چه کسانی باید اموال خود را در سامانه ثبت دارایی مقامات ظرف یک ماه آینده ثبت کنند؟محمد ملکی۱۳۹۸-۰۸-۱۳مقام معظم رهبری، رئیس جمهوری، معاونان رئیسجمهوری، وزیران، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، مقامات منصوب از سوی رهبری، اعضای شورای نگهبان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونان رئیس مجلس و مدیران کل مجلس، معاونان رئیس قوه قضائیه و رؤسای سازمانها و دستگاههای وابسته به این قوه و معاونان و مدیران کل آنان، دادستان کل کشور، رئیس دیوان عالی کشور و رئیس دیوان عدالت اداری و رؤسای کل دادگستری استانها و معاونان همه آنها و سایر دارندگان پایه قضائی، مشاوران سران سه قوه، رؤسای دفاتر سران سه قوه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری، دستیار ... مطالعه بیشتر
حساب کشی از شرکت های دولتی قبل از بودجهمحمد ملکی۱۳۹۸-۰۸-۱۱امسال برای اولینبار قرار است بودجه شرکتهای دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت قبل از ارائه لایحه بودجه به مجلس( ۱۵ آبان ماه) ارائه گردد. ماجرا از این قرار است که همواره در سالهای گذشته شفافیت بودجه شرکتهای دولتی و نهادهایی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده میکنند مورد بحث و انتقاد بود و با این وجود از زمان ارائه لایحه بودجه تا تصویب آن فرصت چندانی برای بررسی دقیق بودجه شرکتهای دولتی در اختیار نمایندگان نبود. از اینرو در قانون بودجه ۱۳۹۸ (جز هفت بند ط تبصره ۲ ) مقرر شد دولت بودجه شرکتهای دولتی ... مطالعه بیشتر
کتاب جدید توماس پیکتی: سرمایه و ایدئولوژیمحمد ملکی۱۳۹۸-۰۸-۰۱در کتاب حاضر با ترکیب اقتصاد سیاسی و جامعهشناسی اقتصادی، در ۱۲۰۰ صفحه، به مسئله ایدئولوژی، یعنی گزارههای توجیهگر نابرابری، میپردازد. پیکتی در اثر جدید خود از دامنه آمار و ارقام فراتر میرود و به نقد بنیانهای ایدئولوژیک نظامهایی میپردازد که مبنایشان بر تولید و حفظ نابرابری است. او این تحلیل را در پهنایی گستردهتر از زمان و مکان نسبت به کتاب نخست خود، با نگاهی به مسائل سیاسی امروز جهان، پیش میبرد. «سرمایه و ایدئولوژی» برخلاف «سرمایه در سده بیستویکم» منحصرا بر غرب تمرکز ندارد و تاریخ اقتصادی جهان را، از عصر بردهداری تا جوامع فراسرمایهداری امروز، نظامهای کمونیستی ... مطالعه بیشتر
تعریف صحیح مسئلهمحمد ملکی۱۳۹۸-۰۸-۰۱اگر مسئله خود را فقدان راه حل تان(راه حلی که از پیش در ذهن دارید) بدانید، آنگاه هیچ وقت به آن حد از نوآوری نخواهید رسید که بتوانید تشخیص دهید که نقطه آغاز حل مسئله ای که با آن دست به گریبان هستید کجاست. مطالب مرتبط: رهبری عمومی در شرایط بحران: ظرفیت های محدود همهگیریهای جهانی بهمثابه مسائل پیچیدۀ انطباقی دام قابلیت چیست؟ آیا می دانستید؟ (۱) طرح شفافیت آرای نظام تقنینی چه کسانی باید اموال خود را در سامانه ثبت دارایی مقامات ظرف یک ماه آینده ثبت کنند؟ ... مطالعه بیشتر
حساب واحد خزانه چیست؟محمد ملکی۱۳۹۸-۰۸-۰۱حساب واحد خزانه به صورت ساده در استاندارد بین المللی می گوید اطلاعات همه تراکنشهای بانکی دولت(حاکمیت) باید یکجا متمرکز شود و تا جای ممکن درآمدهای وصولی دولت بطور مستقیم وارد خزانه شود و پرداختهای دولتی به ذینفعان نهایی (شهروندان و پیمانکاران و …) بدون واسطه صورت گیرد. بدین ترتیب اصل ۵۳ قانون اساسی که در قانون اساسی مشروطه هم آمده است قابل تحقق است. لازمه قابل رصد شدن تراکنش های مالی دولت وجود دادههایی است که در مورد هر تراکنش به سوالات مشخص زیر پاسخ دهد: پرداختی/دریافتی از کدام منطقه؟ بابت چه؟ به چه مبلغی؟ و توسط چه شخص ... مطالعه بیشتر
شفافیت در نظام پزشکیمحمد ملکی۱۳۹۸-۰۷-۳۰سعید نمکی، وزیر بهداشت: پرونده الکترونیک سلامت را راه اندازی کردیم و سوال اینجا است که چرا این پرونده سال ها اجرایی نمیشد؟ و چرا سه ماهه امکان استقرار آن ایجاد شد؟ چرا امکان آن فراهم نشود بسیاری از مسائل شفاف شود. چرا نسخه نویسی الکترونیک با مقاومت روبرو می شود؟ اگر مقاومتی باشد، از آن روست که میدانند، تنها علاج جلوگیری از قاچاق، ثبت صحیح و نظام جمع آوری داده ها است. چرا برخی ها از اینکه همه چیز شفاف شود، مقاومت می کنند؟ مطالب مرتبط: تعارض منافع در حقوق نظام سلامت ایران پزشکان در کانادا، آمریکا و ... مطالعه بیشتر
ایتالیا چگونه با فساد مبارزه کرد؟محمد ملکی۱۳۹۸-۰۷-۳۰عموما مردم در شرایط کمبود اطلاعات درباره سیاستمداران، در ادوار انتخاباتی، بارها به همان سیاستمداران فاسد رای میدهند اما ایتالیا با کمپین دستان پاک توانست این چرخه معیوب را بشکند. تجربه ایتالیا و کمپین دستان پاک باعث شد که پارلمان ایتالیا در مبارزه با فساد موفق شود. یک تحقیق قضایی در سراسر ایتالیا در مورد فساد سیاسی در دهه ۱۹۹۰ برگزار شد که بسیاری از سیاستمداران و نمایندگان احزاب را از گردونه سیاست خارج کرد. چنانکه در این روند، بیش از ۵ هزار نفر از شخصیتها مورد سوءظن قرار گرفتند و بیش از نیمی از اعضای پارلمان مجلس تحت کیفر ... مطالعه بیشتر
نهادهای غایب در سامانه ثبت حقوق و مزایامحمد ملکی۱۳۹۸-۰۷-۳۰وزیر اقتصاد در مجلس شورای اسلامی: قوه قضاییه، صدا و سیما، ستاد اجرایی فرمان امام، قرارگاههای سازندگی و اشخاص حقوقی وابسته به آنها تاکنون اقدام به ثبت اطلاعات در سامانه ثبت حقوق و مزایای شاغلان دستگاههای اجرایی نکرده اند. مطالب مرتبط: رهبری عمومی در شرایط بحران: کمک به مردم برای فائق آمدن به محدودیتها خبرنامه شماره ۴۹ مقابله با فساد و فقر: نابرابری و کرونا دریافت مجوز برای بررسی تراکنش های مالی مودیان مالیاتی ایتالیا چگونه با فساد مبارزه کرد؟ فساد در رسانهها راهکارها و عوامل محدود کننده فساد ... مطالعه بیشتر
مقاومت بوروکراسی ناکارآمد در برابر دولت الکترونیکمحمد ملکی۱۳۹۸-۰۷-۳۰رئیس جمهور، دکتر حسن روحانی: ایجاد دولت الکترونیک برای بخش اداری، سخت خواهد بود چرا که از دخالت و قدرت آنها کاسته خواهد شد. اگر خدمات به مردم ظرف چند روز انجام شود و این خدمات بدون دیدن چهره مدیر و کارشناس مربوطه دریافت شود، طبعاً این برای آن مدیر و کارشناس سخت است که این همان مشکل ابتدایی است. جشنواره رجایی ۶ شهریور ۹۸ مطالب مرتبط: حاکمیت الکترونیک و قوه قضائیه ایتالیا چگونه با فساد مبارزه کرد؟ حاکمیت الکترونیک به جای دولت الکترونیک فساد در رسانهها آیا دولتِ پزشکان الکترونیک است؟ حکمرانی شبکهای: حاکمیت تنظیمگر و تسهیلگر ... مطالعه بیشتر
هدیه همان رشوه است؟!محمد ملکی۱۳۹۸-۰۷-۳۰رشوه چیزی است که در قبال انجام یک وظیفه نادرست (غیرقانونی، غیراخلاقی و …) دریافت می شود و معطوف به زمان حال است، در حالی که هدیه در قبال چیزی یا کاری دریافت نمی شود و معمولاً معطوف به زمان آینده است. ارزش رشوه متناسب با ارزش تصمیم یا کاری است که در قبال رشوه، از دریافت کننده تقاضا می شود. اما در پذیرش هدیه، بین ارزش مادی یا غیرمادی هدیه، درخواست مستقیم مطرح نمی شود، بلکه عموماً اهداءکننده ی هدیه، به دنبال اثرگذاری غیرمستقیم و غیرفوری بر تصمیمگیری یا عملکرد دریافت کننده ی هدیه است. منبع: طرح پژوهشی «شناسایی ... مطالعه بیشتر
کتاب جدید عجم اوغلو و رابینسونمحمد ملکی۱۳۹۸-۰۷-۳۰نویسندگان مدلی از یک بازی پویا بین دولت و جامعه مدنی را ارائه میکنند که متناسب با شرایط اولیه سه تعادل مختلف «آزادی»، «هرج و مرج» و «استبداد» را در نهایت تولید میکند. نویسندگان نشان میدهند که در تعادل «آزادی»، دولت و جامعه مدنی هر دو انگیزه دارند که مرتب بر ظرفیتهای خود اضافه کنند تا از رقیب عقب نمانند و در نتیجه جامعه در یک مسیر پویای رشد ظرفیت نهادها قرار میگیرد. در دو تعادل دیگر، چون تهدید رقیب جدی و قوی نیست، انگیزه طرف غالب برای ارتقاء ظرفیتها کمتر است. از طرف دیگر وقتی قابلیت جامعه برای نظارت ... مطالعه بیشتر
مهمترین حوزههای تعارض منافع چیست؟محمد ملکی۱۳۹۸-۰۷-۳۰در بخش عمومی، مهمترین حوزههای تعارض منافع که در کشورهای مختلف جهان شناسایی شده و در قوانین یا سیاستهای مرتبط مورد توجه قرار گرفتهاند، عبارتند از: تعدد اشتغال کارکنان بخش عمومی کارکنان بخش عمومی از مدیریت یا سهامداری در شرکت ها استفاده کارکنان از اطلاعات قرارداد با خود یا بستگان اختیار تصمیمگیری یا اقدام در مورد خود یا بستگان اعلام دارایی و درآمد شخصی و خانوادگی دریافت هدیه تحدید استفاده از خدمات مشاوره فعالیتهای پسا اشتغال مطالب مرتبط: آیا می دانستید؟ (۲) آیا می دانستید؟ (۱) تعارض منافع در حقوق نظام سلامت ایران حساب کشی از شرکت های دولتی قبل ... مطالعه بیشتر
از چه نوع بوروکراتی باید اعاده حیثیت کرد؟محمد ملکی۱۳۹۸-۰۷-۳۰آنهایی که برای کارکردهای ساختاری دولت اهمیت قائلاند و خود را موظف به سازماندهی مجدد و قابلیتسازی در بوروکراسی میدانند. آنهایی که آمادگی و صبر برای انجام آزمایش، یادگیری، بازخورد، انطباق و اصلاح را دارند. آنهایی که برای ایجاد قابلیت در دولت نقشه راه جدیدی برای توسعه ترسیم میکنند. آنها میتوانند حکومتها را از درخودماندگی و گرفتاری نجات دهند. مطالب مرتبط: کرونا و نابرابری آیا می دانستید؟ (۲) تعارض منافع در حقوق نظام سلامت ایران طرح شفاف سازی آرای اعضای همه نهادهای قانون گذار در مجلس شورای اسلامی حساب کشی از شرکت های دولتی قبل از بودجه حساب واحد خزانه ... مطالعه بیشتر
حاکمیت الکترونیک به جای دولت الکترونیکمحمد ملکی۱۳۹۸-۰۷-۳۰محمدجواد آذری جهرمی، وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات :در گذشته استناد قانونی این بود که اجرای دولت الکترونیک تنها مربوط به دولت است نه تمام قوا، اما در حال حاضر این ایراد قانونی برطرف و در شورای عالی فضای مجازی آئیننامهای مبنی بر اینکه دولت الکترونیک به عنوان حاکمیت الکترونیکی مطرح شود، تصویب شد. منبع :پایگاه خبری جماران ، ۳۱ مرداد ۹۸ مطالب مرتبط: حاکمیت الکترونیک و قوه قضائیه حساب کشی از شرکت های دولتی قبل از بودجه شفافیت در نظام پزشکی مقاومت بوروکراسی ناکارآمد در برابر دولت الکترونیک از چه نوع بوروکراتی باید اعاده حیثیت کرد؟ ظرفیتهای توسعهی «دولت ... مطالعه بیشتر
فساد در رسانههامحمد ملکی۱۳۹۸-۰۷-۳۰منبع: فساد در رسانهها ادوارد اچ. اسپنس… [و دیگران]؛ ترجمه حبیبالله معظمی مطالب مرتبط: رهبری عمومی در شرایط بحران: عارضه فلجشدگی کرونا و نابرابری حساب کشی از شرکت های دولتی قبل از بودجه حساب واحد خزانه چیست؟ شفافیت در نظام پزشکی از چه نوع بوروکراتی باید اعاده حیثیت کرد؟ ... مطالعه بیشتر
جامعه مدنی و حکمرانی شبکهایمحمد ملکی۱۳۹۸-۰۷-۳۰حکمرانی شبکهای ناظر بر به کارگیری ظرفیتهای جامعهی مدنی ـ نهادها و سازمانهای مردمنهاد ـ است که در اصلاح و بهبود شیوهی حکمرانی و ارتقاء ظرفیتهای آن کاربرد دارد. فرض اصلی در حکمرانی شبکهای این است که جامعهی کاملاً دموکراتی وجود دارد و در آن هرکس میتواند بر حاکمیت اثرگذار باشد. در تحلیل حکمرانی شبکهای موفق چهار مولفه اعتماد، اجماع، اندازه و توانمندی بررسی میشود. مطالب مرتبط: چه کسانی باید اموال خود را در سامانه ثبت دارایی مقامات ظرف یک ماه آینده ثبت کنند؟ تعریف صحیح مسئله حساب واحد خزانه چیست؟ مهمترین حوزههای تعارض منافع چیست؟ توانمندسازی حاکمیت و جامعه ... مطالعه بیشتر
توانمندسازی حاکمیت و جامعه با ایجاد شبکههای اصلاحیمحمد ملکی۱۳۹۸-۰۷-۳۰ایجاد شبکههای اصلاحی، توصیه اصلی نظریه توانمندسازی حاکمیت و جامعه برای بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی است. مبنای نظری این توصیه «حکمرانی شبکهای» است. حکمرانی شبکهای بر این پایه شکل گرفته است که قدرت حکومتها در کشورها برای تغییر وضعیت موجود و اصلاح امور کاهش یافته است و برای تغییر مجبور به همکاری با بخشهایی از جامعه مدنی و بخش خصوصی هستند. مطالب مرتبط: طرح شفافیت آرای نظام تقنینی چه کسانی باید اموال خود را در سامانه ثبت دارایی مقامات ظرف یک ماه آینده ثبت کنند؟ تعریف صحیح مسئله مهمترین حوزههای تعارض منافع چیست؟ جامعه مدنی و حکمرانی شبکهای چهار ... مطالعه بیشتر
اجزای گفتگوی اجتماعیمحمد ملکی۱۳۹۸-۰۷-۳۰گفتوگوی اجتماعی یا Social Dialogue اصطلاحی است که سازمان بینالمللی کار آن را رواج داده است. سازمان بینالمللی کار و مکاتبی که به گفتوگوی اجتماعی اعتقاد دارند، آن را به عنوان سازوکاری برای حل مسألهها میدانند و آن یک امر ضروری برای سیاستگذاری و حکومتداری است. گفتوگوی اجتماعی یا هماهنگی اجتماعی(social concertation) فرآیندی است که شرکای اجتماعی برای تأثیر گذاشتن بر سیاستهای اقتصادی و اجتماعی با یکدیگر و غالباً با همکاری دولت مذاکره میکنند. در تعریف مراحل و اجزای آن آمده است: به مشارکت گذاشتن اطلاعات؛ مرحله نخست دیالوگ به اشتراک گذاشتن اطلاعاتی است که شرکای اجتماعی دارند. مشورت کردن؛ ... مطالعه بیشتر
راهکارها و عوامل محدود کننده فسادمحمد ملکی۱۳۹۸-۰۷-۳۰سیاست های تعیین دستمزد خدمات عمومی، قوانین و مقررات استخدامی، آزادی مطبوعات و رسانه ها، نظام قضایی مستقل و توانمند و پاسخگویی نهادهای عمومی فساد و سلامت اداری. محمود بیگلر، آزاده چترروز به سفارش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران تهران: تندیس ۱۳۹۳. مطالب مرتبط: طرح شفافیت آرای نظام تقنینی حساب واحد خزانه چیست؟ نهادهای غایب در سامانه ثبت حقوق و مزایا چهار اصل PDIA خبرنامه شماره ۳۰ مقابله با فساد و فقر : فساد و ساختار سیاسی علیرضا دیهیم: استفاده سازمانهای غیردولتی از تجارب بینالمللی ... مطالعه بیشتر
چهار اصل PDIAمحمد ملکی۱۳۹۸-۰۷-۲۹در حالی که نظریهها و الگوهای رایج در توسعه نظیر سیاست تعدیل و نظریهی حکمرانی خوب اقتباس سیاستها و نهادها از کشورهای توسعهیافته را به کشورهای توسعهنیافته یا در حال توسعه توصیه میکنند، متد انطباق تکرارشونده مسئله محور (PDIA) که توسط پژوهشگران دانشگاه هاروارد صورتبندی و عرضه شده است، بر ابداع و سرمشقها و الگوهای محلی با روش سازگاری تدریجی و توام با آزمون و خطا برای توسعهی ظرفیت اجرایی حکومتها در این کشورها تاکید میکنند. مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه در کادر تدوین و ترویج مبانی نظری و به عنوان رویکردی نو برای توسعهی ایران نسبت به ترجمه و ... مطالعه بیشتر