پروژه حمایت‌طلبی برای مقابله با تعارض منافع در آموزش‌وپرورش

سال انتشار: 1399
بخشنامه مدیریت تعارض منافع در آموزش‌وپرورش

تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۹۹

نوزدهم خرداد ۱۳۹۹ وزیر آموزش‌وپرورش با صدور بخشنامه‌ای ضمن برشمردن چند مورد از اصلی‌ترین مصادیق تعارض منافع در وزارت آموزش‌وپرورش، با استناد به قوانین مختلف، مدیریت تعارض منافع در آن دستگاه را در دستور کار قرارداد. با توجه به اهمیت موضوع تعارض منافع و تأثیر عمیق آن بر فقر آموزشی، ناکارآمدی اداری و ایجاد فساد، مدیریت تعارض منافع در آموزش‌وپرورش می‌تواند به دستاوردهای مثبتی در این زمینه منجر شود.

 مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی در راستای رویکرد حمایت‌طلبی خود در پیگیری و مدیریت ابعاد مختلف تعارض منافع در ایران و به‌ویژه در حوزۀ مسائل رفاهی، مطالعه و بررسی پیرامون ابعاد حقوقی و اجرایی بخشنامه مدیریت تعارض منافع در آموزش‌وپرورش را در دستور کار قرار داد.

در این راستا مجموعا ۱۲ مصاحبه با صاحب‌نظران، مسئولان و فعالان صنفی حوزۀ آموزش‌وپرورش در مورد بخشنامه، موانع متصور در اجرای آن و راهکارهای عملیاتی برای تسهیل آن انجام شد، بر مبنای نظرات احصاء شده، گزارش کارشناسی با عنوان موانع و راهکارهای مدیریت تعارض منافع در آموزش‌وپرورش در گفت و گو با کارشناسان تدوین و منتشر شد.

به‌علاوه در راستای تحکیم موقعیت حقوقی بخشنامه مدیریت تعارض منافع در آموزش‌وپرورش و به‌عنوان مشارکتی در این اقدام مهم وزارت آموزش‌وپرورش، گزارش کارشناسی دیگری با عنوان تحلیل حقوقی بخشنامه مدیریت تعارض منافع در وزارت آموزش‌وپرورش توسط یکی از حقوقدانان مطلع و مجرب همکار مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه نگاشته شد و ابعاد حقوقی این بخشنامه به‌دقت مورد ارزیابی و واکاوی قرار گرفت.

این گزارش کارشناسی نشان می‌دهد که در تدوین بخشنامه ظرافت‌های حقوقی به شکل حداکثری لحاظ شده است؛ هرچند برخی تکالیف و رهنمودهایی که در بخشنامه مطرح‌شده محل تأمل و در مواردی فاقد ضمانت اجرایی قلمداد می‌شود. به‌علاوه این گزارش حاوی نکاتی برای تقویت و بهبود مسیر مدیریت تعارض منافع در بخش آموزش عمومی کشور است.

در راستای حمایت‌طلبی از بخشنامه مذکور و تأکید بر ابعاد گسترده تعارض منافع در آموزش‌وپرورش و ضرورت مقابله با آن، گزارش‌های تحلیلی شامل بخشنامه مدیریت تعارض منافع در آموزش‌وپرورش؛ یک تحلیل کوتاه، ملزومات توفیق در مدیریت تعارض منافع در آموزش‌وپرورش، ابعاد گسترده تعارض منافع در آموزش‌وپرورش در خبرگزاری‌ها و سایت مرکز منتشر شد.

همچنین کارشناسان مرکز تجارب جهانی در رابطه با مدیریت تعارض منافع در آموزش‌وپرورش را در گزارش‌های تحلیلی ازجمله تجارب جهانی تعارض منافع در آموزش‌وپرورش و مدیریت تعارض منافع در آموزش‌وپرورش مورد بازخوانی قراردادند.

 برای بررسی ابعاد اجرایی و حقوقی این بخشنامه و آشنایی با سایر مصادیق تعارض منافع در آموزش‌وپرورش، میزگردی با حضور منصور اردستانی مدیرکل امور حقوقی وزارت آموزش‌وپرورش و دکتر مجید صرفی مشاور حقوقی مرکز برگزار شد که ویدئوی آن با عنوان کشاکش منافع| قسمت دوم: تعارض منافع در نظام آموزش‌وپرورش در سایت مرکز منتشر شد. به‌علاوه ویدئو کلیپ‌های کوتاهی در این راستا تولید و منتشر شد که شامل: تعارض منافع در آموزش‌وپرورش- ۱، تعارض منافع در آموزش‌وپرورش- ۲، تعارض منافع در آموزش‌وپرورش- بخش سوم است.

از دیگر تولیدات بصری- نوشتاری مرکز در رابطه با حمایت‌طلبی بخشنامه مدیریت تعارض منافع در وزارت آموزش‌وپرورش‌هایی اینفوگرافی‌هایی با موضوعات موقعیت‌های تعارض منافع در بخشنامه وزارت آموزش‌وپرورش ناظر به چه مواردی است؟ ؛ مصادیق تعارض منافع در آموزش‌وپرورش- بخش اول؛ مصادیق تعارض منافع در آموزش‌وپرورش: بخش دوم؛ موقعیت­های فرضی تعارض منافع در آموزش‌وپرورش: تجارب جهانی است.

 

نام پژوهشگران: کمال رضوی، مجید صرفی، حسین خداپرست، سعید هراسانی، افسانه شرکت، راضیه شیخ رضایی، فاطمه نصیری، زهره سروش فر، سمانه سهرابی.

لینک کوتاه https://iran-bssc.ir/?p=17918

پژوهشگر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *