مطالعه و پایش تعارض منافع در ایران ـ 67

خبرنامه هفتگی مدیریت تعارض منافع – شماره شصت‌وهفتم


تعارض منافع به گواه تجارب عملی و پژوهش‌های تجربی، ریشه‌ی بسیاری از ناکارآمدی‌ها، اختلال‌ها و اشکال متنوع فساد است که منجر به تضعیف ظرفیت اجرایی حاکمیت و تشدید نابرابری و بی‌اعتمادی در جامعه می‌شود. مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی در راستای پایش و سنجش ابعاد مختلف تعارض منافع در ایران، به رصد رسانه‌های مجازی و مکتوب در این زمینه می‌پردازد. در همین راستا، استخراج محتوای تولیدشده در شبکه‌های اجتماعی (توئیتر، تلگرام و اینستاگرام) نیز در دستور کار مرکز توانمندسازی بوده و در گزارش‌های هفتگی انعکاس می‌یابد. آنچه در ادامه می‌آید اخبار، گزارش‌ها و تحلیل‌های مربوط به تعارض منافع در رسانه‌های عمومی است که در بازه زمانی 24 تا 30 مهر 1400 منتشر شده و در قالب خبرنامه شماره 67 تجمیع و تلخیص شده‌اند.

تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۰۰

 

دریافت نسخه الکترونیکی شصت‌وهفتمین خبرنامه مدیریت تعارض منافع

 

شصت‌وهفتمین خبرنامه مدیریت تعارض منافع

گزیدۀ اخبار، تحلیل‌ها و گزارش‌های هفته گذشته در حوزه تعارض منافع به این شرح است:

  • سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در توئیتی نوشت: بخشی از علل عدم تصمیم‌گیری درست درخصوص فعال شدن بنادر کشور، تعارض منافع برخی ذی‌نفعان است که امیدواریم با ‎اراده مسئولان دولت جدید این تعارضات رفع گردد.
  • مصطفی آقامیرسلیم، عضو کمیسیون اصل نود مجلس تاکید کرده روسا، معاونان و مدیران قوای سه‌گانه نباید علاوه بر سمتی که در حکومت دارند، عهده‌دار و پیگیر منافع شخصی، خانوادگی و یا بنگاه‌های خود باشند و جمع اینها باید مطلقا ممنوع باشد.
  • اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس، اظهار داشت مدیریت تعارض منافع در نظام مهندسی سبب شده که گردش مدیریتی شکل گرفته و فضا برای دیگر اعضا فراهم شود که بتوانند در ارتقای نظام مهندسی کشور کمک کنند.
  • خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه در وزارت راه و شهرسازی خبر داده در آستانه انتخابات نظام مهندسی سراسر کشور، حکم تعلیق پروانه فعالیت برخی از نامزدهای حضور در این انتخابات از سوی وزارت راه و شهرسازی صادر شد.
  • خبرگزاری صدای مهندسان ایران خبر داده در انتخابات هیئت اجرایی نظام مهندسی استان تهران صلاحیت ۲۱۰ نفر تایید شده که این تعداد در مقایسه با لیست قبلی تایید صلاحیت شده‌ها ۲۱ نفر کمتر شده است. از این تعداد ۱۰ نفر رد صلاحیت و پروانه اشتغال به‌کار ۲ نفر دیگر از کاندیداها تعلیق شده است.

مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی ۱ آبان ۱۴۰۰

مجلس به دنبال حذف تعارض منافع و رانت‌ها است

علی اکبر کریمی (نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب) ـ ۲۵ مهر ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در حوزۀ حقوقی و قضایی

علی اکبر کریمی در خصوص مصوبه مجلس شورای اسلامی در زمینه الزام نمایندگان و قضات به شرکت در آزمون برای دریافت پروانه وکالت، گفت: مجلس به دنبال حذف تعارض منافع و رانت‌ها بوده و یکی از موارد بسیار مهم در زمینه تسهیل فضای کسب و کار از بین بردن تعارض منافع در این فضا است. در برخی کشورها افراد از مجرای وکالت به قضاوت می‌رسند و با استفاده از تجربه خود می‌توانند قضاوت کنند، موضوع در کشور ما متفاوت بوده و قضات می‌توانند بعد از بازنشستگی وکالت کنند؛ این موضوع از منظر تعارض منافع دارای اشکال است.
شرایط فعلی متناسب فعالیت مجدد قضات بازنشسته در حوزه وکالت نیست، دلیلی ندارد افراد دارای مشاغل خاص مانند نمایندگان مجلس و مدیران حقوقی دستگاه‌ها و سازمان‌ها پروانه وکالت دریافت کنند، این نوعی رانت است که باید از آن جلوگیری شود با مصوبه هفته گذشته مجلس شورای اسلامی این رانت‌ها و تعارض منافع حذف می‌شود.

منبع: خبرگزاری خانه ملت

تعارض منافع، دلیل مخالفت با افزایش ظرفیت جذب پزشک

داریوش چیوایی (کارشناس اقتصاد) ـ ۲۵ مهر ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در حوزۀ سلامت و درمان

آمار پزشک متخصص در ایران نسبت به هر ده هزار جمعیت چیزی حدود ۵ درصد است. این درحالیست که میانگین اروپا حدود ۳۲ درصد است، یعنی ما کمبود پزشک داریم و باعث ضعف ارائه خدمات پزشکی شده است. مقاومت وزارت بهداشت در برابر این اتفاق، به علت تعارض منافع است. منظور بنده نیز تعارض منافع مسئولان وزارت بهداشت نیست و فکر نمی‌کنم از این موضوع انتفاع مالی ببرند. بلکه به نظرم یک نگاه یک طرفه‌ای به ظرفیت آموزش پزشکی کشور وجود دارد و بهانه این است که ظرفیت برای آموزش وجود ندارد. اما قطعا فضاسازی‌ها و فشارها اثر خواهد کرد و ظرفیت آموزش افزایش پیدا خواهد کرد. تخت‌های بيمارستانی از ۲۰۰۰ نفر به ۸۰۰۰ نفر افزایش یافته اما ظرفیت پذیرش پزشک همانی است که قبلا بوده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

مدیریت تعارض منافع، مقدمه گردش مدیریتی در نظام مهندسی

اقبال شاکری (عضو کمیسیون عمران مجلس) ـ ۲۶ مهر ۱۴۰۰

دسته بندی:تعارض منافع در حوزۀ مسکن و شهرسازی

یکی از موضوعاتی که در این دوره انتخابات نظام مهندسی مورد توجه قرار گرفته اعمال قانون است که توسط دستگاه‌های نظارتی و هیات نظارت و مراجع استعلامی صورت گرفته است. بحث تعارض منافع به صورت جدی در کلیه استان‌ها پیگیری شده و این امر باعث شده که گردش مدیریتی در نظام مهندسی شکل گرفته و فضا برای دیگر اعضا فراهم شود که بتوانند در ارتقای نظام مهندسی کشور کمک کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

حکم تعلیق پروانه برخی نامزدهای انتخابات نظام مهندسی کشور

خبرگزاری فارس ـ ۲۶ مهر ۱۴۰۰

دسته بندی:تعارض منافع در حوزۀ مسکن و شهرسازی

بنا بر اظهارات یک منبع آگاه در وزارت راه و شهرسازی در آستانه انتخابات نظام مهندسی سراسر کشور، حکم تعلیق پروانه فعالیت برخی از نامزدهای حضور در این انتخابات از سوی وزارت راه و شهرسازی صادر شد. به گفته این منبع آگاه، تعلیق پروانه عده‌ای از نامزدهای انتخابات بنابر اجرای آئین‌نامه تعارض منافع مورد تاکید وزیر راه و شهرسازی انجام شده است و این حکم به معنای رد صلاحیت حضور در انتخابات است. در میان فهرست افراد تعلیق شده، نام احمد خرم، وزیر سابق راه و شهرسازی و رئیس کنونی سازمان نظام مهندسی کشور به همراه سید علیرضا میر جعفری، رئیس کنونی سازمان نظام مهندسی تهران دیده می‌شود.
به گزارش فارس، تعلیق پروانه صورت گرفته به معنای عدم صلاحیت حضور در انتخابات به عنوان نامزد و رای دهنده است و اسامی این افراد از فهرست نامزدهای انتخابات نظام مهندسی خارج خواهد شد.

منبع:خبرگزاری فارس

تا خشکاندن ریشه تعارض منافع راه زیادی باقی است

امید ادیبـ ۲۶ مهر ۱۴۰۰

دسته بندی:کلیات تعارض منافع

چهارشنبه گذشته یکی از هفت سر اژدهای تعارض منافع در کشور، قطع شد؛ جایی که نمایندگان مجلس در جریان بررسی طرح «تسهیل مجوزهای کسب و کار» شرایط پذیرش در آزمون وکالت را تعیین کرده و به یک ویژه خواری ده‌ها ساله پایان دادند. هر چند نمایندگان به انحصار در یکی از حوزه‌های مهم خدماتی پایان دادند، اما به نظر می‌رسد هنوز این اژدهای هفت سر، جان‌های زیادی در بدن دارد؛ پزشکانی که برای سهمیه‌های پزشکی، ظرفیت مشخص می‌کنند، برخی مهندسانی که در سازمان نظام مهندسی با ایجاد یک سازوکار غیرشفاف و پیچیده، فرایند صدور پروانه‌های ساختمانی را در انحصار عده ای محدود نگه داشته اند، مافیای کنکور، مافیای دارو، تعارض منافع در نظام قانون‌گذاری و چند حوزه دیگر همگی نیازمند ورود قانون‌گذار است.

منبع:پایگاه خبری – تحلیلی قدس آنلاین

رد صلاحیت نامزدهای دارای تعارض منافع در نظام مهندسی استان تهران

پایگاه خبری صدای مهندسان ایران ـ ۲۶ مهر ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در حوزۀ مسکن و شهرسازی

از ساعت ۸ صبح ۲۶ مهر نهمین دوره انتخابات هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران آغاز شده است. بر اساس آنچه دیروز هیئت اجرایی انتخابات استان تهران اعلام کرده صلاحیت ۲۱۰ نفر تایید شده است.
این تعداد در مقایسه با لیست قبلی تایید صلاحیت شده‌ها ۲۱ نفر کمتر شده است. از این تعداد ۱۰ نفر رد صلاحیت و پروانه اشتغال به‌کار ۲ نفر دیگر از کاندیداها تعلیق شده است.

منبع:خبرگزاری صدای مهندسان ایران(صما)

تعارض منافع و رویکردهای مدیریتی در حوزه سلامت

ابوذر پرهیزکاری (مشاور اجرایی سازمانی بهستان پخش) ـ ۲۶ مهر ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در حوزۀ سلامت و درمان

شکل و ساختار مالی موجود در نظام سلامت کشور و افزون بر آن، شیوه دسترسی به خدمات دارویی و پزشکی سبب ایجاد چالش‌هایی در این حوزه شده که تعارض منافع از جمله مهم‌ترین آنها به شمار می‌رود. به وجود آمدن روابط مختلف اقتصادی بر اساس ساختار کلی و رویکردهای حاکم بر نظام مالی در نظام سلامت کشور موجب شیفت پیدا کردن توجهات و نگاشته‌ها برای بسیاری از ذی‌نفعان موجود و مشغول به فعالیت در این نظام می‌شود.
اگرچه مقوله مهم تعارض منافع به خودی خود برابر با فساد حرفه‌ای و شغلی نیست، اما تجربیات گذشته حاکی از آن است که درگیری فردی یا گروهی بر سر منافع شخصی و منافع حرفه‌ای می‌تواند بدون شک زمینه‌ساز فساد و عامل خارج شدن افراد دارای مسوولیت از چارچوب‌های اخلاقی در حوزه کسب و کار و مشاغل شود. از این رو، به نظر می‌رسد تنها رویکردی که بتواند این چالش اساسی را در حوزه سلامت کشور به حداقل میزان ممکن برساند، به کاربستن ساختارهایی منطبق بر انتفاع عمومی، اخلاق و آداب حرفه‌ای و مطابق با شیوه‌های نوین مدیریتی است. شاید بتوان با از سرگیری طرح ملی تحول سلامت و ایجاد پرونده‌های الکترونیک در کنار استفاده از مکانیزم‌های کنترلی همچون بخشنامه‌های تدوین شده با هماهنگی اعضای دخیل در زنجیره سلامت کشور (و نه فقط تکیه بر دانسته‌های مسوولان سازمان‌های ذی‌صلاح در این حوزه) بتوان مانع ایجاد چالش تعارض منافع بر سر راه حوزه سلامت کشور شد.

منبع:روزنامه دنیای اقتصاد

تعارض منافع مدیران دولتی ممنوع است

سید مصطفی آقامیرسلیم (عضو کمیسیون اصل نود مجلس) ـ ۲۷ مهر ۱۴۰۰

دسته بندی: کلیات تعارض منافع

میرسلیم، عضو کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به «ضایع شدن ۱۶ هزار میلیارد به خاطر ارز چندنرخی»، «فرار مالیاتی بیش از ۱۳۴ هزار میلیارد تومانی» در دو سال و نیم گذشته، پدیده تعارض منافع و کاهش ارزش پول ملی رفع مشکلات معیشتی را در گرو ریشه‌کن شدن فساد دانست. این عضو کمیسیون اصل نود در مورد تعارض منافع گفت: این مهم، انحرافات متنوعی را در سطح مدیران دولتی می‌آفریند. رؤسا و معاونان و مدیران قوای سه گانه نباید علاوه بر سِمتی که در حکومت دارند، عهده‌دار و پیگیر منافع شخصی، خانوادگی یا بنگاهی خود باشند و جمع آنها باید متعلقا ممنوع باشد.
تعارض منافع در سطح مدیران دولتی انحرافات متنوعی را می آفریند. روسا، معاونان و مدیران قوای سه‌گانه نباید علاوه بر سمتی که در حکومت دارند، عهده‌دار و پیگیر منافع شخصی، خانوادگی و یا بنگاه‌های خود باشند و جمع اینها باید مطلقا ممنوع باشد. بسیاری از مشکلات ما در زمینه‌های دارویی و نهاده‌های کشاورزی محصولات صنعتی و نمایندگی‌های شرکت‌های خارجی برخاسته از همین تعارض منافع است.

منبع:خبرگزاری ایسنا / خبر آنلاین

تعارض منافع در میان است

محمد شریفی‌مقدم (دبیرکل خانه پرستار) ـ ۲۷ مهر ۱۴۰۰

دسته بندی:تعارض منافع در حوزۀ سلامت و درمان

موضوع استخدام پرستاران در طول ۸ سال گذشته بارها در رسانه‌های کشور مخابره شده، اخباری که در عموم جامعه این باور را ایجاد می‌کند که تعداد استخدامی‌ها بسیار زیاد است اما دبیرکل خانه پرستار معتقد است، جذب نیرو انسانی از سال ۹۲ تا ۹۶ بسیار ناچیز بوده و کمتر از ۵ هزار نفر وارد سیستم درمان شده‌اند. همچنین در سال‌های ۹۷ تا به امروز حدود ۲۰ هزار پرستار استخدام شده‌اند. جذب ۲۵ هزار پرستاران در طول ۸ سال گذشته به هیچ وجه مناسب و منطبق بر نیاز سیستم درمانی نیست.
به گفته شریفی‌مقدم؛ تمام مشکلات ناشی از استخدام نشدن پرستاران ریشه در تعارض منافع دارد. اولویت دولت پرستار نیست، سیستم پزشک سالار به دنبال این است که از بیماری مردم پول به جیب بزند. پولی که وارد سیستم درمان کشور می‌شود برای خرید دارو و تخت جدید خرج می‌شود. هزینه‌ای که برای تست و داروهایی که هیچ ثمره‌ای نداشتند هزینه شد، اگر این پول صرف واکسن می‌شد شاهد مرگ و میر بسیاری از هموطنان خود نبودیم. همچنین می‌توانست برای جذب پرستاران هزینه شود تا خدمات پرستاری با تعداد نیروی بیشر و کیفیت بهتری ارائه شود.

منبع:خبرگزاری ایلنا

حضور توامان در بخش خصوصی و وزارت بهداشت قابل قبول نیست

علی خضریان (سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰) ـ ۲۷ مهر ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در مجلس و حوزۀ حقوقی و قضایی

علی خضریان در گفت و گو با ایسنا درباره حذف رانت نمایندگان مجلس و قضات برای وکیل شدن گفت: مجلس در طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار به دنبال این بود با تعارض منافع مبارزه کند و برای همین هم اختیار تعیین ظرفیت را از وکلا گرفت و هم رانت نمایندگان و قضات برای وکیل شدن را حذف کرد.
نمایندگان مجلس مسئله شخصی با اصناف یا اقشار مختلف مانند وکلا ندارد، بلکه فقط در مبارزه با رانت جدی هستند و حذف رانت خود نمایندگان گواه این مسئله است. ما برای قضات همچون سایر اقشار احترام قائلیم اما این دلیل نمی‌شود که تعارض منافع آن‌ها را در این موضوع نادیده بگیریم.
تا پیش از مصوبه مجلس رویه به این صورت بود که قضات می‌توانستند بعد از بازنشسته شدن بدون شرکت در آزمون، وکالت کنند که این موضوع با توجه به آشنایی قضات با فرایندها و مقامات قضایی، مشکلاتی ایجاد کرده بود. یعنی برخی از این قضات که وکیل شده بودند از روابط خود برای پیش بردن پرونده‌ها استفاده می‌کردند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

مدیریت تعارض منافع راهکاری برای فعال شدن بنادر کشور

سعید جلیلی (عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام) ـ ۲۷ مهر ۱۴۰۰

دسته بندی:تعارض منافع در حوزۀ کسب و کار و بازرگانی

‏بخشی از علل عدم تصمیم‌گیری درست درخصوص فعال شدن بنادر کشور، تعارض منافع برخی ذی‌نفعان است که امیدواریم با ‎اراده مسئولان دولت جدید این تعارضات رفع گردد.

منبع:مشرق نیوز

مشکل فروش آنلاین داروها به خاطر تعارض منافع و انحصارطلبی است

محسن عامری (مدیر کمیته حمایت از کسب و کار در اتاق بازرگانی) ـ ۲۷ مهر ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در حوزۀ سلامت و درمان

طبق گزارش اخیری که دیوان محاسبات منتشر کرده است، اعلام شده است که از بین ۱۳ هزار داروخانه فعال در کشور، مجوز نزدیک به ۱۰۰۰ داروخانه مربوط به مقامات دولتی است که خودشان ارائه کننده مجوز هستند و این یک تعارض منافع عجیب است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

موقعیت‌های تعارض منافع مهم‌ترین گلوگاه‌های ارتکاب فساد

مهدی عسگری (نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد) ـ ۲۸ مهر ۱۴۰۰

دسته بندی: کلیات تعارض منافع

موقعیت‌های تعارض منافع مهم‌ترین گلوگاه‌های ارتکاب فساد هستند. به جای اینکه منتظر بمانیم تا کسی مفسد شود و با آن برخورد پلیسی و قضایی کنیم، بهتر است با رویکردی جدید، از شکل‌گیری نطفه فساد، بااز بین بردن گلوگاه‌های فساد جلوگیری کنیم. طرح ‎تعارض منافع با اهداف اینچنینی نوشته شده است.

منبع: خبرگزاری خانه ملت

فراخواندن وزیر به دلیل انتصابات همراه با تعارض منافع

موسسه مطالعاتی تحریریه ـ ۳۰ مهر ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در حوزۀ سلامت و درمان

شخصی به نام «ح» که گفته می شود نام مستعار «ش. ف» داماد وزیر پرحاشیه است، بدون اینکه حکمی داشته باشد در انتصابات یک وزارتخانه غرق در تعارض منافع که حتی آیت الله رئیسی نیز در هنگام انتخابات به آن توجه داشت، رفت و آمد داشته، و دخالت می کند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی این وزیر را به دلیل انتصابات همراه با تعارض منافع به مجلس فراخوانده اند و امکان دارد نخستین وزیر استیضاح شده در دولت سیزدهم باشد و تا پیش از پایان سال با وزارتخانه مربوطه خداحافظی کند.

منبع:موسسه مطالعاتی تحریریه

دخالت مشاوران املاک در نظام مهندسی با اسم رمز تعارض منافع

سیدیدالله مناجاتی (عضو سازمان نظام مهندسی) ـ ۳۰ مهر ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در حوزۀ مسکن و شهرسازی

انتخابات نظام مهندسی استان تهران برگزار شد که اماواگرهای بسیاری به همراه داشت. یکی از بارزترین خصوصیات این انتخابات، حضور گسترده مشاورین املاک در حمایت از کاندیداهای خاص بود که جای بسیار اندیشه برای مهندسین و مجری برگزار کننده انتخابات دارد اگر این رویکرد را عاقلانه بررسی کنیم، دو فرضیه مطرح می شود. فرض اول تصمیم کاندایدها برای کمک گرفتن از مشاوران املاک است، زیرا مجری انتخابات دستور اجرای ابلاغیه بخشنامه تعارض منافع را صادر کرده که به ظاهر افراد هیت مدیره باید به دستمزد شرکت در جلسه آن هم هفته ای دو ساعت قانع باشند و صرفا جهت پز دادن به همکارهای صنفی و ارایه راهکارهای جدید به مهندسان که توانایی اداره زندگی را ندارند، در کارزار انتخابات سازمان حضور یافته اند، اما یکباره متوجه شده اند که پز دادن با جیب خالی کار سختی است. بنابر این به قشر حمایت کننده یعنی مشاورین املاک پناه برده و از آنها درخواست کرده اند که به آنها راهکار بدهند که چگونه میتوان با نظاره، سود یک شبه بیشتری از یک مهندس ساختمان که طی چند سال ساختمانی را می سازد، برد و آنها را وارد گود انتخابات کردند.

منبع:روزنامه تجارت

محتوای چندرسانه‌ای تعارض منافع

در هفتۀ گذشته، دو برنامۀ تصویری مرتبط با تعارض منافع در فضای مجازی بازنشر شد:

دستکاری قیمت‌ها توسط صندوق‌ها ممکن است باعث خروج سنگین پول از صندوق درامد ثابت شود؛ حتی این مسئله می‌تواند به کلیت بازار سرمایه آسیب بزند.

در کلیپ کوتاهی که در شبکه اول سیما پخش شده مروری بر مفهوم تعارض منافع، پیامدهای آن و تلاش برای مدیریت آن در طریق وضع قانون صورت گرفته است.

 

دریافت نسخه الکترونیکی شصت‌وهفتمین خبرنامه مدیریت تعارض منافع

 

 

 

لینک کوتاه https://iran-bssc.ir/?p=19536

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *