مثلث شوم: فقر، فساد و سیاست
فساد در دموکراسیهای فقیر و نابرابر پایدار است زیرا مقامات منتخب از سوی مردم، فرصتی برای بسیج حمایت سیاسی از طریق بده بستان هدفمند و شخصی دارند. در این نظامها بر دو نوع از بده بستان شخصی تأکید میشود که پاسخگو بودن دموکراتیک در مقابل فساد را تضعیف میکند: ۱)حامی پروری(کلاینتیسم) که بر اساس آن، افراد دارای نفوذ قوی مالی با سیاست بده بستان میکنند، به سیاستمداران در اجرای تصمیمهای خود اعتبار میدهند و ۲)در مقابل آنها را موظف میکنند که به منافع مالی آنها خدشه وارد نکنند و سرمایهداری رفاقتی (کرونیسم). هر کدام از این دو مورد روی حمایت سیاسی بخشهای مختلف جمعیت تأثیر داشته و بنابراین پاسخگو بودن دموکراتیک در مقابل فساد را تضعیف میکند.
در دموکراسیها رسواییهای فساد اداری ارتباط زیادی با تأمین منابع مالی مبارزات سیاسی دارد. برخی کشورها فساد اداری اندکی دارند اما دچار یک فرایند سیاسی فاسد هستند زیرا پول را نمیتوان کاملاً از عرصه سیاست حذف کرد. برای انتخابات باید منابع مالی تأمین شود و گروههای ذینفع ثروتمند که به نتایج قانونگذاری و سیاستگذاری حکومتی علاقهمندند ممکن است مایل باشند که این منابع را تأمین کنند. زیادهخواهی مالی انگیزهای برای سیاستمداران فراهم میسازد که رشوه بپذیرند و بدینسان انتخابات رقابتی در جهت معکوس اثرات کاهشدهنده فساد عمل میکند. انتخابات دموکراتیک همیشه درمانی برای فساد نیست. اگرچه در همه دموکراسیها انتخابات رقابتی به محدود کردن فساد کمک میکند زیرا کاندیداهای مخالف انگیزهای برای افشای زمامداران و مسئولان فاسد دارند. باوجوداین، نیاز به تأمین منابع مالی مبارزات سیاسی، انگیزههای جدیدی برای طرفداری از گروههای ذینفع خاص به وجود میآورد.
تلاشها در خصوص آگاهسازی شهروندان در مورد فساد عموماً آثار مثبتی به همراه داشته است. حسابرسیهای دولتهای محلی قبل از انتخابات شهرداران در برزیل باعث ممانعت از انتخاب نامزدان فاسد شد. آگاهسازی شهروندان در مورد فساد در شهرداریهای مکزیک باعث کاهش سهم رأیدهندگان جناح مخالف گردید. در انتخابات شهرداری سائوپائولو، آگاهسازی شهروندان در مورد اتهامات فساد علیه نامزدها روی سهم آراء برخی از نامزدها تأثیر داشته است. در هندوستان، نشان داده شدکه منصرف کردن شهروندان از رأی دادن مقامات فاسد روی سهم آراء نامزدهای دارای جرم اثباتشده تأثیر داشته است اما از رأی دادن آنان بر اساس انگیزههای قومی ممانعت به عمل نیاورده است. این یافتهها نشان میدهد که اطلاعات در مورد فساد، اثرات ناهمسانی روی حمایت شهروندان از نامزدهای سیاسی دارد.
بااینحال، شواهدی نیز وجود دارد که طبق آن گرایش شهروندان به سبک و سنگین کردن بین فساد و سایر جنبههای کارآمدی حکومت در میان و بین کشورها متفاوت است. در یک مطالعه در برزیل دریافتند درحالیکه تمام شهروندان تمایل ندارند به سیاستمداران مفسد رأی دهند، بااینحال شهروندان مرفه، سیاستمداران فاسد اما کارآمد را به سیاستمداران پاک اما ناکارآمد ترجیح میدهند. در مقابل، شهروندان فقیر همواره سیاستمداران با فساد کمتر را ترجیح میدهند. در مطالعه دیگری نشان داده شده که شهروندان مولداوی نسبت به شهروندان سوئدی، تمایل بیشتری به حمایت از سیاستمداران فاسد دارند زیرا تصور میکنند آنها قادرند رشد بیشتر اقتصادی فراهم میکنند. این نتایج نشان میدهد که ترجیحات شهروندان در مورد فساد یکسان نبوده و تحمل فساد در قبال سایر جنبههای کارآمدی حکومت است. تأثیر فساد بر رفاه شهروندان در میان گروههای اقتصادی اجتماعی مختلف است؛ زیرا شهروندان در این گروهها خدمات دولتی را با اهداف مختلف استفاده میکنند. شهروندان فقیر برای تأمین نیازهای اساسی به خدمات دولتی محتاج هستند. در مقابل، شهروندان مرفه از آن بخش از خدمات دولتی استفاده میکنند که برای ورود به بازارهای اقتصادی لازم است؛ مانند مجوزها و پیمانها و اموال دولتی. فساد، هزینههای خدمات دولتی را برای تمام شهروندان افزایش میدهد. برای شهروندان مرفه، این بدین معنی است که برای ورود به بازار باید هزینه اضافی پرداخت کنند. بااینحال، برای فقرا که اغلب نمیتوانند اینگونه هزینههای اضافی را متقبل شوند، فساد میتواند مانع قابل ملاحظهای برای دسترسی به خدمات دولتی باشد. بنابراین، درحالیکه شهروندان مرفه، فساد را بهعنوان یک هزینه اضافی لمس میکنند و مانعی برای ورود به بازار میدانند، برای شهروندان فقیر، فساد مانعی برای تأمین نیازهای اساسیشان است.
در کشورهای نابرابر، شهروندان مرفه میتوانند از مزیتهای مادی خود برای به دست آوردن تأثیر سیاسی استفاده کنند و به آنها این امکان را میدهد تا رانتهای اقتصادی را از طریق قیمتگذاری غیررقابتی کسب کنند. نیاز برای ورود به بازار فرصتی برای مقامات دولتی فراهم کرده تا از اختیارات خود بر بازار برای گرفتن رشوه و سایر بده بستانهای پرداختی استفاده کنند. اگر رانت اقتصادی کسبشده از بازارهای محدود به هزینههای آن بچربد، گروههای مرفه ممکن است هزینههای فساد را قبول کنند. بااینحال، افرادی که قابلیت ورود به بازار را دارند و از ورودشان ممانعت شده است مقامات دولتی را برای فساد گسترده مورد شماتت قرار میدهند. در نتیجه، توزیع درآمد عامل تعیینکننده و مهم پاسخگو بودن دموکراتیک در مقابل فساد است. در کشورهای با نابرابری بالا، جایی که رفاه در دست عده معدودی متمرکز است، شهروندان مرفه به احتمال زیاد فساد را تحمل میکنند زیرا از رانت اقتصادی در بازارهای محدود منتفع میشوند. بااینحال، جایی که رفاه توزیع متعادلتری دارد، افراد بالقوه زیادی باید از بازار خارج شوند و دولت را نسبت به فساد موجود مورد بازخواست قرار میدهند.
***
در هفته ای که گذشت، اخبار زیر جلب توجه میکند:
- به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزیرکشور اذعان کرد: قوانین لازم برای شفافیت هزینهکردهای نامزدهای انتخابات به مجلس، تهیه و در آینده نزدیک به مجلس ارائه میگردد.
- به گزارش روزنامه جامجم، بسیاری از کارشناسان معتقدند حدود نیمی از خیریههای فعال در کشور اصلا مجوز ندارند و هیچ نهادی در حکومت روی فعالیتهای آنها نظارت نمیکند.
- به گزارش خبرگزاری تسنیم، مصطفی خاکسار قهرودی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی اذعان کرد: شفافیت و پاسخگویی، مهمترین اولویت سازمانهای اقتصادی آستان قدس است.
- به گزارش خبرگزاری ایرنا و با دستور رئیس سازمان سینمایی، کلیه نامههای صادره سازمان سینمایی و مؤسسات مرتبط منتشر میشود.
- طبق گزارش مرکز آمار، سهم گروه مشاغل از کل تولید ناخالص (مجموع گردش مالی در اقتصاد ایران) حدود ۳۶ درصد است. همچنین مقدار واقعی فرار مالیاتی گروه مشاغل، حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان است.
- به گزارش خبرنگار ایلنا، حمدالله بیگی، نماینده استان ایلام در شورای عالی استانها در بیست و دومین اجلاس شورای عالی استانها گفت: استان ایلام در تورم، محرومیت، بیکاری، فقر و خودکشی رتبه اول را دارد.
- معاون کل وزارت بهداشت گفت:۸۰ درصد مردم، توانِ مراجعه به بیمارستان خصوصی را ندارند. همچنین، ۱۵ تا ۱۷ درصد مردم با استفاده از بیمه تکمیلی و ۳ تا ۵ درصد مردم نیز با خرج خودشان به بیمارستانهای خصوصی مراجعه میکنند.
- به نقل از روزنامه همشهری، سخنگو و معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر از پوشش بیمهای درمان برای ۳ هزار معتاد در کشور خبر داد.
- معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: حاشیه شهر مشهد به دلیل سکونت مهاجرینی از استانها و کشورهای دیگر، بیشترین بیسواد را نسبت به سایر شهرستانها دارد.
- مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجانشرقی از وجود ۹۶ هزار واحد مسکونی در سکونتگاههای غیررسمی تبریز خبر داد و گفت: حدود ۳۸۴ هزار نفر جمعیت در این سکونتگاهها زندگی میکنند.
- مرکز پژوهشهای مجلس پیشنهاد داده بهدلیل پیچیدگی و احتمال ایجاد اختلال در بازار کار، بهتر است با در نظر گرفتن تفاوتهای ساختار رشته فعالیتهای مناطق مختلف، حداقل دستمزد به صورت منطقهای و سنی انتخاب شود.
- بررسی تغییرات قدرت خرید شهروندان ایرانی در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۵۸، حاکی از کاهش شدید قدرت خرید در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۵۸ (نزدیک به نصف) است.
- روز جهانی مبارزه با بیسوادی(۱۷ شهریور) در حالی از راه رسید که براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی مرکز پژوهشهای مجلس درباره بیسوادی در ایران، آمار بیسوادان مطلق کشور نزدیک به ۹ میلیون نفر برآورد میشود.
- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نامهای به رئیس قوه قضائیه درپی انتشار خبر صدور احکام سنگین برای برخی کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه تأکید کرد: اعتراض حق کارگران است.
بخش اول: «شفافیت و مقابله با فساد»
فصل اول: اخبار برگزیده هفته
وزیر کشور: قانون شفافیت هزینه تبلیغات نامزدها به مجلس ارائه میگردد
دسته بندی: شفافیت در حوزه مجلس و نمایندگان
خبرگزاری تسنیم-۱۴ شهریورماهِ ۱۳۹۸
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیرکشور
فعالیتهای خیریه پشت شیشههای مات
دسته بندی: شفافیت در حوزه نهادهای عمومی غیر دولتی
روزنامه جامجم-۱۴ شهریورماهِ ۱۳۹۸
شفافیت مهمترین اولویت سازمانهای اقتصادی آستان قدس است
دسته بندی: شفافیت در حوزه نهادهای عمومی غیر دولتی
خبرگزاری تسنیم-۱۴ شهریورماهِ ۱۳۹۸
مصطفی خاکسار قهرودی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی
رئیس سازمان سینمایی: نامههای صادره سازمان سینمایی و مؤسسات مرتبط منتشر میشود
دسته بندی: شفافیت در حوزه رسانه، فرهنگ و هنر
خبرگزاری ایرنا-۱۶ شهریورماهِ ۱۳۹۸
حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی
فرار مالیاتی۷۰ هزار میلیارد تومانی مشاغل پردرآمد
دسته بندی: شفافیت در حوزه بازرگانی و امور مالیاتی
خبرگزاری فارس-۱۹ شهریورماهِ ۱۳۹۸
فصل دوم: سایر اخبار هفته
فرایندهای فسادزا در همه ساختارها باید اصلاح شود
دسته بندی: سایر
خبرگزاری ایرنا-۱۴ شهریورماهِ ۱۳۹۸
مرتضی الویری، رئیس شورای عالی استانها
«تصدی همزمان مشاغل اداری» ادامه دارد
دسته بندی: شفافیت در حوزه سلامت اداری و بوروکراتیک
اقتصادآنلاین-۱۴ شهریورماهِ ۱۳۹۸
مهفام سلیمانبیگی، خبرنگار
آخرین مهلت پزشکان برای ثبتنام کارتخوان؛ ۱۵ شهریورماه
دسته بندی: شفافیت در حوزه بهداشت و سلامت
خبرگزاری مهر-۱۵ شهریورماهِ ۱۳۹۸
ماجرای کلاهبرداری جدید به اسم کارت سوخت
دسته بندی: شفافیت در حوزه نفت و پتروشیمی
روزنامه شرق-۱۶ شهریورماهِ ۱۳۹۸
بودجه طرحهای پژوهشی نهاد کتابخانهها در سال ۹۸ اعلام شد
دسته بندی: شفافیت در حوزه نهادهای عمومی غیر دولتی
خبرگزاری مهر-۱۷ شهریورماهِ ۱۳۹۸
صادق وفایی، خبرنگار
حسامالدین آشنا: شفافیت، مهمترین ابزار اصلاح قوای سهگانه است
دسته بندی: سایر
خبرگزاری ایرنا-۱۸ شهریورماهِ ۱۳۹۸
حسامالدین آشنا، رئیس مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری
آیا قانون شفافیت مالی شهرداریها در مازندران اجرایی شد؟
دسته بندی: شفافیت در حوزه مدیریت شهری
خبرگزاری تسنیم-۲۰ شهریورماهِ ۱۳۹۸
بخش دوم: «مبارزه با فقر، تبعیض و نابرابری»
فصل اول: اخبار برگزیده هفته
رتبه اول استان ایلام در تورم، محرومیت، فقر و خودکشی
خبرگزاری ایلنا-۱۴ شهریورماهِ ۱۳۹۸
حمدالله بیگی، نماینده استان ایلام در شورای عالی استانها.
پیشنهاد تأمین مالی مسکن کمدرآمدها در بودجه ۹۹
پایگاه اطلاعرسانی دولت-۱۶ شهریورماهِ ۱۳۹۸
عباس فرهادیه، مدیرکل دفتر سرمایهگذاری و اقتصاد مسکن.
۸۰ درصد مردم توان مراجعه به بیمارستان خصوصی را ندارند
خبرگزاری ایسنا-۱۶ شهریورماهِ ۱۳۹۸
ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت
قدرت خرید طی سالهای ۱۳۵۸ تا ۱۳۹۷ به نصف رسیده است
روزنامه شرق-۱۶ شهریورماهِ ۱۳۹۸
ابوالفضل گرمابی، پژوهشگر پولی و بانکی
بیمه درمان اعتیاد طی چندروز آینده به معتادان تعلق میگیرد
روزنامه همشهری-۱۷ شهریورماهِ ۱۳۹۸
سردار منتظرالمهدی، سخنگو و معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر
آمار بیسوادان مطلق در کشور؛ نزدیک به ۹ میلیون نفر
خبرگزاری ایرنا-۱۷ شهریورماهِ ۱۳۹۸
وزیر کار: اعتراض حق کارگران است
پایگاه اطلاعرسانی دولت- ۱۸ شهریورماهِ ۱۳۹۸
محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
حاشیه شهر مشهد بیشترین بیسواد را نسبت به سایر شهرستانها دارد
خبرگزاری مهر-۲۰ شهریورماهِ ۱۳۹۸
مصطفی اسدی، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی
وجود ۹۶ هزار واحد مسکونی در سکونتگاههای غیررسمی تبریز
پایگاه اطلاعرسانی دولت-۲۰ شهریورماهِ ۱۳۹۸
ابوالقاسم سلطانی، مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجانشرقی
انبوهِ ۱۰۰ هزار نفریِ بیشناسنامهها در سیستان و بلوچستان
روزنامه همشهری-۲۰ شهریورماهِ ۱۳۹۸
سید امیرحسین عظیمی، خبرنگار
مرکز پژوهشهای مجلس پیشنهاد داد: تعیین حداقل دستمزد بر اساس منطقه و سن
روزنامه اعتماد-۲۰ شهریورماهِ ۱۳۹۸
فصل دوم: سایر اخبار هفته
بنویسید شناورسازی قیمتها، بخوانید گرانی بلیت هواپیما
روزنامه مردمسالاری-۱۴ شهریورماهِ ۱۳۹۸
نرخ بیکاری در زنجان کاهش یافته است
خبرگزاری فارس-۱۴ شهریورماهِ ۱۳۹۸
فتحالله حقیقی، استاندار زنجان.
توانمندسازی ۱۶۶۰ زن سرپرست خانوار در استان تهران
خبرگزاری ایرنا-۱۴ شهریورماهِ ۱۳۹۸
سعید دهقان، معاون کارآفرینی و اشتغال اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران
افزایش شکاف درآمد و هزینه کارگران
روزنامه همشهری-۱۶ شهریورماهِ ۱۳۹۸
گرانی به مشق شب کودکان رسید؛ افزایش ۳ برابری قیمت نوشت افزار
خبرگزاری مهر-۱۷ شهریورماهِ ۱۳۹۸
اعظم محبی، خبرنگار
نذرهایی که اطعام نیست
خبرگزاری ایسنا-۱۷ شهریورماهِ ۱۳۹۸
وزیر تعاون: مطالبات جامعه کارگری باید بیان شود
پایگاه اطلاعرسانی دولت-۱۷ شهریورماهِ ۱۳۹۸
محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
مرکز آمار ایران گزارش داد: آثار تورم کالاهای وارداتی بر قیمتها
روزنامه اعتماد-۱۷ شهریورماهِ ۱۳۹۸
تزریق منابع مالی چقدر در حل مشکل اشتغال مؤثر است؟
اقتصادآنلاین-۲۰ شهریورماهِ ۱۳۹۸
آمار ۸/۲ درصدیِ کودک همسری در بوشهر
خبرگزاری ایسنا-۲۰ شهریورماهِ ۱۳۹۸
آرزو منوچهری، معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان بوشهر.
خانههای کوچک متراژ، راهکار مدیران برای چالش مسکن در تهران!
اقتصادآنلاین-۲۰ شهریورماهِ ۱۳۹۸
تغییرات نرخ بیکاری در ۳۱ استان کشور
روزنامه شرق-۲۰ شهریورماهِ ۱۳۹۸
بدون دیدگاه