معرفی کتاب: پول در سیاست‏‫| راهنمای جلوگیری از ورود پول‌های غیر‌قانونی به سیاست

فساد در فرایند انتخابات


یکی از اصول فرایندهای انتخاباتی، شفافیت کاندیدا و احزاب سیاسی است که از جمله الزامات دموکراسی و ایجاد اعتماد بین مردم و نظام است. همواره در ایام انتخابات، یکی از دغدغه‌های مسئولان نظام مشارکت مردم است و بدین منظور کاندیداهای انتخاباتی تلاش دارند به هرنحوی آرای مردمی را کسب کنند. در صورتی که شفافیت در هزینه‌ها و تبلیغات انتخاباتی یکی از کلیدی‌ترین موضوعات در کسب مشروعیت نظام و کاندیداها است. جنی وارد و دیگران در کتاب «پول در سیاست‏‫:‌ راهنمای جلوگیری از ورود پول‌های غیر‌قانونی به سیاست» به موضوع نقش پول، خطرات و پیامدهای آن در انتخابات می‌پردازد. این کتاب را محمد‌‌تقی دلفروز در سال 1395 ترجمه کرده است.

تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۰۰

خطرات نفوذ پول در سیاست و انتخابات چیست؟ راهکارهای کنترل و مدیریت پول‌های غیرقانونی در انتخابات چیست؟ جامعه مدنی و مردم چه نقشی در این باره دارند؟

جنی وارد، مایکل پینتو دوشینسکی و هربرت الکساندر در کتاب «پول در سیاست‏‫:‌ راهنمای جلوگیری از ورود پول‌های غیر‌قانونی به سیاست» به پول‌هایی اشاره دارند که برای انتخابات و تاثیرگذاری بر فرایندهای سیاسی استفاده می‌شود. تامین مالی سیاسی اصطلاحی برای توضیح تامین مالی احزاب در نظام‌های حزب محور و تامین مالی تبلیغات انتخاباتی در نظام‌های کاندیدا محور است.

این کتاب نقش پول‌ها در عرصه سیاست یک ملت را بررسی می‌کند و توضیح می‌دهد که چگونه کشورها تلاش می‌کنند تا جریان پول در مبارزات سیاسی را قاعده‌مند و کنترل کنند. فرض اساسی این کتاب این است که اعلان منابع مالی تبلیغات انتخاباتی و احزاب سیاسی سنگ بنا است. شفافیت یک اصل اساسی برای دموکراسی است و نقش کلیدی در مشروعیت مسئولان منتخب ملت و فرایندهای انتخاباتی و سیاسی کشور دارد.

این کتاب علاوه بر برجسته نمودن خطرات نفوذ پول در سیاست، راهبردهای کنترل جریان پول را بیان نموده و نشان میدهد که نیاز به اعلان بیشتر منابع مالی و اقدامات عملی در این زمینه، محور تلاش‌های اصلاح گرانه در مبارزه با فساد است. نویسنده حداقل وجود چهار خطر اساسی در خصوص نقش پول در سیاست را بیان می کند:

  1. میدان بازی نابرابر،
  2. دسترسی نابرابر به قدرت،
  3. خریدن سیاستمداران و
  4. ایجاد فساد در عرصه سیاسی.

تاکید کتاب بر نقش کلیدی اعلان در کنترل پول در سیاست است اما شش رویکرد اصلی در کنترل پول را نیز بیان می‌کند:

  1. اعمال محدویت بر کمک‌ها،
  2. ممنوعیت برخی کمک‌ها،
  3. اعمال محدودیت بر هزینه‌های تبلیغاتی،
  4. اعمال محدودیت بر زمان تبلیغات انتخاباتی،
  5. اعلان عمومی منابع مالی و
  6. تامین مالی عمومی فعالیت‌های سیاسی.

هدف کتاب بر این اساس استوار است تا فعالان دموکراسی، بهتر نقش پول در سیاست را درک کنند و در جهت اعلان و نظارت منسجم‌تر بر جریان پول اقدام کنند.

کتاب دارای هفت فصل است: فصل اول کلیات است. فصل دوم به مخاطرات و نحوه اصلاحات تامین مالی تبلیغات انتخاباتی و احزاب اختصاص دارد. فصل سوم ساختار اعلان، فرایند و گزارش اعلان را تشریح می‌کند. فصل چهارم، یافته‌های یک بررسی در مورد قوانین اعلان در ۱۱۸ کشور را تحلیل می‌کند. فصل پنجم، به تجربه ایالات متحده در کنترل پول در سیاست اختصاص دارد.

فصل ششم به فعالان دموکراسی کمک می‌کند تا با رویکردهای نقش پول در سیاست آشنا شوند و تصمیمات راهبردی در مورد انجام اصلاحات و چگونگی آن را اتخاذ کنند. فصل هفتم درباره چگونگی ارتقای سازوکار اعلان در هفت گام است از جمله آنان حمایت از سازمان‌های غیر حکومتی و سازمان‌های جامعه مدنی، آموزش رسانه‌ها، افزایش آگاهی و… است.

 

پانوشت:

  • وارد، جنی؛ پینتودو شینسکی، مایکل؛ الکساندر، هربرت (۱۳۹۵) پول در سیاست‏‫:‌ راهنمای جلوگیری از ورود پول‌های غیر‌قانونی به سیاست، مترجم محمد‌‌تقی دلفروز، زاهدان: دانشگاه سیستان و بلوچستان؛ مشهد: انتشارات مرندیز.

لینک کوتاه https://iran-bssc.ir/?p=16638

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *