موقعیت­های فرضی تعارض منافع در آموزش و پرورش: تجارب جهانی


مدیریت موقعیت­های تعارض منافع در آموزش و پرورش باید از بالاترین سطوح مدیریتی تا پایین­ترین سطوح در مدارس را دربربگیرد. از آن­جایی­که بحث مدیریت تعارض منافع در ایران بحثی جدید است و به تازگی توسط دولت مطرح شده است، برای درک بهتر انواع موقعیت­هایی که می­توانند منجر به شکل­گیری تعارض منافع شوند و راه­های مدیریت این موقعیت­ها، نیاز به بررسی تجارب جهانی داریم تا از آنها بیاموزیم. در اینجا برخی از موقعیت­های خرد تعارض منافع در سطح مدارس و نوع مواجهه با آنها مورد بررسی قرار گرفته است. ویژگی موقعیت­های خرد آن است که بسیار ملموس­تر و قابل درک برای همه اعضای جامعه هستند و می­توانند درک آنها را از تعریف تعارض منافع و موقعیت­هایی که به آنها تعارض منافع گفته می­شود بیشتر نماید. همچنین کمک خواهد نمود که ما راه­هایی را که در دیگر کشورها برای مدیریت انواع این موقعیت­ها درنظر گرفته شده است، دریابیم.

تاریخ انتشار : ۲۳ تیر ۹۹

موقعیتهای تعارض منافع آموزش و پروزش- مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه

آموزش و پرورش به عنوان یکی از ارکان رشد و توسعه هر جامعه و تعیین کننده میزان آسیب­ پذیری اعضای آن در برابر ناهنجاری­ ها و انواع آسیب­ های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و … همواره در اغلب جوامع موردتوجه خاص اعضای جامعه، روشنفکران و اندیشمندان و سیاست­گزاران قرار دارد. از این جهت موضوع شکل ­گیری موقعیت­های تعارض منافع در آموزش و پرورش بسیار حساس ­تر از نهادهای دیگر است زیرا نتایجش بسیار فراگیرتر است و می­تواند با زیست نسل­ های آینده ارتباط داشته باشد.

مدیریت موقعیت­های تعارض منافع در آموزش و پرورش باید از بالاترین سطوح مدیریتی تا پایین­ ترین سطوح در مدارس را دربربگیرد. از آن­جایی­که بحث مدیریت تعارض منافع در ایران بحثی جدید است و به تازگی توسط دولت مطرح شده است، برای درک بهتر انواع موقعیت­هایی که می­ توانند منجر به شکلگیری تعارض منافع شوند و راه­های مدیریت این موقعیت­ ها، نیاز به بررسی تجارب جهانی داریم تا از آنها بیاموزیم. در اینجا برخی از موقعیت­های خرد تعارض منافع در سطح مدارس و نوع مواجهه با آنها مورد بررسی قرار گرفته است. ویژگی موقعیت­های خرد آن است که بسیار ملموس­تر و قابل درک برای همه اعضای جامعه هستند و می­توانند درک آنها را از تعریف تعارض منافع و موقعیت­هایی که به آنها تعارض منافع گفته می­شود بیشتر نماید. همچنین کمک خواهد نمود که ما راه هایی را که در دیگر کشورها برای مدیریت انواع این موقعیت­ها درنظر گرفته شده است، دریابیم.

اینفوگرافیک «موقعیت‌های فرضی تعارض منافع در آموزش و پرورش (تجارب جهانی)» شامل چهار موقعیت تعارض منافع در مدرسه است که برگرفته از متن «راهنمای سریع تعارض منافع» منتشر شده در اداره آموزش و تربیت ایالت ویکتوریای استرالیا و  دستورالعمل‌های اداره آموزش و پرورش ایالت مینسوتای آمریکا در مورد مدیریت تعارض منافع در مدارس این ایالت است.

نظرات خود را درباره ی اینفوگرافیک «موقعیت‌های فرضی تعارض منافع در آموزش و پرورش (تجارب جهانی)» با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه https://iran-bssc.ir/?p=7816

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *