تقویت ظرفیتهای حکمرانی مقدم بر اصلاح سیاستیبهنام ذوقی رودسری۱۴۰۰-۰۴-۲۹ناصر و انقلاب از بالا در مصر براندازی نظام پادشاهی در مصر در سال ۱۹۵۲ توسط افسران آزاد برخلاف براندازی نظام کهن در مکزیک، با شورشهای بزرگ دهقانی همراه نبود. اصلاحات ارضی عظیمی که پسازآن در مصر اتفاق افتاد، در بسیج دهقانان ریشه نداشت ولی به شکلی طراحی شده بود که به چنین بسیجی منتهی شود. جمال عبدالناصر، اصلیترین نیروی حامی براندازی نظام پادشاهی و رئیس جمهور آینده مصر، چشماندازی در مورد یک تحول اجتماعی عظیم در مصر داشت که با نابودی عناصر فئودال در هزاران روستای کنار رود نیل آغاز میشد. ناصر ایده روشنی از ابزارهای نهادی مورد نیاز ... مطالعه بیشتر
درسهای شکست اصلاحات در مکزیکبهنام ذوقی رودسری۱۳۹۹-۱۱-۲۰ترجمه مقاله جوئل میگدال در ۳ بخش ارائه میشود. در بخش اول مبانی نظری تکوین دولتهای دارای توانایی ایجاد تحولات در چارچوب فکری میگدال مطرح شده است. این یادداشت، بخش دوم مقاله و کاربرد این نظریه در مطالعه موردی مکزیک را ارائه میکند. کاردناس و نهادینه ساختن انقلاب مکزیک لازارو کاردناس[۱] از سال ۱۹۳۴ تا ۱۹۴۰ یعنی دو دهه پس از انقلاب مکزیک، رئیسجمهور این کشور بود. بااینوجود، بسیاری از ویژگیهای «انقلابی» مکزیک مدرن به اصلاحات و نهادسازی دوره کاردناس بازمیگردند. در آغاز انقلاب که در ۱۹۱۰ شروع شد، بسیاری از بخشهای کشور دچار هرجومرج بودند. دهقانان در سراسر مکزیک، ... مطالعه بیشتر
اصلاح ساختار دولت و جامعه مقدم بر تغییر سیاستگذاریبهنام ذوقی رودسری۱۳۹۹-۰۹-۱۷چه چیزی باعث پدیداری رهبران دارای چشمانداز میشود؟ بخش اعظمی از پاسخ به این پرسش در توانایی رهبران در ترسیم تصویر جهانی با تفاوتهایی رادیکال از جهان فعلی برای هواداران و همچنین هواداران بالقوهشان است. این رهبران باید بتوانند هوادارانشان را متقاعد سازند که جهان فعلی آنان میتواند به طریقی به تصویری از جهان که آنان ارائه میکنند، بدل شود. این تحول ممکن است اساساً بر حوزههای مذهبی، اجتماعی یا سیاسی حیات آنها تمرکز داشته باشد. هر حوزه نمایانگر بازسازی اساسی استراتژیهایی است که مردم برای فائق آمدن بر حوادث و مسائل نامنتظره در زندگی روزمره اتخاذ میکنند. تمامی مردم ... مطالعه بیشتر
ریشههای ظرفیتسازی برای دولتبهنام ذوقی رودسری۱۳۹۹-۰۷-۱۴امروزه، تفاوتهای زیادی در ماهیت دولتها و بهویژه در ظرفیت آنها برای انجام کارکردهای اساسی همچون برقراری درآمدهای مالیاتی، ایجاد انحصار بر خشونت یا انجام نقش تنظیمگری در جامعه وجود دارد. اما نه فقط دولتها بلکه جوامع نیز تفاوتهای زیادی با هم دارند. برخی جوامع قدرت بسیج، کنش جمعی و سرمایه اجتماعی بالا و هنجارهای قدرتمندی در برابر سلسلهمراتب سیاسی دارند و نهادهایی ایجاد میکنند که کنش جمعی را تسهیل میکنند. درمقابل، در برخی جوامع دیگر، تودههای مردم ضعیف هستند و قادر به بهچالش کشیدن قدرت نخبگان جامعه و دولت نیستند. در مدل تحلیلی عجماوغلو و رابینسون که در ادامه ... مطالعه بیشتر
نقش بوروکراسی قدرتمند در معجزه شرقبهنام ذوقی رودسری۱۳۹۹-۰۷-۰۷رویهها فراتر از سیاستهای «درست» این ایده که موفقیت حکومتها به دلیل سیاستهای «درستی» بودهاند که آنها اتخاذ و اجرا کردهاند، موجب شده است که بسیاری از سیاستگذاران و پژوهشگران توسعه تلاش کنند تا با مطالعه موارد سیاستهای موفقیتآمیز، به جستجوی «راهحلهایی» برای کشورهای در حال توسعه اقدام کنند. به عنوان مثالی از این تقلیدها میتوان به تلاش برای اتخاذ سیاستهای ژانریک برای بهبود شاخصهای انجام کسبوکار یا مبارزه با فقر و استراتژیهای رشد اقتصادی اشاره کرد. عمل ساخت چنین شاخصهایی به این معنی است که راهحلهای مشخص و ثابتی وجود دارد که حکومتها باید اتخاذ کنند تا به موفقیت ... مطالعه بیشتر
حفظ توازن دولت و جامعهبهنام ذوقی رودسری۱۳۹۹-۰۲-۱۷میگدال[۱]: پرسش اصلی در فعالیتهای من این بوده که مردم چگونه جوامعی با کارکردی مناسب میسازند. چه چسبی وجود دارد که مردم را به یکدیگر پیوند میدهد؟ مردم چگونه بر سر قواعد زندگی هرروزه با هم مذاکره میکنند؟ چگونه جامعهای که مردم میسازند بر حکومت و سیاست تأثیر میگذارد؟ و حکومت چگونه به نوبه خود بر ساخت جامعه تأثیر میگذارد؟ اینها پرسشهای کاری من بودهاند و در این سالها تغییر چندانی نداشتهاند. از دهه ۱۹۷۰ کتابهایی در مورد آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا و بهویژه در مورد خاورمیانه و نظام اشغالگر قدس و فلسطین نوشتهام. مشغولیت اصلی من، تلاشهای مردم ... مطالعه بیشتر
مدیریت بحران سیلاب گلستان در «دام قابلیت»سعید هراسانی۱۳۹۹-۰۲-۱۳«در جریان سیلاب گلستان خطاهای انسانی و سازمانی متعددی رخ داده که در نهایت باعث تشدید قابل توجه خسارتهای سیلاب شده است. به نحوی که میتوان ادعا کرد اگر مداخلههای انسانی و تصمیمات مدیریتی غلط نبود شهر گمیشتپه به هیچ وجه درگیر سیلاب نمیشد و خسارتهای آققلا نیز به مراتب کمتر میشد.» گزاره فوق جملات آغازین گزارش «پیامدهای ابتکار عملهای مدیریت سیلاب گلستان» مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری است. این گزارش به صراحت اعلام میکند ناتوانی اجرایی دستگاههای اجرایی به طور مستقیم به گسترش پیامدهای سیلاب منجر شده است. مهمترین بروزهای این ناتوانی در سیلاب گلستان را میتوان ناتوانی در اقناع ... مطالعه بیشتر
«دولت محدود» برای غلبه بر کووید-۱۹ چه کاری میتواند انجام دهد؟سعید هراسانی۱۳۹۹-۰۲-۰۲دولت محدود و تعریف آن حجم بزرگ گزارشهای تولید شده در دوره همهگیری اگرچه خود نشان میدهد بدنه کارشناسی دولت اهداف و مسیرهای مختلفی را مدنظر قرار دارد، اما واقعیت آن است که تمام توصیهها یک مفروض اصلی را در پیشنهادات خود به طور ضمنی بیان دارند و آن اشاره به این موضوع دارد که «دولت» یک سازمان منسجم و یکپارچه است که اهداف مشخصی را دنبال میکند. این فرض از تعریف وبری دولت ناشی میشود. وبر دولت را سازمانی تعریف میکند که انحصار مشروع استفاده از زور (نیروی فیزیکی) در یک قلمرو جغرافیایی مشخص را دارد[۱]. تعریف فوق باعث ... مطالعه بیشتر
شواهد و ریشههای دولت ضعیفمحمد ملکی۱۳۹۸-۰۷-۳۰مهدی نجف زاده: دولت قدرتمند شرط اولیه تقویت جامعه مدنی است طرح درست مسئله ایران بیش از پاسخ های احتمالی به آن اهمیت دارد. دو رویکرد کلان را می توان درباره جامعه و دولت در ایران شناسایی کرد. در حالی که دولت گرایان بر نقش دولت و قوه هژمونیک آن تاکید می ورزند، جامعهگرایان بر روندهای درونی جامعه ایران از جمله حوزه مدنی، گروهبندیهای اجتماعی و ساختار طبقاتی تاکید می ورزند. بر اساس آموزه های دو رویکرد تحت تاثیر انقلاب مشروطیت در طی یکصد سال گذشته پرسش اصلی در ادبیات سیاسی ایران این بوده است که چگونه و از چه ... مطالعه بیشتر
نسبت دموکراسی و حاکمیت توانمندمحمد ملکی۱۳۹۸-۰۷-۱۸سمیعی اصفهانی: مدخلی بر نظریه میگدال، ورود اندیشه مدرن در عصر قاجار بررسی جامعهشناختی روابط دولت- جامعه در دوران قاجار از آن روی حایز اهمیت است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و پژوهشگران مسایل ایران، مرحله اصلی گذار از جامعه، فرهنگ و نظم سیاسی پیشامدرن به سوی ایرانی نوین به شمار میآید. بر پایه الگوی نظری جول. اس. میگدال میتوان گفت عصر قاجار تصویر بارز و روشنی از یک «جامعه شبکهای» و «دولت ضعیف» را بر ما عرضه میدارد. جامعهای ناهمگون، پراکنده و چند پاره به لحاظ «کنترل اجتماعی» که هر کدام از بازیگران «نیرومند» اجتماعی نظیر شاهزادگان، روسای ... مطالعه بیشتر