مطالعه و پایش تعارض منافع در ایران ـ 69

خبرنامه هفتگی مدیریت تعارض منافع – شماره شصت‌و نهم


تعارض منافع به گواه تجارب عملی و پژوهش‌های تجربی، ریشه‌ی بسیاری از ناکارآمدی‌ها، اختلال‌ها و اشکال متنوع فساد است که منجر به تضعیف ظرفیت اجرایی حاکمیت و تشدید نابرابری و بی‌اعتمادی در جامعه می‌شود. مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی در راستای پایش و سنجش ابعاد مختلف تعارض منافع در ایران، به رصد رسانه‌های مجازی و مکتوب در این زمینه می‌پردازد. در همین راستا، استخراج محتوای تولیدشده در شبکه‌های اجتماعی (توئیتر، تلگرام و اینستاگرام) نیز در دستور کار مرکز توانمندسازی بوده و در گزارش‌های هفتگی انعکاس می‌یابد. آنچه در ادامه می‌آید اخبار، گزارش‌ها و تحلیل‌های مربوط به تعارض منافع در رسانه‌های عمومی است که در بازه زمانی 9 تا 15 آبان 1400 منتشر شده و در قالب خبرنامه شماره 69 تجمیع و تلخیص شده‌اند.

تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۰۰

 

دریافت نسخه الکترونیکی شصت‌ونهمین خبرنامه مدیریت تعارض منافع

شصت‌و نهمین خبرنامه مدیریت تعارض منافع

گزیدۀ اخبار، تحلیل‌ها و گزارش‌های هفته گذشته در حوزه تعارض منافع به این شرح است:

  • حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه در نشست تخصصی اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برخی قوانین مانند جزای نقدی برای تخلفات مربوط به تعارض منافع به‌طور صد در صد بازدارنده نیست، بر لزوم بروزرسانی قوانین تاکید کرد.
  • حجت‌الاسلام والمسلمین حسن درویشیان، ماینده ویژه رئیس جمهور برای هماهنگی، پیگیری و اجرای نقشه ملی پیشگیری و مقابله با فساد در دستگاه‌های اجرایی، ضمن اهدای بسته هدیه سازمان بازرسی شامل گلوگاه‌ها، آسیب‌ها و مشکلات اصلی حوزه را به وزیر بهداشت گفت: یکی از آسیب‌های حوزه بهداشت و درمان، اشتغال و انتفاع مسئولین و رده‌های آموزشی در بخش غیردولتی و خصوصی است.
  • حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با اعلام اینکه سال گذشته پرمصرف ترین داروی کشورداری رمدسیویر بوده با نزدیک به ۹۸۰ میلیارد تومان فروش بوده است، گفت: تجویز این دارو برای درمان کرونا، ناشی از تضاد منافع است.
  • مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: رییس جدید سازمان غذا و دارو “در حال حاضر” عضو هیات مدیره هیچ شرکت دولتی و خصوصی نمی‌باشد و ماه گذشته از شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح شده، استعفا داده است.

مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی – ۱۶ آبان ۱۴۰۰

اشتغال مسئولان بهداشت در بخش خصوصی، مصداق تعارض منافع

حسن درویشیان (رئیس سازمان بازرسی کل کشور) – بهرام عین‌اللهی (وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) ـ ۸ آبان ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در حوزۀ سلامت و درمان

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با حضور در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بسته هدیه سازمان بازرسی شامل گلوگاه‌ها، آسیب‌ها و مشکلات اصلی این حوزه را به وزیر بهداشت اهدا کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن درویشیان: یکی از آسیب‌های حوزه بهداشت و درمان، اشتغال و انتفاع مسئولین و رده‌های آموزشی در بخش غیردولتی و خصوصی است. این موضوع یکی از مصادیق تعارض منافع در حوزه وزارت بهداشت است؛ اینکه مسئولین این وزارتخانه در بخش غیردولتی و خصوصی اشتغال دارند که این امر موجب عدم نظارت کافی می‌شود. هنگامی‌که ناظر و منظور یکی شد، قاعدتاً نظارت لازم و کافی صورت نمی‌گیرد.

 

 

وزیر بهداشت با اشاره به سیاست‌های این وزارتخانه در راستای تعارض منافع گفت: هم‌اکنون هر مدیری که در مناصب بالا منصوب می‌شود، میثاق‌نامه‌ای را متعهد می‌شوند که در بخش خصوصی فعالیت نداشته باشند تا تعارض منافع ایجاد نشود.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی قوه قضاییه

«تعارض منافع» یکی از مهمترین بسترهای فسادزا

خبرگزاری ایرنا ـ ۸ آبان ۱۴۰۰

دسته بندی: نمونه‌های جهانی تعارض منافع

در کانادا «سیستم اداری کارآمد و نظام استخدامی مبتنی بر شایستگی»، «تعارض منافع با تصویب چندین ممنوعیت قانونی در رابطه با تعارض منافع سناتورها و نمایندگان پارلمانی» و ایجاد «سازوکارهای نظارتی لازم برای نظارت بر تخلف‌های احتمالی»، تنها برخی از ابزارها و قوانین مربوط به کنترل فساد و افزایش سلامت اداری به شمار می‌روند.
یکی از راهکارهای تجربه شده و موکد کارشناسان برای مقابله با فساد، استفاده از ظرفیت نهادهای مستقل و مردمی است که رابطه ساختاری و تشکیلاتی خاصی با نهادهای رسمی ندارند. در کره‌جنوبی تشکیل نهادهای مستقل و سازمان‌های غیردولتی مبارزه با فساد، هر سال بیشتر تقویت و تشویق می‌شود و در «محیط‌های فرهنگی و اجتماعی»، آموزش‌هایی در خصوص مبارز با فساد به شهروندان می‌دهند؛ ضمن آنکه این کشور سال‌هاست که میزبانی بسیاری از کنفرانس‌ها و سمینارهای بین‌المللی مبارزه با فساد را برعهده دارد.
افشاگری افراد حقیقی و حقوقی که به عنوان «سوت زنی» معروف است در دنیا به عنوان یکی از موثرترین راه‌های مبارزه و افشای فساد مطرح است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

مروری بر موقعیت‌های تعارض منافع در خیریه‌ها

صالحه دردکشان (پژوهشگر حوزه خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد) ـ ۸ آبان ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در حوزۀ مدنی و انجمنی

در مرور سیاستی منتشرشده توسط مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه، به برخی مصادیق تعارض منافع در سازمان‌های خیریه پرداخته شده است:
به نظر می‌رسد که منع قانونی برای حضور بازنشستگان بخش دولتی یا خصوصی به‌عنوان مسئول و مدیر سازمان خیریه وجود نداشته باشد. ازاین‌رو حضور بازنشسته‌ها را امری طبیعی و رایج می‌دانند چون فعالیت اجتماعی و نیکوکاری برای افراد در سنین مختلف ممنوعیت قانونی، عرفی و فرهنگی ندارد و این موقعیت جاری خواهد بود. حضور این افراد می‌تواند باعث ارتقاء مؤسسه خیریه شود و منافع آن را تأمین کند؛ اما پیامد آن برای سایر خیریه‌ها ممکن است شبهه‌ای ایجاد کند که چگونه این مؤسسات توانسته‌اند با سرعتی بیش از سایر مؤسسه‌ها رشد پیدا کنند.
تعارض منافع درب گردان در خیریه‌ها به‌طوری است که ممکن است شفافیت در مناسبات خیریه با نهادهای دولتی تحت‌الشعاع قرار گیرد و گروه‌های غیررسمی در خیریه‌ها به وجود آیند و زمین‌بازی را برهم زنند. تغییر قواعد و ایجاد مسیرهای میانی به‌ویژه در تعامل با نهادهای دولتی از طریق حضور مدیر بازنشسته نهاد دولتی در خیریه در بلندمدت منجر به این شده است که سرمایه اجتماعی به‌شدت پایین بیاید و مشارکت اجتماعی افراد را تحت تأثیر قرار دهد؛ بنابراین از دیگر مصادیق آن می‌توان به برخی مؤسسات نیکوکاری توجه داشت که در مناسبات غیررسمی توسط فرد بازنشسته هدایت می‌شود. مثلاً، خیریه‌ای که توسط فرزندان و نزدیکان این افراد تأسیس‌شده و ممکن است به دلیل رانت اطلاعاتی و ضابطه‌مند نبودن روابط بازنشستگان با سرعت بسیار زیادی انجمن خود را پایه‌گذاری کنند و پروژه‌های مراکز دولتی را انجام دهند.
حضور افراد متعهد و وابسته به گروه‌های سیاسی و عقیدتی به‌ویژه زمانی تعارض منافع بالفعل می‌شود که به دلیل وابستگی فرد به احزاب و کاندیدای موردنظر، بسته‌های حمایتی را همراه با بروشور تبلیغاتی برای توزیع بین محرومان و مددجویان مؤسسه بدهد. پیامد چنین وضعیتی در جامعه بسیار گسترده است و افراد وابسته به جناح سیاسی ممکن است از طریق فعالیت نیکوکارانه و خیریه به تعبیری قصد گره خوردن با جامعه حاشیه‌نشین و کم برخوردار را داشته باشند تا در موقعیت‌های حساس سیاسی و اجتماعی کشور از حمایت این قشر بهره‌مند شوند.
با توجه به حضور افراد با وابستگی‌های سیاسی و مذهبی در سازمان‌های خیریه پیشنهاد می‌شود که علاوه بر افشای منافع، در مواردی که آنان همواره مشغول فعالیت‌های حزبی و سیاسی هستند و در احزاب مختلف کشور جایگاه، رأی و نظر دارند، دست‌کم از حضور آن‌ها به‌عنوان مدیر یا عضوی از هیئت‌مدیره در سازمان‌های غیرسیاسی و عام‌المنفعه جلوگیری شود. چون به‌هرروی ارتباطات و منافع فرد در زمینه گروه‌های سیاسی و احزاب با فعالیت‌های خیریه‌ای ـ خدماتی گره‌خورده و تفکیک آن در تصمیم‌گیری‌ها امری دشوار است و قابل مدیریت نیست زیرا چنین فعالیت‌هایی به مسیری برای رسیدن احزاب و گروه‌ها به اهداف خود در قالب فعالیت نیکوکاری تبدیل‌شده است.

منبع: مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه

انتصاب رئیس جدید سازمان غذا و دارو با چاشنی تعارض منافع

جامعه خبری الف ـ ۹ آبان ۱۴۰۰

دسته بندی:تعارض منافع در حوزۀ سلامت و درمان

چندی پیش خبر انتصاب بهرام دارایی به سمت معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو منتشر شد و این خبر از سوی روابط عمومی وزارت بهداشت تکذیب شد، برخی علت تکذیب را تمایل وزیر بهداشت برای انتصاب فردی غیر داروساز به منظور تاکید بر رعایت تضاد منافع می‌دانستند چرا که بهرام دارایی در سه شرکت دارویی عضو هیات مدیره یا سهام دار است، اما در نهایت بهرام دارایی از سوی عین اللهی وزیر بهداشت به عنوان رییس سازمان غذا و دارو منصوب شد.بهرام دارایی عضو هیات مدیره شرکت البرزدارو (زیرمجموعه هلدینگ دارویی برکت) و معاون هلدینگ دارویی برکت است.
چند روز پیش هم اخباری مبنی بر انتصاب داماد وزیر بهداشت با اسم مستعار منتشر شده بود که واکنش وزارت بهداشتی‌ها را به دنبال داشت و مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرد: «روند انتخاب و انتصاب مدیران در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بر مبنای شایسته سالاری مبتنی بر اصول و ارزش‌های دولت سیزدهم و معیارهای “عهدنامه مدیران دولت مردمی” بوده است».
همچنین وزیر بهداشت در حاشیه بازدید از یک نمایشگاه دارویی گفت: سیاست وزارت بهداشت این است که تعارض منافع را در شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی در نظر می‌گیریم. وزیر بهداشت پیش از این هم اعلام کرده بود که مدیران وزارت بهداشت پس از تصدی پست مدیریتی میثاق نامه‌ای را امضا می‌کنند که از آن پس در هیچ نهاد و موسسه خصوصی همزمان با پست مدیریتی خود فعالیت نداشته باشند تا تضاد منافع وجود نداشته باشد.
حالا باید رییس جدید سازمان غذا و دارو بنابر میثاق نامه وزارت بهداشتی‌ها از سه شرکت دارویی استعفا دهد یا سهام خود را بفروشد تا تضاد منافع صورت نگیرد.

منبع:جامعه خبری – تحلیلی الف

تعارض منافع اجازه‌ی از بین بردن رانت‌ها در صنعت دارو را نمی‌دهد

بهرام عین‌اللهی(وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) ـ ۵ آبان ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در حوزۀ سلامت و درمان

سازمان غذا و دارو به هیچ عنوان علاقه‌مند از بین بردن رانت‌ها نیست، تعارض منافع اجازه این کار را نمی‌دهد، با سند و مدرک می‌توانم اعلام کنم یکی از مدیران اسبق وزارت بهداشت و غذا و دارو صاحب ۱۶ شرکت دارویی می‌باشد و وارد کننده دارو و مدیرعامل یک شرکت دولتی است. این فرد داروها را از طریق شرکت خصوصی خود وارد می‌کند و به واسطه شرکت دولتی که خودش مدیرعامل آن است هزار و ۵۰ برابر قیمت واقعی از شرکت خصوصی خود، خریداری می‌کند البته از این نمونه‌ها بسیار است، راهکار را می‌توان قطع زنجیره عنوان کرد تا دارو مانند همه کالاهای دیگر از مبادی اصلی و قانونی وارد کشور شود و بیمه‌ها موظف شوند تا داروی بیه شدگان خود را تأمین کنند.

منبع: خبرگزاری شبستان

رییس جدید سازمان غذا و دارو، عضو هیات‌مدیره هیچ شرکتی نیست

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ـ ۹ آبان ۱۴۰۰

دسته بندی:کلیات تعارض منافع

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: دکتر بهرام دارایی، رییس جدید سازمان غذا و دارو در حال حاضر عضو هیات مدیره هیچ شرکت دولتی و خصوصی نمی‌باشد و ماه گذشته از شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح شده، استعفا داده و خارج گردیده است. اصولا فعالیت دکتر دارایی به عنوان عضو هیات علمی برای گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان در برهه زمانی که هیچ‌گونه مسئولیت دولتی نداشته و در جهت اهداف ذاتی اعضای هیات علمی دانشگاه برای گسترش تولید و فناوری بوده است. فرآیند استعفا و خروج از این شرکت‌ها بعد از طی مراحل قانونی ثبت شرکت‌ها در روزنامه رسمی به چاپ خواهد رسید و ایشان هیچ‌گونه فعالیت اقتصادی حتی در حد داشتن داروخانه نیز ندارد.

منبع:خبرگزاری ایسنا

حضور کارمندان دولت در هیأت مدیره نظام مهندسى هرمزگان

خبرگزاری فارس ـ ۹ آبان ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در حوزۀ مسکن و شهرسازی

چندى پیش انتخابات هیأت مدیره سازمان نظام مهندسى ساختمان استان هرمزگان در حالى برگزار شد که در این میان دیده مى‌شود افرادى که کارمند رسمی دولت محسوب مى‌شوند در هیأت مدیره این سازمان جاى گرفته‌اند که منافات با اصل ١٤١ قانون اساسى است. افرادى به عضویت هیأت مدیره این سازمان خصوصى در آمده‌اند که خود عضو هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت‌هاى دولتى و یا کارمند رسمى دیگر نهادهاى وابسته به دولت هستند که این به معناى دور زدن اصل ١٤١ قانون اساسى است.

منبع:خبرگزاری فارس

تعارض منافع در سازمان تامین اجتماعی و صندوق‌های تابعه

حجت‌الله عبدالملکی(وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) ـ ۹ آبان ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی

احمد خانی نوذری به عنوان دبیر هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی و صندوق‌های تابعه منصوب شد. در حکم انتصاب وی توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شفافیت در عملکرد مالی و فنی و سایر اقدامات مقتضی در راستای هم افزایی بنگاه‌های تابعه. شفافیت، عدالت و جلوگیری از تعارض منافع در سازمان و صندوق‌ها به عنوان وظایف محوله اعلام شده است. احمد خانی نوذری اکنون معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و پیش از این مدیرکل راهبری شغلی کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور بود.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

مجازات تعارض منافع صرفا با جریمه نقدی بازدارندگی ندارد

خبرگزاری تسنیم ـ ۹ آبان ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در حوزۀ سلامت و درمان

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه در نشست تخصصی اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برخی قوانین مانند جزای نقدی برای تخلفات مربوط به تعارض منافع به‌طور صد در صد بازدارنده نیست، بر لزوم اصلاح و به‌روزرسانی این قوانین متناسب با شرایط و تورم تأکید کرد.
حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خواستار برخورد صنفی در رسیدگی به قصور و تقصیر در حوزه پزشکی و پرهیز از کیفری شدن این پرونده‌ها شد و گفت: بازداشت فوری و رسیدگی قضایی و تعیین مجازات کشوری در پرونده‌های پزشکی ریسک‌پذیری آن‌ها برای انجام جراحی‌های سخت را پایین می‌آورد و این موضوع به ضرر بیماران است.وی با «بازدارنده» ندانستن برخی قوانین تعزیرات حکومتی در حوزه تعارض منافع در حوزه سلامت خواستار بازنگری در این قوانین شد، اجرای قانون عدالت آموزشی درباره فارغ‌التحصیلان پزشکی که امکان جذب و استخدام دولتی ندارند و به دلیل تعهد خدمت در مناطق محروم نمی‌توانند طبابت کنند از دیگر درخواست‌های رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بود.
زهرا شیخی نماینده اصفهان خواستار برخورد با تعارض منافع در حوزه سلامت شد و دکتر پروین صالحی نماینده مبارکه خواستار کوتاه کردن دست دلالان و قاچاقچیان دارو به ویژه فروشندگان داروهای سقط جنین شد.

منبع:خبرگزاری تسنیم

تعارض منافع، عامل عدم تبدیل وضعیت دوره دستیاری پزشکی

علی سلحشور (دبیر کارگروه درمان شوراهای صنفی دستیاران) ـ ۱۱ آبان ۱۴۰۰

دسته بندی: ت تعارض منافع در حوزۀ سلامت و درمان

اجرایی نشدن کوریکولوم آموزشی دوره دستیاری و اختیارات بیش از اندازه مدیران گروه‌های آموزشی از مشکلات سد راه تبدیل وضعیت دوره دستیاری به شغل است. از دلایل عدم تبدیل وضعیت دوره دستیاری پزشکی تعارض منافع در گروه پزشکی است. در قوانین آموزشی اختیارات بی حد و مرزی به گروه آموزشی داده شده تا حدی که مدیر گروه می‌تواند در زمینه چرخش کشیک‌های کاری، مرخصی و غیره خلاف مصوبات آموزشی هم عمل کند. ضمن اینکه برخی از کوریکولوم ها سال هاست که بازنگری نشده‌اند.
دستیاران پزشکی تمام وقت هستند و حق کار کردن در جای دیگری ندارند. در واقع یک تناقض وجود دارد که اگر فرد دانشجو است چرا تمام وقت است و اگر تمام وقت کار می‌کند چرا برای فرد شغل محسوب نمی‌شود. اگر فرد تمام وقت نبود می‌توانست به عنوان یک پزشکی عمومی هم جای دیگری کار کند و وضعیت اقتصادی خود را بهبود ببخشد.

منبع:دیده‌بان ایران

تعارض منافع کارمندان دولت در مجلس

راضیه شیخ رضایی(کارشناس مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه) ـ ۱۱ آبان ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در مجلس

برائندل و استاتزر در مقاله خود در کتاب «تعارض منافع در حکمرانی جهانی، دولتی و شرکتی» به حضور کارمندان دولت در مجلس و قوه مقننه پرداختند که این حضور می‌تواند منجر به تعارض منافع شود زیرا کارمندان دولت می‌توانند به نحوی برای منافع آینده خود و یا همکارانشان قانون‌گذاری کنند. تفکیک قوا به منظور کاهش تعارض منافع و جلوگیری از سوءاستفاده از اقتدار حاکمیتی در نظر گرفته می‌شود اما این ایده در مورد افرادی که به طور همزمان در این دو جایگاه قرار می‌گیرند، رویکردهای مختلفی وجود دارد. در کشوری همچون انگلستان این تفکیک نقش‌ها به طور جدی پیگیری می‌شود چنانکه کارمند دولت نمی‌تواند نامزد انتخابات مجلس قانون‌گذاری شود و در این صورت باید از سمت خود استعفا دهد و بعداً هم نمی‌تواند نسبت به شغل دولتی ادعایی داشته باشد. با این حال، در آلمان و اتریش چنین موانعی وجود ندارد. هدف از تفکیک نقش‌های کارمند دولت و قانونگذار ایجاد بی‌طرفی سیاسی و کاهش تعارض منافع است اما از طرف دیگر این ادعا نیز وجود دارد که حضور کارمندان دولتی در بخش قانون‌گذاری باعث می‌شود تا از تخصص بخش دولتی در قانون‌گذاری استفاده شود و نهایتاً منجر به افزایش کارآمدی دولت شود. نویسندگان در این مقاله به این مسئله می‌پردازند که وضعیت حضور کارمندان دولت در قوه مقننه به چه نحو است. برای این کار استدلال‌ها و ملاحظات نظری مرور شده و همچنین یافته‌های تجربی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در انتهای مقاله نیز به پیامدهای همکاری کارمندان دولت در نهادهای قانون‌گذار پرداخته شده است.

منبع:مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه

تعارض منافع، دلیل مخالفت با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو

جلال محمودزاده (نماینده مردم مهاباد) ـ ۱۱ آبان ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در حوزۀ سلامت و درمان

به نظر من لابی‌هایی در وزارت بهداشت که اکثرا پزشک هستند جلوی افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی را می‌گیرند، پزشکانی که می‌ترسند به درآمدشان لطمه وارد شود و هم رقبایشان در آینده افزایش یابند؛ اینجا تعارض منافع مطرح است و تعارض منافع سبب شده که وزارت بهداشت اجازه ندهد تعداد دانشجوها زیاد شود.
یکی از راهکارهای افزایش تعداد دانشجو این است که وزارت بهداشت به وزارت علوم در رشته‌های مختلف اعلام نیاز کند؛ از طرفی متأسفانه دانشکده‌های پزشکی در شهرهای محروم کمتر وجود دارند و بیشتر در مراکز شهرها پراکنده‌اند و لازمه‌اش این است که دولت رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی را به سمت شهرهای هر استان هدایت کند.
تا حالا که همه دولت‌ها در این زمینه مقاومت کردند؛ در این دولت هم به دلیل اینکه تصمیم‌گیرندگان تغییر نکردند و تعارض منافع هنوز باقی است، اتفاق جدیدی در این زمینه انجام نمی‌شود. پیشنهاد ما به دولت سیزدهم این است که ظرفیت سهمیه دانشگاه‌های پزشکی در کنکور سراسری سال آینده و همچنین پذیرش دانشجو برای دانشگاه آزاد را افزایش دهند.

منبع: روزنامه رسالت

موقعیت‌های آشکار تعارض منافع در شبکه بانکی

خبرگزاری دانشجو ـ ۱۰ آبان ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در نظام بانکی

ساختار حکمرانی بانک مرکزی، مهم‌ترین نقطه‌ضعف بانک مرکزی است. مسائلی که ذیل این موضوع می‌توان بیان کرد، عبارتنداز: تعارض منافع سازمانی و شخصی(استقلال بانک مرکزی از بانک‌ها و دولت، مساله درهای گردان)، عدم پاسخگویی، عدم شفافیت، ضعف اقتدار نظارتی و در نظام تصمیم‌گیری، غیرمتخصص بودن شورای تصمیم‌گیر و بدون هزینه بودن اتخاذ تصمیم‌های غلط را می‌توان برشمرد.
شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و کانون بانک‌های خصوصی که متشکل از شبکه بانکی هستند وظیفه برخی نظارت‌ها بر خود را دارند که عملا در آن ابعاد اتحاد ناظر و منظور را پدید می‌آورند. علاوه‌بر این حضور مشترک در برخی ارکان استقلال ارکان را از بین می‌برد، برای مثال حضور رئیس بانک مرکزی در هیات نظار یکی از این موارد است. در موضوع رابطه مالی بانک مرکزی با شبکه بانکی حداقل دو موقعیت تعارض منافع آشکار وجود دارد. براساس قوانین موجود بانک مرکزی از تخلفات شبکه بانکی به‌خصوص موارد مربوط به اضافه‌برداشت منتفع است و موقعیت تعارض درآمد و وظیفه را شکل می‌دهد. از طرف دیگر سهامداری مشترک بانک مرکزی و شبکه بانکی در شرکت ملی انفورماتیک با دو شبکه تابعه شاپرک و شتاب دو موقعیت تعارض درآمد و وظیفه و خودتنظیم‌گری را پدید می‌آورد. به‌عبارت دیگر درآمد این شرکت‌ها نسبتی از عملیات بانکی الکترونیک است و تعیین این میزان توسط شبکه بانکی و بانک مرکزی نوعی خودتنظیم‌گری محسوب می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

تجویز رمدسیویر برای درمان کرونا، ناشی از تضاد منافع است

حسینعلی شهریاری (رئیس کمیسیون بهداشت مجلس) ـ ۱۱ آبان ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در حوزۀ سلامت و درمان

رئیس سازمان غذا و دارو باید کسی باشد که در کارخانه های داروسازی و شرکت های وابسته سهامدار نباشد تا زمانی که تصمیم می‌گیرد شائبه تعارض منافع در جامعه ایجاد نشود.
سال گذشته پرمصرف ترین داروی کشورداری رمدسیویر بوده با نزدیک به ۹۸۰ میلیارد تومان فروش. باز شاهد هستید آن تحقیقاتی که آقای دکتر ملک‌زاده، معاون پژوهشی و فناوری وزارت بهداشت بر عهده داشت که طی آن این مصرف این دارو بر روی ۳ هزار بیمار مورد آزمایش قرار گرفت اما دیدیم نتایج آزمایش نشان داد که هیچ تاثیری روی بیماری کرونا ندارد. با آن که داروی رمدسیویر نشان داد که بر روی کرونا تاثیری ندارد و بسیاری بر مصرف آن ایراد گرفتند اما با این حال، باز دیدید که این دارو همچنان با قوت و قدرت استفاده می شود و به نظرم قطعا تضاد منافع در همه جا و نه فقط در معاونت غذا و دارو در تمام جامعه پزشکی باید این مد نظر باشد. ما اعضای کمیته علمی ستاد کرونا را آورده ایم و پرسیدیم که مصرف رمدسیویر در دنیا چگونه است،آن‌ها مدعی هستند که هنوز این دارو در مراحل اولیه تأثیر دارد.

منبع:خبرگزاری فارس

تعارض منافع چونان تقاطعی در حکمرانی

زهره سروش فر (کارشناس مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه) ـ ۱۲ آبان ۱۴۰۰

دسته بندی: کلیات تعارض منافع

فصل اول کتاب تعارض منافع در حکمرانی جهانی، دولتی و شرکتی به تعارض منافع به عنوان محل برخورد حکمرانی‌های گوناگون پرداخته است. نویسنده این بخش آن پیترز استاد حقوق بین‌الملل عمومی و حقوق اساسی دانشگاه بازل سوئیس و سر ویراستار این اثر است. نویسنده تلاش کرده است در این فصل به چارچوبی مشترک برای مطالعه تعارض منافع در حکمرانی جهانی، دولتی و شرکتی دست بیابد.وی در این فصل به این موضوع پرداخته است که برخی مسائل تفکیک حکمرانی در فضاهای عمومی، خصوصی، محلی و جهانی را از بین می‌برند و مانند تقاطعی در حکمرانی عمل می‌نمایند؛ از جمله می‌توان به موضوع تعارض منافع و استراتژی‌های مبارزه با آن اشاره کرد.
یک گونه از تعارض منافع، تعارض نقش‌های متعدد یا کارفرمایان متعدد است. در این موقعیت تعارض منافع یک فرد به‌طور آگاهانه و رسمی دو نقش را بر عهده دارد برای مثال استاد دانشگاهی که مسئول ارزیابی دانشجویی است برای ورود او به بازار شغلی هم توصیه‌نامه بدهد. نوع دیگر، تعارض کارفرما ـ کارفرماست یعنی در واقع یک کارگزار در خدمت دو کارفرماست برای مثال وکیلی که به هر دو طرف دعوا مشاوره می‌دهد در این موقعیت قرار دارد.

منبع: مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه

طرح مدیریت تعارض منافع و پایان انتصاب اقوام مسئولان

علی بابایی کارنامی (نماینده مردم ساری) ـ ۱۵ آبان ۱۴۰۰

دسته بندی: طرح و لایحۀ تعارض منافع

علی بابایی کارنامی در پاسخ به ابهاماتی که پیرامون ایجاد محدودیت‌هایی برای فعالیت مدیران در پی تصویب و اجرای طرح مدیریت تعارض منافع وجود دارد، گفت: این طرح محدودیتی خاص ایجاد نمی‌کند، بلکه در مورد روابط بین مدیران با بدنه اجتماع شفاف‌سازی می‌کند، ضمن اینکه تاکنون قانونی برای برخورد با تخلفات مدیران اعم از انتصاب داماد یک مدیر یا آقازاده‌هایی که در دولت‌ها مطرح بوده و بسیاری از اقداماتی که زیرمجموعه مدیران صورت می‌گیرد و اقوامشان از آنها سود می‌برند، وجود نداشته و مدیران منعی در این رابطه نداشته‌اند. این طرح از انتصاب اقوام مدیران در سمت‌های مدیریتی زیرمجموعه آنها ممانعت به عمل می‌آورد و برای این موضوع جرم‌انگاری کرده و محدودیت‌هایی را در این زمینه ایجاد کرده است. اگر شرکتی که مدیرعامل آن با یکی از وزرا نسبت فامیلی سببی یا نسبی داشته باشد و بخواهد در مناقصاتی که آن وزارتخانه برگزار کرده، شرکت کند و حتی برنده هم بشود بر اساس این طرح چون با وزیر نسبت فامیلی دارد نمی‌تواند در مناقصه شرکت کند و از امتیاز این بخش استفاده کند.
این طرح تمام مسئولان فعال در بخش‌های مختلف حاکمیتی و نهادهای عمومی غیردولتی اعم از بنیاد مستضعفان، سازمان تبلیغات اسلامی، شورای شهر، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و …را به طور عام دربرگرفته و هیچ مجموعه‌ای در آن استثناء قرار نگرفته است.

منبع:خبرگزاری خانه ملت

تعارض منافع مانع افزایش تعداد پزشک‌ها شده است

ملکی(کارشناس حوزه پزشکی) ـ ۱۳ آبان ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در حوزۀ سلامت و درمان

اختیار افزایش ظرفیت آموزش پزشکی، با شورای گسترش آموزش پزشکی در وزارت بهداشت است و این شورا، تمایل جدی به افزایش ظرفیت نشان نمی‌دهد. البته به طور متوسط طی ۷ تا ۸ سال گذشته، ۶ تا ۷ درصد در حوزه پزشکی عمومی افزایش پذیرش داشته ایم هرچند که در برخی رشته‌ها مانند دندان پزشکی نیز، کاهش ظرفیت داشته ایم. به هر حال این شیب افزایش نیز کفایت شرایط فعلی کشور را نمی‌کند و به نظر می‌رسد که در اختیار قرار دادن افزایش ظرفیت پزشکی به خود پزشکان، دچار یک تعارض منافع جدی است.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

تعارض منافع؛ یکی از مشکلات اساسی حمل و نقل جاده‌ای کالا

عبدالله خانعلی (رئیس هیئت مدیره کانون صنفی رانندگان کامیون‌های یخچال‌دار) ـ ۱۵ آبان

دسته بندی: تعارض منافع در حوزۀ حمل و نقل

دلیل اینکه با وجود این همه ساختمان، ارگان، سازمان و ادارات دولتی، مسئولان و مدیران با عناوین گوناگون رئیس، قائم مقام، معاون، دکتر، مهندس، کارشناس، قوانین، مقررات، ضوابط، بخشنامه ها و دستورالعمل های متفاوت، وضعیت حمل و نقل ایران هر روز بدتر از روز گذشته می شود، چیست؟ نتیجه عملکرد مجموعه این عوامل می شود بخشنامه شماره ۱/ ۷۴/ ۴۳۳۳۵ مورخ ۱۴/ ۰۴ /۱۳۹۹ دفتر کالای سازمان راهداری که در آن صراحتا اعلام می کند کرایه مندرج در بارنامه خالص دریافتی راننده است، بخشنامه ای بسیار عالی. ولی چرا بخشنامه ای با این صراحت از طرف شرکت های حمل و نقلی که پروانه فعالیت خود را از همین دفتر کالا یا سازمان راهداری می گیرند، اجرا نمی شود؟ آیا دلیل پیدایش این شرایط احتمالا ذی نفع بودن بعضی از مدیران رده بالای سازمان های متولی و تاثیر گذاری ایشان بر عملکرد حمل و نقل نیست؟ آیا دلیل آن این نیست که بعضی از مدیران سازمان های متولی مستقیم یا غیر مستقیم مالک یا سهامدار شرکت های حمل و نقل هستند؟
طبق شنیده ها سازمان متولی بابت تجلیل از خدمات بعضی از مدیران که در طول خدمت از بالاترین جایگاه، حقوق و مزایا و بعضا کمترین بازدهی برخوردار بوده اند، پس از بازنشستگی پروانه فعالیت شرکت حمل و نقل چند میلیاردی اعطا می کند. چرا؟ آیا این به نوعی رانت نیست؟
وقتی مدیری یک عمر در سازمان در پست های بالای مدیریتی بوده و روابط گسترده ای هم دارد، پروانه فعالیت شرکت حمل می گیرد، از یک طرف از همه نظر می تواند از رانت و انحصار استفاده کند، از طرف دیگر هم اگر شرکت مشکل یا تخلفی داشته باشد؟ توسط همین ارتباطات بدون اعمال قانون و اجرای مقررات می تواند مشکلات خود را بر طرف نماید، حال تصور بفرمایید یک راننده می خواهد از این شرکت شکایت کند، نتیجه آن چه خواهد شد؟

منبع:تین‌نیوز

محتوای چندرسانه‌ای تعارض منافع

 

در هفتۀ گذشته، دو برنامۀ تصویری مرتبط با تعارض منافع در فضای مجازی منتشر شد:

 انتصاب دکترای عمومی داروسازی و عضو سه شرکت دارویی و یا سهام دار، یعنی بهرام دارایی به سمت ریاست سازمان غذا و دارو در شامگاه شنبه و بی توجهی وزیر به مسئله تعارض منافع، سوالات متعددی را ایجاد کرده است. هم اکنون رئیس جدید سازمان غذا و دارو باید بر اساس میثاق نامه وزارت بهداشت، از سه شرکت دارویی استعفا دهد و یا سهام خود را بفروشد تا تعارض منافع صورت نگیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه شاهد و رییس انجمن علمی اقتصاد سلامت معتقد است که دارو یک کالای استراتژیک محسوب می شود و باید ارزان در دسترس مصرف کنندگان آن یعنی بیماران، خصوصا قشر محروم و مستضعف قرار گیرد. دکتر محمدرضا واعظ مهدوی در یک برنامه تلویزیونی با موضوع «ارز ترجیحی در بازار دارو» گفت: سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم گیری های دولت باید به نفع اکثریت جامعه و در جهت منافع قشر آسیب پذیر باشد.

 

 

 

دریافت نسخه الکترونیکی شصت‌ونهمین خبرنامه مدیریت تعارض منافع

 

 

 

لینک کوتاه https://iran-bssc.ir/?p=19818

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *