تمرین هدف را می‌سازد.

کاربست عملی روش PDIA در کشورها


مجموعه وبلاگ «توانمندسازی حکومت» توسط دانش‌آموختگان برنامه آموزش اجرایی در حوزه اجرای سیاست‌های عمومی در مدرسه کندی دانشگاه هاروارد نوشته شده است. فارغ‌التحصیلان این رشته عضو محفل‌کاری در زمینه اجرای سیاست‌های عمومی HKS شدند. این افراد اولین گروه از ناظران این انجمن هستند. این نوشته بازتابی از تجربه یادگیری آنها است. آن ها معتقدند یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت مشارکت در این محفل‌کاری آن بود که از یکدیگر حمایت کنیم. بشنویم، بیاموزیم.خطر کنیم و با هم در لذت پیروزی‌ها و اندوه شکست‌ها شریک شویم. کار این انجمن فقط حل چالش‌ پیچیدۀ پیش‌رو نیست، بلکه دست‌و‌پنجه نرم کردن با چالش در کنار یکدیگر، حمایت از یکدیگر و یادگیری در طول مسیر است.

تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۹۹

 

محفل‌کاری- مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه

این توضیح برگرفته از یادداشت کوتاهی است که دانش‌پذیران دورۀ آموزشی توانمندسازی حکومت با روش PDIA دانشگاه هاروارد از تجربۀ عملی خود در کاربست این روش ارائه کرده‌اند. مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه در راستای معرفی تجارب عملی و نمونه‌های کاربست روش PDIA برای اعمال اصلاح در سیستم اداری و بخش خصوصی کشورهای مختلف نسبت به ترجمه و انتشار یادداشت‌های منتشرشده در وبلاگ توانمندسازی حکومت دانشگاه هاروارد اقدام می‌کند. این یادداشت‌ها گرچه متضمن توضیح کامل یک تجربۀ عملی بر اساس رویکرد PDIA نیست، اما نمونه‌هایی از چالش‌ها و ظرفیت‌های روش PDIA برای مواجهه با مسائل محلی را به نمایش می‌گذارد.

در دسامبر ۲۰۱۹ ، درحالی که تنها چند هفته با سال ۲۰۲۰ فاصله داشتیم، از IPP فارغ التحصیل شدیم و سفر خود را به عنوان یک محفل‌کاری[۱] آغاز کردیم. یک سفر اکتشافی جدید. شروعی تازه. با این وجود هیچ یک از ما نمی‌توانست پیش‌بینی کند که ارمغان شش ماه اول سال ۲۰۲۰ چه چیزی می‌توانست باشد. به نظر می‌رسید جهان درکام آتش است_ و در بعضی جاها، اینگونه بود.

آتش سوزی.

خشونت.

بیماری همه‌گیر.

نژاد‌پرستی.

اعتراضات.

خیلی زود مشخص شد که ممکن است دورنمای ما برای سال ۲۰۲۰ با آنچه در ابتدا بر صفحۀ سفید و تازۀ سال نو مجسّم می‌کردیم، متفاوت باشد. چالش های اصلی ما پیچیده‌تر شدند و در بعضی موارد به کلی تغییر کردند. به هر روی، اینجا جایی است که آموزه‌های PDIA پا به عرصه می‌گذارند. محفل ناشناخته و کارآشنای ما با PDIA آشناست، نه فقط تا آنجا که بتوانیم به مرحلۀ جدید IPP وارد شویم، بلکه این آشنایی به قدری است که ‌می‌توانیم با سرگشتگی‌های آینده‌ای نامعلوم رو‌در‌رو شویم.

این مهم است که در مدت زمانی که مشغول هم‌اندیشی‌ با یکدیگر هستیم، همۀ این آموخته‌ها را با فرایند PDIA گره بزنیم. امیدواریم که بتوانیم با تأمل بر چهار پرسش ورودی کلیدی که ما را در ادامۀ کار هدایت خواهند کرد، بصیرت‌های ارزش‌مندی را فراهم آوریم.

چه کارهایی کرده اید؟

در شش ماه گذشته، به عنوان ناظر، اعلامیه‌های هفتگی منتشر کردیم، وبلاگ‌ها و فیلم‌هایی را به اشتراک گذاشتیم، روایت‌های شخصی را بازگو کردیم و میزبان چندین تماس مجازی بودیم. ما توانستیم در درک بهتر محیط پیرامون خود و محدودیت‌هایی که در آن کار می کردیم به یکدیگر کمک کنیم. گاهی اوقات بحث‌هایی را در گروه واتس‌اپی شکل داده‌ایم یا به امید حفظ رابطۀ اعضا با گروه، مطالبی را به‌منظور یادآوری برای اعضا ارسال کرده‌ایم. به یمن حضور چندین عضو فعال در محفل، این بحث‌ها همیشه مورد استقبال قرار می‌گرفت و اغلب ایده‌ها و ابتکارات جدیدی را موجب می‌شد. با وجود این‌که فاصلۀ ما از یک‌دیگر گاهی به هزاران مایل می‌رسید، این گفت‌وگو‌ها ارتباط ما را با یک‌دیگر حفظ می‌کرد.

 یادآوری این نکته ضروری است که بدون کمک آنیشا و سلیمه، هیچ یک از این موارد ممکن نبود. تحت رهبری و راهنمایی آنها هیچ نگرانی‌ در مورد به‌اشتراک‌گذاری وبلاگ‌ها و پیوند‌ها، بی‌پاسخ ماندن پرسش‌ها و خوب یا بد بودن ایده‌ها‌ نداشتیم. بازخورد و حمایت مداومی که دریافت کردیم- و همچنان دریافت می کنیم – عالی است و از این شانس همکاری بسیار خوشحالیم.

چه یاد گرفته‌اید؟

یکی از جنبه‌های دلنشین محفل‌کاری این است که شما را دوباره به کلاس‌ درس برمی‌گرداند و به کاربست بلافصل آموخته‌هایتان در کار یاری می‌رساند. به عنوان گروه ناظران، این فرصت به ما داده شد که به یادداشت‌های کلاسی برگرفته از جلسات تأثیر‌گذار مراجعه کنیم و پادکست‌ها و فیلم‌های آن‌ جلسات را که در راستای پروسۀ PDIA بسیار یاری‌رسان بوده و هستند، بشنویم و ببینیم. نوشتن وبلاگ‌ها و اعلامیه‌ها  فرصت‌هایی را فراهم کرد تا دیگران را در تجربیات خود سهیم کنیم و آن‌ها را به پیگیری تجربۀ خودشان برانگیخت و گفتگو‌های پرباری را سبب شد. حس می‌کردیم که در کار بسیار خاصی سهیم هستیم، روشی نوین برای این‌که ما را، مخصوصاً در زمان‌های بلاتکلیفی، دور هم گرد آورد.

محفل‌کاری ما حقیقتا بی‌همتا است. بسیاری از عهد و پیمان‌هایی که در کمبریج بسته شد تا امروز پا‌برجاست. این عهد فقط در رابطه با PDIA یا “کار” نیست، بلکه در مورد دوستی و ارتباط خالصانه نیز هست. دنیای ما بزرگ‌تر شده است و این بدین معناست که درک ما از یک‌دیگر و نیز همدلی ما بیشتر شده است.

به چه ‌کاری مشغول هستید؟

به زودی دریافتیم که تعامل با ۴۰ فرد مختلف در کشور‌ها و مناطق زمانی متفاوت می‌تواند یک چالش باشد. ما نیاز داشتیم که در شیوۀ تعامل‌مان تجدید‌نظر کنیم. برای این‌که به بیشترین افراد ممکن در محفل دسترسی  داشته باشیم از چندین روش مختلف از جمله کانواس، واتس اَپ و زوم استفاده کردیم و حتی در ساعات مختلف روز تماس‌های فوری برقرار کردیم. اکنون با این‌که حدود نیمی از اعضای گروه به طور منظم مشارکت می‌کنند، اما امیدواریم بتوانیم این درصد را افزایش دهیم.

قدم بعدی چیست؟

ما به امید پاسخ‌دهی به برخی از سوالات کلیدی خود، یک نظرسنجی مشارکتی ترتیب دادیم: چند وقت یک بار اطلاعیه ها را می خوانید؟ کدام رسانۀ ارتباطی را ترجیح می‌دهید؟ چه ساعتی از روز برای شما بهتر است؟ چه تغییری می‌توانیم در کارمان بدهیم؟ به این منظور که اطمینان حاصل کنیم محفل ما همچنان برای اعضای خود برآورده‌کنندۀ ارزش و بینش است.

ما امیدواریم که با تمرکز بر فرآیند PDIA، صرف‌نظر از این‌که در کجای این فرایند قرار داریم (اعم از: تحلیل اولیه مسئله، شناسایی مراحل اقدام، عملیاتی‌کردن اقدامات، بررسی، حفظ اختیار و مشروعیت، یا انطباق و تکرار) شیوۀ به‌کارگیری آن را بشناسیم و این تجربیات را تماماً در محفل‌کاری خود به اشتراک بگذاریم. با انجام این کار، خواهیم توانست کاربست PDIA را در کار خود به حداکثر برسانیم، خطرات را شناسایی کنیم و نقاط شروع و ایده‌های جدیدی را که ممکن است درگذشته مغفول مانده‌ باشند بازشناسی کنیم.

اما شاید یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت مشارکت در محفل‌کاری این باشد: هم‌زمان که می‌کوشیم دنیایی بهتر از آن‌چه به دست‌مان رسیده است را به‌ جای بگذاریم، از یکدیگر حمایت کنیم. بشنویم، بیاموزیم. “در مورد چیزهایی که به آن‌ها اهمیت می‌دهیم، خطر کنیم”. با هم در لذت پیروزی‌ها و اندوه شکست‌ها شریک شویم. شش ماه پیش‌رویمان را به چیزی کاملا متفاوت با آن‌چه در آغاز بود تبدیل کنیم.

تاب‌آوری.

صلح.

بهبودی.

فراغت.

امید.

همان‌طور که یوری، دوست و همکار عزیز ما توصیف کرد، محفل‌کاری ما در‌واقع یک محفل همیاری (community of purpose) است. کار این انجمن فقط حل چالش‌ پیچیدۀ پیش‌رو نیست، بلکه دست‌و‌پنجه نرم کردن با چالش در کنار یکدیگر، حمایت از یکدیگر و یادگیری در طول مسیر است. در تاریخ ۱ جولای، سُکان را به دست گروه بعدی ناظران خواهیم سپرد، کسانی که همچون فانوس‌دریایی، در میان هرگونه مِهی قایق‌های کوچک ما را راهنما خواهند بود. با‌ این‌که نمی‌دانیم بعد‌ها چه پیش خواهد آمد، از اینکه می‌دانیم پرتو فانوس ما به‌ دست گروهی شگفت‌انگیز خواهد بود که کورسوی امید را در میان دریای ناشناخته‌مان روشن نگاه می‌دارند، آسوده خاطریم.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع‌ به اجرای سیاست‌های عمومی (IPP) ویدیو‌های دورۀ آموزشی و توصیۀ کاربران را تماشا کنید و به این پادکست گوش دهید و از وبسایت دورۀ آموزشی دیدن کنید.

 مترجم: آرش گیاهچی

وبلاگ‌نویس مهمان: النور سارپونگ، مگی جونز، مارکو ماستلاری، محمد هجرس

 

منبع:

وبلاگ توانمند‌سازی حکومت مدرسۀ کندی دانشگاه هاروارد

https://buildingstatecapability.com/2020/06/10/practice-makes-purpose/

پانوشت:

[۱]  Community of Practice. محفل‌کاری به گروهی از افراد اطلاق می شود که دربارۀ یک موضوع علایق و اشتیاق مشترک دارند و دانش و تجربه‌های خود را با تعامل مستمر در یک حوزۀ کاری به اشتراک می گذارند. م

لینک کوتاه https://iran-bssc.ir/?p=12701

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *