ششمین نشست تخصصی تجربه نگاری تعالی فرهنگ سازمانی و سلامت اداری در سازمان ادرای و استخدامی کشور برگزار شد

مدیریت تعارض منافع در دستگاه‌های اجرایی

توفیق‌ها و چالش‌ها


در راستای تعاملات مؤثر با دستگاه های اجرایی و انتقال تجربیات موفق به سایر دستگاه‌ها، ششمین نشست تخصصی تجربه نگاری تعالی فرهنگ سازمانی و سلامت اداری با موضوع «مدیریت تعارض منافع در دستگاه‌های اجرایی، توفیق‌ها و چالش‌ها»، روز چهارشنبه مورخ 30 مهر 1402 در محل سالن غدیر سازمان اداری و استخدامی کشور برگزار شد. در این نشست، سعید هراسانی، پژوهشگر مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه به تشریح چیستی، انواع و موقعیت‌های تعارض منافع و شیوه‌های مدیریت تعارض منافع پرداخت.

تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۰۲

نشست مدیریت تعارض منافع در دستگاه های دولتی

در راستای تعاملات مؤثر با دستگاه های اجرایی و انتقال تجربیات موفق به سایر دستگاه‌ها، ششمین نشست تخصصی تجربه نگاری تعالی فرهنگ سازمانی و سلامت اداری با موضوع «مدیریت تعارض منافع در دستگاه‌های اجرایی، توفیق‌ها و چالش‌ها»، روز چهارشنبه مورخ ۳۰ مهر ۱۴۰۲ در محل سالن غدیر سازمان اداری و استخدامی کشور برگزار شد.

در این نشست که با حضور آقای دکتر فتاح آقازاده مدیرکل دفتر تعالی فرهنگ سازمانی و سلامت اداری و همکاران این دفتر از طرف سازمان اداری و استخدامی کشور و آقای سعید هراسانی پژوهشگر مرکز توانمدسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی و نمایندگانی از ۷۰ دستگاه اجرایی۱۴۰۲ در محل سالن غدیر سازمان اداری و استخدامی کشور برگزار شد، برخی از موضوعات مشترک و تجربیات موفق مورد بررسی قرار گرفت، موضوعات محوری این نشست به شرح زیر بود:

– اهمیت مدیریت تعارض منافع در دستگاه‌های اجرایی و تأکید بر پیشگیری از بروز فساد

– تبیین موقعیت‌ها و مصادیق فسادزا و شناخت گلوگاه‌های فساد به منظور پیشگیری از آن

– پیگیری لوایح مربوط به تعارض منافع و تصویب قوانین مربوط به آن به‌منظور انسجام موضوع و بومی سازی آن

در پایان نشست، نمایندگان سایر دستگاه ها پرسش هایی مطرح کردند که از طرف کارشناسان مربوطه پاسخ داده شد.

موقعیت‌های تعارض منافع

در این نشست، پژوهشگر مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه به تشریح موقعیت‌های تعارض منافع در دستگاه‌های اجرایی پرداخت. موقعیت‌هایی همچون اشتغال بیرونی، سهامداری و مالکیت، نظارت بر خود، درآمد و وظیفه، درب گردان اهم این موقعیت‌ها بود. علاوه بر این، انواع موقعیت‌های تعارض منافع در این نشست مورد بحث قرار گرفت.

بخش عمده‌ای از این نشست بر توضیح مفهوم تعارض منافع در دستگاه‌های اجرایی متمرکز بود. علاوه براین، پیامدهای تعارض منافع نیز به صورت محدود در این نشست مورد بحث قرار گرفت.

مدیریت تعارض منافع در دستگاه‌های اجرایی

یکی دیگر از محتواهای مورد بحث در این نشست، مدیریت تعارض منافع در سازمان‌ها بود. مجموعا چهار روش عمومی ایجاد شفافیت، ممنوعیت، محدودیت و تغییر رویه‌ها در این نشست بحث شد. علاوه بر این، مباحثی چون فرهنگ‌سازی سازمانی، تغییر شاخص‌های کلیدی عملکرد و غیره نیز مورد بحث قرار گرفت.

باید توجه داشت که مدیریت تعارض منافع در یک نظام با ابزارها و رویه‌های آن معنادار می‌شود. ایجاد شفافیت، مشارکت نهادهای مدنی، آزادی رسانه‌ها و مشابه آن بخش عمومی این نظام را تشکیل می‌دهد.

در پایان این نشست برخی دستگاه‌ها دستاوردهای خود را مطرح کردند. در نهایت بخش انتهایی جلسه به پرسش و پاسخ درباره نحوه مدیریت تعارض منافع در دستگاه‌ها اختصاص یافت.

سعید هراسانی

لینک کوتاه https://iran-bssc.ir/?p=23934

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *