دانلود نسخه الکترونیکی خبرنامه هفتگی مدیریت تعارض منافع -۶
گزیدهی اخبار، تحلیلها و گزارشهای اصلی هفته گذشته در حوزه تعارض منافع به این شرح است:
- زهرا مظفر، مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش، خبر داده که بر اساس اطلاع دفتر حقوقی وزارت آموزش و پرورش، بیش از ۸۰ درصد استانها در پاسخ به بخشنامه مدیریت تعارض منافع وزیر، مکاتبه و گزارش خود را ارائه دادهاند که پس از جمعآوری به وزیر آموزش و پرورش داده میشود.
- رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی رشت در نامهای خطاب به رئیس شورای اسلامی ارتباط مستقیم مالی غیرسازمانی بین شهردار و اعضای شورا را مصداق تعارض منافع عنوان کرد و این سوال را مطرح کرد که چرا شهردار تاکنون هیچ اقدامی برای پیادهسازی مفاد مصوبه شورای اسلامی رشت در رابطه با تعارض منافع موجود در بخش کارکنان بخشهای صدور مجوز انجام ندادهاند؟
- ماجرای افشای قرارداد دولت کانادا با موسسه خیریه WE در هفتهی گذشته نیز خبرساز شد و جاستین ترودو نخستوزیر همچنان در فضای سیاسی کانادا سوژهی رسانهها و احزاب سیاسی به سبب نقض قوانین تعارض منافع در این قرارداد است.
- محسن زنگنه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد یکی از دلایل اصلی ما در عدم توفیق در حوزه اقتصاد، وجود تعارض منافع در بخشهای مختلف مدیریتی کشور است.
- عباس عبدی در یک گفتوگو به تشریح رابطهی نابرابری آموزشی و تعارض منافع در آموزش و پرورش پرداخت.
- محمد عنبری، کارشناس بازار کسب و کار، طی مصاحبهای به تشریح رابطهی موانع کسبوکارها و تعارض منافع پرداخته و تاکید کرد تعارض منافع در تصمیم گیران نظام به شدت به بحث تسهیل فضای کسب و کار لطمه میزند.
- سعید رجبی فروتن، روزنامهنگار و فعال حوزهی فیلم و سینما، در یادداشتی با استناد به تحلیل ارائهشده توسط مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه تاکید کرد که جلوگیری صداوسیما از راهاندازی استنآپ کمدی در پلتفرمهای اینترنتی توسط رامبد جوان مصداق بارزی از تعارض منافع در صداوسیما است.
مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی ـ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
مسئله تعارض منافع در دانشکدههای اقماری
مهرداد ویس کرمی (عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس) ـ ۱۱ مرداد ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در حوزهی آموزش عالی
تکلیف دانشکدههای اقماری در وزارت علوم باید هرچه سریعتر توسط وزارت علوم مشخص شود. دانشگاه باید به نحوی باشد که فقط افراد توانمند خروجی آن باشند و اگر خروجی دانشگاه نیروی تربیتشده ضعیف باشد، برای کشور مشکل ایجاد خواهد شد. حتی در برخی از این دانشگاههای اقماری مسئله تعارض منافع نیز وجود دارد و افرادی جزو هیأت امنای دانشگاه هستند که سمت دولتی در وزارت علوم دارند.
منبع:خبرگزاری خانه ملت
نظارت بر رفتار نمایندگان ابهام یا تعارض؟
همدان پیام ـ ۱۱ مرداد ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در مجلس
اصلاح و الحاق موادی به قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان، از جمله طرحهایی است که مجلس یازدهم دنبال میکند و بهتازگی ۲ طرح در این راستا توسط نمایندگان ارائه شده است. یکی از مسائل و مشکلاتی که گریبانگیر این قانون است، بحث تعارض منافع است که بهعنوان یک ایراد بزرگ، موانع بزرگی در مسیر اجرای قانون نظارت بر رفتار نمایندگان ایجاد کرده است.
نکته اساسی در این زمینه ترکیب هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان است که صرفا خود نمایندگان حضور دارند و احتمال و امکان صدور رأی بهنفع نماینده را تقویت میکند. هرچند این هیأت صرفا وظیفه بررسی شکایت واصله و تطبیق آن با شئون نمایندگی را دارد، اما بهدلیل تعارض منافع موجود در بسیاری از مواقع رأی هیأت بهگونهای است که در مواردی از ارجاع پرونده نماینده به دادگاه جلوگیری میکند.
واگذاری قضاوت درباره شکایات مطرحشده به برداشت اعضای هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان از عرف نمایندگی، موجب تقلیل مجازاتهای درنظر گرفتهشده در بسیاری از موارد شده است. اینها از جمله مسائلی است که درباره بحث تعارض منافع مطرح شده و نمایندگان را برآن داشته تا با اصلاح قانون مذکور چنین تعارضی را به حداقل رسانده و یا حتی از بین ببرند.
البته این بحث محدود به نمایندگان نیست و در تمام قوا، نهادها و دستگاهها قابل طرح است و باید مورد توجه قرار گیرد، اما لحاظ کردن آن در قانونی که به خود نمایندگان مربوط است، میتواند نقطه آغاز خوبی برای اصلاح بسیاری از قوانین، آئیننامهها و بخشنامهها باشد که تعارض منافع در آنها مشهود است؛ هر چند حرکت به این سمت و سو در دستگاههای مختلف شکل گرفته است و این امیدواری را ایجاد کرده که تعارض منافع بهمرور در جامعه محدود شود و روزی برسد که شخص یا سازمانی در دوراهی انتخاب میان منافع شخصی خود و منافع عمومی قرار نگیرد.
منبع:روزنامه همدان پیام
ارائه گزارش مربوط به لایحه تعارض منافع ۸۰ درصد استانها
زهرا مظفر(مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش) ـ ۱۱ مرداد ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع حوزهی آموزش عمومی
زهرا مظفر با حضور در برنامه زنده «ایران امروز» با موضوع عدالت آموزشی درباره توئیت وزیر آموزش و پرورش درخصوص لایحه تعارض منافع گفت: «این موضوع در هیات وزیران مطرح و مصوب شد و بر اساس ۴۰ ماده که در راستای ارتقای شفافیت در امور جامعه، تقویت پاسخگویی نظام اداری سیاسی در برابر مردم و ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد بود تحت عنوان یک لایحه به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.»
وی اضافه کرد: «به دلیل اینکه در حال تغییر و تحول مجلس و شکلگیری جدید آن بودیم این لایحه مصوب نشد اما به دلیل اینکه برای وزیر آموزش و پرورش منافع عمومی و دولتی بر منافع شخصی حائز اهمیت است قبل از اینکه تعارض منافع از سوی مجلس تصویب و قانون آن ابلاغ شود بخشنامه را در ۱۹ خرداد به استانها ابلاغ کرد که ۹ بند دارد و تعارض منافع را در آموزش و پرورش نام برد.»
مظفر افزود طبق گفتوگوی من با دفتر حقوقی بیش از ۸۰ درصد استانها مکاتبه و گزارش خود را ارائه دادهاند که پس از جمعآوری به وزیر آموزش و پرورش داده میشود تا نقش نظارت بر حسن اجرای این بخشنامه در جلسه سیاستگذاری بررسی شود تا بتوانیم این مصوبه را به نحو احسن اجرا کنیم.
منبع:خبرگزاری پانا / خبرگزاری مهر
ضربه تعارض منافع ناشی از تشکیل وزارت بازرگانی به تولید
حسن زنگنه (عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس) ـ ۱۴ مرداد ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در حوزهی کسبوکارها و بازرگانی
وقتی وزارت بازرگانی از وزارت صمت جدا شود، تعارض منافعی به ضرر تولید داخلی رخ میدهد چرا که وزارت بازرگانی ذی نفع واردات است و این موضوع به تولید داخلی ضربه میزند و الان هم کسانی که اصرار دارند وزارت بازرگانی به صورت مستقل تشکیل شود عموما ذی نفع واردات هستند. علاوه بر این، تنظیم بازار نیز به حوزه تولید مربوط است و نمیشود صرفا در وزارتخانه بازرگانی درباره آن تصمیم گرفت.
وی با اشاره به تجربه مثبت اجرای قانون تمرکز در کشور گفت: چند سالی هم که اختیارات بازرگانی محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده بود، تجربه موفقی برای کشور رقم خورد چرا که بروکراسی کاهش یافت و وزارت جهاد کشاورزی در مواجه با کمبود محصولات تولیدی خود راسا اقدام به سیاستگذاری در حوزه واردات میکرد.
منبع:خبرگزاری فارس
اتاق بازرگانی، تعارض منافع، کوتاهی در انجام وظایف
رضا غلامی (مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی بازارنیوز) ـ ۱۲ مرداد ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در حوزهی کسبوکارها و بازرگانی
شواهد نشان میدهد که اتاق بازرگانی نه تنها در تامین ارز موردنیاز برای واردات کالاهای اساسی گامی بر نمیدارد، بلکه بعضا با اقداماتی که انجام میدهد، باعث دلگرمی صادرکنندگان متخلف در بازنگرداندن ارزهای حاصل از صادرات میشود.
اتاق بازرگانی متشکل از بازرگانانی است که میتوانند در انتخابات هیات رئیسه رای کسب کنند. این افراد در بیش از ۱۰۰ شورا، کارگروه، کمیسیون و تشکل عضو بوده و در نظام تصمیم گیری کشور دخالت میکنند. شورای گفتگو، شورای پول و اعتبار، شورای بورس، سازمان خصوصی سازی و ده ها کمیسیون و شورای دیگر، از جمله این موارد هستند. چرا اعضای اتاق که ذینفع هستند میبایست در این جلسات حضور داشته باشند؟ در جلسات تنظیم بازار این افراد در کنار وزیر و معاون وزیر که از ده ها مرحله گزینشی عبور کرده اند، مینشینند.
منبع:بازار نیوز
حذف تعارض منافع در اصلاحیه قانون نظارت بر رفتار نمایندگان
ابوالفضل ابوترابی (نماینده شهرستان نجفآباد) ـ ۱۴ مرداد ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در مجلس
به گفتهی ابوترابی، در اصلاحیه قانون نظارت بر رفتار نمایندگان تعارض منافع حذف خواهد شد و دو نفر از بیرون قوه مقننه در این هیأت جای خواهند گرفت و دبیر این هیأت هم یکی از حقوقدانان شورای نگهبان خواهد بود تا این نظارت مستمر باشد.
در حال حاضر هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان هفت نماینده مجلس حضور دارند که از صحن علنی مجلس رأی گرفتند. نمایندگانی که قرار است از بین خودشان فردی را انتخاب کنند نمیتوانند ناظر خوبی باشند که به آن اصطلاحا تعارض منافع میگویند.
روزنامه توسعه ایرانی در انتهای گزارش خود تصریح میکند: این دومین طرحی است که برای اصلاح قانون نظارت بر نمایندگان در مجلس یازدهم تدوین میشود؛ طرح اول با امضای تعدادی از نمایندگان روز چهارشنبه اول مرداد ماه اعلام وصول شده بود. در این طرح اما نقش پررنگی به شورای نگهبان برای نظارت بر نمایندگان داده شده است؛ موضوعی که در هفتههای اخیر با انتقادات جدی برخی چهرههای سیاسی مواجه شده است.
منبع:روزنامه توسعه ایرانی
تعارض منافع مدیران تصمیم گیر درباره کنکور
حمیدرضا حاجی بابایی (نماینده مجلس و وزیر سابق آموزش و پرورش) ـ ۱۴ مرداد ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در آموزش عالی
مدیران تصمیم گیر درباره کنکور تعارض منافع دارند و نقش مهمی در لغو نشدن کنکور دارند. در جامعه ما همه قبول دارند که کنکور نباشد اما عوامل پشت پرده مانع از این میشود که کنکور در کشور ما برچیده شود. مدیران تصمیم گیر درباره کنکور از کنکور نفع میبرند.
منبع:خبر فوری
دریافت ۳۱۲ هزار دلار برای سخنرانی توسط مادر ترودو
روزنامه وطن امروز ـ ۱۳ مرداد ۹۹
دستهبندی: نمونههای جهانی تعارض منافع
در این چند روز افشای قرارداد دولت کانادا با خیریهای که از قضا خیریه خانوادگی نخستوزیر ترودو است، تبدیل به یک رسوایی برای او شده است. بر اساس اعلام کمیته دارایی مجلس عوام کانادا، جاستین ترودو قرار بود بعد از ظهر روز پنجشنبه برای ادای پارهای توضیحات در رابطه با ماجرای بحثبرانگیز قرارداد دولت کانادا با موسسه خیریه WE در این کمیته حاضر شود و به سوالاتی که اعضای این کمیته مطرح میکنند پاسخ دهد.
دولت کانادا یک برنامه کمک اضطراری ۹۰۰ میلیون دلاری برای حمایت از دانشجویانی که تابستان به دنبال کار هستند، تهیه کرده است. دولت امتیاز اجرای این قرارداد را بدون برگزاری مناقصه به سازمان خیریه محول کرد. برخی رسانهها فاش کردهاند خانواده جاستین ترودو از سالها قبل با این سازمان در ارتباط هستند و ممکن است در قضیه انعقاد قرارداد با این موسسه خیریه تعارض منافع شکل گرفته باشد و نخستوزیر کانادا منافع شخصی را به منافع ملی ترجیح داده باشد. در بررسیهای خبرنگاران مشخص شد این موسسه بین سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ مبلغ ۵/۵ میلیون دلار از نهادهای دولتی کمک دریافت کرده است. بررسیهای بیشتر نشان داد این خیریه ارتباطات خاصی با خانواده ترودو دارد، از جمله مادر نخستوزیر کانادا در ۵ ساله گذشته برای سخنرانی در این خیریه مبلغ ۳۱۲ هزار دلار دریافت کرده است. همسر و برادر جاستین ترودو هم برای سخنرانی در این مؤسسه مبالغی را دریافت کرده بودند. «بیل مورنو» وزیر اقتصاد کابینه هم روابط خانوادگیای با این مؤسسه داشته و در این رسوایی دخیل بوده است. جاستین ترودو روز جمعه در مجلس عوام در برابر کمیته مالی شهادت داد به دنبال بهرهجویی مالی نبوده است و از پنهان کردن روابط این خیریه با خانوادهاش عذرخواهی کرد.
سازمان دیدهبان اخلاق برای نخستینبار در دسامبر سال ۲۰۱۷ ترودو را تحریم کرد، با این حکم که نخستوزیر تعطیلات را در جزیره خصوصی آقاخان در سال ۲۰۱۶ سپری کرده و با این کار برخی از قوانین تضاد منافع را زیر پا گذاشته است. مطابق قانون، نخستوزیر باید پیش از رفتن به تعطیلات مقصد خود را اعلام کند اما ترودو سفر خود به جزیره اختصاصی یک فرد ثروتمند را فاش نکرده بود و سرانجام پس از فاش شدن این موضوع اعلام کرد وی به همراه رئیس حزب لیبرال و یک نماینده پارلمان و همسرانشان در جزیرهای در باهاما بودهاند.
منبع:روزنامه وطن امروز
سازمان سنجش در حذف کنکور درگیر تعارض منافع است
احمد نادری (عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس) ـ ۱۳ مرداد ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در آموزش عالی
احمد نادری نماینده مجلس یازدهم در برنامه تلویزیونی تهران بیست به سوالات مجری و بینندگان این برنامه در مورد کنکور پاسخ داده و از وجود مافیای هشت هزار میلیارد تومانی در آن خبر داد. در ادامه مجری برنامه از نماینده مجلس میپرسد که آیا به نظر وی سازمان سنجش به این مافیای کنکور شریک است یا خیر، پاسخ احمد نادری چنین است: «با کمال تاسف باید خدمت مردم شریف ایران و شما اعلام بکنم که شرکت تعاونی کارکنان سازمان سنجش خود به صورت غیرقانونی آزمون برگزار میکند و پول از مردم و بچه های مردم میگیرد. من نمیگویم که سازمان سنجش به مافیا وصل است، بحث من این است که سازمان سنجش در نوعی از یک تعارض منافع دارد کنشگری میکند و من نمیتوانم از سازمان سنجش بپذیرم زیرا خود سازمان سنجش منفعت دارد».
منبع:روزنامه وطن امروز
تعارض منافع موجب عدم توفیق در اقتصاد است
محسن زنگنه (عضو کمیسیون اقتصادی مجلس) ـ ۱۴ مرداد ۹۹
دستهبندی: کلیات تعارض منافع
در میزگردی با حضور احسان خاندوزی، محسن زنگنه و حسین راغفر در خبرگزاری تسنیم، محسن زنگنه تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی ما در عدم توفیق در حوزه اقتصاد، وجود تعارض منافع در بخش های مختلف مدیریتی کشور به ویژه در دولت است. مثلا اکثر مدیران بورسی کشور همان مدیران بانک ها هستند. شما در تلویزیون زیاد دیدید که بانکها تبلیغ میکنند ولی آیا تا بحال یک بار دیدید که برای عرضه اولیه یک کارخانه تبلیغ کنند؟ چرا؟ چون آن نظام پولسالارانه و بانکسالارانه نمیخواهد اجازه دهد که جایگاهش در تامین سرمایه بهم بخورد.
موضوع ندیدن فضای سیاسی و فساد و تعارض منافع که در فرمولهای اقتصادی، یک بحث جدی است. مثلا تولید فولاد منحصرا در دست دو کارخانه فولاد است؛ فرض کنید یک کارخانه قرار است ظرفیت تولیدی شمش را دوبرابر کند، اجازه نمیدهند این کار بشود.
باید در درون مجلس منافع منطقهای را کنار بگذاریم، این خوب است که یک نماینده به فکر منطقهاش باشد ولی همه نمایندگان بهدنبال این هستند که مجوز دانشکده و دانشگاه بگیرند، این دولت هم که سال آخر خود را سپری میکند و در این زمینه کاری مبنی بر آیندهبینی انجام نمیدهد؛ میگوید مجوز را میدهیم چون بعدا هم با نمایندگان کار داریم. اما اگر این ملاحظات را رعایت کنیم، این وظیفه مجلس است و من به عنوان یک نماینده میگویم که نباید شانه خالی کنیم و این وظیفه من بهعنوان نماینده است و مجلس هم باید این کار اساسی را شروع کند.
منبع:خبرگزاری تسنیم
از کنکور تا تعارض منافع
اردشیر مطهری (نماینده شهرستان گرمسار) ـ ۱۴ مرداد ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در آموزش عالی
هیچ چیزی باعث نشد کنکور امسال به تعویق بیفتد. معلوم است چرا. چون اگر این دانشگاه های غیر دولتی، ترم مهرشان را از دست بدهند چند هزار میلیارد تومان سود از دست میدهند و متاسفانه بسیاری از مدیران و تصمیمگیران ما خودشان از همین صاحبان دانشگاههای خصوصی هستند. یعنی ما یک طرف مردم و نمایندگان و درخواست آنان را داشتیم و یک طرف کسانی که باید تصمیم میگرفتند و برخی از آنان منافعشان با تعویق کنکور به خطر میافتاد. این همان تعارض منافعی است که در برخی حوزه های دیگر هم به وجود آمده است.
وقتی مدیران ما در آموزش و پرورش خودشان مدرسهی غیرانتفاعی دارند، وقتی مدیران ما در وزارت خانههای دیگر و حتی برخی نمایندگان مجلس خودشان دانشگاه خصوصی دارند، این تعارض منافع ایجاد میکند. طرف در تصمیم گیریهای خودش حتما منافع مدرسه و دانشگاهش را بیشتر میبیند تا منافع یک جمع میلیونی را.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: بنده طرح تحقیق و تفحص از کنکور را تنظیم کرده ام و به صورت جدی دنبال جمع آوری امضا هستم و به نظرم کل سازمان ها، وزارتخانه و موسسات مرتبط با کنکور باید مورد تحقیق و تفحص قرار بگیرند تا یک بار و از نزدیک زوایای مختلف پشت صحنه ی کنکور را ببینیم و برای مردم هم روشن کنیم.
منبع:خبرگزاری فارس
نابرابری آموزشی از نتایج تعارض منافع در نظام آموزشی
عباس عبدی (روزنامهنگار و فعال سیاسی) ـ ۱۴ مرداد ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در حوزهی آموزش عمومی
عباس عبدی نابرابری آموزشی را بسیار مخرب میخواند و معتقد است تا وقتی نیاز آموزشی فرزندان بسیاری از مسئولان از طریق مدارس غیرانتفاعی تأمین میشود امیدی به ارتقا وضعیت مدارس دولتی نیست.
مدارس غیر انتفاعی هزینههای کلان دریافت میکنند و چون بودجه دولت کم شده، بیش از همه این کاهش بودجه متوجه آموزش و پرورش شده است در نتیجه مدارس دولتی ضعیف گردیدهاند. بالای ۹۵ یا شاید تا ۱۰۰ درصد مسئولین کشور در رده وزیر و معاون وزیر و مدیرکل و نیز مسئولین همردیف قضایی و قانونگذاری و نیز نهادهای مشابه دیگر، فرزندان خود را در مدارس غیرانتفاعی میگذارند. با وضعیت موجود مسأله تعارض منافع شکل میگیرد و مدارس غیرانتفاعی تبدیل به محلی برای انباشت ثروت و قدرت و حتی پرستیژ شدهاند. بسیاری از دستاندرکاران در این مدارس سهم دارند. حتی اگر بظاهر هدف غیرانتفاعی داشته باشند. از وزارتخانهها امکانات میگیرند. مسأله نیز فراتر از دو جریان سیاسی است.
منبع: خبرگزاری تسنیم
تعارض منافع و انحصار دو چالش اساسی کسبوکارها
محمد عنبری(پژوهشگر اقتصادی و کارشناس بازار کسب و کار) ـ ۱۵ مرداد ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در حوزهی کسبوکارها و بازرگانی
یکی از مهمترین راهکارهای رونق کسبوکار انحصار زدایی است. با رفع چند انحصار ساده در مجوزهای کسب و کار که به صورت غیر قانونی اعمال شده دولت میتواند چند میلیون شغل ایجاد کند. مثلاً با رفع انحصار مجوز وکالت میتوان ۵۰۰ هزار شغل ایجاد کرد، در زمینه پزشکی و دندانپزشکی و زمینههایی که این روزها زمزمههای آن را میشنویم مثلاً انحصار در کارگزاری بورس، حتی انحصار در دادن مجوز یک نانوایی ساده و داروخانه به دلایل نخ نما شده غیر قابل توجیه، در حالی که کسب و کار باید رقابتی شود، اعطای مجوز باید به سادگی صورت بگیرد، هر گونه انحصاری باید از بین برود. چرا راهکارهای اشاره شده در دولت محقق نمیشود؟ بحث تعارض منافع شدید وجود دارد یعنی تعارض منافع بین تصمیم گیران نظام به شدت به بحث تسهیل فضای کسب و کار لطمه میزند، مثلا مدیر و تصمیم گیرنده امروز وزارت بهداشت، داروخانه زنجیرهای میزند، دارو وارد کند و بیمارستان خصوصی میزند، مشخص است که با انحصار در نمیافتد و به دنبال حذف انحصار نمیرود، مسئلهای که دنیا از آن به نام درب گردان یا تعارض منافع میگویند.
نمیتوان از مدیر امروز بانک مرکزی که فردای کاری بعد از بانک مرکزی، مدیر یک بانک خصوصی میشود انتظار داشت برای اصلاح نظام بانکی تصمیم بگیرد، در کسب و کارها دقیقا همین مسئله رایج است، مجوز دهیها مشکل دارد. بخش اصلی این موضوع همان تعارض منافع و سیاست گذاریهای غلط است، هر چند که خیلی از تعارضها هم به دلیل حفظ منافع سازمانی است، فردی نیست. سازمان دچار تعارض منافع میشود.
منبع:خبرگزاری دانشجو
ارتباط شهردار و اعضای شورای اسلامی مصداق تعارض منافع
بهزاد ذاکری (رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی رشت) ـ ۱۵ مرداد ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در شوراها و شهرداری
رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی رشت در نامه ای خطاب به رئیس شورای اسلامی رشت که غروب امروز در صحن شورا قرائت کرد از او خواست تا شهردار به سئوالاتش در مورد تخلفات صورت گرفته پاسخ دهد.
بهراد ذاکری خاطر نشان کرد: شورای شهر نهادی است که یکی از وظایف آن نظارت بر عملکرد شهردار است لذا ارتباط مستقیم مالی غیرسازمانی بین شهردار و اعضای شورای اسلامی مصداق تعارض منافع است. بنابر این شهردار رشت توضیح دهد که چه ضرورتی داشته علی رغم بازسازی مسکن سازمانی شهردار متعلق به شهرداری رشت به تهیه مسکن دیگری اقدام کردند ضمن اینکه به رغم وجود تعارض منافع بر چه اساسی در این زمینه از یکی از اعضای شورای اسلامی به مبلغ قابل توجه قرض کردند.
وی اظهار داشت: چرا شهردار تاکنون هیچ اقدامی برای پیاده سازی مفاد مصوبه شورای اسلامی رشت در رابطه با تعارض منافع موجود در بخش کارکنان بخش های صدور انجام نداده اند؟
منبع:خبرگزاری ایرنا
نمود دیگری از تعارض منافع در صداوسیما
سعید رجبی فروتن (روزنامهنگار و فعال حوزهی فیلم و سینما) ـ ۱۵ مرداد ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در سازمان صدا و سیما
رامبد جوان برای برگزاری یک مسابقه آنلاین استندآپ کمدی برنامهریزی گستردهای کرده بود. قرار بود این برنامه با حمایت پلتفرمهای اینترنتی اینبار نه در تلویزیون بلکه در فضای مجازی اجرا شود. خبر رسیده است فشارها و محدودیتهای ایجاد شده در مسیر پخش برنامه، باعث شده است تا رامبد جوان دوباره به تلویزیون اسباب کشی کند و استندآپ شو را در آنجا اجرا کند. اگر این مطلب صحت داشته باشد، اینجا ایرادی که به نظارت صدا و سیما بر رسانههای برخط گرفته میشد، اعتبار و درستی خود را نشان میدهد. منتقدان اعتقاد داشتند نظارت تلویزیون بر رسانههای تصویری برخط باعث ایجاد تعارض منافع تلویزیون با رسانههای خصوصی میشود. «وظیفه ذاتی سرویسهای عمومی رسانهای (Public Broadcasting Service) تولید برنامههایی در راستای منافع عمومی است، از این نظر اساسا سپردن تنظیمگری برنامههای رسانهای به چنین سازمانهایی تعارض منافع بوده و سازمان را در موقعیت قاعدهگذاری برای خود قرار میدهد. صدا و سیما نیز مجزا از این موضوع نیست هر نوع اعطای مقام تنظیمگری به آن موجب شکلگیری تعارض منافع در صدا و سیما میشود.»(هراسانی، سعید، وب سایت توانمندسازی حاکمیت و جامعه).
تلویزیون بهعنوان یک رسانه تولیدکننده محتوا اگر همزمان بخواهد در نقش ناظر هم ظاهر شود، هیچگاه به بهای ضعیف شدن خود، اجازه پر و بال گرفتن به رسانههای تحت نظارتش نخواهد داد.
سال گذشته مدیرکل روابطعمومی سازمان صدا و سیما، در ادیبهشت ۱۳۹۸ گفته بود صدا و سیما باید بیش از دو هزار میلیارد تومان در سال از محل آگهیها درآمد کسب کند. درحالی که این رقم بیش از بودجه دولت به این سازمان است. بدیهی مینماید که هرچه میزان استقبال مخاطبان از صدا و سیما کاسته و به سمت رسانههای آنلاین برود، درآمد این سازمان با کاهش جدی مواجه خواهد شد.
منبع:پایگاه خبری روزانههای سینمایی
تعارض منافع در آموزش عالی، مانعی مقابل اصلاح کنکور
محمد مختوای (کارگردان مستند «مغزهای یخزده») ـ ۱۶ مرداد ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در حوزهی آموزش عالی
مستند «مغزهای یخزده» که این روزها در سامانه پخش عماریار، عرضه اینترنتی میشود. این مستند با موضوع بررسی مشکلات نظام دانشگاهی به کارگردانی «محمد مختوای» در سال ۹۸ در مدرسه اندیشه و هنر (ماه) تهیه و تولید شده است. کارگردان این مستند در گفتوگویی که با قدسآنلاین انجام داده تصریح میکند: «سیستم آموزش عالی تعارض منافع دارد، یعنی سیستم از متقاضی کنکور نفع میبرد؛ از چنین سیستمی نباید توقع اصلاح کنکور را داشت. از دانشگاهی که از محل شهریه دانشجو، خرج کارکنانش را میدهد نباید توقع آموزش عمومی رایگان یا کیفیت آموزش و پژوهش را داشت. دانشگاه یک بنگاه معاملاتی است، رؤیا میفروشد و دانشجو هم رؤیا میخرد.»
توصیههای بانک جهانی در جهت کنترل تعارض منافع
بهنام ذوقی رودسری (کارشناس مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه) ـ ۱۴ مرداد ۹۹
دستهبندی: کلیات تعارض منافع
کنترل تعارض منافع باید بهموازات سادهسازی روندهای مدیریت دولتی، مدیریت بهینه ساختارهای امور دولتی و تقویت شفافیت، پوشش رسانهای و پاسخگویی مدیریت دولتی انجام شود. همچنین سرعت بخشیدن به اصلاح رویههای مدیریتی برای از بین بردن یا به حداقل رساندن تماس مستقیم میان کارکنان بخش عمومی و شهروندان و کسبوکارها در عمل باعث کاهش خطر بروز تعارض منافع میشود. کنترل بهتر ساختارهای امور دولتی با اعمال محدودیتهای سخت بر کارکنان بخش عمومی، ازجمله مدیریت بر داراییهایشان و درآمدها و عملکردشان، میتواند از بروز تعارض منافع پیشگیری کند. این امر باعث میشود که تشخیص و رسیدگی به تخلفات ناشی از آن امکانپذیر شود. تقویت شفافیت، پوشش رسانهای و پاسخگویی به مدیریت موقعیت تعارض منافع و همچنین کاهش خطر زیر پا گذاشتن آن، کمک خواهد کرد. جدای از بهبود سیاستها و قوانین در مورد کنترل تعارض منافع، تقویت ظرفیت پیشگیری، تشخیص و رسیدگی به تخلفات تعارض منافع بسیار حیاتی است. بر همین اساس، اختصاص یک اداره یا سازمان بهعنوان نقطه کانونی در مدیریت تعارض منافع باید موردتوجه قرار گیرد.
منبع:مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه
دانلود نسخه الکترونیکی خبرنامه هفتگی مدیریت تعارض منافع -۶
لینک کوتاه https://iran-bssc.ir/?p=8443
بدون دیدگاه