دکترای جامعه شناسی
کارشناس پژوهشی- حمایتگری مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه
آموزش و پرورش به عنوان یکی از ارکان رشد و توسعه هر جامعه و تعیین کننده میزان آسیب پذیری اعضای آن در برابر ناهنجاری ها و انواع آسیب های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و … همواره در اغلب جوامع موردتوجه خاص اعضای جامعه، روشنفکران و اندیشمندان و سیاستگزاران قرار دارد. از این جهت موضوع شکل گیری موقعیتهای تعارض منافع در آموزش و پرورش بسیار حساس تر از نهادهای دیگر است زیرا نتایجش بسیار فراگیرتر است و میتواند با زیست نسل های آینده ارتباط داشته باشد.
مدیریت موقعیتهای تعارض منافع در آموزش و پرورش باید از بالاترین سطوح مدیریتی تا پایین ترین سطوح در مدارس را دربربگیرد. از آنجاییکه بحث مدیریت تعارض منافع در ایران بحثی جدید است و به تازگی توسط دولت مطرح شده است، برای درک بهتر انواع موقعیتهایی که می توانند منجر به شکلگیری تعارض منافع شوند و راههای مدیریت این موقعیت ها، نیاز به بررسی تجارب جهانی داریم تا از آنها بیاموزیم. در اینجا برخی از موقعیتهای خرد تعارض منافع در سطح مدارس و نوع مواجهه با آنها مورد بررسی قرار گرفته است. ویژگی موقعیتهای خرد آن است که بسیار ملموستر و قابل درک برای همه اعضای جامعه هستند و میتوانند درک آنها را از تعریف تعارض منافع و موقعیتهایی که به آنها تعارض منافع گفته میشود بیشتر نماید. همچنین کمک خواهد نمود که ما راه هایی را که در دیگر کشورها برای مدیریت انواع این موقعیتها درنظر گرفته شده است، دریابیم.
اینفوگرافیک «موقعیتهای فرضی تعارض منافع در آموزش و پرورش (تجارب جهانی)» شامل چهار موقعیت تعارض منافع در مدرسه است که برگرفته از متن «راهنمای سریع تعارض منافع» منتشر شده در اداره آموزش و تربیت ایالت ویکتوریای استرالیا و دستورالعملهای اداره آموزش و پرورش ایالت مینسوتای آمریکا در مورد مدیریت تعارض منافع در مدارس این ایالت است.
نظرات خود را درباره ی اینفوگرافیک «موقعیتهای فرضی تعارض منافع در آموزش و پرورش (تجارب جهانی)» با ما در میان بگذارید.
بدون دیدگاه