طرح‌ها و پروژه‌ها

شفافیت بودجه

محمدهادی سبحانیان: دولت نمی‌داند چقدر حقوق و دستمزد می‌دهد

محمدهادی سبحانیان، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در نشست مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه با موضوع «شفافیت بودجه» ـ به میزبانی موسسه دیده بان شفافیت و عدالت ـ (۲۰ اسفند ۱۳۹۷) گفت: در بستر موجود ما به دنبال فرایندهای اصلاحی هستیم که از قضا خیلی مطالبه‌گری هم ندارد. مثلا کمتر پیش می‌آید نماینده‌ای به دنبال طرح شفافیتی در بودجه باشد و برای آن امضا جمع کند و به صحن بیاورد. غالب پیشنهادهایی که ما ارئه کردیم و به تصویب رسید بار مالی ندارد، بلکه یک چیزی است که دولت و حکومت باید انجام بدهد، ولی انجام نمی‌دهد و ما آن ... مطالعه بیشتر
فرایند بودجه نویسی

محمود صادقی: فرآیند بودجه نویسی غیرشفاف است

دکتر محمود صادقی، رئیس فراکسیون شفاف‌سازی مجلس، در نشست مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه با موضوع «شفافیت بودجه» ـ به میزبانی موسسه دیده بان شفافیت و عدالت ـ (۲۰ اسفند ۱۳۹۷) گفت: در رابطه با شفافیت بودجه باید اشاره کرد که مهم‌تر از احکام مندرج از بودجه، فرایند بودجه نویسی از تهیه در دولت تا اجرای آن است. این فرایند بسیار مبهم و غیرشفاف است. درحالی که مذاکرات صحن مجلس معمولا درباره بندهای بودجه است، اما اصل بودجه و اعداد و ارقام آن در جداول پیوستی است که مورد غفلت قرار می‌گیرد. در کمیسیون تلفیق نیز تصویب پیشنهادات به صورت ... مطالعه بیشتر
سرمایه‌های کشور

محمدرضا نجفی: سرمایه‌های کشور در اختیار شرکت‌های نظارت‌ناپذیر است

محمدرضا نجفی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه با موضوع «شفافیت بودجه» ـ به میزبانی موسسه دیده بان شفافیت و عدالت ـ (۲۰ اسفند ۱۳۹۷) گفت: بسیاری از منابع و سرمایه‌های ملی در اختیار شرکت‌هایی است که بطور ماهوی دارایی‌های انها متعلق به مردم و دولت است اما در شرکت‌های دولتی وارد نمی‌شوند. کدام شرکت‌ها؟ شرکت‌های نسل دوم؛ یعنی شرکت هایی که سهام آن‌ها متعلق به شرکت‌های دولتی نیست، یعنی شرکت‌های دولتی رفته‌اند شرکت هایی ایجاد کردند. در یک ساختار چند لایه شرکت‌های مهمی ایجاد شده و بخش مهمی از سرمایه‌های کشور ... مطالعه بیشتر
رصد برخط عملکرد بودجه

بهاره آورین: شفافیت بودجه یعنی رصد برخط عملکرد بودجه

دکتر بهاره آروین، رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران، در نشست مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه با موضوع «شفافیت بودجه» ـ به میزبانی موسسه دیده بان شفافیت و عدالت ـ (۲۰ اسفند ۱۳۹۷) گفت: مهم‌تر از انتشار بودجه، انتشار عملکرد برخط بودجه است. شفافیت بودجه زمانی تضمین می‌شود که بتوان همیشه آن را مورد رصد قرار داد و این امر محقق نمی‌شود، مگر آنکه عملکرد بودجه به صورت برخط در اختیار سیاست‌گذاران و سازمان‌های غیردولتی قرار گیرد. ردیف‌های بودجه در شهرداری بیش از آنکه شفاف‌کننده باشد، پنهان کننده است، با توجه به اینکه ایجاد و حذف ردیف‌ها بسیار سخت و ... مطالعه بیشتر
صندوق توسعه ملی

محمود صادقی: استثنائات و معافیت‌های مالیاتی غیرشفاف است

محمود صادقی، رئیس فراکسیون شفاف‌سازی و انضباط مالی مجلس شورای اسلامی در پنل تخصصی «توانمندسازی حاکمیت و جامعه، شفاف‌سازی بودجه به عنوان یک راه‌حل» در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی مورخ ۱۴ بهمن ۹۷ گفت: یکی از راه‌های پاسخ‌گوکردن صاحبان قدرت ایجاد شفافیت است. شفافیت باعث می‌شود مردم از میزان منابعی که در اختیار نهادها وجود دارد، باخبر شوند و سؤال بپرسند و این سؤالات سرانجام منجر به پاسخ‌گویی می‌شود. یکی از مواردی که هرسال با آن درگیر هستیم، نیز صندوق توسعه ملی است که من به عنوان نماینده مجلس هنوز نفهمیده‌ام اصلا این ردیف‌های برداشت از این صندوق ... مطالعه بیشتر
دیوان محاسبات- مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه

محمود صادقی: ردیف بودجه خارج از شمول دیوان محاسبات فسادزاست

محمود صادقی، رئیس فراکسیون شفاف‌سازی و انضباط مالی مجلس شورای اسلامی در پنل تخصصی «توانمندسازی حاکمیت و جامعه، شفاف‌سازی بودجه به عنوان یک راه‌حل» در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی مورخ ۱۴ بهمن ۹۷ گفت: یکی از مواردی که به شکل مشخص در زمینه بودجه با آن روبه‌رو هستیم، وجود ردیفی به نام «خارج از شمول» است که هرسال نیز افزایش یافته است. این بودجه که از شمول بررسی‌های دیوان محاسبات خارج است، در سال ۱۳۶۰ باب شده است. در آن سال به دولت اجازه داده می‌شود برای برخی هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده جنگ مقداری بودجه مشخص را با تشخیص وزیر ... مطالعه بیشتر
شفافیت و پاسخگویی

حسن عابدی جعفری: شفافیت و پاسخگویی دو تیغه یک قیچی هستند

حسن عابدی‌جعفری، مدیرعامل مرکز غیردولتی توسعه فراگیر سلامت اداری و مبارزه با فساد در پنل تخصصی «توانمندسازی حاکمیت و جامعه، شفاف‌سازی بودجه به عنوان یک راه‌حل» در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی مورخ ۱۴ بهمن ۹۷ گفت: شفافیت و پاسخگویی دو تیغه یک قیچی هستند، اگر یکی نباشد دیگری هم نمی‌برد. نوع طراحی که برای مبارزه با فساد می‌شود باید تناسب با مسئله داشته باشد. اگر شفافیت باشد و الزام به اجرای قانون وجود نداشته باشد عملا شفافیت تاثیری ندارد. یکی از مهم‌ترین مسائل کشور شکاف بین قانون و اجرای قانون است. آیا می‌شود با فساد مبازه کرد ولی ... مطالعه بیشتر
لایحه بودجه سازمان برنامه

محمدحسین خانی: بودجه خروجی فرآیندهای نادرست است

محمدحسین خانی، نماینده اندیشکده شفافیت برای ایران، در پنل تخصصی «توانمندسازی حاکمیت و جامعه، شفاف‌سازی بودجه به عنوان یک راه‌حل» در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی مورخ ۱۴ بهمن ۹۷ گفت: در فرآیند طراحی لایحه بودجه سازمان برنامه لایحه را در قالب یک فایل پی‌دی‌اف منتشر می‌کند و آن را شفافیت می‌نامد در حالی که این فایل به کار چندانی نمی‌آید زیرا نمی‌توان از اعداد و ارغام و آن استفاده کرد. از طرف دیگر این یک واقعیت از که پشت هرکدام از تبصره‌های بودجه یک قوم بزرگ خوابیده است و دست بردن در آن‌ها با مقاومت شدید مواجه می‌شود ... مطالعه بیشتر
بودجه شفاف

میثم پیله فروش: انگیزه سیاست‌مداران در جهت شفافیت باید تغییر داده شود

میثم پیله‌فروش، نماینده موسسه دیدبان شفافیت و عدالت، در پنل تخصصی «توانمندسازی حاکمیت و جامعه، شفاف‌سازی بودجه به عنوان یک راه‌حل» در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی مورخ ۱۴ بهمن ۹۷ گفت: آیا بودجه شفاف است، پاسخ منفی است. آیا بودجه از گذشته شفاف‌تر است؟ پاسخ مثبت است. آیا دولت‌ها می‌خواهند بودجه شفاف شود؟ پاسخ خیر است. چرایش هم مشخص است. دولت نمی‌خواهد قدرتش کم شود. اما راه‌هایی برای ایجاد شفافیت وجود دارد. انگیزه‌های سیاست‌مداران را باید به گونه‌ای تغییر داد که به جای منافع کوتاه‌مدت به منافع بلندمدت فکر کنند. این کار البته با زور انجام نمی‌شود، بلکه ... مطالعه بیشتر
نظام دانایی

مجتبی امیری: نظام خط‌مشی‌گذاری و نظام دانایی کشور دچار مشکل هستند

مجتبی امیری، عضو هسته پژوهشی سلامت اداری و مبارزه با فساد دانشگاه تهران، در پنل تخصصی «توانمندسازی حاکمیت و جامعه، شفاف‌سازی بودجه به عنوان یک راه‌حل» در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی مورخ ۱۴ بهمن ۹۷ گفت: نظام دانایی و تصمیم‌گیری کشور از سلامت کافی برخوردار نیستند. نشانه عدم وجود سلامت نیز وضعیت امروز جامعه است. جامعه با انبوه مسائل حل نشده و انباشت شده سر و کار دارد. بین نظام دانایی و توسعه علمی شکافی رخ داده که باعث نارسایی در بودجه شده است. نارسایی در بودجه به این معناست که خط مشی‌ها نتوانسته آن طور که باید ... مطالعه بیشتر
شفافیت سند بودجه

محمد‌هادی سبحانیان: شفافیت مهم‌ترین راهکار اصلاح بودجه است

محمدهادی سبحانیان، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در پنل تخصصی «توانمندسازی حاکمیت و جامعه، شفاف‌سازی بودجه به عنوان یک راه‌حل» در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی مورخ ۱۴ بهمن ۹۷ گفت: مهم‌ترین سند مالی که دولت‌ها دارند و رابطه دولت و ملت را تببین می‌کند همین سند بودجه است و در سطح تئوریک در جهان بودجه محفلی‌ست برای توزیع رانت. به عنوان مثال اصطلاحی در سطح جهانی وجود دارد به نام پول‌های بشکه خوک که یعنی دولت‌ها پول‌های غیرضروری در بودجه قرار می‌دهند تا بتوانند رضایت سیاسی عمومی ایجاد کنند. این در کشور ما هم مشاهده شده است که ... مطالعه بیشتر
حاکمیت پاسخگو و جامعه مطالبه گر

آنونس همایش دانشجویی شفافیت، حاکمیت پاسخگو، جامعه مطالبه گر

همایش «شفافیت، حاکمیت پاسخگو و جامعه مطالبه گر» با حضور شمار قابل توجهی از اساتید دانشگاه، چهره های فکری، فعالان مدنی و مسئولان دولتی اردیبهشت در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد. این همایش در قالب سه پنل ـ میزگرد با عنوان «مبارزه علیه فساد، از مطالبات جامعه مدنی تا الزامات دولت»، «کارکردهای جامعه مدنی در مبارزه با فساد» و « لزوم شفافیت و مبارزه با فساد در فرایند توسعه ایران» با ۱۳ سخنران برگزار شد. مطالب مرتبط: محمدجواد روح : مسئله اصلی در بحث شفافیت عدم موازنه قدرت است احمد میدری: ضرورت همکاری مشترک بین فعالین ... مطالعه بیشتر
شفاف‌سازی بودجه به عنوان یک راه‌حل

خلاصه پنل توانمندسازی حاکمیت و جامعه : شفاف‌سازی بودجه به عنوان یک راه‌حل

پنل تخصصی “توانمندسازی حاکمیت و جامعه : شفاف‌سازی بودجه به عنوان یک راه‌حل” مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ – مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما حاضران: محمود صادقی (رییس فراکسیون شفاف‌سازی مجلس) احمد میدری (معاونت رفاه اجتماعی) محمدهادی سبحانیان(مشاور اقتصادی مرکز پژوهشها) حسن عابدی جعفری (مرکز توسعه فراگیر سلامت اداری و مبارزه با فساد) مجتبی امیری(هسته پژوهشی سلامت اداری و مبارزه با فساد دانشگاه تهران) میثم پیله فروش(دیده‌بان شفافیت و عدالت) محمدحسین خانی( شفافیت برای ایران) مطالب مرتبط: محمدهادی سبحانیان: دولت نمی‌داند چقدر حقوق و دستمزد می‌دهد محمود صادقی: فرآیند بودجه نویسی غیرشفاف است بهاره آورین: شفافیت بودجه یعنی ... مطالعه بیشتر
بودجه‌ریزی

اصلاح ضروری بودجه‌ریزی

لایحه بودجه کل کشور برای سال ۱۳۹۸ را کامپیوترها بهتر از اذهان کارشناسان و نمایندگان مجلس می‌توانند درک و تحلیل کنند. درک ارقام ماده واحده لایحه تقریبا از توان ذهنی یک انسان معمولی خارج است. ۱۷ میلیون و ۳۲ هزار و ۳۳۲ میلیارد و ۲۷۰ میلیون ریال را چگونه می‌توان تصور کرد. حتی با تبدیل آن به تومان هم یک ذهن معمولی دچار مشکل می‌شود. در تلاش ناکام برای درک این ارقام به یاد نوشته‌ای در مجله (world future review) در مصاحبه با Ed Gordon افتادم که مردم تصوری از تریلیون ندارند. اگر ما یک تریلیون ثانیه به عقب برگردیم ... مطالعه بیشتر

حامی پروری بحران ساز

نویسندگان: اسماعیل گرجی پور ـ سارا عبدی موضوع صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح آن‌ها موضوعی است که بخش بزرگی از جمعیت کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وضعیت این صندوق‌ها روی زندگی قشر سالمند جامعه به صورت مستقیم و افراد در سن کار به صورت غیرمستقیم و با گذشت زمان تاثیرگذار خواهد بود. یکی از اهداف کلیدی نظام تأمین اجتماعی، جلوگیری از فقر در طیّ دورۀ سالمندی است. از اینرو پوشش جمعیتی شاغلین و فعالین بازار کار مانع از فقر سالمندی و غیر سالمندی به سبب قطع یا کاهش درآمد در زمان پیری، بازنشستگی، فوت، ازکارافتادگی به سبب حوادث اعم ناشی ... مطالعه بیشتر

مشارکت مدنی از خلال حکمرانی شبکه‌ای

بحث توانمندسازی دولت (state)، قریب به دو دهه است که در مباحث مربوط به توسعه پی گرفته می‌شود. یکی از مباحث مرتبط با این حوزه، بحث حکمرانی شبکه‌ای است که ناظر بر به کارگیری ظرفیت‌های جامعه‌ی مدنی ـ نهادها و سازمان‌های مردم‌نهاد ـ است که در اصلاح و بهبود شیوه‌ی حکمرانی و ارتقاء ظرفیت‌های آن کاربرد دارد. ابتدا از آقای غلامپور می‌خواهم درک کلی از مفهوم حکمرانی شبکه‌ای و پیشینه نظری آن برای ما ارائه دهند. ابراهیم غلامپور آهنگر: شیوه‌های حکمرانی تنوع زیادی دارند، یکی از این‌ها حکمرانی شبکه‌ای است. زمانی دولت کلاسیک که بر مبنای سلسه مراتب شکل گرفته ... مطالعه بیشتر

روشنفکران و دولت: کلان‌نگری یا پیشبرد اصلاح بخشی؟

اصل بحث ناظر بر نوع رویکرد به اصلاحِ جامعه است. برخی می‌گویند برای اینکه اصلاحی در جامعه صورت بگیرد، باید اصلاح در سطوح کلان رخ بدهد. به عنوان مثال ساختارهای بنیادی جامعه تغییر کند. این تصوری است که در طول تاریخ هم در روشنفکری ایران و نیروهای سیاسی وجود داشته است. بین خود مردم کمابیش همین تصور به همین شکل و به صورت عامیانه وجود دارد که همه چیز از بالا باید تغییر بپذیرد و مسئولیت همه چیز احاله به بالا می‌شود. ضمن اینکه این مسأله مهم است و نمی‌توان نفی کرد که ایراد در ساختار کلان چه آسیبی می‌تواند ... مطالعه بیشتر

حاکمیت و نهادهای مدنی: گذار از ضدیت به همکاری

در شرایط فعلی با توجه به التهابات و مسائل اقتصادی، بحث پیرامون نقش تشکل‌های صنفی و نهادهای مدنی در توانمندسازی جامعه و حاکمیت، بیش از پیش مطرح است. از سوی دیگر ناکارآمدی‌هایی که مجموعه نهادهای حاکمیتی با آن مواجهه هستند که خصلت انباشتی داشته، و البته با فروکش کردن درآمدهای نفتی و فشار تحریم ها، این ناکارآمدی‌ها بیشتر از قبل خودش را نشان می‌دهد. به عنوان مثال در ماه‌های اخیر مسئله ناکارآمدی در بحران نرخ ارز و نظام بانکی و تورم فزاینده و گسترش روز افزون فقر و…، خود را کاملاً نمایان ساخته است. بحث این است که چگونه می‌شود ... مطالعه بیشتر

از تشکل‌زدایی به تشکل‌زایی

تقویت و نیرومندسازی جامعه‌ی مدنی‌ترجیع‌بند گفتار بسیاری از مصلحان اجتماعی و سیاسی در دهه‌های گذشته بوده است. مباحث نظری زیادی حول ضرورت جامعه‌ی مدنی تولید و ارائه شده است؛ اما بخشی از این مباحث جنبه‌ی اقتباس از مباحثات نظری کشورهای توسعه‌یافته را داشته و بخشی نیز در مدار کلیات نظری باقی مانده است. برای تکوین جامعه‌ی مدنی نیازمند توجه به ظرفیت‌ها و امکانات موجود در جامعه‌ی ایران هستیم. اصناف و نظام استاد ـ شاگردی پیشینه‌ای دراز در تاریخ ایران داشته است. در دوران جدید نیز بخشی از توفیق مشروطیت به سبب مشارکت همه‌جانبه‌ی اصناف، انجمن‌های محلی ـ اجتماعی و تشکل‌های ... مطالعه بیشتر

حکمرانی شبکه‌ای: حاکمیت تنظیم‌گر و تسهیل‌گر

در حقیقت حکمرانی شبکه‌ای یک چارچوب تحلیلی برای درک و تنظیم رابطه میان بازیگران برای مواجهه با مسائل چند وجهی و پیچیده در فرایند سیاستگذاری و اداره امور عمومی است. در حکمرانی شبکه ای، نقش حاکمیت تبدیل می‌شود به نقش «تنظیم‌کننده و تسهیل‌کننده» و نه کنترل کننده و دستور دهنده. دولت باید بتواند در شبکه ارتباطی بازیگران مختلف دولتی و خصوصی تنظیم‌گر و تسهیل‌گر خوبی باشد. از ویژگی‌های حکمرانی شبکه‌ای آن است که از یک طرف دیگر فرایند اداره کردن به شکل بالا به پایین و سلسله مراتبی امکان پذیر نیست و از طرف دیگر بازیگران (نهادهای مختلف جامعه) به ... مطالعه بیشتر