حمایت‌طلبی به زبان اینفوگرافی - 2

اقدامات حمایت‌طلبی


حمایت‌طلبی اجتماعی ابزاری قدرتمند برای انتقال پیام به مخاطبان هدف به منظور اثرگذاری بر فرآیندهای تصمیم‌گیری و رشد گفتمان چندوجهی در عرصه سیاست‌گذاری است. راهنمای حمایت‌طلبی می‌تواند راه مفیدی برای ایجاد و اعمال تغییرات در مواردی که هیچ خط مشی، قانون یا مقرراتی در عرصه مورد نظر وجود نداشته باشد؛ خط‌مشی‌ها، قوانین و مقررات فعلی ناکارآمد باشند و اثر منفی بگذارند؛ خط‌مشی‌ها، قوانین و مقررات توانمندسازی موجود باشند، اما اجرا نشوند. اینفوگرافی حاضر به عنوان بخشی از تلاش مرکز توانمندسازی در راستای معرفی و ترویج ادبیات حمایت‌طلبی در ایران است. این اینفوگرافی برگرفته از برنامه‌ی آموزشی  شبکه بین‌المللی توسعه باند است که در سال 2005 تهیه و منتشر شده است.

تاریخ انتشار : ۱۹ شهریور ۹۹

اقدامات حمایت‌طلبی- مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه

درباره شبکه بین‌المللی توسعه باند

«باند» شبکه‌ای است متشکل از بیش از ۴۰۰ سازمان مردم‌نهاد بریتانیا است؛ ؛ سازمان‌هایی که طیفی از نهادهای تخصصی کوچک تا نهادهای بین‌المللی بزرگ را در بر می‌گیرند. این شبکه در سال ۱۹۹۳ با ۶۱ عضو راه‌اندازی شده و درزمینۀ توسعۀ بین‌المللی و توسعۀ آموزش فعالیت می‌کند. هدف باند بهبود میزان و کیفیت مشارکت انگلیس و اروپا در توسعه بین‌المللی، ریشه‌کن‌كردن فقر جهانی و دفاع از حقوق بشر است.

نقطۀ آغاز فرآیند اقدامات حمایت طلبی

برای طراحی استراتژی حمایت طلبی هیچ راه تماماً «درستی» وجود ندارد و همه روش‌ها متفاوت از یکدیگر هستند. در این راهنما تعدادی ابزار مهم برای ساختارمند کردن تفکر شما در مورد اولویت‌ها و اقداماتتان درزمینۀ اقدامات حمایت طلبی ارائه شده است و این ابزارها می‌توانند در کمپین شما مورد استفاده قرار گیرند. بااین‌حال کمپین‌ها این ابزارها را در وضعیت‌های متفاوتی به کار می‌گیرند. به‌عنوان‌مثال، ممکن است یک کمپین مشارکتی «تحلیل مشارکت‌کنندگان» را نه صرفاً در یک زمینه، بلکه در تمامی حوزه‌های کار خود وارد کند. هم‌چنین درس‌هایی که در طی این فرآیندها می‌آموزید، اطلاعات جدیدی را برای اقدامات حمایت‌طلبی شما به بار خواهد آورد. بنابراین فرایند تدوین استراتژی حمایت طلبی یک فرآیند چرخه‌ای بوده و مستلزم بازنگری در فرضیات و تصمیماتی است که در مراحل قبل اتخاذ شده‌اند.

چند نکته مهم درباره اقدامات حمایت‌طلبی

  • در مورد زمان موردنیاز برای فرآیند حمایت طلبی واقع‌بین باشید. حمایت‌طلبی یک فرآیند طولانی‌مدت است و تغییر سیاست‌ها به‌کُندی صورت می‌گیرد و همواره در معرض تغییر جهت قرار دارد.
  • به‌صورت تیمی و گروهی کار کنید. یک فرآیند حمایت طلبی موفق به مهارت‌های مختلفی ازجمله تحقیقات، ارتباطات، مدیریت پروژه و مهارت‌های سیاستی نیاز دارد.
  • در مورد اهداف خود وضوح داشته باشید و فعالیت‌های خود را منطبق با آن اهداف انجام دهید.
  • پیش از آن‌که به مقابله‌جویی با افراد برخیزید و وقت خود و سایرین را اتلاف کنید، مطمئن شوید که با یک مسئلۀ پیشاپیش حل‌شده مواجه نیستید.
  • در مورد پیامدهای احتمالی کاری که برای شرکای خود انجام می‌دهید با دقت فکر کنید، به خصوص اگر آن‌ها را در معرض خطری جدی قرار می‌دهید.
  • توجه داشته باشید که اقدامات حمایت طلبی موفق، یک فرآیند پیچیده است. تعداد ذينفعان معمولاً بسیار زیاد است و هرکدام دیدگاه متفاوتی در مورد چگونگی نزدیک شدن به موضوع دارند. ضروری است بدون اتلاف وقت بررسی کنید که مطابق با برنامۀ چه کسی (جنوب یا شمال، درون یک ائتلاف و غیره) کار می‌کنید و این برنامه در عمل به چه معنا است.
لینک کوتاه https://iran-bssc.ir/?p=9335

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *