوزه‌ی آموزش عمومی

در پی مطلب مندرج در باشگاه خبرنگاران جوان به تاریخ ۱۱آبان ۹۹ باعنوان «بخشنامه مدیریت تعارض منافع» که به انتقاد از اکتفا کردن به جابجایی رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی پرداخته بود، بخشی از پاسخ معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش به شرح زیر است: نظر به اینکه این وزارت با احساس مسئولیت، بخشنامه موصوف را صادر نموده و ضمن پی گیری مستمر، پایش و توجیه مجریان، مجدّانه در حال شناسایی کامل مصادیق بخشنامه مذکور (به ویژه مصادیق بند یک آن در حوزه تأسیس و فعالیت مدارس و مراکز غیردولتی از سوی اعضای شوراهای نظارت بر مدارس و مراکز غیردولتی) و تعیین تکلیف وضعیت آنان است؛ لذا ضمن تأکید براینکه هدف از بند یک بخشنامه فوق الذکر خروج و کناره گیری اعضای شوراهای نظارت دارای مجوز فعالیت مدرسه یا مرکز آموزشی از عضویت در شوراهای نظارت و رفع ایراد (وحدت ناظر و منظور یا تصمیم سازی و اتخاذ تصمیم توسط ذی نفعان بوده که با جابه جایی یا توقف فعالیت مدرسه یا مرکز مشمولین بخشنامه یادشده هم در حال تحقق است.

منبع: وزارت آموزش و پرورش

بخشنامه آموزش و پرورش همه پست‌های ستادی را در بر نمی‌گیرد

غلامرضا خدادادی (بازرس کل امور آموزش و پژوهش سازمان بازرسی کل کشور)ـ ۴ آذر ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در حوزه‌ی آموزش عمومی

آبان سال گذشته بود که لایحه «نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی» در هیئت دولت به تصویب رسید و به مجلس شورای اسلامی ارائه شد تا به قانون تبدیل شود. لایحه‌ای که هنوز در کشاکش تغییر مجلس یازدهم به دوازدهم به نتیجه نرسیده و در انتظار تصویب به دست بهارستانی‌هاست. آموزش و پرورش از خرداد امسال داعیه اجرای موضوع تعارض منافع را داشت و در نهایت هم ٢-٣ دفعه محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش گزارشی گذرا از روند عملکرد این بخشنامه در آموزش و پرورش را اطلاع رسانی کرد. اجرای درست این بخشنامه زمینه نظارت و کنترل هرچی بیشتر بر حسن اجرای قوانین را نوید می‌دهد، اما هنوز نقاط مبهمی در مسیر اجرای کار به چشم می‌خورد که پاسخی روشن برای آن تاکنون وجود ندارد.

غلامرضا خدادادی بازرس کل امور آموزش و پژوهش سازمان بازرسی کل کشور در این رابطه گفت: قانون مدارس غیردولتی تصریح کرده چنانچه قرار بر اعطای تسهیلاتی باشد، فرهنگیان در اولویت هستند. این قانون در حالی کلمه فرهنگیان را به‌کار برده که تعریف دقیقی از آن ارائه نشده است و مشخص نیست این فرهنگیان دقیقا شامل چه کسانی است؟ در بررسی این بخشنامه مشخص شد که مفاد آن تمام ابعاد را در نظر نمی‌گیرد و گفته است افرادی که در شورای سیاست گذاری بوده و در ستاد وزارت آموزش و پرورش صاحب پست هستند و مدرسه‌داری می‌کنند، باید مدرسه را حفظ کنند یا پست خود راکه طبق آن اقدام به جابجایی پست و حضور در سایر سمت‌های اجرایی از سوی مسئولان مشمول را شاهد بودیم البته این اقدام صرفاً تعارض میان شورای سیاست گذاری و مدارس غیر دولتی را تا حدودی مرتفع کرده است و شامل سایر پست‌های ستادی وزارت آموزش و پرورش نمی‌شود. در حال بررسی کیفیت اجرای بخشنامه تعارض منافع در آموزش و پرورش هستیم تا گزارش اقدامات اخیر منسوب به اجرای تعارض منافع را به مراجع ذیصلاح ارسال کنیم.

با فرض کیفیت اجرا در بعد ساماندهی مدرسه داری مسئولان، اما هنوز مصادیق دیگر این بخشنامه در سایر پست‌های ستادی روشن نیست و تضمینی بر تداوم کار و گزارش دهی شفاف اعلام نشده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

طرح مدیریت تعارض منافع در اولویت کمیسیون اجتماعی مجلس

خلیل بهروزی‌فر (عضو کمیسیون اجتماعی) ـ ۴ آذر ۹۹

دسته‌بندی: کلیات تعارض منافع

اولویت اصلی جلسات اخیر کمیسیون اجتماعی مجلس طرح مدیریت تعارض منافع و ساماندهی اداری و استخدامی است. اشخاصی که وارد پست‌های مدیریتی می‌شوند نباید منافع شخصی خود را در نظر بگیرند؛ منافع جمعی نباید فدای منافع فردی شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مدیریت تعارض منافع را در بودجه ۱۴۰۰می‌گنجانیم

حسن نوروزی (نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس) ـ ۵ آذر ۹۹

دسته‌بندی: کلیات تعارض منافع

تعارض منافع در ارگان‌ها، سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف وجود دارد به طوری که یک مسئول در قوه قضایی و یا یک مدیر در وزارت دادگستری ممکن است یک دفترخانه هم داشته باشد و اقدامات قضایی و حقوقی در آنجا انجام دهد. همچنین شاهد شرکـت‌های تو در توی مدیران دولتی و اعضای هیأت مدیره شرکت‌های دولتی هستیم. قانون اساسی تأکید دارد که داشتن دو شغل ممنوع است و مدیریت تعارض منافع مانع از چند شغله بودن متخلفین شود. تعارض منافع در مجلس هم نباید وجود داشته باشد؛ نباید شاهد آن باشیم که نماینده‌ای هم از مجلس حقوق بگیرد و هم حقوق هیأت علمی‌اش را دریافت کند. شاهد تفسیر غیر صحیح از قانون دو شغله‌ها و سه شغله‌ها هستیم.

اگر طرح مدیریت تعارض منافع در کمیسیون قضایی مطرح شود قطعاً رأی خواهد آورد. ضمن اینکه تلاش می‌کنیم این طرح در صحن علنی رأی لازم را آورده و می‌کوشیم آن را در بخش‌های مختلف بودجه سال ۱۴۰۰ بگنجانیم. طرح مدیریت تعارض منافع ضمن اینکه نیازمند تهاتر اطلاعات بخش‌های مختلف دولت است اما به نظر می‌رسد که نیازمند تصمیم‌و اقدام جدی سران قوا هم است. چرا که برخی از دولتمردان دو شغله و سه شغله محسوب می‌شوند.

منبع: جامعه خبری تحلیلی الف / اقتصاد آنلاین

لزوم مدیریت تعارض منافع در اعطای ارز دولتی به تصمیم‌گیران

محمد حسن آصفری (نماینده مردم اراک) ـ ۷آذر ۹۹

دسته‌بندی: کلیات تعارض منافع

ما در حال تصویب طرحی در مجلس به‌نام «تعارض منافع» هستیم که البته دولت هم چنین لایحه‌ای را به مجلس آورده است. برای مدیریت تعارض منافع، لازم است کسانی که در جایگاه‌های تصمیم‌گیری هستند، نتوانند خودشان برای مجموعه‌ها، شرکت‌ها و کارخانه‌های خود یا وابسته با ارز دولتی امتیاز بگیرند.

منبع: اقتصاد ۲۴/ خط بازار

تداوم رسیدگی به طرح مدیریت تعارض منافع در مجلس

بهار نیوز ـ ۷ آذر ۹۹

دسته‌بندی: کلیات تعارض منافع

کمیسیون اجتماعی مجلس بررسی طرح مدیریت تعارض منافع را این هفته هم ادامه می‌دهد و شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رحمانی فضلی وزیر کشور را برای پاسخگویی به پرسش نمایندگان فراخوانده است.

منبع: بهار نیوز / خبرگزاری ایلنا / همشهری آنلاین

سوالات بی‌پاسخ در مورد تعارض منافع رئیس دانشگاه فرهنگیان

پایگاه خبری تحلیلی صدای معلم ـ ۵ آذر ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در حوزه‌ی آموزش عمومی

رییس دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۳۹۶ کتابی به نام “اصول و مبانی روش‌های پژوهش کیفی” در دو جلد منتشر کرده است. شورای پژوهش دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۸ ، مصوبه خرید این کتاب در دوجلد و قیمت جلد اول ۷۵ هزار تومان و جلد دوم ۷۰ هزار تومان به تیراژ ۱۴ هزار جلد (در سه مر حله ۶، ۷ و۱ هزار تایی) را صادر کرد. هزینه خرید این کتابها از بودجه دانشگاه فرهنگیان حدود دو میلیارد تومان بوده است. این معامله نمونه‌ای از سوء استفاده از موقعیت برای تحصیل مال نامشروع است. پرسش «صدای معلم» از وزیر آموزش و پرورش آن است؛ آیا وقایعی که در دانشگاه فرهنگیان رخ داده است از مصادیق “تعارض منافع” نیست؟ پس از گذشت بیش از پنج ماه ، صدا و سیما در گزارشی در برنامه ” تهران ۲۰ ” به این موضوع پرداخت. مجری برنامه در گزارش می‌گوید که مسئول پیگیری و بازرسی آموزش و پرورش که باید به این جا رسیدگی کند، دانشجوی رئیس دانشگاه فرهنگیان است!

پس از پخش این گزارش صدا و سیما، مدیر کل حقوقی دانشگاه فرهنگیان در مقام ” پاسخگو” در تلویزیون ظاهر شده و به توضیحاتی را ارائه می‌کند. مدیر کل حقوقی دانشگاه فرهنگیان عنوان می‌کند که کتاب‌های مربوطه با بررسی همه جوانب در شورای پژوهشی دانشگاه مورد تایید قرار گرفته اند. پرسش «صدای معلم» آن است که آیا اگر آقای خنیفر فاقد جایگاه حقوقی به عنوان “رئیس دانشگاه فرهنگیان” بود باز این کار انجام می‌شد؟ این سوالی است که مجری منتقد صدا و سیما به آن نمی‌پردازد و حاصل این برنامه بیش از ۱۲ دقیقه تکرار برخی مکررات است و به نظر می‌رسد به جای پرداختن به اصل موضوع یعنی “تعارض منافع ” بر سر نرخ در حال چانه زدن هستند!

منبع: پایگاه خبری – تحلیلی صدای معلم

محتواهای تصویری تعارض منافع

در هفتهٔ گذشته، چند برنامه‌ی تصویری و کلیپ مرتبط با تعارض منافع در فضای مجازی منتشر شد:

در توضیح این برنامه‌ی تصویری آمده است: تعارض منافع در رابطه بین سازمان نظام مهندسی و شهرداری تهران بازار مهندسی را دستخوش فساد،رانت و انحصار کرده است. در این قسمت به گفتگو با عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی و نادر شکوفی عضو هیات مدیره جامعه مهندسان مشاور نشستیم تا بی پرده از منافع گروه‌های مختلف حوزه ساخت و ساز مسکن با خبر شویم.

 دریافت نسخه الکترونیکی خبرنامه هفتگی مدیریت تعارض منافع -۲۲

لینک کوتاه https://iran-bssc.ir/?p=13585

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *