گزارش کرونا، نیروی کار و حمایت اجتماعی- شماره یک

گزارش ۱| گزارش ILO از کووید-۱۹ و فضای کار در جهان


همه‌گیری بیماری کرونا در سراسر جهان بر نیروی کار و فضای کسب‌وکار تاثیرات شدیدی دارد. معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی برای رصد وضعیت نیروی کار و حمایت‌های اجتماعی در سطح جهان و ایران اقدام به تولید سلسله گزارش‌های «کرونا، نیروی کار و حمایت اجتماعی» کرده است که در آن به پیامدهای این وضعیت از منظر ابعاد اقتصادی و رفاه اجتماعی می‌پردازد. در این شماره، به گزارش ILO از کووید-19 و فضای کار در جهان؛ بسته محرک اقتصادی آمریکا؛ و بررسی بسته‌های حمایت اقتصادی در سایر کشورها پرداخته شده است که در ادامه می‌خوانید.

تاریخ انتشار : ۱۶ فروردین ۹۹

گزارش ILO از کووید-19

سازمان بین‌المللی کار (ILO) طی گزارشی ارزیابی اولیه‌اش را از تاثیرات بحران  بر نیروی کار و فضای کسب‌وکار ارائه داد. طبق پیش‌بینی گزارش ILO از کووید-۱۹، بین ۵.۳ میلیون تا ۲۴.۷ میلیون به جمعیت بیکار جهان افزوده خواهد شد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که در اثر کاهش ساعات کاری و دستمزدها، اشتغال ناقص به شدت افزایش پیدا کند و بین ۸.۸ میلیون تا ۳۵ میلیون نفر دیگر، در اثر این بحران، به جمع فقرای شاغل اضافه خواهد شد.

سازمان بین‌المللی کار در گزارش خود همچنین اشاره می‌کند که جوانان، زنان، مهاجران و پناهندگان و افراد بالای ۵۵ سال برای بازیابی شغل و حفظ درآمدشان با دشواری بیشتری روبه‌رو خواهند بود. در عین حال، سیاست‌های حمایتی باید بر کارگران فاقد بیمه، خود اشتغال، روزمزد و نیروی کار شاغل در بخش خدمات، گردشگری و خرده‌فروشی تمرکز کنند.

بسته اقتصادی دو هزار میلیارد دلاری آمریکا بسته جامعی‌ست که با روش‌های مختلف از افراد و کسب‌وکارهای آسیب‌پذیر حمایت می‌کند. یادداشت حاضر، بخش اول از یک یادداشت سه بخشی در مورد این بسته است و به جزییات پرداخت‌های معروف به «چک‌های محرک اقتصادی» (حدود ۱۲۰۰ دلار به بیش از ۹۰ درصد مالیات دهندگان آمریکایی) می‌پردازد. علاوه بر این مبلغ، به ازای هر کودک ۱۶ ساله یا کمتر نیز مبلغ ۵۰۰ دلار به هر خانوار پرداخت خواهد شد. این پرداخت فقط یکبار انجام شده و بیشتر افراد در طول حدود سه هفته آینده آن را دریافت خواهند کرد. برای دریافت این مبلغ نیاز به ثبت درخواست نیست و بر اساس اطلاعات موجود در اظهارنامه‌های مالیاتی انجام می‌شود. از آن‌جایی که اطلاعات مربوط به درآمد افراد بر اساس اطلاعات مالیاتی معیار اصلی واجد شرایط بودن است، کلیه بزرگسالانی که در سال‌های اخیر اظهارنامه‌های مالیاتی خود را تکمیل نکرده‌اند تشویق شده‌اند که هر چه سریع‌تر به انجام این کار بپردازند.

اندیشکده Tax Foundation بخشی از وب‌سایت خود را به پیگیری اقدامات کشورها در جهت کاهش آسیب اقتصادی این اپیدمی اختصاص داده است. این موسسه اقدامات کشورها را به تفکیک در پنج گروه مختلف گزارش می‌کند: یک‌ـ تعویق پرداخت مالیات، دوـ معافیت یا کاهش در مالیات اشخاص، سه‌ـ معافیت یا کاهش در مالیات بر کسب‌وکارها، چهارـ معافیت یا کاهش در مالیات بر مصرف و پنج‌ـ سایر حمایت‌ها انجام شده است. طبق گزارش این اندیشکده، تا امروز ۱۵ فروردین، ۴۹ کشور بسته‌های حمایت اقتصادی ارائه داده‌اند که از این تعداد حدود ۶۰ درصد آن‌ها (۲۸ کشور) اروپایی هستند. بیش از ۹۰ درصد کشورها اقداماتی در راستای تعویق در پرداخت مالیات انجام داده‌اند، ولی کشورهای کمی به کاهش مالیات یا اعطای معافیچت مالیاتی به اشخاص، شرکت‌ها و یا مالیات بر مصرف روی آورده‌اند. با وجود تاکید سازمان بین‌المللی کار به اهمیت حمایت مستقیم از گروه‌های آسیب‌پذیر و شاغلین فعال در بخش غیررسمی، به نظر می‌رسد در بیشتر کشورها تمرکز مستقیم بر انجام اقداماتی در جهت تحریک تقاضا و حمایت از کسب‌وکارهاست و کمتر به طور مستقیم به کاهش اثر اپیدمی بر فقر و بیکاری پرداخته شده‌است.

 

دریافت نسخه الکترونیکی  گزارش کرونا، نیروی کار و حمایت اجتماعی- شماره یک

 

گزارش ILO از کووید-۱۹ و فضای کار در جهان

سازمان بین‌المللی کار طی گزارشی ارزیابی اولیه‌اش را از تاثیرات بحران  بر نیروی کار و فضای کسب‌وکار ارائه داد. این گزارش به تاثیرات این بحران بر نیروی کار، کسب‌وکارها و صنایع و حرف آسیب‌پذیر می‌پردازد و در ادامه به اقداماتی پیشنهادی جهت کاهش اثرات این بحران اشاره می‌کند.

بیکاری، اشتغال ناقص و شاغلین کم‌درآمد

طبق پیش‌بینی سازمان بین‌المللی کار، در اثر اپیدمی کووید-۱۹، بین ۵.۳ میلیون («سناریوی کمینه») تا ۲۴.۷ میلیون («سناریوی بیشینه») به جمعیت بیکار جهان افزوده خواهد شد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که در اثر کاهش ساعات کاری و دستمزدها، اشتغال ناقص به شدت افزایش پیدا کند. خوداشتغالی که در کشورهای در حال توسعه اغلب همچون ضربه‌گیری در برابر تغییرات بازار کار و رکود اقتصادی عمل می‌کند، ممکن است این بار چنین کارکردی نداشته باشد. اگرچه خوداشتغالی معمولاً نسبت به شرایط نامطلوب اقتصادی واکنش نشان نمی‌دهد و در طی بحران‌ها افزایش می‌یابد، محدودیت‌های اعمال شدۀ کنونی بر جابه‌جایی افراد و کالاها ممکن است این سازوکارهای تعدیلی را کم‌اثر کند. همچنین انتظار می‌رود که تعداد شاغلانی که نزدیک یا پایین خط فقر زندگی می‌کنند نیز در اثر کاهش فعالیت‌های اقتصادی به شدت افزایش یابد و گرفتار فقر شدیدتری می‌شوند. سازمان بین‌المللی کار تخمین می‌زند که بین ۸.۸ تا ۳۵ میلیون نفر دیگر به جمع فقرای شاغل اضافه خواهد شد.

گروه‌ها، صنایع و مشاغل آسیب‌پذیر

سازمان بین‌المللی کار در گزارش خود همچنین به اثر این اپیدمی بر گروه‌ها و مشاغل خاص اشاره می‌کند. بیماری‌های همه‌گیر و بحران‌های اقتصادی می‌تواند تأثیرات بیشتری بر بخش‌های خاصی از جمعیت بگذارد و سبب افزایش نابرابری شود. بر اساس تجارب بین‌المللی در گذشته، جوانان، زنان، مهاجران و پناهندگان (افراد عدم برخوردار از حقوق حمایت اجتماعی) و افراد بالای ۵۵ سال برای بازیابی شغل‌شان با دشواری بیشتری روبه‌رو هستند. این گروه‌ها معمولاً در مشاغل با درآمد پایین کار می‌کنند و از حقوق حمایت اجتماعی محروم هستند. کارگران فاقد بیمه، خوداشتغال و روزمزد به دلیل عدم برخورداری از مرخصی استعلاجی، حمایت اجتماعی و سایر سازوکارهای جبران درآمد آسیب‌پذیرتر هستند.

در خصوص صنایع و مشاغل آسیب‌پذیر، سازمان بین‌المللی کار تأکید می‌کند که کاهش فعالیت‌های اقتصادی و محدودیت جابه‌جایی افراد بر فعالیت‌های تولیدی و خدماتی بیش از سایر حرف و صنایع اثرگذار بوده است. شواهد نشان می‌دهند که زنجیره‌های تأمین جهانی و منطقه‌ای کالا مختل شده‌اند و بخش خدمات، گردشگری و خرده‌فروشی آسیب دیده‌اند.

اقدامات: ایمن‌سازی محل کار، تحریک اقتصاد و تقاضای نیروی کار، حمایت از اشتغال و درآمد

در ادامه این گزارش، سازمان بین‌المللی کار انجام اقداماتی وسیع در سه دسته را ضروری می‌داند: محافظت و مراقبت بهداشتی از کارگران در محل کار، تحریک اقتصاد و حمایت از مشاغل و درآمد افراد. این اقدامات شامل گسترش حمایت اجتماعی، حمایت از نگهداشت نیروی شاغل (مانند کار کوتاه‌مدت، مرخصی با حقوق و سایر حمایت‌ها) و معافیت‌های مالی و مالیاتی برای بنگاه‌های کوچک و متوسط است. سازمان بین‌المللی کار همچنین تأکید می‌کند که در دوره‌های بحرانی همچون بحران کنونی، ایجاد و مشارکت در گفتگوهای اجتماعی نیز اهمیت بسیاری دارد. گفتگو با کارگران، کارفرمایان و نمایندگانشان. گفتگوی اجتماعی سازنده و مداوم بین دولت‌ها و شرکای اجتماعی‌شان تأثیر به سزایی در تمهید اقدامات مناسب در سطح بنگاه، بخش‌های اقتصادی و اقتصاد کلان دارد.

اقدامات کشورها

سازمان بین‌المللی کار در ادامه به بررسی اقدامات کشورها برای حمایت از اشتغال، درآمد و صنایع می‌پردازد. این اقدامات در قالب مواردی مانند تشویق فضای دورکاری و فراهم کردن زیرساخت‌های آن، افزایش دسترسی به مرخصی استعلاجی، تدابیر ایمنی و کاهش ساعات کار و اقدامات جبرانی صورت پذیرفته است.

  • فضای کار و دورکاری: دورکاری و ساعت‌های نامنظم کاری در بسیاری از کشورها در سطح ملی یا برخی محل‌های کار در حال اجراست. در ژاپن و ایتالیا برای تشویق دورکاری، حمایت مالی و فرایندهای ساده و با قابلیت اجرایی ارائه شده است.
  • افزایش دسترسی به مرخصی استعلاجی: امکانات لازم برای ارائۀ مرخصی استعلاجی به شاغلانی که وضعیت جسمی مطلوبی ندارند یا در قرنطینه هستند در بسیاری از کشورها فراهم شده است. به طور مثال، چین دستورالعمل‌هایی برای پرداخت حقوق به شاغلانی که به علت قرنطینه یا بیماری قادر به رفتن به سرکار نشده‌اند، ارائه کرده است. در ایرلند، سنگاپور و کرۀ جنوبی نیز مرخصی استعلاجی برای خوداشتغالان فراهم شده است.
  • توصیه‌های ایمنی و سلامت حرفه‌ای: تدابیر ایمنی و سلامت حرفه‌ای در پاسخ به دغدغه‌های کارفرمایان و شاغلان از طریق خطوط تلفن، وب‌سایت‌ها و نشر اطلاعات در کشورهای مختلف اجرا شده است.
  • کاهش ساعت کاری و اقدامات جبرانی: در ایتالیا، هلند، فرانسه و آلمان کاهش ساعت کاری همراه با گسترش بیمه بیکاری (یا بیکاری پاره‌وقت) صورت گرفته است. حفظ نیروی کار نیز از طرق دیگر تضمین شده یا ارتقا یافته است. در چین دولت اطلاعیه‌ای صادر کرده است تا به کارگران مهاجر اطمینان دهد که قراردادهایشان بر اثر بیماری یا در نتیجۀ اقدامات دولت برای مقابله با ویروس فسخ نخواهد شد. در برخی کشورها نیز برای بهبود امنیت درآمد، مساعدت اجتماعی یا پرداخت یارانۀ نقدی در دستور کار قرار گرفته است.
  • ایجاد مشاغل خوداشتغالی: برای تسهیل فرایند ترمیم، تمرکز بر اشتغال و به‌ویژه خوداشتغالی، عمدتاً در قالب مشارکت دادن افراد در امور عام‌المنفعه (Public Works Programs)، بسیار اهمیت دارد. تجارب گذشته از همه‌گیری بیماری‌ها و بلایای طبیعی نشان داده است که سرمایه‌گذاری اشتغال‌آفرین در بخش سلامت، آب، گندزدایی و زیرساخت‌ها و خدمات بهداشتی از جمله سریع‌ترین راه‌های ایجاد اشتغال در دوره‌های بحرانی است. سیاست‌های مبتنی بر تقویت مهارت و کارآفرینی اثرات بیکاری را کاهش خواهند داد.

بسته محرک اقتصادی آمریکا

بخش اول: «چک‌های محرک اقتصادی»

سنای آمریکا یک بسته اقتصادی به ارزش دو هزار میلیارد دلار به عنوان برنامه محرک اقتصادی و برای کاستن از تأثیر اپیدمی کووید-۱۹ طراحی کرده است. این طرح شامل پرداخت حدود ۱۲۰۰ دلار به تعداد زیادی از بزرگسالان آمریکایی (معروف به «چک‌های محرک اقتصادی» یا Stimulus Checks)، گسترش طرح‌های بیمه بیکاری، تنفس چند ماهه برای بازپرداخت وام‌های دانشجویی، برداشت قبل از سررسید از حساب‌های بازنشستگی بدون جریمه‌های معمول، کمک و حمایت مالی از کسب‌وکارهای کوچک و سازمان‌های غیرانتفاعی و حمایت از برخی از اجاره‌نشین‌ها با محدود کردن حق تخلیه به خاطر عدم پرداخت اجاره به مدت ۱۲۰ روز می‌شود. تخمین زده می‌شود که حدود ۱۶۵ میلیون خانوار آمریکایی مشمول پرداخت‌های مستقیم این طرح می‌شوند که شامل ۹۳ درصد کل مالیات‌دهندگان آمریکایی است. آن چه در ادامه می‌خوانیم خلاصه‌ای از پرسش و پاسخ‌های طراحی شده توسط نیویورک تایمز است که برخی جزئیات مربوط به پرداخت‌های محرک اقتصادی و بیمه بیکاری در بسته اقتصادی دوهزار میلیارد دلاری دولت آمریکا را شرح می‌دهد.

پرداخت‌های محرک اقتصادی

مبلغ پرداختی به هر فرد در این طرح چه قدر است؟

برای بیشتر بزرگسالان واجد شرایط ۱۲۰۰ دلار است، گرچه این مقدار برای برخی از افراد کمتر خواهد بود. به ازای هر کودک تحت سرپرست ۱۶ ساله یا کوچکتر، مبلغ ۵۰۰ دلار به این رقم اضافه خواهد شد.

چه تعداد پرداخت انجام می‌شود؟

فعلاً فقط یک بار. گرچه ممکن است با مصوبه‌های بعدی پرداخت‌های دیگری نیز در دستور کار قرار بگیرد.

از کجا بدانم که واجد شرایط هستم و آیا کل مبلغ را دریافت می‌کنم؟

بستگی به درآمد شما دارد. افراد بزرگسال مجرد که شماره ملی (Social Security Number) دارند و درآمد ناخالص تعدیل‌شده آن‌ها (adjusted gross income) [درآمد قبل از کسر مالیات و بعد از کسر برخی کسورات خاص را می‌گویند که بر اساس اقرار مالیاتی که هر شخص حقیقی و حقوقی سالی یک‌بار پر می‌کند محاسبه می‌شود] معادل ۷۵ هزار دلار آمریکا در سال یا کمتر باشد، کل ۱۲۰۰ دلار را دریافت می‌کنند. زوج‌های بدون فرزندی که درآمد سالانه‌شان ۱۵۰ هزار دلار یا کمتر است، در مجموع ۲۴۰۰ دلار دریافت می‌کنند. در نهایت، مالیات‌دهندگانی که طبق پرونده مالیاتی به عنوان سرپرست خانوار شناخته شده‌اند و درآمد سالانه‌شان معادل ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ دلار آمریکا یا کمتر است، کل مبلغ ۱۲۰۰ دلار را دریافت می‌کنند. پرداخت‌ها با توجه به درآمد به صورت پلکانی کاهش می‌یابد تا به صفر برسد. برای مثال، افراد مجردی که بیش از ۷۵ هزار دلار درآمد سالانه  (طبق پرونده مالیاتی سال ۲۰۱۹) دارند به صورت پلکانی کاهش می‌یابد تا اینکه در سقف درآمد ۹۹ هزار دلار به صفر برسد.

به طور کلی اما با توجه به پیچیدگی روش محاسبه میزان پرداختی به هر مشمول، فرم‌های آنلاینی طراحی شده است که با ورود اطلاعات به آن می‌توان از میزان استحقاق پرداختی مطلع شد.

آیا دانشجویان واجد شرایط دریافت این مبلغ هستند؟

اگر کسی در اظهارنامه مالیاتی‌اش شما را به عنوان وابسته (dependent) ثبت کرده باشه واجد شرایط دریافت مبلغ نخواهید بود.

معیار واجد شرایط شدن درآمد چه سالی است؟

سال ۲۰۱۹. اگر هنوز اظهارنامه مالیاتی ۲۰۱۹ خود را هنوز کامل نکرده‌اید، تصمیم بر اساس اظهارنامه مالیاتی سال ۲۰۱۸ گرفته خواهد شد.

اگر درآمد من در سال ۲۰۱۹ باعث شود واجد شرایط دریافت تمام یا بخشی از این مبلغ نباشم ولی طبق پیش‌بینی درآمدم در سال ۲۰۲۰ واجد شرایط شوم، آیا می‌توانم مبلغی دریافت کنم؟

در حال حاضر خیر، اما، از آن‌جایی که این پرداخت در واقع نوعی اعتبار مالیاتی به حساب می‌آید، ممکن است هنگامی که اظهارنامه مالیاتی سال ۲۰۲۰ را پر می‌کنید واجد شرایط به حساب بیایید.

آیا برای دریافت این وجه باید اقدامی انجام دهم یا درخواستم را در جایی ثبت کنم؟

خیر. اگر اداره خدمات درآمد داخلی (Internal Revenue Services) [یکی از ادارات زیرمجموعه خزانه‌داری دولت آمریکا] اطلاعات حساب بانکی شما را در اختیار داشته باشد، بر اساس درآمدتان در پرونده مالیاتی سال گذشته (۲۰۱۹)، مبلغ را مستقیما به حساب شما واریز می‌کند.

پرداخت چه زمانی انجام می‌شود؟

یشتر افراد در طول سه هفته آینده مبالغ مذکور را دریافت خواهند کرد.

اگر در سال‌های اخیر اظهارنامه مالیاتی پر نکرده باشم چه اتفاقی خواهد افتاد؟ 

پر نکردن اظهارنامه مالیاتی می‌تواند بر دریافت یا مبلغ تأثیر بگذارد. در اسرع وقت به سایت اداره خدمات درآمد داخلی بروید و اظهارنامه مالیاتی سال ۲۰۱۸ را پر کنید. اگر به دلیل بدهی‌های مالیاتی اظهارنامه را پر نکرده‌اید، با یک متخصص مالیاتی صحبت کنید که شما را در خصوص روش‌هایی مانند برنامه‌های پرداخت جایگزین راهنمایی کند.

آیا افرادی که حقوق بازنشستگی تأمین اجتماعی یا کمک هزینه معلولیت دریافت می‌کنند، بیکاران واجد شرایط و جانبازان مشمول این پرداخت‌ها هستند؟

بله، همگی مشمول‌اند.

آیا شهروندان آمریکایی ساکن خارج از کشور این مبلغ را دریافت می‌کنند؟

بله، اگر شماره ملی (social security number) داشته باشند و واجد سایر شرایط باشند دریافت خواهند کرد.

چشم‌اندازی از بسته‌های حمایت اقتصادی در سایر کشورها

اندیشکده Tax Foundation در واشنگتن، که مطالعاتی در حوزه سیاست‌های مالیاتی در آمریکا و جهان انجام می‌دهد، در وب‌سایت خود بخشی را به پیگیری اقدامات کشورها در جهت کاهش آسیب اقتصادی این اپیدمی اختصاص داده است. در این بخش جدولی قرار داده شده که مرتب به‌روزرسانی می‌شود و بسته‌های حمایت اقتصادی را به تفکیک کشور و به طور خلاصه فهرست می‌کند. این جدول در پنج ستون خود مشخص می‌کند که در میان کشورهایی که بسته حمایتی ارائه داده‌اند، چه اقداماتی در راستای: یک‌ـ تعویق پرداخت مالیات، دوـ معافیت یا کاهش در مالیات اشخاص، سه‌ـ معافیت یا کاهش در مالیات بر کسب‌وکارها، چهارـ معافیت یا کاهش در مالیات بر مصرف و پنج‌ـ سایر حمایت‌ها انجام شده است. طبق گزارش این اندیشکده، تا امروز ۱۵ فروردین، ۴۹ کشور بسته‌های حمایت اقتصادی ارائه داده‌اند که از این تعداد حدود ۶۰ درصد آن‌ها (۲۸ کشور) اروپایی هستند. طبق اطلاعات این جدول، در منطقه خاورمیانه سه کشور ایران، ترکیه و اسراییل بسته‌های حمایتی ایجاد کرده‌اند. گرچه از مجموع ۴۹ کشور فهرست شده در این جدول، بیش از ۹۰ درصد آن‌ها (۴۶ کشور) اقداماتی در جهت تعویق پرداخت مالیات انجام داده‌اند، کشورهای کمی به کاهش مالیات یا اعطای معافیت مالیاتی به اشخاص، شرکت‌ها و یا مالیات بر مصرف روی آورده‌اند. از طرف دیگر، گرچه کشورهایی مانند هلند در هر پنج دسته حمایتی، طرح‌هایی ارائه داده‌اند، یا مانند شیلی، کره جنوبی، نروژ و آمریکا طرح‌های به نسبت همه‌جانبه‌ای ارائه کرده‌اند، برخی دیگر از کشورها، مانند ژاپن، مکزیک، پرتغال و اسلواکی، تا امروز، فقط اقداماتی را در راستای به تعویق انداختن ثبت اظهارنامه‌ها و پرداخت‌های مالیاتی به اجرا گذاشته‌اند. با وجود تاکید سازمان بین‌المللی کار در گزارش‌هایش به حمایت مستقیم از گروه‌های آسیب‌پذیر و شاغلین فعال در بخش غیررسمی، به نظر می‌رسد در بیشتر کشورها تمرکز مستقیم بر انجام اقداماتی در جهت تحریک تقاضا و حمایت از کسب‌وکارهاست و کمتر به طور مستقیم به کاهش اثر اپیدمی بر فقر و بیکاری پرداخته شده‌است. در ادامه نگاهی به برخی از ردیف‌های این جدول می‌اندازیم.

 

کشور تعویق مالیاتِ اشخاص مالیات بر کسب‌وکارها مالیات بر مصرف سایر
اسپانیا تعویق پرداخت مالیات برای شش ماه ۱۰۰ میلیارد یورو ضمانت وام
بریتانیا معافیت مالیات املاک تجاری برای دوازده ماه در بخش‌های خرده‌فروشی، تفریح و گردشگری؛ تعویق در پرداخت ۳۰ میلیارد پوند مالیات بر ارزش افزوده افزایش ۱۰۰۰ پوندی یارانۀ نقدی و مزایای مالیاتی شاغلین حمایت مستقیم از افراد خوداشتغال در جهت جایگزینی ۸۰% از متوسط درآمد این افراد
ایالات‌متحده تعویق پرداخت مالیات تا ۱۵ ژولای تخفیف قابل توجه مالیاتی برای افراد و گسترش پوشش بیمه بیکاری تصویب قوانینی در جهت حمایت مستقیم از کسب‌وکارها افزایش موقت مرخصی استعلاجی با حقوق؛ کمک‌های مالی تا حد ۲ تریلیون دلار
چین کاهش مالیات بر ارزش افزوده برای کسب‌وکارهای کوچک از ۳ درصد به ۱ درصد تا پایان ماه می؛ حذف مالیات بر ارزش افزوده بر روی محصولات مربوط به بحران بستۀ حمایتی ۳.۱ تریلیون یوآنی
کرۀ جنوبی تعویق مهلت تشکیل پرونده مالیاتی شرکت‌ها به مدت یک ماه، تا ۴ می کسر مالیات صرف کارت‌های اعتباری شخصی کاهش مالیات بر ارزش افزوده برای کسب‌وکارهای کوچک ترجیح مالیاتی برای تعویض خودرو جهت افزایش تقاضا
فرانسه تعلیق پرداخت برخی مالیات‌ها؛ تعویق سه ماهۀ پرداخت مالیات مستقیم بازپرداخت سریع مالیات بر ارزش افزوده یارانۀ معادل مزد برای کارگران متأثر از این بحران و اختصاص ۱ میلیارد یورو  کمک به کسب‌وکارهایی که در بحران متأثر شده‌اند
آلمان انتخاب انتقال به دورۀ بعدی برای کسب‌وکارهایی که درخواستشان را تا پایان ۲۰۲۰ ثبت کنند؛ تعویق مهلت پیش‌پرداخت‌های مالیاتی کاهش پایۀ مالیات برای مالیات بر تجارت یارانۀ معادل مزد برای کارگران متأثر از بحران، ۵۰ میلیارد یورو کمک به کسب‌وکارها و ۵۰۰ میلیارد یورو نقدینگی برای حمایت از کسب‌وکارها
ایتالیا تمدید سررسیدها تا ۳۱ می در مناطق متأثر از بحران ۵۰ درصد اعتبار مالیاتی برای مخارج بهداشتی؛ بانک‌ها می‌توانند کسورات ضرر را به اعتبار مالیاتی تبدیل کنند
پرتغال تعلیق پرداخت سهم تأمین اجتماعی برای کسب‌وکارهایی که متأثر شده‌اند؛ تمدید مهلت پرداخت مالیات برخی شرکت‌ها تا سه ماه
هلند تعویق سه ماهۀ مالیات شخصی، شرکتی و مالیات بر ارزش افزوده کاهش نرخ سود دیرکرد پرداخت به ۰۱٫۰ کاهش نرخ سود دیرکرد پرداخت به ۰۱٫۰ کاهش نرخ سود دیرکرد پرداخت به ۰۱٫۰ یارانه‌ای معادل ببا ۹۰درصد دستمزدها برای کسب‌وکارهای زیان‌دیده
شیلی تعویق پرداخت مالیات برای کسب‌وکارهای کوچک تعویق‌های هدفمند مالیاتی بازپرداخت‌های زودهنگام مالیاتی برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ۳۵۰ میلیون UF شیلی برای حمایت و امدادرسانی
ایران مهلت سه ماهه برای پرداخت مالیات کارکنان تخصیص یارانۀ نقدی به ۳ میلیون جمعیت کم‌برخوردار کشور

 

دریافت نسخه الکترونیکی گزارش کرونا، نیروی کار و حمایت اجتماعی- شماره یک

لینک کوتاه https://iran-bssc.ir/?p=14580

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *