بینش‌هایی پیرامون انتخابات

مناظرات انتخاباتی و سیاست انرژی مبتنی بر شواهد

مواجهه با وعده‌های عوام‌فریبانه در جریان کارزارهای انتخاباتی


نظر به اینکه مسائل مربوط به انرژی برای کشوری نظیر گرجستان از اهمیتی استراتژیک برخوردار است، سیاست انرژی در کارزارهای انتخاباتی این کشور نیز موضوع اصلی مباحثات، مناظرات و وعده‌های انتخاباتی است. در این میان «تجربه‌ی جهانی گرجستان» که خود را اندیشکده مستقل با هدف حمایت از جامعه‌ی گرجستان برای پیشرفت در مسیر دموکراسی معرفی می‌نماید، به‌منظور محافظت از این ثروت استراتژیک، کوشیده است نقش فعالانه‌ای را در مناظرات انتخاباتی گرجستان بازی کند. این موسسه در تلاش است که با اقداماتی نظیر تحقیق و پرسش‌گری از احزاب شرکت‌کننده در انتخابات، نظارت بر برنامه‌های انتخاباتی و افزایش آگاهی عمومی در رابطه با خطرات وعده‌های دروغین و عوام‌فریبانه، به‌سوی طرح سیاست‌های مبتنی بر شواهد در چارچوب انتخابات حرکت کند.

تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۰۰

انتخابات گرجستان

انتخابات گرجستان در راه است. اگرچه برخی از اندیشمندان بر این باورند که در زمان انتخابات، یافتن مخاطب برای اندیشکده‌ها دشوار است، اما به این نکته نیز اشاره شده است که اندیشکده‌ها فرصت‌هایی را نیز برای مشارکت در روند دموکراتیک، فراهم می‌کنند. در «تجربه‌ی جهانی برای گرجستان»[۱](WEG) به این موضوع اندیشیدیم که آیا می‌توانیم به شکل بخشیدن به یک مناظره‌ی مهم در گرجستان کمک کنیم؟

بدین منظور، ما قبل از انتخابات مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را ترتیب دادیم (که در ادامه بیشتر به آن‌ها خواهیم پرداخت) تا مباحث مربوط به سیاست انرژی را در مناظرات انتخاباتی وارد کنیم. قبل از ورود به جزئیات، داشتن پیش‌زمینه‌ای از موضوع حائز اهمیت است.

WEG، انتخابات گرجستان و سیاست انرژی

«تجربه‌ی جهانی برای گرجستان» (WEG) یک اندیشکده کوچک در گرجستان است، که در وهله‌ی اول بر حوزه‌ی سیاست انرژی و نیز به‌طور عام‌تر بر توسعه‌ی پایدار تمرکز دارد. مسائل مربوط به انرژی برای گرجستان از اهمیت استراتژیکی برخوردار هستند، بااین‌وجود نقش فزاینده‌ی منافع خارجی در حوزه‌ی انرژی گرجستان، عدم شفافیت در مراودات دولتی و وعده‌های عوام‌فریبانه‌ی سیاست‌مداران پیش از انتخابات، موجب افزایش آسیب‌پذیری کشور در برابر تأثیرات خارجی در جریان انتخابات می‌شوند.

احزاب سیاسی در انتخابات قبلی گرجستان، وعده‌های عوام‌فریبانه، مبهم و بعضاً غیر واقع‌گرایانه‌ای داده‌اند که به‌ندرت می‌توان به آن‌ها جامه‌ی عمل پوشاند. اگرچه از برخی جوانب ممکن است [دادن این وعده‌ها] غیرمعمول نباشد، اما بعضی از وعده‌ها، به‌ویژه وعده‌هایی که به حوزه‌ی سیاست انرژی مربوط می‌شوند، بسیار عجیب‌وغریب بوده‌اند. به‌عنوان‌مثال، در جریان مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۲، بیدزینا ایوانیشویلی، نامزد وقت و نخست‌وزیر پیشین، اعلام کرد که می‌توان بی‌درنگ، با استفاده از منابع قابل‌توجه برقابی کشور، تعرفه‌های برق را به نصف کاهش داد. او دو ماه پس از به قدرت رسیدن اعتراف کرد که محاسبات مربوط به تعرفه‌ها اشتباه بوده‌اند و او ممکن است درباره‌ی آنچه در عمل امکان‌پذیر بوده است، اغراق کرده باشد.

«تجربه‌ی جهانی برای گرجستان» به‌منظور محافظت از منافع گرجستان از طریق توسعه‌ی امنیت انرژی و نیز یک جهت‌گیری سیاسی اروپا، تصمیم به شرکت فعالانه در مناظرات انتخاباتی گرجستان پیرامون سیاست انرژی گرفته است.

پیشنهاد ما: طرح سیاست‌های مبتنی بر شواهد در کارزار انتخاباتی

هنوز کارزارهای انتخاباتی به اوج هیجان خود نرسیده‌اند، زیرا تا انتخابات هنوز یک سال باقی است، اما برای رسیدن به هدف فوق، ما در حال اندیشیدن به این موضوع هستیم که چگونه می‌توانیم وعده‌های انتخاباتی را متکی به امکانات واقع‌بینانه‌ی سیاسی کنیم و نیز چگونه به شکلی تأثیرگذار، داده‌ها و پیشنهاد‌های خود را در کارزارهای انتخاباتی بگنجانیم. بدین منظور، ما راهبردی را برای حمایت از سیاست‌های مبتنی بر شواهدِ انرژی، در طول مبارزات انتخاباتی آینده گرجستان برگزیده‌ایم. این راهبرد سه زمینه‌ی عمده‌ی تحقیق، نظارت و برقراری ارتباط را شامل می‌شود:

  • بررسی انتقادی مسائل مربوط به سیاست انرژی، پیش از انتخابات: در این بررسی، ما قصد داریم مسائل اصلی موجود در بخش انرژی گرجستان را موردبررسی و تجزیه‌وتحلیل قرار دهیم. این مسائل شامل نفوذ فزاینده‌ی سایر کشورها در حوزه‌ی انرژی گرجستان، ابهامات موجود در قانون و نیز موضوعات مربوط به اقدامات می‌شود. چنانچه این موارد با وعده‌های عوام‌فریبانه و غیر واقع‌گرایانه‌ی احزاب سیاسی ترکیب شوند، استقلال کشور را به خطر می‌اندازند.
  • نظارت بر برنامه‌های احزاب، پیش از انتخابات: این امر به شهروندان امکان خواهد داد تا به‌طور مستقل مواضع احزاب سیاسی مختلف را مقایسه و آگاهانه در انتخابات شرکت کنند. چنانچه احزاب سیاسی آشکارا سیاست‌های خود را اعلام نکرده باشند، «تجربه‌ی جهانی برای گرجستان» مستقیماً با آن‌ها تماس خواهد گرفت و مواضع آن‌ها را در مورد سیاست انرژی جویا خواهد شد. ما بر مبنای شماری از شاخص‌ها، به تجزیه‌وتحلیل بیانیه‌های آن‌ها خواهیم پرداخت.
  • افزایش آگاهی عمومی پیرامون سیاست‌هایی که عوام‌فریبانه و بالقوه آسیب‌رسان هستند: ما قصد داریم با خبرنگاران ارتباط برقرار کنیم و در زمان پوششِ مبارزات انتخاباتی پرسش‌هایی را برای آن‌ها ارسال کنیم. ما همچنین میزگردهایی را برای بحث و ارائه‌ی نتایج نظارتمان در این دوره ترتیب خواهیم داد.

امیدواریم که فعالیت‌هایمان تا حدودی در گفتمان پیش از انتخابات اثرگذار باشند و چنانچه موفقیت‌آمیز از آب درآیند، چارچوبی را برای اندیشکده‌ها در سایر حوزه‌های گرجستان فراهم خواهند آورد.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که ما در اینجا چرخ را از نو نمی‌سازیم؛ بررسی مسائل پیشِ روی یک جامعه، نظارت بر برنامه‌ها و وعده‌های سیاسی، و آگاهی‌بخشی عمومی و رخدادهای میزگرد، ازجمله فعالیت‌های عمده‌ی اندیشکده‌ها هستند. ما صرفاً تلاش خود را به روند انتخابات معطوف می‌کنیم. این امر نشان می‌دهد که اگر این الگو کارساز باشد، اتخاذ آن توسط سایر اندیشکده‌ها کم‌هزینه خواهد بود و الگویی برای برخی از سازمان‌هایی که به سال‌های برگزاری انتخابات به دیده‌ی تردید می‌نگرند، ارائه خواهد داد.

 

تهیه‌کننده‌ی متن: آرش گیاهچی

نویسنده‌ی اصلی: توتانا کواراتسخلیا

 

 

منبع:

لینک کوتاه https://iran-bssc.ir/?p=16969

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *