شفافیت، مقابله با فساد و فقر

شفافیت و پاسخگویی

حسن عابدی جعفری: شفافیت و پاسخگویی دو تیغه یک قیچی هستند

حسن عابدی‌جعفری، مدیرعامل مرکز غیردولتی توسعه فراگیر سلامت اداری و مبارزه با فساد در پنل تخصصی «توانمندسازی حاکمیت و جامعه، شفاف‌سازی بودجه به عنوان یک راه‌حل» در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی مورخ ۱۴ بهمن ۹۷ گفت: شفافیت و پاسخگویی دو تیغه یک قیچی هستند، اگر یکی نباشد دیگری هم نمی‌برد. نوع طراحی که برای مبارزه با فساد می‌شود باید تناسب با مسئله داشته باشد. اگر شفافیت باشد و الزام به اجرای قانون وجود نداشته باشد عملا شفافیت تاثیری ندارد. یکی از مهم‌ترین مسائل کشور شکاف بین قانون و اجرای قانون است. آیا می‌شود با فساد مبازه کرد ولی ... مطالعه بیشتر
لایحه بودجه سازمان برنامه

محمدحسین خانی: بودجه خروجی فرآیندهای نادرست است

محمدحسین خانی، نماینده اندیشکده شفافیت برای ایران، در پنل تخصصی «توانمندسازی حاکمیت و جامعه، شفاف‌سازی بودجه به عنوان یک راه‌حل» در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی مورخ ۱۴ بهمن ۹۷ گفت: در فرآیند طراحی لایحه بودجه سازمان برنامه لایحه را در قالب یک فایل پی‌دی‌اف منتشر می‌کند و آن را شفافیت می‌نامد در حالی که این فایل به کار چندانی نمی‌آید زیرا نمی‌توان از اعداد و ارغام و آن استفاده کرد. از طرف دیگر این یک واقعیت از که پشت هرکدام از تبصره‌های بودجه یک قوم بزرگ خوابیده است و دست بردن در آن‌ها با مقاومت شدید مواجه می‌شود ... مطالعه بیشتر
بودجه شفاف

میثم پیله فروش: انگیزه سیاست‌مداران در جهت شفافیت باید تغییر داده شود

میثم پیله‌فروش، نماینده موسسه دیدبان شفافیت و عدالت، در پنل تخصصی «توانمندسازی حاکمیت و جامعه، شفاف‌سازی بودجه به عنوان یک راه‌حل» در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی مورخ ۱۴ بهمن ۹۷ گفت: آیا بودجه شفاف است، پاسخ منفی است. آیا بودجه از گذشته شفاف‌تر است؟ پاسخ مثبت است. آیا دولت‌ها می‌خواهند بودجه شفاف شود؟ پاسخ خیر است. چرایش هم مشخص است. دولت نمی‌خواهد قدرتش کم شود. اما راه‌هایی برای ایجاد شفافیت وجود دارد. انگیزه‌های سیاست‌مداران را باید به گونه‌ای تغییر داد که به جای منافع کوتاه‌مدت به منافع بلندمدت فکر کنند. این کار البته با زور انجام نمی‌شود، بلکه ... مطالعه بیشتر
نظام دانایی

مجتبی امیری: نظام خط‌مشی‌گذاری و نظام دانایی کشور دچار مشکل هستند

مجتبی امیری، عضو هسته پژوهشی سلامت اداری و مبارزه با فساد دانشگاه تهران، در پنل تخصصی «توانمندسازی حاکمیت و جامعه، شفاف‌سازی بودجه به عنوان یک راه‌حل» در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی مورخ ۱۴ بهمن ۹۷ گفت: نظام دانایی و تصمیم‌گیری کشور از سلامت کافی برخوردار نیستند. نشانه عدم وجود سلامت نیز وضعیت امروز جامعه است. جامعه با انبوه مسائل حل نشده و انباشت شده سر و کار دارد. بین نظام دانایی و توسعه علمی شکافی رخ داده که باعث نارسایی در بودجه شده است. نارسایی در بودجه به این معناست که خط مشی‌ها نتوانسته آن طور که باید ... مطالعه بیشتر
شفافیت سند بودجه

محمد‌هادی سبحانیان: شفافیت مهم‌ترین راهکار اصلاح بودجه است

محمدهادی سبحانیان، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در پنل تخصصی «توانمندسازی حاکمیت و جامعه، شفاف‌سازی بودجه به عنوان یک راه‌حل» در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی مورخ ۱۴ بهمن ۹۷ گفت: مهم‌ترین سند مالی که دولت‌ها دارند و رابطه دولت و ملت را تببین می‌کند همین سند بودجه است و در سطح تئوریک در جهان بودجه محفلی‌ست برای توزیع رانت. به عنوان مثال اصطلاحی در سطح جهانی وجود دارد به نام پول‌های بشکه خوک که یعنی دولت‌ها پول‌های غیرضروری در بودجه قرار می‌دهند تا بتوانند رضایت سیاسی عمومی ایجاد کنند. این در کشور ما هم مشاهده شده است که ... مطالعه بیشتر
حاکمیت پاسخگو و جامعه مطالبه گر

آنونس همایش دانشجویی شفافیت، حاکمیت پاسخگو، جامعه مطالبه گر

همایش «شفافیت، حاکمیت پاسخگو و جامعه مطالبه گر» با حضور شمار قابل توجهی از اساتید دانشگاه، چهره های فکری، فعالان مدنی و مسئولان دولتی اردیبهشت در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد. این همایش در قالب سه پنل ـ میزگرد با عنوان «مبارزه علیه فساد، از مطالبات جامعه مدنی تا الزامات دولت»، «کارکردهای جامعه مدنی در مبارزه با فساد» و « لزوم شفافیت و مبارزه با فساد در فرایند توسعه ایران» با ۱۳ سخنران برگزار شد. مطالب مرتبط: محمدجواد روح : مسئله اصلی در بحث شفافیت عدم موازنه قدرت است احمد میدری: ضرورت همکاری مشترک بین فعالین ... مطالعه بیشتر
شفاف‌سازی بودجه به عنوان یک راه‌حل

خلاصه پنل توانمندسازی حاکمیت و جامعه : شفاف‌سازی بودجه به عنوان یک راه‌حل

پنل تخصصی “توانمندسازی حاکمیت و جامعه : شفاف‌سازی بودجه به عنوان یک راه‌حل” مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ – مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما حاضران: محمود صادقی (رییس فراکسیون شفاف‌سازی مجلس) احمد میدری (معاونت رفاه اجتماعی) محمدهادی سبحانیان(مشاور اقتصادی مرکز پژوهشها) حسن عابدی جعفری (مرکز توسعه فراگیر سلامت اداری و مبارزه با فساد) مجتبی امیری(هسته پژوهشی سلامت اداری و مبارزه با فساد دانشگاه تهران) میثم پیله فروش(دیده‌بان شفافیت و عدالت) محمدحسین خانی( شفافیت برای ایران) مطالب مرتبط: محمدهادی سبحانیان: دولت نمی‌داند چقدر حقوق و دستمزد می‌دهد محمود صادقی: فرآیند بودجه نویسی غیرشفاف است بهاره آورین: شفافیت بودجه یعنی ... مطالعه بیشتر
بودجه‌ریزی

اصلاح ضروری بودجه‌ریزی

لایحه بودجه کل کشور برای سال ۱۳۹۸ را کامپیوترها بهتر از اذهان کارشناسان و نمایندگان مجلس می‌توانند درک و تحلیل کنند. درک ارقام ماده واحده لایحه تقریبا از توان ذهنی یک انسان معمولی خارج است. ۱۷ میلیون و ۳۲ هزار و ۳۳۲ میلیارد و ۲۷۰ میلیون ریال را چگونه می‌توان تصور کرد. حتی با تبدیل آن به تومان هم یک ذهن معمولی دچار مشکل می‌شود. در تلاش ناکام برای درک این ارقام به یاد نوشته‌ای در مجله (world future review) در مصاحبه با Ed Gordon افتادم که مردم تصوری از تریلیون ندارند. اگر ما یک تریلیون ثانیه به عقب برگردیم ... مطالعه بیشتر

حساب واحد خزانه دغدغه ­ای در گیر و دار «جنگ خزانه»

آقای میدری شما اهمیت حساب واحد خزانه را در چه می­ دانید؟ احمد میدری:  یکی از مهمترین نهادهای اقتصادی و یکی از ریشه دار ترین مسائل اقتصاد ایران که به آن توجه نشده است و مورد غفلت بوده موضوع خزانه­داری کشور است. برای اصلاح خزانه ­داری چه در دوران قاجار و مشروطه و چه رضا شاه از خارج مستشار آورده ­ایم. زیرا متفکران و سیاسیون آن دوره می­دانستند نقش مالیه عمومی تا چه اندازه تعیین­ کننده است. احتمالا متفکران آن روز شناخت بیشتری نسبت به کشورهای غربی داشتند و اهمیت و نقش چنین موضوعاتی را در موفقیت غرب می­دانستند. مشهور ... مطالعه بیشتر

حساب واحد خزانه در فراز و فرود قوانین

به علل مختلف از جمله امکان نظارت برخط، بودجه ­ریزی عملیاتی و شفاف، جلوگیری از کسر بودجه، رسوب منابع در حساب­های بانکی و شکل ­گیری رانت همه درآمدهای عمومی باید به یک حساب واریز شود و از همان حساب تخصیص داد. این اصل از آنچنان اهمیتی برخوردار بوده است که در  قانون اساسی مشروطه و جمهوری اسلامی آمده است. در این مقاله به سیر قوانین و مقررات مدیریت حساب­های دولتی می­ پردازیم. در بررسی سیر تاریخی قوانین و مقررات دقت در چند نکته حائز اهمیت است: به علل مختلف از جمله امکان نظارت برخط، بودجه‌ریزی عملیاتی و شفاف، جلوگیری از ... مطالعه بیشتر
Placeholder

مبارزه مردمی با فساد

در بحث فساد آنچه با کل جامعه سر و کار دارد “پیشگیری ورزی” است به این معنا که چگونه انجام فساد را دشوار و پرخطر کنیم و از آن جاذبه‌­زدایی کنیم. این الگویی است که در مورد همه جرایم می‌توان از آن پیروی کرد. در واقع با این کار انگیزه­‌ها را برای رفتن به سمت آن جرم کاهش می­دهیم. باید تدابیری اندیشید که فرد هنگام هزینه-فایده انجام جرم هزینه را بسیار بیشتر بداند و به سمت ارتکاب جرم نرود. مثلا با افزایش احتمال دستگیری یا از طریق حذف ارتباطات رو در رو که زمینه رد و بدل رشوه را زیاد ... مطالعه بیشتر