کشور قربانی فساد

معرفی کتاب: ج‍ام‍ع‍ه‌ش‍ن‍اس‍ی ف‍س‍اد و ام‍ن‍ی‍ت: نگاه موردی به مقوله فساد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و تاثیر آن بر امنیت ملی ایران


کشورهای در حال توسعه به دلیل گذار از جمعه سنتی به جامعه مدرن، مدام در حال تغییر و تحول بوده و در دوران انتقال به سر می‌برند. ایران نیز به عنوان یک کشور در حال توسعه همچنان با مسائل و چالش‌های متعدد مواجه است. مسائلی که در نتیجه تضاد زندگی اجتماعی به شکل گذشته و سنتی با نیازهای ناشی از هجوم زندگی جدید و مدرن است. عدم تعادل بین زندگی گذشته و نیازهای حال و آینده باعث بروز بی نظمی، چالش‌ها، فساد، بیکاری، آسیب‌ها اجتماعی و ... شده که همگی نقش موثری در امنیت داخلی کشور دارد. همواره امنیت ملی اولویت دولت ملت‌ها بوده است و فشارها و تنگناهای اقتصادی و وجود فسادها می‌تواند در کشور ایجاد تنش کند و امنیت را تحت شعاع قرار دهد. نظر به آسیب‌های جدی‌ای که از ناحیه بروز فساد در پیکره ی جامعه و نظام سیاسی، متوجه منافع ملی کشور می‌گردد و معمولا دولتمردان و مصلحان دلسوز نسبت به شناخت و مقابله با این آفت بزرگ، اهتمام دارند، در ایران امروز نیز این موضوع مورد توجه قرار گرفته، لکن برای رسیدن به هدف، یعنی مبارزه‌ی واقعی با فساد راهی طولانی در پیش است که می‌بایست توان ملی را در این راه بسیج کرد.

تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۹۸

ف‍راه‍ان‍ی در این کتاب فساد را از ابعاد متفاوتی در ایران بررسی کرده است و سپس رشته پیامدهای فساد را در سطح خرد و کلان همچون از بین رفتن عدالت اجتماعی، افزایش فاصله طبقاتی، سلب اعتماد عمومی از نظام و … بررسی کرده است.

این کتاب در سه فصل تنظیم شده است. فصل اول درباره نگاه موردی به مقوله فساد در ایران که در چهار بخش به مقوله و مفاهیم و تعاریف فساد سیاسی، فساد اقتصادی و فساد اجتماعی و تاریخچه مبارزه با آنان پرداخته شده است. در این فصل به این مسئله اشاره شده است که در ایران بعد از انقلاب اسلامی، بیشترین تکیه بر مباحث فسادی در عرصه اجتماعی و اخلاقیات بوده است، لکن با مشکل دیگری بنام فساد اقتصادی هم روبروییم که فساد اقتصادی ناشی از نظام دیوان‌سالارانه متکی بر تعدد قیمت‌ها است. در کشور ما، عدم شفافیت نظام اقتصادی منشا فساد اقتصادی است. این عدم شفافیت ناشی از این است که ما از یک سیستم انحصاری بسته برخورداریم که در آن رقابت وجود نداشته و به دلیل دولتی بودن صنایع و عدم گسترش بخش خصوصی، اطلاعات به صورت آزاد در دسترس عموم نیست.

فصل دوم درباره امنیت ملی و تعریف آن است. فصل سوم درباره پیامدهای فساد و آسیب‌های اجتماعی بر امنیت ملی ایران و به طور جزئی بررسی پیامدهای سیاسی، پیامدهای اقتصادی و پیامدهای اجتماعی است.

در انتها نویسنده بیان می‌کند که فساد اقتصادی باعث ایجاد اختلال در نظام اقتصادی کشور در سطح کلان شده و موجب از بین رفتن عدالت اجتماعی و افزایش فاصله طبقاتی و سلب اعتماد عمومی از نظام و افزایش فاصله طبقاتی و افزایش محرومیت و فقر توده کثیری از مردم در اثر تکثر ثروت عده قلیلی می‌شود که به جهت برخوردار بودن از امکانات نامشروع اقتصادی و بعضا قدرت سیاسی به این درجه رسیده اند. امروز بحرانهای بیکاری، اشتغال و وجود انواع فساد و آسیب‌های اجتماعی و عدم توازن توسعه منطقه ای تهدیدی برای جامعه ما است که تلاش بی دریغ مسوولان نظام در جهت مبارزه با این پدیده را لازم و ضروری می‌داند.

منبع:

  • فراهانی، محمد (۱۳۸۴) ج‍ام‍ع‍ه‌ش‍ن‍اس‍ی ف‍س‍اد و ام‍ن‍ی‍ت: نگاه موردی به مقوله فساد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و تاثیر آن بر امنیت ملی ایران  ، ت‍ه‍ران: پ‍رس‍م‍ان.

لینک کوتاه https://iran-bssc.ir/?p=3275

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *