مطالعه و پایش تعارض منافع در ایران ـ 76

خبرنامه هفتگی مدیریت تعارض منافع – شماره هفتاد و ششم


تعارض منافع به گواه تجارب عملی و پژوهش‌های تجربی، ریشه‌ی بسیاری از ناکارآمدی‌ها، اختلال‌ها و اشکال متنوع فساد است که منجر به تضعیف ظرفیت اجرایی حاکمیت و تشدید نابرابری و بی‌اعتمادی در جامعه می‌شود. مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی در راستای پایش و سنجش ابعاد مختلف تعارض منافع در ایران، به رصد رسانه‌های مجازی و مکتوب در این زمینه می‌پردازد. در همین راستا، استخراج محتوای تولیدشده در شبکه‌های اجتماعی (توئیتر، تلگرام و اینستاگرام) نیز در دستور کار مرکز توانمندسازی بوده و در گزارش‌های هفتگی انعکاس می‌یابد. آنچه در ادامه می‌آید اخبار، گزارش‌ها و تحلیل‌های مربوط به تعارض منافع در رسانه‌های عمومی است که در بازه زمانی 28 آذر تا 3 دی 1400 منتشر شده و در قالب خبرنامه شماره 76 تجمیع و تلخیص شده‌اند.

تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۰۰

 

دریافت نسخه الکترونیکی هفتاد و ششمین خبرنامه مدیریت تعارض منافع

 

هفتاد و ششمین خبرنامه مدیریت تعارض منافع

گزیدۀ اخبار، تحلیل‌ها و گزارش‌های هفته گذشته در حوزه تعارض منافع به این شرح است:

  • علی اصغر عنابستانی، رئیس کمیته اشتغال کمیسیون اجتماعی مجلس، اظهار داشته که تصویب طرح مدیریت تعارض منافع سخت خواهد بود. کلیات این طرح به سختی در مجلس رای آورد، امیدواریم جزئیات این طرح هم در مجلس با موافقت نمایندگان روبرو شود.
  • رضا مسعودی‌فر، قائم مقام معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، خبر داده که در آخرین جلسه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم کشور که به ریاست قوه قضائیه تشکیل می‌شود راهبرد رفع تعارض منفعت تصویب شده و ۶ برنامه‌ای که برای رفع تعارض منافع در نظر گرفته شده، باید توسط دستگاه‌های اجرایی به مرحله اجرا در آید و قوه قضاییه در مرحله ابلاغ این برنامه است.
  • سعید صالح، مدیرکل سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: در طرح اصلاح قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی که در مجلس مطرح شد، پیشنهاداتی از طرف سازمان مدارس غیردولتی مبنی بر این که قانون ممنوعیت مدرسه‌داری برای تمام مقامات در کشور گسترش یابد، مطرح و در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مصوب شد، درصورتی که این پیشنهادات در صحن به نتیجه برسد، ابلاغ و اجرایی خواهد شد.
  • علیرضا زاکانی، شهردار تهران، خبر داده که حراست شهرداری در اقدامی جدید از طریق هوشمندسازی توانست جلوی سودجویی، تعارض منافع و موارد مفسده انگیز را بگیرد.
  • علی بابایی کارنامی، نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس، گفت: عدم استقبال مدیران حوزه سلامت و درمان از موضوع الکترونیکی شدن نظام سلامت ناشی از تعارض منافع است.
  • صندوق خیریه حمایت از محیط زیست چهارمحال و بختیاری اقدام به تهیه سند «مدیریت تعارض منافع» برای تشکل خود کرده و هدف از آن را جلوگیری از ورود آن دسته افرادی به تشکل‌های محیط زیستی می‌داند که پشت فعالیت‌های محیط زیستی پنهان می‌شوند تا طرح‌های ضد محیط زیستی انتقال آب و صنایع سنگین آلاینده را پشتیبانی کنند.

مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی – ۴ دی ۱۴۰۰

ابلاغ راهبرد رفع تعارض منفعت به دستگاه‌های اجرایی

رضا مسعودی‌فر (قائم مقام معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه) ـ ۳۰ آذر ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در دولت

در آخرین جلسه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم کشور که به ریاست قوه قضائیه تشکیل می‌شود؛ دو راهبرد از ۱۲ راهبردی که برای‌ فساد اقتصادی و اداری تدوین شده بود، در این شورا مصوب شد، که این دو راهبرد شامل ارتقای شفافیت و رفع تعارض منفعت است. در بحث تعارض منافع ۶ برنامه اجرایی و عملیاتی اعلام شده که با مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی و مطالبه‌گری و نظارت همه دستگاه‌های ناظر مانند قوه قضائیه، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات اجرا خواهد شد. ۵۴ برنامه‌ای که برای ارتقای شفافیت تدوین شده و همچنین ۶ برنامه‌ای که برای رفع تعارض منافع در نظر گرفته شده است، باید توسط دستگاه‌های اجرایی به مرحله اجرا در آید و ما در مرحله ابلاغ این برنامه هستیم. این برنامه‌ها عموما برگرفته از مقررات قانونی است، یعنی مقرراتی که تا به امروز یا اجرا نشده یا ناقص اجرا شده و یا معطل مانده و مشکلات و موانع اجرایی داشته است.

منبع: خبرگزاری ایلنا

تعارض منافع، مانعی مقابل اجرای نسخه الکترونیک

علی بابایی کارنامی (نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس) ـ ۳۰ آذر ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در حوزه سلامت و درمان

حذف دفترچه‌های بیمه و الکترونیکی شدن آن به چند جهت اقدام بسیار خوبی است و مورد پسند و رضایت مردم در شرایط فعلی کشور (شیوع بیماری کرونا) می‌باشد. این طرح با کاهش هزینه‌های جاری وزارت بهداشت در بخش درمان و به طبع آن مردم منجر می‌شود. از نکات دیگر مثبت این اقدام از بین بردن فساد و کاهش اشتباهات پزشکی می‌باشد. ضمن اینکه این طرح تعارض منافع بین پزشکان و داروخانه‌ها را هم مدیریت می‌کند.
ما نمایندگان مجلس از وزارت بهداشت می‌خواهیم که این طرح را نیمه کاره رها نکند ضمن اینکه نقدی هم بر مدیران و روسای دانشگاه‌های کشور وارد است که چون تعارض منافع وجود دارد از موضوع الکترونیکی شدن نظام سلامت استقبال نمی‌کنند. در صدور کاغذی دفترچه بیمه، ویزیت‌هایی که پزشک تجویز می‌کند و ارتباط او با داروخانه‌ها و داروهای مورد نیاز و ضروری مردم و داروهای یارانه‌ای و غیر یارانه‌ای و… همه می‌تواند زمینه ایجاد بحث تعارض منافع بین پزشک و مردم باشد. البته همه پزشکان اینگونه نیستند ولی به هرحال این موضوع بی تاثیر نیست لذا ممکن است کارشکنی‌هایی در این زمینه به وجود آید. مجلس اخیرا در خصوص رفع تعارض قانونی نوشته که اگر مورد تصویب قرار بگیرد همه این مشکلات حل می‌شود. ما باید بر این مبنا قانون را تعریف کنیم که هیچ کسی در راستای تعارض منافع تصمیماتی نگیرد که منافع مردم نادیده گرفته شود و تعارض خودشان را در بالاسر تصمیم‌سازی کلان کشور ببینند. امیدواریم در این رابطه مجلس همکاری کند و قانون تصویب شود.

منبع:خبرگزاری تابناک

کلیات طرح تعارض منافع در مجلس به سختی رای آورد

علی اصغر عنابستانی (رئیس کمیته اشتغال کمیسیون اجتماعی مجلس) ـ ۲۹ آذر ۱۴۰۰

دسته بندی:طرح و لایحه تعارض منافع

علی اصغر عنابستانی، درباره سرنوشت طرح تعارض منافع در مجلس گفت: پس از آن که مجلس با کلیات طرح مدیریت تعارض منافع موافقت کرد این طرح دوشوری شد و به کمیسیون بازگشت داده شد. بر اساس مصوبه کمیسیون اجتماعی مقرر شد این طرح در کمیته اشتغال کمیسیون اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد. اگر ما بتوانیم موافقت مجلس درباره طرح مدیریت تعارض منافع را در شور دوم کسب کنیم اقدام بسیار مهمی صورت داده‌ایم. به طور حتم تصویب طرح مدیریت تعارض منافع سخت خواهد بود. کلیات این طرح به سختی در مجلس رای آورد، امیدواریم جزئیات این طرح هم در مجلس با موافقت نمایندگان روبرو شود چراکه پرداختن به طرح مدیریت تعارض منافع یکی از اقدامات ریشه‌ای و پایه‌ای مجلس قلمداد می‌شود.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی خبری نمایندگان ما 

توزیع عادلانه پزشک با افزایش ظرفیت محقق می‌شود نه پرداختی

محمد امینی رعیا (مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی) ـ ۳۰ آذر ۱۴۰۰

دسته بندی:تعارض منافع در حوزه سلامت و درمان

محمد امینی رعیا مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی در نشست خبری «بررسی طرح افزایش ظرفیت پزشکی» سپردن اختیار قاعده گذاری در بخش سلامت به سازمان صنفی نظام پزشکی را مصداق بارز تعارض منافع دانست و افزود: تجربه نشان داده است افزایش پرداختی پزشکان در مناطق کمتر برخوردار، به توزیع عادلانه پزشک در کشور منجر نمی‌شود و تنها راهکار تحقق این مهم، افزایش ظرفیت ورودی رشته‌های پزشکی است.
تعارض منافع بحثی است که خیلی به چشم نمی‌آید و کمی نیازمند تحلیل و بررسی است زیرا کسی که تعارض منافع دارد مانند کسی که فساد دارد، نیست. فردی که فساد کرده آمار و اطلاعاتی در مورد او وجود دارد و می‌توان آن را اثبات کرد. در فضای تعارض منافع نمی‌توان به راحتی اثبات کرد که فلان تصمیم و اقدام به خاطر تعارض منافع گرفته شده است. در واقع تعارض منافع در ناخودآگاه و در تصمیم‌گیری‌ها موثر است و خود فرد هم شاید نفهمد که با تعارض منافع دارد تصمیم می‌گیرد. اما تصمیمی می‌گیرد که متناسب با منافع صنف و منافع شخصی خودش است. هویت صنفی که برای آدم‌ها حاکم می‌شود نمی‌گذارد تصمیم درست بگیرد و حرف درستی بزند و تصمیمش متناسب با منافع ملی باشد.
در تصمیم‌گیری آدم‌ها برای مهاجرت، حقوق همیشه حرف اول را نمی‌زند بلکه عوامل مختلفی موثر است؛ مانند بحث‌های خانوادگی فرهنگی و… بنابراین قیمت عامل اول برای تصمیم گیری نیست. باید ظرفیت پذیرش رشته پزشکی به حدی افزایش یابد که توزیع خود به خود درست شود یعنی جایی مانند تهران به اشباع برسد و پزشکان برای کسب درآمد مجبور شوند در جاهای مختلف خدمت کنند.

منبع:رسانه مسیر اقتصاد

ابتکار یک تشکل محیط زیستی در تهیه خط مشی تعارض منافع

تشکل های محیط زیستی کشور ـ ۲۹ آذر ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در حوز محیط زیست

صندوق خیریه حمایت از محیط زیست چهارمحال و بختیاری اقدام به تهیه سند «مدیریت تعارض منافع» برای تشکل خود کرده است. چنین ایده‌ای اگر خوب اجرا شود می‌تواند فعالیت محیط زیستی را حرفه‌ای‌تر، امن‌تر و ضد فسادتر کند و اعتمادسازی کند و جلوی ورود آن دسته افرادی را به تشکل‌های محیط زیستی را می‌گیرد که پشت فعالیت‌های محیط زیستی پنهان می‌شوند تا طرح‌های ضد محیط زیستی انتقال آب و صنایع سنگین آلاینده را پشتیبانی کنند. اما این فقط یک مثال است ولی کاربردهای مدیریت تعارض منافع به این موارد ختم نمی‌شود چون در توسعه‌یافته‌ترین کشورهای جهان از جمله استرالیا و نیوزیلند نیز مدیریت تعارض منافع بسیار جدی گرفته می‌شود. و همین اهمیت دادن به «مدیریت تعارض منافع» بوده که آنها را در لیست ضدفساد‌ترین کشورهای دنیا به بالاترین رده‌ها هل داده است. و این سند را می‌توان ترجمه‌ای بومی شده از متون مدیریت تعارض منافع در استرالیا و ایرلند دانست. تین سند از لینک زیر قابل دانلود است:

دانلود فایل PDF مدیریت تعارض منافع برای یک صندوق محیط زیستی

منبع:سایت ویرگول

تعارض منافع در اصلاح آیین‌نامه‌های داخلی مجلس

جعفر قادری (نماینده مجلس) ـ ۳۰ آذر ۱۴۰۰

دسته بندی:تعارض منافع در مجلس

روش قانون‌گذاری ما در دنیا نمونه ندارد و بدترین شکل قانون‌گذاری است که وجود دارد. وقتی طرحی به یک کمیسیون ارائه می‌شود، نمایندگان ده روز فرصت دارند تا پیشنهادات خود را ارائه کنند و در صورتی که طرح رای نیاورد، به مصوبه کمیسیون بازمی‌گردیم. این رویه غلط است و ابتدا مصوبه کمیسیون باید به رای گذاشته شود؛ موافقان و مخالفان نظر خود را ارائه کنند و در صورتی که طرح رای نیاورد پیشنهادات نمایندگان جایگزین شود. متاسفانه به این دلیل که بحث تعارض منافع وجود دارد و عده‌ای علاقه مند صحبت پشت بلندگو مجلس هستند اجازه اصلاح آیین‌نامه را نمی‌دهند. بخشی از آیین‌نامه مجلس باید در راستای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری برای اصلاح شیوه قانون‌گذاری تغییر کند. اگر نمایندگان نظری دارند باید در کمیسیون‌های تخصصی نظرات خود را بیان کنند اما در حال حاضر نمایندگان در دو مرحله که یکی پیش از ورود طرح به کمیسیون تخصصی و دیگری پس از ارائه طرح به صحن مجلس است امکان ارائه پیشنهاد دارند.

منبع:موسسه مطالعاتی تحریریه

میزگزد اندیشکده ها:کمبود پزشک و تعارض منافع در نظام سلامت

خبرگزاری فارس ـ ۳۰ آذر ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در حوزه سلامت و درمان

چند تن از رؤسا و مدیران اندیشکده‌های کشور در میزگرد خبرگزاری فارس به بررسی وضعیت کمبود پزشک و تعارض منافع در نظام سلامت پرداختند.
محسن دنیوی رییس اندیشکده معنا: برخی از مسائل مثل کم بودن خدمات پزشکی یا سخت بودن دسترسی به پزشک متخصص یا هزینه‌های مضاعف درمانی و به سرانجام نرسیدن خطاهای پزشکی در بین عموم مردم به یک باور تبدیل شده است و علت آن در کوتاه مدت قابل تحلیل نیست بلکه ما در یک برهه طولانی مدت تاریخی به یکسری از گروه‌ها رانت‌های ویژه دادیم.
علی ملکی رییس پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف: یکی از حوزه‌ها که درگیر مسئله تعارض منافع است، نظام سلامت است. وظیفه و هدف اصلی دانشکده‌های علوم پزشکی باید تربیت و تامین نیروی انسانی کافی و با کیفیت باشد از طرفی هدف بخش ارائه خدمات نیز از دو بخشی پیشگیری و درمان تشکیل شده است که در بخش پیشگیری باید تمام هدف جلوگیری از بیمار شدن مردم باشد یعنی نفع این بخش در کمتر بیمار شدن مردم است. از طرف دیگر در بخش درمان نفع در وجود بیمار بیشتر است که باز هم این دو بخش باهم و نیز با بخش آموزش در تعارض قرار دارند در نتیجه این اختلاط انگیزه‌های سیستم مختل شده است و مشخص نیست در حال حاضر وقتی یک نفر در حوزه سلامت مسئولیت دارد ما از او کدام را مطالبه داریم؟
محمد امینی رعایا مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی: تعارض منافع در ناخودآگاه و در تصمیم‌گیری‌ها موثر است و خود فرد هم شاید نفهمد که با تعارض منافع دارد تصمیم می‌گیرد. اما تصمیمی می‌گیرد که متناسب با منافع صنف و منافع شخصی خودش است. در تعارض منافع ساختاری قدرت بیشتری وجود دارد به طور مثال، وقتی سازمان نظام پزشکی وظیفه و اختیار قضاوت راجع به تخلفات پزشکی دارد، می‌بینیم که آن‌ها دائما به نفع خود تصمیم‌گیری ‌نند و نفع مردم کم می‌شود. نمی‌گوییم تصمیم‌گیری به افراد غیر پزشک سپرده شود اما در ساز و کار تصمیم گیری نباید تعارض منافع باشد.
اصغر عیوضی مدیر اندیشکده ایتان: کشور ایران از یک سو با بحران سالمندی مواجه است و لذا نیاز آن به خدمات درمانی دوچندان خواهد شد و از سوی دیگر پزشکانی هم که در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ تربیت شده‌اند و بازنشسته خواهند شد، این یعنی عملا بحران دسترسی کشور به خدمات درمانی در آینده تشدید نیز خواهد شد.
سیفی مدیر اندیشکده محنا: مردم ما با هزینه گزاف و دسترسی پایین خدمات درمانی مواجه هستند و نتیجه این شده که نارضایتی عمومی بین مردم وجود دارد چه در حوزه سلامت چه بحث‌های حقوقی و وکالت. رئیس قوه قضائیه می‌تواند ماموریت و نقشی بعنوان دادستان ویژه تعیین کند. از آن جهت که آن دادستانی دنبال این باشد که موقعیت‌های تعارض منافع که نه تنها در خود دستگاه اجرایی ، بلکه سایر دستگاه‌ها مقننه و قضائیه را شناسایی و یا حتی روی افراد و مدیرانی که در تصمیماتشان را اصل مبارزه با تعارض منافع را رعایت نمی‌کنند را شناسایی کنند و زمینه‌ی برخورد با آن‌ها فراهم شود.

منبع: خبرگزاری فارس

ممنوعیت مدرسه‌داری مقامات و مسئولان در انتظار تصویب مجلس

سعید صالح (مدیرکل سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش) ـ ۱ دی ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در حوزه آموزش عمومی

موضوع تعارض منافع، مدتی است در آموزش و پرورش مطرح است و سال ۹۸ هم بخشنامه‌ای توسط وزیر وقت به استان‌ها ابلاغ و صدور مجوز راه‌اندازی مدرسه یا مرکز غیردولتی برای اعضای شورای سیاست‌گذاری و نظارت مرکزی بر مدارس غیردولتی ممنوع شد و اعضای شورا که اکثرشان مدیران آموزش و پرورش هستند یا باید از پست خود استعفا دهند یا باید فعالیت مدرسه‌شان را متوقف کنند.
اخیراً طرح اصلاح قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی در مجلس مطرح شد و پیشنهاداتی از طرف سازمان مدارس غیردولتی مبنی بر این که قانون ممنوعیت مدرسه‌داری برای تمام مقامات در کشور گسترش یابد، مطرح و در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مصوب شد، درصورتی که این پیشنهادات در صحن به نتیجه برسد، ابلاغ و اجرایی خواهد شد.

منبع:خبرگزاری تسنیم

مدیریت تعارض منافع در دستور کار شورای ششم

پرویز سروری (نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران) ـ ۳۰ آذر ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در شوراها و شهرداری

تعارض منافع از موضوعات مهم است که در بحث مبارزه با فساد نقش اساسی دارد. اگر به سابقه موضوع نگاه کنیم در برخی موارد سوء‌استفاده‌هایی صورت گرفته و برخوردهای تبعیض‌آمیزی ایجاد شده است. البته بحث موضوع تعارض منافع باید با دقت نظر بررسی شود و مشاورین باید در این باره نظر دهند که از افراط و تفریط جلوگیری شود.
در شورای اسلامی شهر تهران لایحه اصلاح قانون تعارض منافع در شهرداری در حال بررسی است و تلاش ما بر این است که مصوبه خوبی در این زمینه داشته باشیم. مصوبه‌ای جامع و فراگیر که تمام موضوعات در نظر گرفته شود. به زودی این مصوبه وارد صحن شورای اسلامی شهر تهران می‌شود.

منبع:روزنامه همشهری

هوشمندسازی جلوی تعارض منافع را می گیرد

علیرضا زاکانی (شهردار تهران) ـ ۳۰ آذر ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در شوراها و شهرداری

شهردار تهران با اشاره به راهگشا بودن ایجاد گروه‌های تامین مالی در شهرداری تهران گفت: حراست شهرداری در اقدامی جدید از طریق هوشمندسازی توانست جلوی سودجویی، تعارض منافع و موارد مفسده انگیز را بگیرد.

منبع:رجا نیوز

چند نکته درباره افزایش ظرفیت پزشکی و تعارض منافع

احمد نادری (نماینده مجلس) ـ ۲ دی ۱۴۰۰

دسته بندی:تعارض منافع در حوزه سلامت و درمان

روز گذشته به دعوت دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور در جلسه این ستاد در خصوص افزایش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی شرکت کردم. در این رشتو به چند نکته مهم در خصوص این جلسه اشاره خواهم کرد:
همانطور که گفته ام، کمبود پزشک در کشور قطعی است و با روند فعلی پیری جمعیت تا ۲۰ سال آینده بحران کمبود پزشک حتمی است. متاسفانه مسببان وضع کنونی دسترسی به خدمات پزشکی، هنوز در عالی‌ترین سطوح تصمیم‌گیری حضور دارند و تمام توان خود را برای سنگ‌اندازی در مسیر اصلاح نظام سلامت و آموزش عالی کشور که به نفع مردم است، به کار گرفته اند.
مجلس انقلابی نشان داده است که در راه دفاع از حقوق مردم در برابر انحصارگران هیچ ملاحظه‌ای نخواهد داشت.
در صورتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی، منافع عده‌ای خاص را بر منافع ملی ترجیح دهد؛ قطعا و فورا در مجلس افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی را پیگیری خواهیم کرد.

منبع:مشرق نیوز

تعارض منافع؛ علت کمبود سرانه پزشک و بی‌عدالتی در توزیع

میثم مهدیار (استادیار جامعه شناسی دانشگاه تهران) ـ ۲ دی ۱۴۰۰

دسته بندی:تعارض منافع در حوزه سلامت و درمان

مسئله عدم عدالت در دسترسی یعنی تمرکز پزشکان در تهران و کلان شهر‌ها و مراکز استان‌ها به علاوه فاصله ما تا معدل جهانی در سرانه پزشکی که هردو معلول عامل دیگر هستند و این مسئله تعارض منافع در نظام سلامت است.
متاسفانه نظام پزشکی سعی می‌کند که این دو مسئله را باهم مخلوط کند و یک فضایی را ایجاد کند که گویا مسئله کمبود پزشک نیست. درصورتی که آمار‌ها مشخص است و با همه ایرادات وارد بر آمار‌ها باز هم با یک سوم از متوسط سرانه دنیا هستیم. هردو این مسائل برمیگردد به تعارض منافع در نظام سلامت. چون کسانی که خودشان بنگاه‌دار بخش خصوصی نظام سلامت هستند خودشان در بخش خصوصی طبابت می‌کنند و سیاست گذار نظام سلامت‌اند. مسائل دیگر اعم از نظام ارجاع، طرح پزشک خانواده که اجرا نمی‌شود، چرا پرونده الکترونیک سلامت که تمام زیرساختهایش اماده هست اجرایی نمی‌شود؟ چرا نظام سلامت ما بجای سلامت محور بودن درمان محور شده؟ این‌ها همه بخاطر وجود تعارض منافعی هست که وجود دارد و باعث شده که ما سلامت را به درمان تقلیل دهیم. چرا؟ چون سود و منفعت پزشکان در درمان هست. بخاطر همین، چون خود پزشکان تصمیم می‌گیرند و خودشان سیاست گذاری می‌کنند نظام سلامت ما به سمت درمان حرکت کرده است. شما طرح تحول سلامت را ببینید نزدیک ۳۰۰۰۰میلیارد تومان به این طرح تزریق شده ببینید این تزریق به سمت سلامت رفته یا درمان؟ آمار‌ها نشان می‌دهد که بالای ۶۰ و ۷۰ درصد از این مبلغ رفته تبدیل شده به کارانه پزشکان متخصص. یعنی رفته سمت درمان و جیب پزشکان متخصص و باعث یک شکاف درآمدی بالادر مراکز درمانی ما شده است.

منبع:خبرگزاری دانشجو

لزوم تشکیلات مستقل و بدون تعارض منافع برای تجهیزات پزشکی

عماد الدین حسینی تودشکی (استاد دانشگاه) ـ ۳ دی ۱۴۰۰

دسته بندی:تعارض منافع در حوزه سلامت و درمان

مهم‌ترین چالش در حوزه تجهیزات پزشکی این است که تجهیزات پزشکی دارای تشکیلات مستقلی نیست و این مسئله باعث بروز معضلاتی در توسعه تجهیزات پزشکی در حوزه واردات، تولید و توزیع شده است. در بسیاری از داروخانه‌ها تجهیزات پزشکی عرضه می‌شود و عدم استقلال اداره تجهیزات پزشکی به نوعی تعارض منافع را ایجاد خواهد کرد. وزارت بهداشت به نوعی خریدار تجهیزات پزشکی است و نباید در بحث قیمت گذاری تجهیزات پزشکی ورود پیدا کند، زیرا خود وزارت بهداشت ذی‌نفع در این حوزه است. سیاست‌گذاری‌ها زمانی بهینه می‌شود که تعارض منافع ایجاد نشود. معتقدم که برای اداره کل تجهیزات پزشکی باید یک معاونت مستقل زیر مجموعه وزیر بهداشت راه اندازی شود. برای تمرکز بیشتر در حوزه تجهیزات پزشکی بهتر است که نهادی مستقل در این حوزه تشکیل شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

مخالفت جامعه پزشکی با افزایش ظرفیت ۳ هزار دانشجوی پزشکی

ابوالفضل باقری‌فرد (معاون آموزشی وزارت بهداشت) ـ ۴ دی ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در حوزه سلامت و درمان

ابوالفضل باقری‌فرد ضمن ناپخته خواندن تصمیمی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش ظرفیت سالانه ۳ هزار دانشجوی پزشکی گرفته شده بود، اظهار داشت: در زمینه تعیین ظرفیت پزشکی ارکان سلامت کشور همه یک‌صدا بودند. ارکان نظام سلامت با افزایش سه هزار نفر ظرفیت پزشکی موافق نبودند که این مسئله در شورای عالی انقلاب فرهنگی رای‌گیری شد و رای نیاورد.
بحث تعارض منافع نیز داغ شده است، هر صنف خودش رابهتر می‌شناسد و اینکه بگوییم عدم افزایش ظرفیت پزشکی به دلیل تعارض منافع است درست نیست. این مسئله مانند این است که مدرسه‌ای ظرفیت پذیرش ۴۰ نفر دانش‌آموز را دارد اما از مدیر مدرسه درخواست می‌شود که ۵۰ نفر را پذیرش کند؛ وقتی مدیر می‌گوید من ظرفیت پذیرش این تعداد دانش‌آموز را ندارم به او بگوییم عدم پذیرش دانش‌آموزان به این دلیل است که تعارض منافع داری و نمی‌خواهی دانش‌آموزان در آینده مدیر مدرسه شوند و جای تو را بگیرند‌‌! باید توجه داشت که ۱۴ سال طول می‌کشد که دانشجوی پزشکی به مقاطع تخصصی برسد و افرادی که امروز دارند با افزایش ظرفیت پزشکی مخالفت می‌کنند شاید ۱۴ سال دیگر نباشند.
یکی از مشکلات ما عدم دسترسی مردم به پزشکان است. برای رفع این مشکل نیز سیستم ارجاع باید اجرا شود‌ تا مشکل توزیع حل شود. بحث پرداختی‌ها نیز باید اصلاح شود؛ اگر درآمد پزشکی که در زابل است با پزشک تهرانی یکی باشد انگیزه‌ای برای پزشک برای خدمت در منطقه محروم باقی نمی‌ماند. بومی‌گزینی راهکار دیگر است، در همین راستا نیز افزایش ظرفیت پزشکی با اولویت بومی‌گزینی خواهد بود. باتوجه به زیرساخت‌های موجود، تعییر محسوسی در تعداد دانشجویان نخواهیم داشت.

منبع:خبرگزاری پانا

تقاضای القایی عرضه‌کننده و مقوله تعارض منافع در نظام سلامت

محمد اسماعیل اکبری (رئیس مرکز تحقیقات سرطان) ـ ۳ دی ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در حوزه سلامت و درمان

اگر من روشی را پیاده کنم و عکس و آزمایشی بگیرم که با آن عکس و آزمایش نتوانم سه تا چهار ماه به طول عمر بیمارم بیافزایم، خلاف کرده‌ام. این امر در غالب کشورهای غربی اتفاق نمی‌افتد. در ایران هرسال بیش از سه هزار میلیارد تومان پول برای دارو مصرف می‌شود که طول عمری برای بیماران به همراه ندارد؛ بنابراین چیزی که من را نگران می‌کند، تقاضای القایی عرضه‌کننده و مقوله تعارض منافع در کشور ماست. کمتر از یک هفته است که دستورالعملی در مورد تشخیص و درمان سرطان پستان از طرف وزارت محترم بهداشت صادر شد که بنده با استدلالات علمی آن را رد کردم و مهم‌ترین دلیل رد این مسئله همین موضوع است. حق نداریم هر کاری که به ذهنمان می‌رسد انجام دهیم. باید کارمان حتماً مفید به‌فایده بیمار باشد و به درد او بخورد؛ چنین چیزی علم بیشتری می‌طلبد. اینکه صرفاً از راهنمای بالینی یک کشور دیگر تقلید سلیقه‌ای کنیم و تحقیق نکرده باشیم و ندانیم چه‌کاری خوب است، کار بسیار غلطی است.

منبع:سایت خبری انتخاب

نسبت دادن تعارض منافع به همه پزشکان، توهین به جامعه پزشکی است

غلامرضا حسن زاده (دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی) ـ ۱ دی ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در حوزه سلامت و درمان

وقتی در جامعه‌ای جامعه شناسان کار سیاسی یا اقتصادی بکنند یا اقتصاددانان کار روانشناسی بکنند، پزشکان در مورد راه سازی نظر بدهند نشان دهنده این است که جامعه ما هنوز علمی نشده است و متاسفانه گاهی اوقات افراد از فرصت‌هایی که برایشان پیش میاید درست استفاده نمی‌کنند و اجازه نمی‌دهند کار بدرستی انجام شود. اینکه ما بگوییم همه جامعه پزشکی درگیر تعارض منافع هستند به نظرم یک توهین به جامعه پزشکی و کسانی که چه در دوره دفاع مقدس و چه امروز در شرایط کرونا زحمت کشیدند، است.
اگر بخواهیم شرایط تربیت دانشجوی پزشکی را به کیفیت سال‌های ۶۵ و یا ۶۶ ببریم، جفایی به جامعه علمی و پزشکی است و نباید اجازه دهیم سرنوشتی که در بعضی از رشته‌های علوم پایه و مهندسی کشور اتفاق افتاده است در علوم پزشکی هم اتفاق بیفتد. باید یک توسعه متوازن را در علوم پزشکی داشته باشیم و بر مبنای مستندات علمی و نیاز واقعی کشور برنامه ریزی کنیم و نه اینکه در جامعه هیجان ایجاد کنیم و افراد را به سمتی ببریم که نگاهشان نسبت به جامعه خدوم پزشکی منفی شود زیرا این کار غیر منطقی است.

منبع:خبرگزاری مفدا

بررسی محدودیت‌های ناشی از بخشنامه تعارض منافع برای نظام مهندسی

سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی ـ ۱ دی ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در حوزه مسکن و شهرسازی

نشست هم‌اندیشی روسای سازمان‌های نظام مهندسی شرق کشور و هیأت همراه به میزبانی سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی در روز دوشنبه ۲۹ آذرماه برگزار شد. رئیس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی از تعرفه نامتناسب خدمات مهندسی در تمامی زمینه‌ها، بخشنامه تعارض منافع، بیمه مهندسین، محدودیت تعداد کار، الکترونیکی کردن فعالیت‌های سازمان‌ها، آموزش اعضا و بازنگری در قانون نظام مهندسی به عنوان مسائلی یاد کرد که هر استان به فراخور شرایط خود با آن درگیر است. در ادامه حاضرین در جلسه به بیان دیدگاه‌های خود پرداخته و در خصوص موضوعات زیر به بحث و تبادل نظر پرداختند.
• بخشنامه تعارض منافع و مشکلات ایجاد شده برای هر استان و نحوه تعامل با ارگان‌های حاکمیتی برای حل آن
• موضوع بررسی نقشه‌ها در هر استان با توجه به حجم ساخت و ساز و محدودیت بخشنامه تعارض منافع
• تشکیل و نحوه فعالیت گروه‌های تخصصی با توجه به محدودیت تعارض منافع

منبع:سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی

محتوای چندرسانه‌ای تعارض منافع

در هفتۀ گذشته، یک برنامۀ تصویری مرتبط با تعارض منافع در فضای مجازی منتشر شد:

خطر تعارض منافع در حوزه سلامت و بهداشت در حد و اندازه مرز میان مرگ و زندگی است. متاسفانه در ایران قانون مشخصی برای مبارزه با تعارض منافع در حیطه درمان و سلامت وجود ندارد.

 

دریافت نسخه الکترونیکی هفتاد و ششمین خبرنامه مدیریت تعارض منافع

 

 

 

لینک کوتاه https://iran-bssc.ir/?p=20550

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *