دشواری‌های برآورد و نظارت بر بودجه

بهره‌بردن از فن‌آوری در هنگامه‌ی همه‌گیری کرونا

بی‌ثباتی در بودجه‌ی عمومی یکی از خصوصیات بارز همه‌گیری کووید_19 است


همه‌گیری ویروس کووید_19، نه فقط سلامت مردم سرتاسر جهان، بلکه عرصه‌ی اقتصاد را نیز تهدید کرده است. صندوق بین المللی پول اعلام کرده است که اقتصاد جهان در سال گذشته‌ی میلادی سه درصد کوچک‌تر شده است. تبعات زیان‌بار شیوع این ویروس در زمینه‌ی اقتصاد، مانند افزایش رکود و تورم، آشفتگی در زمینه‌ی عرضه و تقاضا، از بین رفتن بنگاه‌های کوچک اقتصادی و افزایش بیکاری، اهمیت نقش حکومت‌ها و چگونگی بودجه‌بندی سالانه را در عبور از این بحران برجسته ساخته است. اما کاهش درآمد مالیاتی و افزایش هزینه‌های اجتماعی، فشار زیادی را بر چارچوب بودجه‌ی حکومت‌ها تحمیل می‌کند. در این میان، بهره‌بردن از فن‌آوری و ابزارهای پیشرفته‌ی تجزیه‌وتحلیل داده‌ها می‌تواند توانایی حکومت‌ها را در تدقیق برآوردها افزایش دهد.

تاریخ انتشار : ۰۶ اردیبهشت ۰۰

کووید_19

هفته‌ی گذشته، دولت‌های فرانسه و آلمان اعلام کردند که کشورهای‌شان وارد مرحله‌ی دیگری از تعطیلی گسترده خواهند شد، چرا که موارد جدید ابتلا به کووید_۱۹، مجدداً با شیب تندی رو به افزایش‌اند. در حالی که اروپا با موج دوم کووید_۱۹ دست به گریبان است، انتظار می‌رود که به زودی سایر حکومت‌ها در سراسر جهان نیز اعلامیه‌های مشابهی را منتشر کنند.

اگرچه مدت‌ها بود که متخصصان اپیدمولوژی انتظار موج دوم کووید_۱۹ را داشتند، اما این اعلامیه بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط را غافل‌گیر کرد. وزیر دارایی آلمان، اولاف شولتس، برای کمک به کاهش تأثیر موج دوم ابتلا، در مشاغلی که در زمان قرنطینه‌ی خانگی مجبور به تعطیلی بودند، قول داد که دولت تا ۷۵ درصد از درآمد شرکت‌های کوچک را، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، جبران خواهد کرد، و بدین‌سان حفره‌ی دیگری در بودجه‌های عمومی‌ِ از قبل کاهش یافته ایجاد خواهد شد. از زمان آغاز همه‌گیری کووید_۱۹، نه تنها در آلمان، بلکه در سرتاسر جهان حکومت‌های محلی، با کاهش درآمد مالیاتی و افزایش هزینه‌های اجتماعی و حمایت اقتصادی، در بودجه‌های خود ضربه‌ی مضاعفی را متحمل شده‌اند. این بی‌ثباتی در مورد بودجه‌های عمومی آینده، تا زمان تولید واکسن و توزیع گسترده‌ی آن، همچنان پابرجا خواهد بود.

تجزیه و تحلیل داده‌ها، می‌تواند فرایندهای بودجه‌ریزی حکومت محلی را بهبود ببخشد.

حکومت‌های محلی می‌بایست برای آماده‌سازی در جهت مراحل بعدی بی‌ثباتی بودجه، به استفاده از فناوری روی بیاورند و سیستم‌های تخصصی تجزیه و تحلیل را جایگزین فرایندهای دستی و ابزارهای ابتدایی کنند. این امر به آن‌ها کمک خواهد کرد تا دقت برآوردها را افزایش دهند، تبادل داده‌ها را میان واحدهای مختلف حکومتی بهبود ببخشند، تصمیم‌گیری درخصوص بودجه را از طریق ارائه‌های گرافیکی از داده‌ها تسهیل کنند و مشارکت شهروندان را در امر بودجه‌ریزی افزایش دهند.

افزایش دقت برآوردها

در شرایط عادی نیز بودجه‌ریزی محلی مستلزم گردهم‌آوردن بخش‌های مختلف در حال تغییر است. این ضرورت به‌واسطه‌ی یک همه‌گیری جهانی، از قبل هم بیشتر خواهد بود. در شرایط بی‌ثباتی بی‌سابقه، مدیریت مالی کوتاه‌مدت و بلندمدت محلی، پیچیده‌تر از همیشه شده است. پیش‌بینی‌های بهداشت و سلامت عمومی، سناریوهای مرکب اقتصادی و نیز برآورهای هزینه‌ی اجتماعی عمومی، منابع اطلاعاتی جدیدی هستند که اکنون می‌بایست، در کنار سایر منابع، در تحلیل‌های دقیق برنامه‌ریزی بودجه لحاظ شوند. با افزایش پیچیدگی، انجام فرآیندهای دستی در اسناد حساب‌رسی، بیش از پیش در معرض خطا قرار می‌گیرند و می‌توانند تکرار و پیاده‌سازی آن‌ها را دشوار سازند. ابزارهای پیشرفته‌ی تجزیه‌وتحلیل داده‌ها توانایی حکومت را در بهره‌برداری از منابع مختلف و حجم زیاد داده‌ها افزایش می‌دهند.

فاصله‌زدایی از داده‌های مجزا و سیستم‌های هماهنگ‌کننده

فاصله‌گذاری داده‌ها در بودجه‌بندی می‌تواند پیامد نگرش محدودی باشد که مؤسسات مختلفی که روند برنامه‌ریزی بودجه را تغذیه‌ی اطلاعاتی می‌کنند، از گزارش‌های نرم‌افزار ERP و صفحه‌ی اکسل‌شان به دست می‌آورند. در زمان بحران، حتی منابع داده‌ی بالقوه و غیرمعمول دریافتی از سایر منابع نیز می‌بایست مدنظر قرار گیرند (برای مثال از قبیل پیش‌بینی‌ها در خصوص موارد ابتلای بعدی کووید_۱۹، اقدامات مورد نیاز حکومت برای جلوگیری از گسترش ویروس و هم‌چنین میزان تأثیر اقدامات بر کسب‌وکارهای کوچک). فاصله‌گذاری داده‌ها امرِ انتقال و تجزیه و تحلیل داده‌ها را پیچیده‌تر می‌سازد و خطر از دست‌رفتنِ اطلاعات مفید را افزایش می‌دهد.

از طریق معرفی راهکارهای نرم‌افزاریِ کلود_بیس گزارش‌دهی، حکومت‌ها می‌توانند فرآیند جمع‌آوری داده‌های استاندارد و تجزیه و تحلیل بعدی فرآیندها را تسهیل کنند و برنامه‌ریزی بهتر بودجه را، برای آینده امکان‌پذیر سازند. علاوه بر این، سیستم تجزیه و تحلیل داده‌ها که قادر به تثبیت، ادغام و بازسازی مجدد داده‌ها است، می‌تواند نه تنها دقت برآوردها، بلکه بهره‌وری عملیات جمع‌آوری و به‌روزرسانی داده‌ها را نیز بهبود ببخشد.

تسهیل تصمیم گیری از طریق ارائه‌های گرافیکی

داده‌های مرتبط و روزآمد، حتی اگر با تجزیه و تحلیل درست نیز همراه باشند، چنان‌چه در قالبی ملموس و انطباق‌پذیر ارائه نشوند، ممکن است تا حد قابل‌توجهی امکان اثرگذاری بر تصمیمات حکومت را از دست بدهند. خوشبختانه ابزارهای تحلیلی کم‌هزینه و کاربرپسندی در دسترس هستند که ایجاد صفحه‌فرمان‌ها یا وب‌سایت‌های تعاملی را تسهیل می‌کنند و از این طریق، امکان تجسم آسان روندهای زمانی یا تحلیل الگو را فراهم می‌کنند.

افزایش اعتماد عمومی به حکومت از طریق افزایش شفافیت

در آخر، استفاده از ابزار تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها و ارائه‌ی برنامه‌های بودجه در قالب‌های ملموس می‌تواند نحوه‌ی ارتباط حکومت‌ها با شهروندان درخصوص فرآیند و نتایج بودجه‌بندی را تغییر دهد. این شفافیت در مواقع بحرانی ضرورت بیشتری می‌یابد، یعنی هنگامی که حکومت‌ها نیازمند تصویب اقدامات سخت‌گیرانه‌ی بیشتری هستند. وب‌سایت‌های تعاملی می‌توانند نحوه‌ی هزینه‌ی مالیات‌ها را نشان دهند، روند تصمیم‌گیری حکومت در زمینه‌ی بودجه‌بندی را توضیح دهند و قالبی را فراهم کنند که شهروندان بتوانند در تعیین اولویت بودجه‌بندی حکومت مشارکت کنند.

چگونه می‌توان به سمت استفاده از ابزارهای پیشرفته‌تر تجزیه و تحلیل داده حرکت کرد؟

این فرایندی تکرارشونده خواهد بود. اکنون حرکت به سمت استفاده از ابزارهای پیشرفته‌تر تجزیه‌وتحلیل را آغاز کنید، فرایندها و معیارهای مختلف را محک بزنید و بیاموزید که کدام یک موفقیت‌آمیز هستند و کدام یک نیستند. همچنین، به جای تکیه بر راه‌حل‌های ازپیش‌آماده، توانمندی داخلی مورد نیاز برای انطباق، پردازش و تکرار آن ابزار را ایجاد کنید.

دوباره‌کاری نکنید. حکومت‌ها می‌بایست، مشابه آن‌چه که در مورد سایر تلاش‌های دیجیتال‌سازی در سطح شهرداری و استانداری وجود دارند، از موفقیت‌های حکومت‌های دیگر در زمینه‌ی اجرا بهره ببرند. توصیه می‌شود که در صورت امکان، از فناوری‌های پلتفرم موجود در سطح اداریِ بالاتر و هم‌طراز، همراه با حفظ توانایی انطباق این ابزارها با نیازهای خود، بهره‌مند شوید.

در پایان، از ظرفیت تحول‌آفرین دوره‌ی بحران استفاده کنید. ویروس همه‌گیر کووید_۱۹ باعث پیشرفت تلاش‌های مربوط به تحول دیجیتالی در بسیاری از نهادهای بخش خصوصی و دولتی شده است. اکنون واحدهای بودجه‌ی حکومت می‌بایست از این الگو پیروی کنند.

 

منبع:

 

تهیه‌کننده‌ی متن: آرش گیاهچی

نویسندگان اصلی: رأس هیوت

لینک کوتاه https://iran-bssc.ir/?p=16072

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *