شناسایی موقعیت‌های تعارض منافع در سازمان برنامه‌وبودجه کشور و راهکارهای مقابله آن

سال انتشار: 1399
تعارض منافع در سازمان برنامه‌وبودجه

تاریخ انتشار : ۱۵ اردیبهشت ۹۹

گزارش «شناسایی موقعیت‌های تعارض منافع در سازمان برنامه‌وبودجه کشور و راهکارهای مقابله آن» بر اساس مطالعه اسنادی و پانزده مصاحبه کیفی نیمه ساختاریافته با مدیریان فعلی، بازنشسته و یا جداشده و کارشناسان این سازمان به بررسی مسئله (موقعیت و منشأ ایجاد) تعارض منافع در این سازمان پرداخته است. در گزارش یادشده علاوه بر بررسی مبانی نظری تعارض منافع و تجارب ایران و کشورهای منتخب و موقعیت‌های تعارض منافع و راهکارهای مدیریت آن، به‌طور مختصر ساختار سازمان، اهداف و مأموریت سازمان برنامه‌وبودجه کل کشور تشریح شده است.

مدیریت تعارض منافع در سازمان برنامه‌وبودجه کشور علاوه بر اینکه می‌تواند سازمان را در تحقق اهداف و انجام مأموریت آن (برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی) کاراتر نماید در کلیت اقتصاد کشور نیز به دلیل نقش منحصربه‌فرد سازمان تأثیر قابل‌توجهی برجا بگذارد.

با توجه به مأموریت، اهداف و شرح وظایف سازمان برنامه‌وبودجه، حدود ۲۵ مصداق احتمالی تعارض منافع در سطح سازمان متبوع شناسایی‌شده است. از این تعداد، ۵ مصداق مربوط به موقعیت «تعارض وظایف»، ۴ مصداق مربوط به تعارض «درآمد ـ وظایف» و ۳ مصداق برای هرکدام از موقعیت‌های دیگر مانند «اشتغال بیرونی»، «درب‌های گردان» و «قاعده گذاری برای خود» است. برخی از مهم‌ترین یافته‌های این گزارش در مورد موقعیت‌های احتمالی تعارض منافع در سازمان برنامه‌وبودجه کشور به شرح زیر است؛

 

پژوهشگر: جمال کاکائی

خبرنگار همکار: فرزانه شیخ‌رضازاده طهرانی

لینک کوتاه https://iran-bssc.ir/?p=18503

پژوهشگر

جمال کاکائی

کارشناس ارشد اقتصاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی همکار مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *