مطالعه و پایش تعارض منافع در ایران ـ 47

خبرنامه هفتگی مدیریت تعارض منافع – شماره چهل و هفتم


تعارض منافع به گواه تجارب عملی و پژوهش‌های تجربی، ریشه‌ی بسیاری از ناکارآمدی‌ها، اختلال‌ها و اشکال متنوع فساد است که منجر به تضعیف ظرفیت اجرایی حاکمیت و تشدید نابرابری و بی‌اعتمادی در جامعه می‌شود. مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی در راستای پایش و سنجش ابعاد مختلف تعارض منافع در ایران، به رصد رسانه‌های مجازی و مکتوب در این زمینه می‌پردازد. در همین راستا، استخراج محتوای تولیدشده در شبکه‌های اجتماعی (توئیتر، تلگرام و اینستاگرام) نیز در دستور کار مرکز توانمندسازی بوده و در گزارش‌های هفتگی انعکاس می‌یابد. آنچه در ادامه می‌آید اخبار، گزارش‌ها و تحلیل‌های مربوط به تعارض منافع در رسانه‌های عمومی است که در بازه زمانی 8 تا 14 خرداد 1400 منتشر شده و در قالب خبرنامه شماره 47 تجمیع و تلخیص شده‌اند.

تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۰۰

دریافت نسخه الکترونیکی چهل و هفتم خبرنامه هفتگی مدیریت تعارض منافع 

 

گزیدۀ اخبار، تحلیل‌ها و گزارش‌های هفته گذشته در حوزه تعارض منافع به این شرح است:

  • در هفته اخیر نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری به بیان مواضعی در مورد لزوم مدیریت تعارض منافع پرداختند که از جمله می‌توان به اظهارات امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، علیرضا زاکانی، سعید جلیلی و محسن مهرعلیزاده اشاره کرد که در خبرنامه این هفته بازتاب یافته است.
  • احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به عدم افزایش ظرفیت آزمون وکالت توسط شوراهای سه نفره استانی، علت عدم تمایل افزایش ظرفیت توسط رییس کل دادگستری استان و رییس شعبه اول دادگاه انقلاب را تعارض منافع برشمرد و گفت: متاسفانه اگرچه دو نفر از سه عضو شوراهای تعیین ظرفیت از نمایندگان قوه قضاییه هستند اما به دلیل آنکه امکان وکیل شدن این دو شخص در آینده وجود دارد، لذا مانع از افزایش ظرفیت وکالت شده‌اند.
  • دو ابلاغیه جدید وزارت راه و شهرسازی در مورد مدیریت تعارض منافع در نظام مهندسی ساختمان، توسط احمد خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی کشور به سازمان‌های استانی نظام مهندسی و شوراهای انتظامی رسیدگی به تخلفات نظام مهندسی در هفته اخیر ابلاغ شد.
  • انجمن علمی بهداشت ایران در بیانیه ای در ارتباط با انتظارات از رئیس جمهور آینده در حوزه سلامت شش مورد را مطرح کرد که یکی از محورهای اصلی آن، تعارض منافع است. پرهیز از معرفی وزیر بهداشت درگیر تعارض منافع و استفاده مناسب از متخصصین گوناگون به ویژه اقتصاد، علوم اجتماعی و سیاسی، سیاست‌گذاری و مدیریت سلامت در وزارت بهداشت از توصیه‌های این انجمن است.

مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی ـ ۱۴ خرداد ۱۴۰۰

تعارض منافع دو قاضی شورای تعیین ظرفیت آزمون وکالت

احسان ارکانی (عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس)ـ ۹ خرداد ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در حوزه‌ی قضایی

یک نماینده مجلس شورای اسلامی درباره دو قاضی حاضر در شورای تعیین ظرفیت آزمون وکالت ادعا کرد چون این دو شخص در آینده ممکن است وکیل شوند، از این رو مانع افزایش ظرفیت جذب وکیل می‌شوند.
به گزارش وکلاپرس، احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، با این ادعا که افزایش ظرفیت پذیرش کارآموز وکالت در کشور اسیر تعارض منافع شده است، رفتار مدیران دستگاه قضا در تعیین ظرفیت جذب وکیل را مصداق تعارض منافع دانست. تقاضای بالا برای ورود به حرفه وکالت، سبب انباشته شدن تعداد زیادی از فارغ التحصیلان رشته حقوق پشت سد آزمون وکالت شده است. طی سال‌های گذشته ظرفیتی که توسط کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا و مشاورین قوه قضائیه تعیین شده به هیچ وجه متناسب با تعداد فارغ التحصیلان حقوق و نیاز جامعه به وکیل نیست.
ارکانی با اشاره به عدم افزایش ظرفیت آزمون وکالت توسط شوراهای سه نفره استانی(تبصره ماده یک قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری) که دو عضو آن از مسئولان قوه قضاییه هستند گفت: افزایش نیافتن ظرفیت وکیل در سال‌های گذشته به صورت عینی در تناقض با شعارها و برنامه‌های رئیس قوه قضائیه است.
وی علت عدم تمایل افزایش ظرفیت توسط رییس کل دادگستری استان و رییس شعبه اول دادگاه انقلاب را تعارض منافع برشمرد و افزود: متاسفانه اگرچه دو نفر از سه عضو شوراهای تعیین ظرفیت از نمایندگان قوه قضاییه هستند اما به دلیل آنکه امکان وکیل شدن این دو شخص در آینده وجود دارد، لذا مانع از افزایش ظرفیت وکالت شده‌اند. به عبارت دیگر، این افراد هم دچار نوعی تعارض منافع هستند.
گفتنی است پیشتر دیگر نمایندگان مجلس علت عدم افزایش ظرفیت را در اعمال قدرت نماینده کانون‌های وکلای دادگستری در شورای سه نفره تعیین ظرفیت اعلام کرده و در مقابل همواره کانون‌های وکلای دادگستری از اقلیت و تک رأی بودن نماینده کانون وکلای دادگستری در شورای مذکور سخن گفته اند؛ امری که این نماینده مجلس نیز به آن اذعان داشته و رأی دو مدیر دستگاه قضا را در تعیین ظرفیت پذیرش کارآموز وکالت را مؤثر می‌داند.

منبع: وکلا پرس

لزوم تشکیل کارگروه عاری از تعارض منافع برای مقابله با بحران کرونا

مهدی اسفندیار (پژوهشگر حوزه سلامت)ـ ۹ خرداد ۱۴۰۰

دسته بندی:تعارض منافع در حوزه‌ی سلامت و درمان

در تمام ابعاد حوزه سلامت از برنامه توسعه ششم تا سیاست‌های ابلاغی، ضعفی به نام تعارض منافع وجود دارد. در بحران کووید هم دولت بعدی می‌بایست ابتدا کارگروهی از کارشناسان مستقل و غیر مواجب بگیر و غیر دخیل در شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی اعم از داخلی و وارداتی تشکیل داده و آسیب‌شناسی کند که چرا بحران کووید در ایران به جای آنکه توجهات کارشناسی و آرای کارشناسان و حتی دست‌اندرکاران دخیل در این حوزه را جلب و جذب کند، بیشتر در فضای رسانه‌ای و یا حتی موردتمجید مقامات دست‌اندرکار قرار می‌گیرد.

منبع: روزنامه رسالت

توصیه‌های سردبیران مجلات پزشکی برای مدیریت تعارض منافع

کمیته بین المللی سردبیران مجلات پزشکی (ICMJE) ـ ۹ خرداد ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در حوزه ی سلامت و درمان

یک گروه کوچک از سردبیران مجلات پزشکی که کمیته بین المللی سردبیران مجلات پزشکی (ICMJE) نامیده می‌شوند قصد دارند کیفیت علوم پزشکی و انتشارات حاصله را بهبود دهند. آنها یکبار در سال با هم دیدار دارند تا “توصیه های خود را برای انجام، گزارش دهی، ویرایش و انتشار آثار علمی در مجلات پزشکی” را به روز نمایند. این کمیته در توصیه‌نامه‌ی اخیر خود برای سردبیران این مجلات به طرح نکاتی پرداخته و از جمله مدیریت تعارض منافع در انتشارات مقالات را در چند محور مورد بحث خود قرار داده است. روابط و فعالیت ها: روابطی که به تعارض منافع (چه به صورت مالی و یا غیر مالی) منجر شود باید به صورت شفاف اعلام شود. نویسنده ها باید از فرآیند ارائه مقاله و داوری همتا پیروی کنند. سردبیران و داوران باید دست نوشته نویسنده ها را به صورت خصوصی و محرمانه نزد خود نگه دارند چرا که افشای پیش از موقع جزئیات دست نوشته می تواند به نویسنده ها خسارت وارد نماید.

تعارض منافع: در انتشار یک تحقیق سهامداران زیادی وجود دارند به همین دلیل ممکن است تعارض منافع به وجود آید. از یک حامی مالی که در تحقیق نویسنده به صورت بالقوه نقش دارد تا سردبیری که قصد دارد اثر خود را در مجله به چاپ برسانند، خواننده ها دوست دارند چنین روابطی را بدانند تا ببینند می توانند به تحقیق اعتماد کنند یا خیر.

فرم افشای ICMJE : ICMJE شفافیت علمی را با “فرم ICMJE برای افشای تعارض منافع بالقوه” تسهیل می نماید. این روش آنها برای شفاف ساختن روابط مالی و غیر مالی و فعالیت های مربوط به تحقیق است. این روابط به اثری که قرار است به چاپ برسد مربوط می شوند. برای نمونه، اگر تحقیق شامل دارویی می شود و یکی از نویسنده ها در یک هیئت مشاوره دارویی است، این مساله باید در فرم افشا شود. فهرست کردن یک رابطه (مثل سرمایه گذاری از طریق کمک هزینه یا مشارکت در یک هیئت مشاوره) ممکن است الزاما تاثیری بر کار شما نداشته باشد اما به خواننده ها در مورد شفافیت شما اطمینان می دهد.

سه تغییر پیشنهادی به افشای ICMJE: ICMJE اخیرا اعلام کرده است که پذیرای پیشنهاد برای تغییرات در فرم افشای ICMJE خود هستند. همه روابط تعارض منافع نیستند با این وجود، مهم است که همه آنها افشا شوند تا عموم مردم بتوانند قضاوت خود را داشته و به فرآیند علمی اطمینان نمایند. هدف افزایش شفافیت و تکمیل این افشاگری ها است:
۱- تغییر عنوان از “فرم افشای تعارض منافع بالقوه ICMJE” به “فرم افشای ICMJE” برای گنجانده شدن همه روابط و نه تنها روابط مشکل زا. این امر سبب افزایش شفافیت می گردد.
۲- همه روابط توسط نویسنده ها افشا شود تا خواننده ها بتوانند تصمیم بگیرند آیا این روابط تعارض منافع دارند یا خیر.
۳- چک لیستی هم گنجانده شود تا نویسنده ها راحت تر بتوانند همه روابط مربوطه و فعالیت هایی را که در تحقیق آنها نقش داشته اند را افشا نمایند.

منبع:  پایگاه اینترنتی ضامن سلامتی

ابلاغ اصلاحیه آیین نامه تعارض منافع در نظام مهندسی ساختمان

احمد خرم (رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان)ـ ۹ خرداد ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در حوزه‌ی مسکن و شهرسازی

مهندس احمد خرم، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان، اصلاحیه آیین نامه تعارض منافع ابلاغی توسط معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی را برای اجرا به روسای سازمان نظام مهندسی کلیه استانها ابلاغ کرد.
در نشست مشترک اخیر رییس سازمان نظام مهندسی سازمان و وزیر راه و شهرسازی، موضوع تعارض منافع مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفت و در ادامه معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی بخشنامه جدیدی در این خصوص صادر کرد. براساس بخشنامه جدید، امکان حضور مهندسان عضو سازمان شاغل در سازمان برنامه و بودجه، نوسازی مدارس، ثبت اسناد و املاک و وزارت نیرو در هیات مدیره نظام مهندسی فراهم شد.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

ابلاغ آیین رسیدگی به تخلفات در شوراهای انتظامی نظام مهندسی

روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان ـ ۹ خرداد ۱۴۰۰

دسته بندی:تعارض منافع در حوزه‌ی مسکن و شهرسازی

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان، آیین‌نامه رسیدگی به تخلفات در شوراهای انتظامی نظام مهندسی ساختمان ابلاغی توسط وزیر راه و شهرسازی را برای اجرا به روسای سازمان نظام مهندسی کلیه استانها و شوراهای انتظامی سراسر کشور ابلاغ کرد. این آیین‌نامه در ۱۰ فصل و ۱۰۰ ماده تهیه شده و در تاریخ ۱ خرداد ۱۴۰۰ به تصویب وزیر راه و شهرسازی رسیده است. این آیین‌نامه توسط احمد خرم به روسای سازمان نظام مهندسی استان‌ها؛ رئیس شورای انتظامی نظام مهندسی ساختمان کشور و روسای شوراهای انتظامی نظام مهندسی سراسر کشور ابلاغ شده است. این آیین‌نامه از اصلاحیه آیین‌نامه خبر قبلی متفاوت است و از طریق این پیوند قابل مشاهده است.

منبع:سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

تعارض منافع مانع مقابله با انحصار در کشور است

امیر سیاح (مدیر گروه اقتصاد شبکه یک سیما)ـ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰

دسته بندی:کلیات تعارض منافع

از مهم‌ترین عوامل مانع مبارزه با انحصار در کشور، تعارض منافع است. مصادیق زیادی از وجود تعارض منافع میان مسئولین در موضوع مبارزه با انحصار می‌توان ذکر کرد. به عنوان نمونه در حوزه سلامت مسئولان بهداشت درمان خود واردکننده دارو هستند، یا خود دارای بیمارستان خصوصی هستند، یا در حوزه آموزش، مسئولان آموزش و پرورش خود مدرسه‌دار هستند؛ یا در حوزه واردات محصولات کشاورزی برخی از افراد نزدیک به دولت و یا شرکت‌های وابسته به دولت خود وارد کننده هستند.

منبع:رادیو تهران

نجات آموزش و پرورش از مخمصه تعارض منافع

ابراهیم سحرخیز (معاون اسبق دفتر آموزش متوسطه)ـ ۱۱ خرداد ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در حوزه‌ی آموزش عمومی

مسئله‌ای که باید در دولت سیزدهم جدی گرفته شود این است که آموزش و پرورش را از مخمصه تعارض منافع نجات دهند؛ سردمداران این وزارتخانه باید نگاه تعلیم و تربیتی به این مجموعه داشته باشند نه آنکه با داشتن مدرسه غیر دولتی و مواردی دیگر از این دست ذینفع باشند. امیدوارم در دولت آینده فردی که برای وزارت خانه به عنوان وزیر انتخاب می‌شود، اعتقاد کامل به دستگاه تعلیم و تربیت داشته باشد و از چهره‌های توانمند و آشنا به شرایط باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مدیریت تعارض منافع در نظام سلامت اولویت رییس جمهور آتی باشد

انجمن بهداشت ایران ـ ۱۱ خرداد ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در حوزه‌ی سلامت و درمان

انجمن علمی بهداشت ایران در بیانیه ای در ارتباط با انتظارات از رئیس جمهور آینده در حوزه سلامت شش مورد را مطرح کرد که یکی از محورهای اصلی آن، تعارض منافع است:
تعارض منافع یکی از آفت‌های اصلی نظام سلامت است که متاسفانه نمودها و عوارض پرشمار آن بر عدالت در سلامت، زیبنده نظام جمهوری اسلامی ایران نیست. از رئیس جمهور انتظار می‌رود ابزار قانونی، نظارتی، آموزشی و ظرفیت سازی را برای جلوگیری از تعارض منافع و به حداقل رساندن آن در نظام سلامت کشور برقرار نماید.
به منظور کاهش تعارض منافع آشکار در فرایند تصمیم‌سازی، پیشنهاد می‌شود رئیس جمهور محترم، اهتمام مجدانه‌ای در برنامه‌ریزی شواهد محور برای جلوگیری از معرفی و انتخاب وزیر بهداشت که به طور بالقوه و یا بالفعل، دارای منافع متضاد در بخش خصوصی و عمومی نباشد، بنمایند. استفاده مناسب از متخصصین گوناگون به ویژه اقتصاد، علوم اجتماعی و سیاسی، سیاست‌گذاری و مدیریت سلامت و ایجاد سازوکار موثر و کارا با هدف نهادینه‌سازی استفاده از شواهد در وزارت بهداشت و اخذ تعهد و نظارت بر تصمیم‌سازی مبتنی بر شواهد در وزارت متبوع، از جمله انتظارات اصلی از رئیس جمهور آینده است. در این راستا پیشنهاد می‌شود شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت، به عنوان رکن تصمیم‌سازی اجرایی نظام سلامت، با حضور متوازن مسئولین اجرایی تصمیم ساز به علاوه دانشمندان مستقل، صاحب نظر و دارای استقلال رای، از رشته‌های گوناگون مرتبط و تخصصی در وزارت بهداشت ایجاد شود. انجام این مهم می‌تواند منجر به کاهش تعارض منافع و نهادینه‌سازی شواهد محوری در نظام سلامت کشور گردد، و به عنوان بازوی توانمند وزیر بهداشت، یعنی تولیت نظام سلامت، در استفاده از بیشینه ظرفیت نظام سلامت کشور ایفای نقش نماید.
لازم است در انتخاب وزیر بهداشت به فقدان تعارض منافع، توان درک و تشریح اهمیت موضوعات، اولویت‌دهی به سلامت عمومی به جای تمرکز بر درمان، قدرت مقابله با سوء مصرف خدمات سلامت، اعتقاد به کاربست شواهد و پژوهش‌ها در تصمیم سازی، تشریک مساعی با صاحب‌نظران و متخصصین توانمند از رشته‌های مختلف، توان مشارکت بین بخشی با سایر نهادهای کشور توجه جدی نمود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

مدیریت تعارض منافع؛ قانونی که باید به اجرا درآید

خلیل علی محمدزاده(رییس مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت)ـ ۱۱ خرداد ۱۴۰۰

دسته بندی: طرح و لایحۀ مدیریت تعارض منافع

تعارض منافع میان افراد در تعاملات اجتماعی امری ناگزیر است. از اینرو سیاستگزاران با اصل قرار دادن نفی و رفع تعارض منافع، بایستی تلاش ‌کنند تا آن را چنان مدیریت کنند که مانعی برای خدمت و مخدوش‌کننده اعتماد در جامعه نباشد. وقتی سیاستگذاران، قانونگذاران، مدیران ارشد ستادی و یا اجرایی درگیر تعارض منافع می‌شوند و قادر به مدیریت و یا مایل به جلوگیری از آن نمی‌شوند و یا خدای ناکرده از آن استقبال و به سوی آن حرکت می‌کنند؛ این مسئله مایه ی بسیاری از رانت‌ها، تبعیضها، مفاسد، معصیتها، مصیبتها و بی عدالتیها می‌گردد.
تحقق عدالت(Equity) در سلامت نیازمند تولید و توزیع خدمات، دسترسی عامه به خدمات، رعایت اولویتها، در نظر گرفتن اهداف و نیازها، تامین منابع، کیفیت خدمات و کالاهای سلامت و پاسخگویی است. این امر مهم احتیاج به سیستمهای شفاف، هوشمند و تربیت و بکارگیری نیروهای انسانی شایسته، ساختار مناسب و اصلاح فرآیندها و رویه‌ها و شاخصهای رصد و ارزیابی دارد.
تعارض منافع در همه نظام‌ها و کشورها، سنگ‌انداز پیشرفت و تحول به حساب می‌آید. در کشور ما هم تاکنون آسیب‌های مادی و معنوی زیادی را موجب شده است. مجلس شورای اسلامی برای ریل گذاری صحیح امور، باید این قانون را با تمام جزئیاتش از تصویب بگذراند و بر اجرای آن به شدت و با دقت مراقبت و مواظبت نماید و در زدودن این عارضه نباید کمترین تساهل و تعارفی داشته باشد.

منبع: سایت مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی

تعارض منافع در آبخیزداری، مانع حضور فعال بخش خصوصی

حمید سینی‌ساز (کارشناس حوزه آب)ـ ۱۲ خرداد ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در حوزۀ آب و محیط‌زیست

متأسفانه موانع قانونی و در برخی موارد تعارض منافع‌هایی نیز در زمینه آبخیزداری وجود دارد که مانع حضور فعال بخش خصوصی در این حوزه می‌شود. چرا که در کشور ما بخشی مسئول اجرای اقدامات آبخیزداری است که همان بخش نیز مسئول سدسازی در کشور است. اگر آبخیزداری در کشور رونق بگیرد طبیعتاً میزان روان آب‌ها برای ورود به مخازن سدها کاهش می‌یابد و این به نفع بخش سدسازی نیست.
از سویی دیگر بخش خصوصی نیز در صورتی راغب به فعالیت در این بخش است، که اقتصاد مناسبی برای آن داشته باشد. این در حالی است که اگر بخش خصوصی اقدام به کاشت نوعی پوشش گیاهی اقتصادی کرده یا دامی را وارد آن منطقه کند؛ جهادکشاورزی مدعی است که در این شرایط باید این زمین‌ها زیر نظر این وزارتخانه باشد، در این حالت اداره منابع طبیعی راضی به چنین اقدامی نمی‌شود و در نهایت مجوز فعالیت بخش خصوصی در این حوزه را نمی‌دهد.

منبع:خبرگزاری مهر

فساد مالی، تعارض منافع و کاهش سرمایه اجتماعی

بورس امروز ـ ۱۲ خرداد ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در بازار سرمایه

قیمت‌گذاری و غلبۀ پارادایم مجوزدهی بر استانداردگذاری به عنوان عامل ایجاد امضاهای طلایی در فرآیند اخذ مجوزهای مختلف شناخته می‌شود. این عامل برای مرتبط آن و گروه‌های ذی‌نفع انحصار و حبس مجوز ایجاد می‌کند و همچنین منجر به بروز تعارض منافع برای اصناف کارکنان و بازنشستگان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی می‌شود.
در ادامه برشماری دلایل بروز فساد اقتصادی می‌توان به قوانین و رویه‌های منجر به ایجاد فرصت‌های تعامل رو در روی مأمور حکومت و مردم اشاره کرد. این مورد منجر به ایجاد فرصت‌های تعامل رودرروی مامور حکومت و مردم در نهایت منجر به ایجاد امضاهای طلایی شده است این پدیده احتمال بروز پدیده رشوه را به شدت افزایش می‌دهد ممیز محوری مالیاتی، بازرس محوری تامین اجتماعی، بروکراسی‌های اداری برای ارائه خدمات ضروری دولتی به شهروندان، اتکا به کارشناس محوری برای ارزیابی‌ها و استفاده از ماموران نیروی انتظامی برای کنترل نظم از جمله مواردی هستند که منجر به امضاهای طلایی شده اند.
قوانین و رویه‌ها منجر به بروز تعارض منافع و وجودپدیدۀ درب‌های گردان و بروز تعارض منافع در تصمیم‌های سیاستی و کلیدی نظام حکمرانی کشور نیز از جمله مواردی است که می‌توان از علل فساد اقتصادی شمرده شود.
همچنین عامل ایجاد حیات خلوت برای سیاسیون که معمولاً منجر به بروز فساد در شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی می‌شود. این نهادها در دستگاه اقتصادی کشور مانند شستا و شرکت‌های سهام عدالت و غیره و اخیراً در صندوق‌های قابل معامله برای واگذاری سهام دولتی یا سهام عدالت است.

منبع: بورس امروز (رسانه مستقل بازار سرمایه)

درب‌های گردان در نظام بانکی، از مشکلات سیستم پولی کشور است

سعید جلیلی (نامزد انتخابات ریاست جمهوری)ـ ۱۲ خرداد ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در شورای نگهبان

بسیاری از مفاسد به علت تعارض منافع شکل می‌‌گیرد، به عنوان نمونه؛ یکی از مشکلاتی که اکنون در سیستم پولی کشور داریم چیست؟ در مباحث مربوط به بانک هاست؛ چه کسی باید جلوی مفاسد در بانک‌‌ها را بگیرد، چه کسی باید مانع از ایجاد فساد در بانک‌‌ها شود؟ تعارض منافع در این جا نباید ایجاد شود اما متأسفانه وقتی بررسی می‌کنیم ملاحظه می‌‌شود که مدیران عامل برخی بانک‌‌ها در ادامه مسئولیتشان؛ در بانک مرکزی سمت گرفتند و بعد دوباره به بانک‌‌ها بازگشتند، این درب‌های گردان در نظام بانکی حتماً لطمه می‌زند.
اگر کسی در بانک مرکزی که وظیفه اش اعمال نظارت بر بانک هاست در ذهنش این باشد که خودش چند وقت دیگر می‌‌‌خواهد به یکی از بانک‌ها برود و مسئولیت بگیرد، حتماً ساز و کارها و سیاست‌‌های درست را شاید پیگیری نکند که این اهمیت دارد.

منبع: تجارت نیوز

تعارض منافع را در نظام جامع شفافیت در نظر گرفته‌ایم

امیرحسین قاضی زاده هاشمی (نامزد انتخابات ریاست جمهوری)ـ ۱۲ خرداد ۱۴۰۰

دسته بندی: کلیات تعارض منافع

نباید رفتار مدیران یک دولت به گونه‌ای باشد که مثلاً بگوییم، چون فلان شخص، به ما کمک کرده و یا در ستاد ما بوده است و یا از تبار و رفقای ماست، فسادش را نادیده بگیریم بلکه اتفاقاً باید محکم و جدی برخورد کنیم. علاوه بر آن در نظام جامع شفافیت، موضوع مهم تعارض منافع را نیز در نظر گرفته‌ایم.

منبع: خبرگزاری فارس

از بحران کرونا برای حل تعارض منافع در حوزه درمان استفاده کنیم

محسن مهرعلیزاده (نامزد انتخابات ریاست جمهوری)ـ ۱۲ خرداد ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در حوزۀ سلامت و درمان

بحران‌ها فرصتی برای اصلاحات هستند، ما نیز میتوانیم از این بحران برای حل رفع تعارض منافع در حوزه بهداشت و درمان، احیای طرح پرونده سلامت الکترونیک و گسترش پوشش سیستم درمانی استفاده کنیم. در کوتاه مدت برای کنترل بیماری کرونا، بازگشت به نظرات متخصصین، کنار گذاشتن تزهای غیرعلمی مثل ایمنی‌گله‌ای، واردات انبوه واکسن، ایجاد عدالت در توزیع و دسترسی همگانی و رایگان به واکسن برنامه فوری سه ماهه بنده است.

منبع:خبر آن‌لاین

تعارض منافع مشکلات زیادی به بازار تأمین نهاده‌ها تحمیل می‌کنند

علیرضا زاکانی (نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری)ـ ۱۴ خرداد ۱۴۰۰

دسته بندی:تعارض منافع در حوزۀ کسب‌وکارها و بازرگانی

کسانی که خودشان در بازار تأمین نهاده‌ها فعالند و تصمیم می‌گیرند و دستی بر آتش دارند، مشکلات متعددی را از تعارض منافع به بازار تأمین نهاده‌ها تحمیل می‌کنند. به طور مثال همان میزان ارزی که در خصوص نهاده‌ها در سال ۹۸ اختصاص دادند همان را در سال ۹۹ هم منظور کردند در حالی که با شیوع بیماری کرونا قیمت‌های جهانی نهاده‌ها افزایش پیدا کرده و این از بی دقتی‌های دولت و بانک مرکزی بوده است. برای ورود نهاده‌ها، دلالان خاص از رانت ویژه استفاده می‌کنند. بخشی از نهاده‌هایی را که دولت وارد می‌کند گرانتر از بخش خصوصی تمام می‌شود.
بنده با سیاست گذاری‌های دقیق و قابل پیش بینی و با قطع دست کسانی که در بازار تعارض منافع دارند و با باز کردن میدان برای کسانی که در ورود نهاده‌ها دست دارند به صورت شفاف و با نظارت بر سیستم توزیع، امکانی را فراهم می‌کنم که اگر هر میزان نهاده‌ای بنای ورود داشته باشد این میزان در موقع خودش وارد شود و در توزیع آن هم دقت شود تا کسانی که نیازمند نهاده‌ها هستند بتوانند نهایت استفاده را ببرند.

منبع:  جهان نیوز

  طرح مدیریت تعارض منافع شورا، سند راهبردی اجرای مبارزه با فساد

سعید نظری (سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز)ـ ۱۲ خرداد ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در حوزه ی شهرداری و شوراها

راه‌اندازی سامانه شفافیت در دوره پنجم شورای اسلامی شهر شیراز و تصویب طرح مدیریت تعارض منافع در شهرداری، از اقدامات موثر مبارزه با فساد بوده است. با راه‌اندازی سامانه شفافیت در دوره پنجم شورا، تمامی قراردادها، نوع قرارداد، هزینه و اطلاعات هر پلاک ساختمانی و… برای همگان قابل رویت شده است و طرح مدیریت تعارض منافع نیز سند راهبردی اجرای مبارزه با فساد است که در شهرداری شیراز به تصویب رسید.

منبع: رادیو تهران

لزوم مقابله با تعارض منافع در نظام سلامت

سید موید علویان (دانشمند برتر منتخب فرهنگستان علوم پزشکی)ـ ۱۴ خرداد ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در حوزه‌ی سلامت و درمان

نظام سلامت فعلی “پزشک‌محور و درمان‌محور” است. شیوع کرونا در جهان، ثابت کرد که بحث سلامت، موضوعی نیست که به آسانی از آن چشم‌پوشی کنیم چرا که این مؤلفه روی امنیت و اقتصاد کشورها اثر می‌گذارد.
ما در حوزه سلامت با تضاد منافع روبه‌رو هستیم؛ به این معنا که متولیان امر سلامت، خودشان در برخی از منافعِ سیاست‌های اتخاذ شده سهیم هستند؛ این امر در نظام سلامت خطرناک است و باید دولت بعدی با این تعارض منافع مقابله کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

با رفع تعارض منافع می‌توان خصوصی‌سازی را به شکل دقیق اجرا کرد

علیرضا زاکانی(نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری)ـ ۱۴ خرداد ۱۴۰۰

دسته بندی: کلیات تعارض منافع

مشکل کشور تعارض منافع، مفاسد، لختی و بی ارادگی و خودباختگی است و گرنه ما در داخل کشور مشکلی نداریم. متاسفانه تعارض منافع و مفسده باعث شد تا همین امکان و شرایط به درستی انجام نشود و همین الان امکانات بیش از چند صد هزار میلیارد تومان واگذار شده است که به اعتقاد من باید استیفا شود و به ملت برگردد. با شفافیت، نفی تعارض منافع و توجه به ایجاد کارایی و کارآمدی می‌توان بسیار دقیق خصوصی سازی را اجرا کرد.

منبع:خبرگزاری صدا و سیما

محتوای چندرسانه‌ای تعارض منافع

در هفتهٔ گذشته، یک کلیپ و یک برنامهٔ تصویری مرتبط با تعارض منافع در فضای مجازی منتشر شد:

وزارت نیرو درگیر چه موقعیت‌های تعارض منافعی است؟ در این کلیپ کوتاه سعی کردیم تا تعارض منافع در وزارت نیرو و پیامدهای آن را مختصر شرح دهیم.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی: اگر کسی در بدنه دولت ما دچار فساد شد بدون هیچ مماشاتی حتما برخورد می‌کنیم.

 

 

دریافت نسخه الکترونیکی چهل و هفتم خبرنامه هفتگی مدیریت تعارض منافع

 

 

 

لینک کوتاه https://iran-bssc.ir/?p=16931

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *