طرح مطالعاتی و ترویجی مسائل رفاهی کارگران و ارائه پیشنهاداتی برای برنامه هفتم توسعه در گفتگو با فعالان کارگری و کارشناسان مسائل کار

سال انتشار: 1400

تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۰۰

 

کارگران به‌عنوان بخش مهم و قابل‌توجهی از نیروی کار کشور، ازجمله حلقه‌های مهم زنجیره توسعه هر کشوری هستند. ازاین‌رو پرداختن به حقوق و مشکلات آن‌ها و رفع آن می‌تواند یکی از گام‌های حرکت در مسیر توسعه‌یافتگی جامعه تلقی شود. کارگران برای مطالبه حقوق خود به حمایت مستمر قانون و دولت نیاز دارند. در کشور ما قانون اساسی، قانون کار، قانون تأمین اجتماعی و آیین‌نامه‌های مربوط برای جلوگیری از به خطر افتادن اشتغال کارگران و حمایت از آن‌ها مقرراتی وضع نموده‌اند.

بااین‌وجود در حال حاضر کارگران در ایران با مسائل گوناگونی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. یکی از راه‌های رفع مشکلات کارگران توجه و برنامه‌ریزی برای آنان در برنامه‌ها و سیاست‌های کلان کشور ازجمله برنامه‌های توسعه است. با توجه به اینکه در آستانه تدوین و تصویب برنامه هفتم توسعه قرار داریم، در طرح پیش رو پس از بررسی اسناد و مطالعات کتابخانه‌ای، تلاش گردید تا مسائل کارگران (اعم از کارگران عمومی و خاص) از خلال گفتگو با ۱۸ فعال حوزه کارگری احصا شود. در مرحله آخر در گفتگو با ۱۱ فعال و صاحب‌نظر بازار کار، از آن‌ها در مورد راهکارها و سیاست‌های پیشنهادی‌شان برای برنامه هفتم توسعه پرسیده شده است.

از مهم‌ترین مشکلات کارگران می‌توان به مواردی همانند شرایط وخیم معیشتی، حمایت اجتماعی ناکافی، عدم وجود امنیت شغلی، عدم توجه به حقوق کار، عدم‌اصلاح و به‌روزرسانی قانون کار، نبود حق تشکل‌یابی مستقل، عدم تعامل سیاست‌گذاران با فعالان و سازمان‌های مردم‌نهاد در تدوین قوانین و نهایتاً عدم اجرای سند ملی کار شایسته اشاره کرد.

برای حل این مشکلات صاحب‌نظران سیاست‌هایی را پیشنهاد داده‌اند. تأمین مالی و حمایت مالی از کارآفرینان، ایجاد زنجیره ارزش بین بنگاه‌های کوچک و بزرگ، طرح‌های حمایتی حوزه مسکن، سرمایه‌گذاری‌های کاربر، گسترش پوشش بیمه اجتماعی با سازوکاری مشخص، آموزش بر اساس نیاز بازار کار و غیره ازجمله تعدادی از این سیاست‌ها بشمار می‌آیند.

بر اساس طرح فوق تعداد ۹ یادداشت تحلیلی، ۳ اینفوگرافی و ۴ نشست تخصصی نیز برگزار شد که تمامی آنان در سایت مرکز موجود است. در ادامه به ترتیب عنوان و لینک مطالب آورده شده است.

۱یادداشت‌های تحلیلی:

۱-۱-کار عزیزتر از جان؟

۲-۱-اشتغال غیررسمی زاییده فقر

۳-۱-باید کجا ایستاد؟

۴-۱-توقعات جامعه کارگری از دولت سیزدهم

۵-۱- کارگران از همه سو تحت فشارند

۶-۱-مسائل جامعه کارگری در دولت سیزدهم

۷-۱- افزایش دستمزد یا کنترل تورم؟

۸-۱-سالروز تصویب قانون کار، بهانه­ای برای بیان مشکلات

۹-۱-وضعیت زنان کارگر زیر ذره­بین آمار

۲- اینفوگرافی:

۱-۲- کار شایسته و نماگرهای آن در ایران

۲-۲- مستثناسازی از قانون کار

۳-۲- مواضع تشکل­های کارگری در برنامه­های توسعه اول تا ششم

۳- نشست‌های تخصصی

۱-۳-بررسی سیاست­های حوزه معیشت و دستمزد کارگران

۲-۳- قراردادهای کارگری: مسائل و راهکارها

۳-۳- سند ملی کار شایسته: مسیری به سوی حمایت از نیروی­کار

۴-۳- اشتغال زنان کارگر: چالش­ها و راهکارها

 

 

نام پژوهشگران: افسانه شرکت- زهره سروش فر

نظارت و ارزیابی: رضا امیدی- زهرا کریمی موغاری

 

لینک کوتاه https://iran-bssc.ir/?p=21369

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *