تعارض منافع در صندوق‌های سرمایه‌گذاری

دعوت به کمپین تلفنی؛ بررسی ضوابط منع تعارض منافع در صندوق‌های سرمایه‌گذاری


مسئله تعارض منافع را می‌توان در هر سازمان و شرکتی یافت و حتی فراتر از آن در میان زندگی عمومی افراد. یکی از مکان‌هایی که این مسئله نمود پیدا می‌کند صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که به دلیل رونق بازار سرمایه در اوایل سال جاری این شرکت‌ها نیز فعالیتشان رونق بیشتری یافت که این امر لزوم گسترش و رشد این بازار را دوچندان می‌کند. مسئله تعارض منافع در این صندوق‌ها می‌تواند از انجام معاملات شخصی کارمندان آن‌ها و سوءاستفاده از سرمایه سرمایه‌گذاران به وجود آید؛ سرمایه‌گذارانی که به دلیل عدم تخصص و زمان کافی به‌منظور حفظ و افزایش ارزش سرمایه خود، آن را در انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری قرار داده تا افراد متخصص به نمایندگی از آن‌ها در بازارهای گوناگون و ازجمله بازار بورس اوراق بهادار به فعالیت بپردازند.

تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۹۹

تعارض منافع در صندوق‌های سرمایه‌گذاری

مسئله تعارض منافع را می‌توان در هر سازمان و شرکتی یافت و حتی فراتر از آن در میان زندگی عمومی افراد. یکی از مکان‌هایی که این مسئله نمود پیدا می‌کند صندوق‌های سرمایه گذاری هستند که به دلیل رونق بازار بورس اوراق بهادار در اوایل سال جاری این شرکت‌ها نیز فعالیتشان رونق بیشتری یافت که این امر لزوم گسترش و رشد این بازار را دوچندان می‌کند. مسئله تعارض منافع در این صندوق‌ها می‌تواند از انجام معاملات شخصی کارمندان آن‌ها و سوءاستفاده از سرمایه سرمایه‌گذاران به وجود آید؛ سرمایه‌گذارانی که به دلیل عدم تخصص و زمان کافی به منظور حفظ و افزایش ارزش سرمایه خود، آن را در انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری قرار داده تا افراد متخصص به نمایندگی از آن‌ها در بازارهای گوناگون و ازجمله بازار بورس اوراق بهادار به فعالیت بپردازند.

در همین راستا در گزارشی تحت عنوان «صندوق‌های سرمایه‌گذاری و تعارض منافع کارمندان آن‌ها؛ بررسی ضوابط منع تعارض منافع کارکنان صندوق‌های سرمایه‌گذاری» با استفاده از روش پیشنهادی دکتر پویا ناظران (اقتصاددان و کارشناس بازارهای مالی) در مورد حمایت‌طلبی اجتماعی در خصوص اعمال محدودیت‌هایی برای مدیریت تعارض منافع کارکنان صندوق‌های سرمایه‌گذاری، از طریق برقراری تماس با این صندوق‌ها و سؤال در مورد ضوابط منع تعارض منافع در میان کارمندان آن‌ها، وضعیت وجود یا عدم وجود این ضوابط موردبررسی قرار گرفت که اینفوگرافیک ذیل خلاصه‌ای از آن را نشان می‌دهد. همان‌طور که مشخص است اکثر این شرکت‌ها هیچ تلاشی در خصوص مدیریت تعارض منافع کارکنان خود نداشته و تنها مطابق قوانین و ضوابط سازمان بورس اوراق بهادار عمل می‌کنند (البته طی صحبتی که با مجموعه سبدگردان آگاه شکل گرفت، این مجموعه بیان کرد که از یک رویه اخلاقی داخلی برخوردار است اما به دلیل نیاز به اصلاحات هنوز آن را به‌صورت عمومی منتشر نکرده است). همچنین سؤالاتی به‌منظور اصلاح این شرکت‌ها از طریق ایجاد یک مطالبه عمومی در ذیل این نتیجه‌گیری آورده شده است.

 

لینک کوتاه https://iran-bssc.ir/?p=15587

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *