نظام آموزش چین: برنامه ملی برای رشد کودکان در مناطق فقیر


 

سیاستگذاری رفاهی امروزه به بخش جدایی‌ناپذیر تمام دولت‌های مدرن بدل شده است. تنظیم‌گری و ایفای نقش فعال در حوزه بیمه‌های اجتماعی، بازنشستگی و مستمری، حمایت خوراکی، تامین حداقل معیشت، نظام‌های یارانه‌ای، آموزش، بهداشت و سلامت، مسکن و … بخش جدایی‌ناپذیر کارکردهای دولت مدرن قلمداد می‌شود. این سیاست‌ها با قبض و بسط متفاوت و وابسته به گرایش‌های اقتصادی دولت‌ها، بافت اجتماعی و ساخت سیاسی هر کشور اعمال می‌شود. آشنایی با ابعاد مختلف این سیاست‌ها و نمونه‌های عملی سیاستگذاری رفاهی ضرورتی انکارناپذیر برای تدوین سیاست‌های رفاهی در ایران نیز هست. در همین راستا استخراج برخی از نمونه‌های سیاستگذاری موفق در کشورهای مختلف بر اساس سفارش معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستور کار مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی قرار داشته است. مجموعه کلیپ‌های «مطالعه تطبیقی نظام‌های رفاهی کشورهای جهان» در این راستا طراحی و منتشر می‌شوند.

آموزش بر هر خانواده‌ای اثر می‌گذارد اما وعده ایجاد آموزش بهتر و برابر برای ۱٫۳ میلیارد نفر به راحتی شدنی نیست. روستای لِی فانگ در قلب کوه‌های دبیه (Dabie)  صدها کیلومتر دور از نزدیکترین شهر است. شیا گوی لین (lin GuiXia)، دختر ده ساله‌ای است که با پدربزرگ و مادربزرگش زندگی می‌کند.

فقر، مادر شیا گوی لین را مجبور کرد که به محض تولد شیا گوی این کوه را ترک کند.  شیاگوی لین دختر بسیار باهوشی است  و همیشه برای کمک به مادربزرگش آماده است.

آموزش در بین فقرای چین به منزله راهی برای خروج از وضعیت نامطلوب زندگی است. اولین قدم برای مبارزه علیه فقر، باسوادشدن است. تضمین این‌که هر کودکی مانند شیاگوی لین دسترسی برابر به آموزش شایسته دارد، کلیدی است  برای پایان فقر. در سال ۲۰۱۴ اولین استراتژی ملی که هدفش این کودکان است، اتخاذ شد: «برنامه ملی برای رشد کودکان در مناطق فقیر».

۲۱ کودک در مدرسه‌ای هستند که شیا گوی لین در آن درس می‌خواند. همه آن‌ها مانند او از خانواده‌های فقیر هستند. دین بائو هُوا (خانم معلم کلاس) ۳۸ سال را صرف تدریس در این کوه‌ها کرده است. او هم معلم و هم مادر این بچه‌هاست. در سال ۲۰۱۵، چین نخستین برنامه کشور را برای حمایت از این معلمان طراحی شده است. به اجرا درآورد. تحت این برنامه، سه میلیون معلم روستایی مانند دین بائو هُوا می‌توانند از یک زندگی خوب بهره‌مند شوند.

چین بیش از صد میلیارد یوان(واحد پول چین) برای آموزش کودکان  خانواده‌های در معرض فقر صرف کرده است. زمان ناهار است. ناهار روزانه و مقوی، رایگان است. ناهار رایگان برنامه‌ای در سراسر کشور است که هم اکنون به ۳۶ میلیون دانش‌آموز روستایی گسترش یافته است.

امید و آینده کوه‌های دبیه به شیا گوی لین و همکلاسی‌های او وابسته ست. آینده به شیا گوی لین لبخند می‌زند و کودکان بیشتر و بیشتری مثل او در دانشگاه‌های برتر این کشور پذیرفته می‌شوند. آموزش به منزله بنیان پیشرفت بلندمدت باید در استراتژی توسعه این کشور  در اولویت باشد. در سال ۲۰۱۶، چین  سیاست فراگیر خُردسالان را اتخاذ کرد. با این تخمین که در حال حاضر سالانه ۱۷ تا ۲۰ میلیون نوزاد (در چین) به دنیا می‌آیند، این کشور ۱۳۰ میلیارد یوان برای اینکه کودکستان‌ها و مؤسسات پیش‌دبستانی  در شمول مدارس عمومی درآیند، سرمایه‌گذاری کرده است. در پنج سال گذشته، هرسال چین بیش از ۴ درصد تولید ناخالص داخلی را در آموزش صرف کرده است. در سال۲۰۱۶ این هزینه‌ها از مرز ۳ تریلیون یوان گذشت که۱٫۳ تریلیون یوان بیشتر از  پنج سال پیش است.

مترجم: سینا چگینی

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *