مطالعه و پایش تعارض منافع در ایران ـ 28

خبرنامه هفتگی مدیریت تعارض منافع – شماره بیست و هشتم


تعارض منافع به گواه تجارب عملی و پژوهش‌های تجربی، ریشه‌ی بسیاری از ناکارآمدی‌ها، اختلال‌ها و اشکال متنوع فساد است که منجر به تضعیف ظرفیت اجرایی حاکمیت و تشدید نابرابری و بی‌اعتمادی در جامعه می‌شود. مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی در راستای پایش و سنجش ابعاد مختلف تعارض منافع در ایران، به رصد رسانه‌های مجازی و مکتوب در این زمینه می‌پردازد. در همین راستا، استخراج محتوای تولیدشده در شبکه‌های اجتماعی (توئیتر، تلگرام و اینستاگرام) نیز در دستور کار مرکز توانمندسازی بوده و در گزارش‌های هفتگی انعکاس می‌یابد. آنچه در ادامه می‌آید اخبار، گزارش‌ها و تحلیل‌های مربوط به تعارض منافع در رسانه‌های عمومی است که در بازه زمانی 13 تا 19 دی 1399 منتشر شده و در قالب خبرنامه شماره 28 تجمیع و تلخیص شده‌اند.

تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۹۹

دریافت نسخه الکترونیکی خبرنامه هفتگی مدیریت تعارض منافع -۲۸حوزه تعارض منافع

گزیدهٔ اخبار، تحلیل‌ها و گزارش‌های هفته گذشته در حوزه تعارض منافع به این شرح است:

  • حسن درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهار داشته که سازمان بازرسی نظرات خود را نسبت به طرح مدیریت تعارض منافع در مجلس ارائه داده است و در کمیسیون اجتماعی هفته آینده نهایی می‌شود تا وارد صحنه علنی شود و در آنجا پیش بینی شده است که سازمان بازرسی وظیفه نظارت و اجرای قانون تعارض منافع را داشته باشد.
  • کاظم نظم‌ده، مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی، به ارائه آمار و ارقامی از اجرای بخشنامه‌ی تعارض منافع در سازمان بهزیستی پرداخته و تصریح کرده از میان این ۴۰۲ نفر مشمولان این بخشنامه، ۴ نفر از مدیران کل استان‌ها، ۲۴ نفر معاونان مدیرکل و مشاور، ۲۵ نفر رئیس اداره، ۳۰ نفر رئیس شهرستان، ۸۵ نفر رئیس کل و کارشناس مسئول و ۲۲۲ نفر کارشناس بودند.
  • سیدمحمد بطحایی وزیر سابق آموزش و پرورش اظهار داشت تعارض منافع در آموزش و پرورش وجود دارد و نیازمند قانون است. وی اضافه کرده در دوره وزارتم بارها در مجلس گفتم به عنوان وزیر می‌توانم بخشنامه بزنم که مدیرکل اجازه ندارد مدرسه غیردولتی داشته باشد اما یک بخشنامه است و با رفتن بنده و کاهش مراقبت‌ها دوباره تکرار می‌شود.
  • دادستان وابسته به دادگاه عالی مدنی فرانسه اعلام کرد، تحقیقاتی قضایی درخصوص وزیر دادگستری این کشور به اتهام تضاد منافع آغاز خواهد شد.

مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی ـ ۲۰ دی ۱۳۹۹

تعارض منافع در تهیه و تصویب بودجه توسط دولت و مجلس

محمد پارسا (عضو سابق شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی) ـ ۱۳ دی ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در نظام برنامه و بودجه

یكی از كاركردهای اصلی بودجه بندی سالانه انطباق منابع مالی موجود و پیش‌بینی‌شده با اهداف و برنامه‌های پیش‌روی دولت است. هر رقم از ارقام بودجه سالانه، جزیی از درآمدهایی است كه به‌نحوی در طول یك‌سال از گروهی از شهروندان گرفته شده و این درآمدها در بین گروه‌های دیگر توزیع می‌گردد. بر همین اساس بیشترین تعارض منافع را می‌توان از این جهت دانست كه چارچوب بودجه توسط دولت و مجلس قانونگذاری تهیه و تصویب می‌شود. از آنجا كه بودجه به عنوان بخشی از درآمد جامعه، متعلق به تمامی آحاد جامعه است، چگونگی تركیب و توزیع ارقام و ردیف‌های آن باید به‌گونه‌ای شفاف به اطلاع آنها برسد؛ چه بسا نحوه هزینه‌كرد ردیف‌های بودجه یكی از مهم‌ترین تصمیمات اقتصادی مشترك میان دولت و مردم است. به همین دلیل است كه در كشورهای توسعه یافته در هنگامه بودجه‌بندی سالانه بیشترین مجادله‌ها و سازش‌ها میان احزاب و سازمان‌ها وگروه‌های گوناگون اجتماعی صورت می‌گیرد. در این مجادله‌ها و سازش‌ها هرگروهی خواستار پرداخت كمترین مالیات است به‌طوری كه در بودجه، بیشترین هزینه‌ها برای این گروه‌ها صرف می‌گردد. با وجود این تعارض‌ها و آشتی‌ها میان گروه‌های گوناگون اجتماعی درباره بودجه، عدم وجود كسری یكی از فاكتورهایی است كه همگی متفق‌القول به آن معتقدند.

منبع: روزنامه اعتماد

تاثیر تعارض منافع بین‌صندوقی  بر بحران صندوق بازنشستگی

نسرین هزاره مقدم (خبرنگار) ـ ۱۳ دی ۹۹

دسته‌بندی:  تعارض منافع در سازمان تامین اجتماعی

۱۱ درصد بیمه شدگان کشور، کارمندانِ شاغل و بازنشسته دولت و تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری هستند؛ اما این صندوق به لطف مدیریت غلط سال‌های گذشته و سیاست‌های کوچک سازی دولت سالهاست که مرز بحران را پشت سر گذاشته و پا به قعر ورشکستگی گذاشته است. یک سر این بحران نگران کننده، در سیاست‌های مدیریتی صندوق است؛ یک اصل کلی در همه صندوق‌های بیمه‌ای کشور، عدم مشارکت ذینفعان واقعی و جامعه هدف در امور مدیریتی است که نتیجه‌ای جز، دولتی سازی صندوق‌ها و سوءمدیریت مدیران دولتی ندارد. هم اکنون در وزارت رفاه، یک هیات امنا وجود دارد که به نوعی هیات امنای همه صندوق‌های  بیمه‌ای کشور است و غالباً تعارض منافع بین صندوقی، اجازه تصمیم گیری صحیح را به این هیات امنا نمی‌دهد؛ سالهاست که بازنشستگان همه صندوق‌ها از جمله بازنشستگان صندوق کشوری، خواستار افزایش نقش مشارکتی خود هستند و معتقدند باید ذینفعان اصلی در همه امور صندوق از نحوه پرداخت مستمری‌ها گرفته تا میزان و کیفیت خدمات درمانی ارائه شده و همچنین نحوه سرمایه گذاری آورده‌های بیمه شدگان، نقش فعال داشته باشند.

منبع: کارگر آنلاین

هدررفت چند میلیون تن LPG در سایه تعارض منافع وزارت نفت

خبرگزاری فارس ـ ۱۳ دی ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در حوزه‌ی انرژی

طبق گزارش دیوان محاسبات از تفریغ بودجه سال ۹۸، به دلیل خلاء قانونی، سهم صندوق توسعه و سهم دولت از درآمد صادرات LPG محاسبه و پرداخت نشده و ۱۰۰ درصد این درآمد به شرکت ملی گاز تخصیص داده شده است.

همین نفع ۱۰۰ درصدی وزرات نفت از صادرات LPG باعث ایجاد تعارض منافع این وزارتخانه شده و باعث می‌شود که وزراتخانه مذکور، مانع مصرف گازمایع در داخل کشور شود تا بتواند با خام‌فروشی هر چه بیشتر LPG درآمد بیشتری را برای سازمان خود تامین کند. به عنوان مثال در صورت استفاده از LPG در خودروها و صادرات بنزین معادل، درآمد وزارت نفت تنها ۱۴٫۵ درصد از کل درآمد صادراتی بنزین خواهد بود درحالیکه اگر این LPG مستقیما توسط وزارت نفت صادر شود، ۱۰۰ درصد از درآمدهای صادراتی گاز مایع نصیب این وزارتخانه می‌شود.

در نتیجه این تعارض منافع باعث می‌شود که علیرغم صرفه اقتصادی دولت و مردم از توسعه صنعت اتوگاز و همچنین علیرغم محدودیت صادراتی LPG، این وزارتخانه حاضر نباشد که زیرساختی برای مصرف مردم از LPG در خودروها ایجاد کند. تأثیر این تعارض منافع تا جایی بوده که هم‌اکنون وزارت نفت حاضر است سالانه بیش از ۵٫۵ میلیون تن گازمایع تولیدی از پارس جنوبی را به خط لوله گاز سراسری تزریق کرده یا در مشعل‌ها بسوزاند ولی به خودروها ندهد.

منبع: خبرگزاری فارس

تصمیم گیران نباید درگیر تعارض منافع باشند

غلامرضا منتظری (نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس) ـ ۱۵ دی ۹۹

دسته‌بندی: کلیات تعارض منافع

برای دستیابی به موفقیت در هر حوزه‌ای به آسیب شناسی در آن حوزه نیاز داریم، یکی از آسیب‌هایی که در کیفیت مدیریت تاثیرگذار است و سبب رضایتمندی یا نارضایتی مردم را فراهم می‌کند بحث تعارض منافع است. فرض کنید شخصی در حوزه وزارت بهداشت و درمان در سطح کلان مسئولیتی داشته باشد و خود از سوی دیگر در عرصه واردات تجهیزات پزشکی نیز فعالیت کند، قطع یقین این موضوع در موضع گیری‌های این فرد تاثیرگذار خواهد بود، لذی بهترین کار این است که بر اساس انتظارات جامعه به سویی حرکت کنیم که افراد خود درگیر مسائل اقتصادی مرتبط با ماموریت یا مسئولیت خود نباشند، در غیر این صورت مشکل ایجاد می‌شود.

در یک کلام تجربه نشان داده است که تعارض منافع مسئله‌ای حائز اهمیتی است و باید شاهد شفاف سازی در این حوزه باشیم، فرد یا باید مسئولیت بپذیرد یا مسائل اقتصادی را، این دو با یکدیگر قابل جمع نیست و ممکن است فرد را در مقاطعی به سمتی سوق دهد که با منافع کشور در تضاد باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

قانون محکمی در حمایت از گزارشگران تعارض منافع و فساد نداریم

حسن درویشیان (رئیس سازمان بازرسی کل کشور) ـ ۱۵ دی ۹۹

دسته‌بندی: کلیات تعارض منافع

متاسفانه قانون محکمی در حمایت از گزارشگران فساد نداریم، گفت: البته اخیرا شنیده ام که مجلس به این موضوع ورود کرده و قرار است مصوبه‌ای برای حمایت از گزارشگران فساد در دستگاه‌های اجرایی و خارج از آن داشته باشد. یکی از این طرح‌ها، طرح تعارض منافع است که براساس آن اگر کسی خبر از تخلف یک مدیر یا سو استفاده بدهد، دستگاه اجرایی حق ندارد پست او را تنزل بدهد.

یکی از راهبردهای پیش بینی شده در سند تحول قضایی، پیگیری و شناسایی بسترهای فسادزا و گلوگاه‌ها است که بخشی از آن ممکن است مربوط به قوانین، مقررات و فرآیندها باشد که در این زمینه نیز اقداماتی را شروع کردیم و در ارتباطی که اخیرا با مجلس شورای اسلامی برقرار کردیم، نسبت به اصلاح برخی از قوانین، نظرات خود را مرتبط به کمیسیون‌های مربوطه ارائه می‌کنیم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

تعارض منافع علت اجرا نشدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری

فریدون مرادی (عضو شورای عالی نظام پرستاری) ـ ۱۵ دی ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در نظام سلامت

علت اجرانشدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری تعارض منافع پزشکان سیاستگذار در وزارت بهداشت است. اجرای این قانون باعث کاهش هزینه‌های درمانی می‌شود. در زمان حاضر مثلاً در اورژانس بیمارستان، پزشک متخصص طب اورژانس بیمار را ویزیت می‌کند و دستورات لازم را می‌نویسد و پرستاران این دستورات را اجرا می‌کنند اما بخش عمده پول این خدمات به پزشکان پرداخت می‌شود. حق‌الزحمه پرستاران به جیب پزشکان می‌رود؛ قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری چندین سال است که تصویب شده اما وزارت بهداشت برای اجرای آن اقدام نمی‌کند.

منبع: خبرگزاری ایمنا

لزوم مقابله با تعارض منافع در اتاق بازرگانی

حسین معروف (عضو هیات مدیره مرکز داوری اتاق بازرگانی) ـ ۱۵ دی ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در اتاق بازرگانی

اتاق بازرگانی نباید جلوی انتشار تخلفات صورت گرفته در اتاق را بگیرد. یکی از مسئولین اتاق بازرگانی که باید تمام ساعات کارش در اتاق بازرگانی باشد چطور می‌تواند هر ماه برای خانواده‌اش در آمریکا دلار حواله کند؟ یکی از مسئولین اداری اتاق بازرگانی که سال‌ها عضو کمیسیون ماده یک اتاق بازرگانی بوده، همزمان کارت کارگزاری گمرک را هم دارد و این تعارض منافع بسیار زیادی دارد.

منبع: نود اقتصادی

تعارض منافع در آموزش و پرورش وجود دارد و نیازمند قانون است

سیدمحمد بطحایی (وزیر سابق آموزش و پرورش) ـ ۱۵ دی ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در حوزه‌ی آموزش عمومی

سیدمحمد بطحایی در چهارمین نشست از کارگاه تعاملی سیاستگذاری کودکان و نوجوانان با موضوع «نقد و بررسی نظام آموزشی کنکور محور» که به صورت مجازی و به همت وزارت رفاه برگزار شد، اظهارداشت: کنکور که روزی بنا به ضرورت‌هایی در دهه ۴۰ شروع شد، در سال‌های اخیر آثار و تبعات شدیدی را بر کودکان و نوجوانان ما برجای گذاشته است.

وی درباره تعارض منافع موسسات کنکوری نیز گفت: تعارض منافع وجود دارد و نیازمند قانون است. به عنوان مثال بنده نوعی به عنوان وزیر، معاون، مدیرکل و کارشناس اجازه ندارم که در این مسیر سرمایه‌گذاری کنم، مدرسه غیردولتی داشته باشم و کتاب منتشر کنم و باید اگر چنین شد مجازات شوم. این موضوع نیازمند قانون است. در دوره وزارتم بارها در مجلس گفتم به عنوان وزیر می‌توانم بخشنامه بزنم که مدیرکل اجازه ندارد مدرسه غیردولتی داشته باشد اما یک بخشنامه است و با رفتن بنده و کاهش مراقبت‌ها دوباره تکرار می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

آمار و ارقامی از اجرای بخشنامه تعارض منافع در سازمان بهزیستی

کاظم نظم‌ده (مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی) ـ ۱۶ دی ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در سازمان بهزیستی

از زمان ابلاغ بخشنامه تعارض منافع  ۴۰۲ نفر از کارکنان سازمان بهزیستی در کشور مشمول این بخشنامه شدند. از این ۴۰۲ نفر، ۸۳ نفر در حوزه اجتماعی، ۱۸۰ نفر در حوزه پیشگیری و ۱۲۹ نفر در حوزه توانبخشی بودند که در نهایت ۱۹۴ نفر از این افراد از مسئولیت خود انصراف و مراکز خود را حفظ کردند و ۲۰۷ نفر نیز مرکز خود را تعطیل و مسئولیت خود را حفظ کردند. از میان این ۴۰۲ نفر، ۴ نفر از مدیران کل استان‌ها، ۲۴ نفر معاونان مدیرکل و مشاور، ۲۵ نفر رئیس اداره، ۳۰ نفر رئیس شهرستان، ۸۵ نفر رئیس کل و کارشناس مسئول و ۲۲۲ نفر کارشناس بودند. در مجموع نیز از بین مشمولین این بخشنامه ۵۱ درصد را زنان و ۴۹ درصد را مردان تشکیل داده‌اند.

بیشترین استان‌هایی که مشمول بخشنامه تعارض منافع شدند استان تهران با ۶۱ مورد بوده و استان‌های اردبیل و زنجان نیز یک مورد داشته‌اند. در این میان هیچ فردی در کرمانشاه و کهکیلویه بویراحمد مشمول این بخشنامه نشدند.

بخشنامه تعارض منافع در سال ۱۳۹۸ توسط ریاست سازمان ابلاغ شده است. پس از ابلاغ بخشنامه، به استانها فرصت داده شد تا در ارتباط با بندهای مختلف بخشنامه اقدام کنند. همچنین کمیته‌ای مرکب از مدیرکل حراست، دفتر حقوقی، دفتر بازرسی نظارت بر اجرای بخشنامه را عهده دار شدند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

ارائه نظرات سازمان بازرسی درباره طرح مدیریت تعارض منافع

حسن درویشیان (رئیس سازمان بازرسی کل کشور) ـ ۱۷ دی ۹۹

دسته‌بندی: طرح و لایحه مدیریت تعارض منافع

خوشبختانه در حوزه تعارض منافع هم توسط دولت لایحه‌ای تدوین شده و هم مجلس طرحی را در این زمینه دارد، از سوی دیگر سازمان بازرسی نظرات خود را نسبت به این طرح ارائه داده است و در کمیسیون هفته آینده نهایی می‌شود تا وارد صحنه علنی شود و در آنجا پیش بینی شده است که سازمان بازرسی وظیفه نظارت و اجرای قانون تعارض منافع را داشته باشد. امیدواریم این پیش نویس که در کمیسیون تصویب شده است، با نهایی و اجرایی شدنش بسیاری از سوء جریان‌ها و تعارض منافع‌ها مرتفع شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

تضاد منافع در جایگاه ناظر کنترل کیفی کارخانه‌های صنایع غذایی

جبرائیل موفق (معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد)ـ ۱۶ دی ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در حوزه‌ی سلامت و درمان

معصومه مؤمنیان: با توجه به اینکه تعدادی از کارکنان و بازرسان معاونت غذا و دارو خودشان داروخانه‌دار هستند، این موضوع تضاد منافع ایجاد نمی‌کند؟

جبرائیل موفق: این حرف را قبول ندارم، چند روز پیش از داروخانه یکی از همکاران خودمان در معاونت غذا و دارو مقدار زیادی اقلام غیرمجاز آرایشی و بهداشتی جمع‌آوری و برخورد لازم انجام شد. در این موارد که با جان و سلامت مردم سر وکار دارد اغماضی نداریم و برخورد یکسان است.

حضور ناظر کنترل کیفی در کارخانه‌های صنایع غذایی در حالی که از طرفی مأمور به گزارش تخلفات موجود در خط تولید و از سوی دیگر در استخدام کارخانه هستند، موجب ایجاد تضاد منافع می‌شود، تا چه حد با این موضوع موافق هستید؟

ناظر کنترل کیفی کارخانه‌های صنایع غذایی و تعارض منافعی که در این بین ممکن است وجود داشته باشد مورد دغدغه ما و همکارانمان بوده و مکاتبات زیادی هم با وزارت بهداشت در این مورد انجام شده است. اگر افرادی در این تضاد منافع نفع شخصی خود را بر انجام مأموریتی که برای کنترل کیفی محصولات یک کارخانه دارند ترجیح دهند و گزارشی به دست ما برسد به طور قطع برخورد خواهیم کرد. این موضوع نیاز به مصوبه قانونی مجلس دارد چون در قانون ابهام و خلأ در این باره داریم و عنوان نشده که حقوق و مزایای مسئول فنی باید از کجا تأمین شود. ۲۰ دی‌ماه جاری نیز جلسه‌ای با سازمان غذا و دارو در این خصوص داریم و راهکارها و پیشنهادهای خوبی برای کاهش این آسیب تضاد منافع در نظر گرفته‌ایم.

منبع: قدس آن‌لاین

تضاد منافع ساترا در صدور مجوز پلتفرم‌های VOD

مرضیه رییس‌زاده (روزنامه‌نگار)ـ ۱۷ دی ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در بازار سرمایه

بحث مجوز به پلتفرم‌ها و رسانه‌های ویدیویی برای اولین بار توسط ساترا در سال ۹۷ مطرح شد و وزیر ارتباطات در واکنش به این موضوع اعلام کرده بود که شورای عالی فضای مجازی باید مفهوم صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی را تشریح کند که صادق امامیان، رییس رگولاتوری صوت و تصویر فراگیر هم تاکید کرده بود که در این ابلاغیه همه چیز شفاف بوده و در تعریفی که ابلاغ شده، تنظیم‌گری، تنظیم مقررات، صدور مجوز و نظارت بر رسانه‌ها در حوزه مسئولیتی این سازمان است و هیچ قیدی در ابلاغیه حقوقی وجود ندارد. پس کسی نمی‌تواند بگوید نظارت، صوت و تصویر یا صدور مجوز چه تعریفی دارد.

البته بسیاری از فعالان این حوزه به تضاد منافع ساترا اعتراض داشتند. به گفته آن‌ها سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی یک زیرمجموعه از صداوسیما است و مجوز گرفتن پلتفرم‌های VOD مانند فیلیمو و نماوا از ساترا به صورتی تضاد در منافع محسوب می‌شود.

منبع: رسانه کلیک

روایت  رئیس اسبق سازمان برنامه ریزی آموزشی از تعارض منافع در این سازمان

حجت الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان (معاون اسبق وزیر آموزش و پرورش)ـ ۱۹ دی ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در حوزه‌ی آموزش عمومی

موضوع تعارض منافع یک موضوع قابل اهمیت در نظام‌های اقتصادی، سیاسی و اداری است و معمولا برای افرادی که منافعی را برای خودشان در حوزه اختیارات و مسئولیت‌های رسمی و اداری تعریف می‌کنند، قوانینی پیش بینی شده است که یا آنها را در مقام مسئول و تا مدت تصدی مسئولیت سیاسی اجتماعی شان منع می‌کند و یا اینکه از ابتدا از صاحبان منافع کسی را برای این کارها منصوب نمی‌کنند. اگر فردی مدرسه دارد و در مسئولیت اداره مدارس غیردولتی قرار می‌گیرد باید مدرسه خودش را تعطیل کند یا از مدیریت آن سازمان کنار برود. همچنین اگر فردی کارخانه دار و سهامدار است نباید در سازمان دولتی مرتبط  مدیریت کند.  به مولفان کتاب‌های درسی می‌گفتیم اگر شما کتاب درسی می‌نویسید و اسمتان پشت کتاب است نباید کتاب کمک آموزشی بنویسید و در بخش خصوصی عرضه کنید؛ مگر اینکه آنچه را می‌نویسید و تصور می‌کنید برای کتاب و برنامه درسی ضرورت دارد باید دستگاهی آن را منتشر کند و امتیازش مربوط به دستگاهی باشد که کتاب درسی را تولید کرده و سازمان باید این کار را بکند. وقتی یک کتاب درسی را برای سازمان بنویسیم و رایجش کنیم و بعد در بیرون برایش مجموعه‌های دیگر را به عنوان مکمل تولید کنیم مصداق تعارض منافع است و چنین اجازه‌ای نمی‌دادیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

تحقیقات قضایی درباره وزیر دادگستری فرانسه به اتهام تضاد منافع

خبرگزاری رویترز ـ ۲۰ دی ۹۹

دسته‌بندی: نمونه‌های جهانی تعارض منافع

دادستان وابسته به دادگاه عالی مدنی فرانسه اعلام کرد، تحقیقاتی قضایی درخصوص وزیر دادگستری این کشور به اتهام تضاد منافع آغاز خواهد شد. اریک دوپُن مورتی پیش از آنکه در ژوئیه در جریان اصلاح سیستم قضایی توسط امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه به عنوان وزیر دادگستری منصوب شود، یک وکیل مشهور بود. با این حال، اتحادیه‌های بزرگ‌ترین قضات فرانسه گفتند، اریک دوپُن مورتی پس از دهه‌ها فعالیت به عنوان وکیل نسبت به برخی قضات رفتار مغرضانه داشته و صلاحیت ریاست بر وزارت دادگستری را ندارد.

اریک دوپُن مورتی گفت: این اتحادیه‌ها از اتهامات تضاد منافع برای مسدود کردن برنامه‌های اصلاحاتش از جمله اقدامی برای فیلمبرداری از روندهای دادگاهی و بازنویسی کتاب آموزشی برای قضات استفاده می‌کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

تضاد منافع تحلیلگران بورس در خودداری از صدور توصیه فروش

محمدرضا هادیلو (روزنامه‌نگار)ـ ۲۰ دی ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در بازار سرمایه

انسان ذاتا تنبل است و از این رو در بازار سهام به جای تلاش برای خرید و فروش بر پایه تحلیل و آگاهی به دنبال افرادی هستیم که فقط به ما بگوید چه بخریم؟ اما چرا سیگنال فروشان و حتی تحلیلگران همیشه درست نمی‌گویند؟

عدم تمایل تحلیلگر یا عدم تمایل وی برای صدور توصیه برای فروش موضوع جدید یا پدیده‌ای جدید نیست، بلکه موضوعی است که در دهه‌های اخیر در بازار سهام وجود داشه و یکی از دلایل اصلی حباب اینترنت که در سال ۲۰۰۰ ترکید، عدم تمایل تحلیلگران برای ارائه هر گونه توصیه برای فروش و تقریبا کنترل توصیه برای خرید در اکثر گزارش‌های تحقیقاتی بود. اما چرا تحلیل گران این کار را کردند؟ یا علاقه آنها به صدور توصیه برای خرید سهام شرکتهایی که آنها مالک آنها نیستند چیست؟ این سئوال در کانون توجه تحقیقی  به سرپرستی دادستان کل سابق نیویورک “الوتسپیتزر” بود که در دسامبر ۲۰۰۲ نتیجه گرفت: عدم تمایل تحلیل گران برای توصیه به فروش یکی از دلایل از دست دادن سرمایه‌های هنگفت است و نشان می‌دهد تحلیلگران به دلیل تضاد منافع  آنها به نوعی این کار را انجام داده اند. دلیل واقعی عدم توصیه‌های فروش، کمبود سهام ارزش فروش نیست، بلکه این واقعیت است که تحلیل گرانی که در شرکت‌های کارگزاری و بانک‌های سرمایه گذاری کار می‌کنند، تحت فشار نهادی قرار دارند. در نتیجه افراد بالا دستی  آنها تمایل به روابط با مشتریان خود از شرکت‌های بزرگ در بازار دارند و این در اکثر موارد مانع از آن می‌شود که تحلیلگران توصیه منفی نسبت به شرکت‌ها ارائه دهند.

به عنوان مثال شما کمتر می‌بینید که کارگزاری در گزارش خود بر مسیر نزولی و ارزش سهامی اشاره واضح کند. این فقط یک تضاد منافع آشکاردر همه بازارهای سهام در سراسر جهان است، و این اساساً یک مشکل ساختاری است که تحلیلگران به تنهایی نمی‌توانند مقصر آن باشند.

منبع: سایت تحلیل بازار

محتوای تصویری تعارض منافع

در هفتهٔ گذشته، دو برنامه‌ی تصویری مرتبط با تعارض منافع در فضای مجازی بازتاب یافت:

دکتر فاطمه حیدری جراح و فوق تخصص چشم و بنیانگذار سامانه اخلاق حرفه‌ای در علم در ۱۴ دی کارگاهی با موضوع تعارض منافع در حوزه‌ی سلامت و درمان برگزار کرده و ضبط کارگاه را با علاقمندان به اشتراک گذاشته است.

حسین معروف، عضو هیات مدیره مرکز داوری اتاق بازرگانی، در این ویدئو به بیان مواردی از تعارض منافع در اتاق بازرگانی پرداخته و خواهان برخورد جدی اتاق بازرگانی با این مسائل شده است. متن گزیده صحبت‌های وی در صفحات پیشین خبرنامه نقل شده است.

دریافت نسخه الکترونیکی خبرنامه هفتگی مدیریت تعارض منافع -۲۸

لینک کوتاه https://iran-bssc.ir/?p=14449

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *