کارشناس ارشد فلسفه
کارشناس پژوهشی- حمایتگری مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه (1399-1398)
پیمانکاران بسیاری برای خدمات شهری در هر یک از حوزههای فضای سبز، رفت و روب و جمعآوری پسماند و حوزه بازیافت وجود دارند. در حال حاضر برای ۱۲۵ ناحیه شهر تهران ۱۲۵ قرارداد برای رفت و روب و جمعآوری پسماند تر منعقد میشود. چون برخی از پیمانکاران ۲، ۳ یا ۴ ناحیه را تحت پوشش دارند، در مجموع حدود ۷۰ پیمانکار در حوزه پسماند تر و رفت و روب معابر در حال فعالیت هستند. برای پسماند خشک هم برای هر منطقه یک پیمان منعقد میشود، که در مجموع مناطق ۲۲ گانه، ۲۲ پیمان هم در حوزه پسماند خشک وجود دارد.
برای مجموع این وظایف در سال حدود ۱۵۰ جلسه و پیمان مناقصه و مزایده در حوزه خدمات شهری و پسماند شهرداری تهران برگزار میشود. در حاشیۀ هر یک از این جلسات و پیمانها احتمال فساد و سوءاستفادههای گستردهای وجود دارد و افراد زیادی میتوانند در حاشیۀ هر یک از این پیمانها منتفع گردند. مدیران معاونت خدمات شهری در شهرداریهای مناطق در ساختار کنونی منتفعاند و از این جهت در مقابل کاهش تعداد پیمانها و طرحهای تجمیع پیمان پسماند تر و خشک مقاومت میکنند. وقتی این وظایف متعدد به واحدهای جزئی و متعدد در سازمان شهرداری واگذار شود و هر واحد، بخشی از کار را انجام دهد و وظایف را به صورت جزئی به بخش خصوصی واگذار کند، مناسبات غیررسمی بیشتری بین کارگزار شهرداری و پیمانکار ایجاد میشود.
تلاشهای بسیاری شده است تا مدیریت پسماند خشک و تر به یک واحد مدیریتی و اجرایی تفویض شود. اما با وجود گذشت بیش از ده سال از شکلگیری سازمان مدیریت پسماند، این تفکیک همچنان در جای خود باقی است. تداوم این رویه تعارض منافع مدیران میانی در شهرداری مناطق است که حاضر نیستند طرح تجمیع پیمان پسماند خشک و تر اجرایی شود و از تعداد پیمانکاران و پیمانها کاسته شود.
در این اینفوگرافیک، مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه به مبحث تعارض درآمد و وظیفه در مدیریت پسماند پرداخته است.
لینک کوتاه https://iran-bssc.ir/?p=9513
بدون دیدگاه