در نهمین همایش روز جهانی مبارزه با فساد اتاق تهران مطرح شد:

معرفی کتاب تعارض منافع به زبان ساده


نهمین همایش مبارزه با فساد اتاق بازرگانی دوشنبه ۲۰ آذر برگزار شد. پنل تخصصی نهمین همایش مبارزه با فساد اتاق تهران به مدیریت تعارض منافع اختصاص داشت. پژوهشگر مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه در این همایش به معرفی کتاب تعارض منافع به زبان ساده پرداخت. ضمن ارائه این کتاب دلایل ورود مرکز به موضوع تعارض منافع و دستورکار فعلی این سازمان بیان شد.

رگه‌های تعارض منافع در بسیاری از مشکلات کشور

سعید هراسانی، پژوهشگر مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه در این نشست عنوان کرد که یکی از حوزه‌های اصلی مرکز ارتقای قابلیت حکومت است. مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه در بررسی بسیاری از مسائل با رگه‌های تعارض منافع مواجه می‌شد. مشکلات مرتبط با تورم، آموزش و پرورش، سلامت و بهداشت، محیط زیست و غیره از جمله مسائلی است که می‌توان ریشه‌های تعارض منافع را در آن دید. همین موضوع باعث شد تا مدیریت تعارض منافع به عنوان یکی از مسائل اصلی ارتقای قابلیت حکومت در دستورکار قرار گیرد.

چرا انتشار کتاب تعارض منافع به زبان ساده؟

این پژوهشگر بیان کرد مرکز در طول فعالیت خود پنج کتاب در حوزه تعارض منافع ترجمه و کتاب «درآمدی بر تعارض منافع در ایران: موقعیت‌ها، پیامدها و راهکارها» را منتشر کرده است. اما در موقعیت‌های بسیاری با عدم اطلاع مخاطبان با مفهوم تعارض منافع مواجه می‌شده است. در تجربه‌های متعدد شناسایی مصادیق تعارض منافع در دستگاه‌ها کارکنان و صاحبان کسب و کار با مفهوم تعارض منافع آشنایی نداشتند.

همین تجربه باعث شد تا تدوین کتاب تعارض منافع به زبان ساده در دستورکار قرار گیرد. محتوای این کتاب در قالب دوره ۶ ساعته در مرکز آموزش مدیریت دولتی در دسترس مخاطبان است.

دستور کار چیست؟

پژوهشگر مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه با اشاره به فقدان دانش کافی در حوزه مدیریت تعارض منافع، تمرکز فعلی مرکز را افزایش دانش در این حیطه بیان کرد. از سال ۹۴ موضوع تعارض منافع مورد توجه پژوهشگران قرار گرفت. در طول هشت سال گذشته ادبیات تعارض منافع و روش شناسایی موقعیت‌ها در ایران مستند شده است. اما به مدیریت تعارض منافع ورود نشده است.

۱۱ سازمان در ایران دستورالعمل های مدیریت تعارض منافع را ابلاغ کرده‌اند. اما استقرار نظام مدیریت تعارض منافع با ابلاغ دستورالعمل تفاوت دارد. نظام مدیریت تعارض منافع نیازمند مولفه‌هایی چون نظام تطابق، ارزیابی سالانه، مستندسازی دانش و غیره است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *