توانمندسازی جامعه و حاکمیت ایدهی تقویت همزمان ظرفیتهای جامعه و حاکمیت را برای توسعه مدنظر دارد. برای توسعهی پایدار نیازمند حضور همزمان جامعه و دولت قوی هستیم؛ ضعف و خلل در هر یک از این دو طرف، باعث شکنندگی مسیر توسعه میشود؛ توسعهی آمرانه و دولتمحور همان اندازه در معرض بیثباتی است که توسعهی اجتماعمحور در فقدان دولت قوی.
توانمندسازی جامعه و حاکمیت ایدهی تقویت همزمان ظرفیتهای جامعه و حاکمیت را برای توسعه مدنظر دارد. برای توسعهی پایدار نیازمند حضور همزمان جامعه و دولت قوی هستیم؛ ضعف و خلل در هر یک از این دو طرف، باعث شکنندگی مسیر توسعه میشود؛ توسعهی آمرانه و دولتمحور همان اندازه در معرض بیثباتی است که توسعهی اجتماعمحور در فقدان دولت قوی.
اگرچه در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی تشکیل شد، اما با رسانهایشدن فسادهای گسترده در یک دهه اخیر موضوع شفافیت و فساد به یکی از داغترین خبرهای چند سال گذشته تبدیل شده است. با این حال، با سردشدن تب اولیه این اخبار تحلیل کارشناسی، تبیین ریشهها و پیامدهای آن و همچنین روشهای مقابله با آن قوت گرفته است. با گذشت زمان سازمانها و نهادهای غیردولتی و مدنی برای مقابله با فساد و گسترش شفافیت ظهور کردند؛ برای مثال در اواسط دهه ۸۰ مرکز غیردولتی توسعه فراگیر سلامت اداری و مبارزه با فساد، فعالیت خود را آغاز کرد ... مطالعه بیشتر
محمود صادقی، رئیس فراکسیون شفافسازی و انضباط مالی مجلس شورای اسلامی در پنل تخصصی «توانمندسازی حاکمیت و جامعه، شفافسازی بودجه به عنوان یک راهحل» در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی مورخ ۱۴ بهمن ۹۷ گفت: یکی از راههای پاسخگوکردن صاحبان قدرت ایجاد شفافیت است. شفافیت باعث میشود مردم از میزان منابعی که در اختیار نهادها وجود دارد، باخبر شوند و سؤال بپرسند و این سؤالات سرانجام منجر به پاسخگویی میشود. یکی از مواردی که هرسال با آن درگیر هستیم، نیز صندوق توسعه ملی است که من به عنوان نماینده مجلس هنوز نفهمیدهام اصلا این ردیفهای برداشت از این صندوق ... مطالعه بیشتر
محمود صادقی، رئیس فراکسیون شفافسازی و انضباط مالی مجلس شورای اسلامی در پنل تخصصی «توانمندسازی حاکمیت و جامعه، شفافسازی بودجه به عنوان یک راهحل» در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی مورخ ۱۴ بهمن ۹۷ گفت: یکی از مواردی که به شکل مشخص در زمینه بودجه با آن روبهرو هستیم، وجود ردیفی به نام «خارج از شمول» است که هرسال نیز افزایش یافته است. این بودجه که از شمول بررسیهای دیوان محاسبات خارج است، در سال ۱۳۶۰ باب شده است. در آن سال به دولت اجازه داده میشود برای برخی هزینههای پیشبینینشده جنگ مقداری بودجه مشخص را با تشخیص وزیر ... مطالعه بیشتر
حسن عابدیجعفری، مدیرعامل مرکز غیردولتی توسعه فراگیر سلامت اداری و مبارزه با فساد در پنل تخصصی «توانمندسازی حاکمیت و جامعه، شفافسازی بودجه به عنوان یک راهحل» در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی مورخ ۱۴ بهمن ۹۷ گفت: شفافیت و پاسخگویی دو تیغه یک قیچی هستند، اگر یکی نباشد دیگری هم نمیبرد. نوع طراحی که برای مبارزه با فساد میشود باید تناسب با مسئله داشته باشد. اگر شفافیت باشد و الزام به اجرای قانون وجود نداشته باشد عملا شفافیت تاثیری ندارد. یکی از مهمترین مسائل کشور شکاف بین قانون و اجرای قانون است. آیا میشود با فساد مبازه کرد ولی ... مطالعه بیشتر
محمدحسین خانی، نماینده اندیشکده شفافیت برای ایران، در پنل تخصصی «توانمندسازی حاکمیت و جامعه، شفافسازی بودجه به عنوان یک راهحل» در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی مورخ ۱۴ بهمن ۹۷ گفت: در فرآیند طراحی لایحه بودجه سازمان برنامه لایحه را در قالب یک فایل پیدیاف منتشر میکند و آن را شفافیت مینامد در حالی که این فایل به کار چندانی نمیآید زیرا نمیتوان از اعداد و ارغام و آن استفاده کرد. از طرف دیگر این یک واقعیت از که پشت هرکدام از تبصرههای بودجه یک قوم بزرگ خوابیده است و دست بردن در آنها با مقاومت شدید مواجه میشود ... مطالعه بیشتر
میثم پیلهفروش، نماینده موسسه دیدبان شفافیت و عدالت، در پنل تخصصی «توانمندسازی حاکمیت و جامعه، شفافسازی بودجه به عنوان یک راهحل» در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی مورخ ۱۴ بهمن ۹۷ گفت: آیا بودجه شفاف است، پاسخ منفی است. آیا بودجه از گذشته شفافتر است؟ پاسخ مثبت است. آیا دولتها میخواهند بودجه شفاف شود؟ پاسخ خیر است. چرایش هم مشخص است. دولت نمیخواهد قدرتش کم شود. اما راههایی برای ایجاد شفافیت وجود دارد. انگیزههای سیاستمداران را باید به گونهای تغییر داد که به جای منافع کوتاهمدت به منافع بلندمدت فکر کنند. این کار البته با زور انجام نمیشود، بلکه ... مطالعه بیشتر
مجتبی امیری، عضو هسته پژوهشی سلامت اداری و مبارزه با فساد دانشگاه تهران، در پنل تخصصی «توانمندسازی حاکمیت و جامعه، شفافسازی بودجه به عنوان یک راهحل» در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی مورخ ۱۴ بهمن ۹۷ گفت: نظام دانایی و تصمیمگیری کشور از سلامت کافی برخوردار نیستند. نشانه عدم وجود سلامت نیز وضعیت امروز جامعه است. جامعه با انبوه مسائل حل نشده و انباشت شده سر و کار دارد. بین نظام دانایی و توسعه علمی شکافی رخ داده که باعث نارسایی در بودجه شده است. نارسایی در بودجه به این معناست که خط مشیها نتوانسته آن طور که باید ... مطالعه بیشتر
محمدهادی سبحانیان، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در پنل تخصصی «توانمندسازی حاکمیت و جامعه، شفافسازی بودجه به عنوان یک راهحل» در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی مورخ ۱۴ بهمن ۹۷ گفت: مهمترین سند مالی که دولتها دارند و رابطه دولت و ملت را تببین میکند همین سند بودجه است و در سطح تئوریک در جهان بودجه محفلیست برای توزیع رانت. به عنوان مثال اصطلاحی در سطح جهانی وجود دارد به نام پولهای بشکه خوک که یعنی دولتها پولهای غیرضروری در بودجه قرار میدهند تا بتوانند رضایت سیاسی عمومی ایجاد کنند. این در کشور ما هم مشاهده شده است که ... مطالعه بیشتر
همایش «شفافیت، حاکمیت پاسخگو و جامعه مطالبه گر» با حضور شمار قابل توجهی از اساتید دانشگاه، چهره های فکری، فعالان مدنی و مسئولان دولتی اردیبهشت در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد. این همایش در قالب سه پنل ـ میزگرد با عنوان «مبارزه علیه فساد، از مطالبات جامعه مدنی تا الزامات دولت»، «کارکردهای جامعه مدنی در مبارزه با فساد» و « لزوم شفافیت و مبارزه با فساد در فرایند توسعه ایران» با ۱۳ سخنران برگزار شد. مطالب مرتبط: محمدجواد روح : مسئله اصلی در بحث شفافیت عدم موازنه قدرت است احمد میدری: ضرورت همکاری مشترک بین فعالین ... مطالعه بیشتر
پنل تخصصی “توانمندسازی حاکمیت و جامعه : شفافسازی بودجه به عنوان یک راهحل” مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ – مرکز همایشهای بینالمللی صداوسیما حاضران: محمود صادقی (رییس فراکسیون شفافسازی مجلس) احمد میدری (معاونت رفاه اجتماعی) محمدهادی سبحانیان(مشاور اقتصادی مرکز پژوهشها) حسن عابدی جعفری (مرکز توسعه فراگیر سلامت اداری و مبارزه با فساد) مجتبی امیری(هسته پژوهشی سلامت اداری و مبارزه با فساد دانشگاه تهران) میثم پیله فروش(دیدهبان شفافیت و عدالت) محمدحسین خانی( شفافیت برای ایران) مطالب مرتبط: محمدهادی سبحانیان: دولت نمیداند چقدر حقوق و دستمزد میدهد محمود صادقی: فرآیند بودجه نویسی غیرشفاف است بهاره آورین: شفافیت بودجه یعنی ... مطالعه بیشتر
نشست تخصصی چالشهای سیاستگذاری اجتماعی در ایران است صبح روز یکشنبه ۷ بهمن ۹۷ در سالن شهید رجایی وزارت کشور برگزار شد. لزوم ویرایش نظام سیاسی و اجتماعی در این نشست معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سخنان خود را پیرامون لزوما اصلاح فساد اداری مطرح کرد و گفت: «راهکار اصلاح فساد اداری در گرو ویرایش نظام سیاسی و اجتماعی کشور است و هیچ اصلاحی بدون اصلاح سیستم اداری امکانپذیر نیست. سیاستهای اجتماعی و کیفیت آنها بستگی به نظام اداری دارد که در ایران به دلایل مختلف ازجمله تعارض میان دستگاهها ناکارآمد است». احمد میدری در ادامه افزود: ... مطالعه بیشتر
لایحه بودجه کل کشور برای سال ۱۳۹۸ را کامپیوترها بهتر از اذهان کارشناسان و نمایندگان مجلس میتوانند درک و تحلیل کنند. درک ارقام ماده واحده لایحه تقریبا از توان ذهنی یک انسان معمولی خارج است. ۱۷ میلیون و ۳۲ هزار و ۳۳۲ میلیارد و ۲۷۰ میلیون ریال را چگونه میتوان تصور کرد. حتی با تبدیل آن به تومان هم یک ذهن معمولی دچار مشکل میشود. در تلاش ناکام برای درک این ارقام به یاد نوشتهای در مجله (world future review) در مصاحبه با Ed Gordon افتادم که مردم تصوری از تریلیون ندارند. اگر ما یک تریلیون ثانیه به عقب برگردیم ... مطالعه بیشتر
ساختار دولت-ملتها پدیدهای نوظهور است که شاید سابقه آن به صد تا ۱۵۰ سال گذشته بازنگردد. در همین بازه زمانی نیز تعدادی از آنها از بین رفتهاند؛ مانند جمهوری آذربایجان یا ارمنستان که در دورهای ایجاد شدند و سپس از بین رفتند و دوباره با تشکیل اتحاد جماهیر شوروی تشکیل شدند. بنابراین زمان زیادی نیست که مفهوم دولت-ملت ایجاد شده است. حال باید دید احزاب در روند تشکیل و حفظ دولت-ملتها چه نقشی داشتهاند. من در این مجال، دو کشور را انتخاب کردهام که به نظرم میتوانند از جذابیت لازم برخوردار باشند؛ نخست آلمان که یکی از متأخرترین دولت-ملتهاست و ... مطالعه بیشتر
مهمترین موضوعی که نخبگان جامعه ایران، شاید امروز بر سر آن با یکدیگر همنظر باشند، آن است که مبانی فکری، توان سازماندهی و قدرت اجرائی دستگاه بوروکراتیک بهتنهایی نمیتواند از پس مسائل و مشکلات پیچیدهدامن این سرزمین برآید و کشور را از شرایط سخت و دشوار حال حاضر عبور دهد و به ثبات و توسعه برساند. در دولت و حاکمیت نیز گروه بزرگی را میتوان یافت که حداقل در زبان، چنین اعتقادی را بیان میکنند و گروهی هرچند کوچکتر این اعتقاد را در عمل هم نشان میدهند. چنانکه معاون اول رئیسجمهور اخیرا انجام اقدامات مثبت و اجرای طرحهای تأثیرگذار در ... مطالعه بیشتر
محسن رنانی، عضو هیئتعلمی دانشگاه اصفهان در سخنانی اظهار کرد: چرا ما اینجاییم؟ چون باید اینجا باشیم و البته نیم قرن دیر به اینجا آمدهایم. ما ۷۰ سال است در حال برنامهریزی و اجرای برنامههای توسعه هستیم، اما هنوز مجمعی از نخبگان برای همافزایی اندیشه توسعه نداریم. ما همه حوزهها را رونق دادیم؛ انواع جشنوارههای فرهنگی و هنری و ورزشی را راهاندازی کردیم؛ جشنواره کتاب، جشنواره سینما، جشنواره صنعت، جشنوارههای ورزشی و نظایر آنها را داریم، اما در حوزه توسعه که این همه برای آن هزینه کردهایم و بخش اعظم منابع ملی خود را برای رسیدن به آن نابود کردهایم، ... مطالعه بیشتر
راه رسیدن به موفقیتهای کوچک محمد فاضلی، جامعهشناس با بیان اینکه امید یک اراده ذهنی و عینی برای رسیدن به اهداف واقعبینانه است، گفت: اهداف واقعبینانه با خوشبینی و خوشخیالی تفاوت زیادی دارند وقتی درباره خوشبینی و خوشخیالی صحبت میکنیم چیزهایی را تصور میکنیم که از تصور کردن آنها لذت میبریم اما راهی به دنیای واقعیت ندارند؛ مثلا آدمها در خیال خودشان تصوری از خانه، شغل، همسر و… دارند که بخش زیادی از عمرشان به این خیالات میگذرد. محمد فاضلی ادامه داد: اما وقتی از امید صحبت میکنیم یعنی اراده عینی و ذهنی به سمت اهداف واقعبینانه است و وقتی ... مطالعه بیشتر
مرکز پژوهشهای مجلس اخیرا گزارشی با عنوان «چگونه بوروکراسی ناکارآمد مانع اجرای قانون میشود؟» (شماره ۱۶۰۶۸- شهریور ۱۳۹۷) منتشر کرده که متضمن تصویری گویا از علل ناکارآمدی و غیراثربخشی ساختار نظام اداری بر مدار حکومت قانون است. این گزارش ازآنرو حائز اهمیت وافر است که بر آسیبشناسی نهادی و تحلیل رفتاری تمشیت امر عمومی در کشور متمرکز است. یکی از مهمترین تأکیدهای گزارش مذکور این است که درک مراتب حکمرانی خوب در ایران، جز با محوریت حاکمیت قانون و رعایت حقوق شهروندی در یک نظام اداری توانمند، منعطف، چابک و اثربخش در مسیر خیر عمومی، متصور نیست. خروجی یک نظام ... مطالعه بیشتر