مبارزه با فساد و شبکه حکمرانی[۱]
فساد و یا احساس گسترش فساد در کشور به حدی رسیده است که حتی کسی مانند هانتینگتون نیز نمیتواند وجود آن را مثبت و روغن نظام اداری بداند. فساد تهدیدی بزرگ است و هرچه زودتر باید مبارزه جدی و فراگیر را با آن آغاز نمود. آیا برای مبارزه با فساد نیازمند قانون یا سازمان تازهای هستیم؟ پاسخ منفی است. برای مقابله با فساد قوانین و مقررات زیادی نوشته شده است، به فهرست قوانینی که در دهه اخیر در این زمینه نوشته شده است نگاهی بیندازیم:
- قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد مصوب اردیبهشت ۱۳۸۷
- قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب بهمن ۱۳۸۷
- قانون بهبود مستمر محیط کسبوکار مصوب بهمن ۱۳۹۰
- قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب اردیبهشت ۱۳۹۴
- مواد ۶۷ و ۶۸ قانون برنامه پنجساله ششم ناظر بر الزام دستگاههای اجرایی به الکترونیکی کردن کلیه فرآیندها و خدمات و استعلامات
سازمانها و نهادهای زیادی برای مقابله با فساد در کشور تأسیس شده است
- ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی و مالی
- شورای دستگاههای نظارتی کشور
- کمیتههای سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم در وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی
- کمیته مبارزه با فساد، تقلب و پولشویی دیوان محاسبات کل کشور
- شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرائم پولشویی و تأمین مالی تروریسم
- اداره مبارزه با پولشویی در بانکها
- کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
- مرجع ملی کنوانسیون مبارزه با فساد
- هیئتهای عالی نظارت بر حسن اجرای قانون تخلفات اداری در وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی
- مرکز مطالعات و پژوهشهای سلامت اداری و مبارزه با فساد قوه قضاییه
اما به نظر میرسد علیرغم وجود این قوانین و نهادها هنوز در رفع یا کاهش فساد موفقیت چندانی حاصل نشده است. بهگونهای که در «شاخص ادراک فساد(CPI)» که توسط سازمان «بینالمللی شفافیت (TI)» طبق روال هر ساله تهیه و منتشر میشود، نمره و رتبه ایران به شرح جدول زیر بوده است. مطابق آنچه دیده میشود، در طی سالیان دراز، رتبهی ایران در این زمینه بهبود چندانی نداشته و گاه با تنزل و افزایش فساد مواجه بودهایم.
سال |
نمره |
رتبه |
۲۰۱۲ | ۲۸ | ۱۳۳(در میان ۱۷۴کشور) |
۲۰۱۳ | ۲۵ | ۱۴۴ |
۲۰۱۴ | ۲۷ | ۱۳۶ |
۲۰۱۵ | ۲۷ | ۱۳۰ |
۲۰۱۶ | ۲۹ | ۱۳۱ |
۲۰۱۷ | ۳۰ | ۱۳۰(در میان ۱۷۶کشور) |
۲۰۱۸ | ۲۸ |
۱۳۳(در میان ۱۸۰ کشور) |
چرا در مبارزه با فساد ناتوان بودهایم و چه باید کرد؟
در مورد ایستایی مبارزه با فساد علل زیادی را میتوان ذکر کرد: ساختار قوه قضاییه، ضعف نهادهای مدنی مانند احزاب ، شرایط تحریم و مسدود شدن شیوههای رایج مبادلات اقتصادی، ضعف بانک مرکزی همراه با گسترش بانکداری خصوصی، تحلیل سرمایههای اجتماعی
اما در همین شرایط چه باید کرد؟ جملهای منسوب به اینشتین است که دستگاه یا مغزی که خود مسئله را به وجود آورده است نمیتواند آن مسئله را حل کند. فساد محصول نظام اداری است و خود نمیتواند به مقابله با این فساد برخیزد مگر اینکه نیرویی از بیرون بر آن وارد شود. این نیرو باید این تعادل نامطلوب را بر هم زند و آن را به سطحی از حیات اجتماعی سوق دهد که کشور را از منجلاب فساد نجات دهد.
بهرهگیری از نیروی اجتماعی و مردم برای مقابله با فساد امری است که نهتنها نیازمند اراده واقعی برای مبارزه با فساد است بلکه نیازمند دانش فنی است. منشأ اراده میتواند نهاد یا فرد باشد. نهادهای رسمی کشور نمیتوانند منشأ اراده مبارزه با فساد باشند این ضعف تا آنجا که میدانیم نه بهاینعلت که در رأس آنها افرادی ناسالم قرار گرفتهاند بلکه به دلایلی مانند تعارض قوانین و مقررات، نیروی انسانی غیر ماهر، بیثباتی در مدیریت و دلایلی از این دست است و حتی زمانی که رأس آنها خواهان مبارزه با فساد است بدنه نظام اجرایی همراهی نمیکند. در واقع رأس دستگاههای اجرایی عموماً اسیر بدنه و شرایطی هستند که تغییر را برای مدیر بسیار سخت میسازد.
مشکل درماندگی نظام اداری مختص ایران نیست. در مطالعهای که در دانشگاه هاروارد صورت گرفته است نشان داده شده است در دو دهه گذشته عموم کشورهای جهان با این مشکل روبرو شدهاند و در طول زمان دولتها در کمال تعجب ناتوانتر شدهاند .در کتاب (Building State Capability) علل زیادی برای این توضیح این پدیده ذکر شده است اما راهکار نجات از این درماندگی چیست؟ ضعف یا به تعبیر این کتاب درماندگی مفرط حکومتها (The Big stuck in state Capability) به همه مردم بهویژه فقرا آسیب جدی وارد میسازد و همه باید دغدغه توانمند شدن دولت را در دستور کار خود قرار دهند.
چارچوب کلی برای نجات از «بیماری درماندگی مفرط» تغییر از حکمرانی سلسله مراتبی (Hierarchical Governance) به حکمرانی شبکهای (Network Governance) است. در نظام تدبیر سلسله مراتبی، رأس هرم دستوری صادر میکند و مابقی کارکنان همچون ارتش منظم اطاعت میکنند. نظامهای اداری از جمله نظام اداری ایران از اینچنین نظامی فاصله گرفتهاند. حتی کشورهایی که نظام اداری آنها در طول زمان و بهصورت سنتی نمادی از «دیوانسالاری وبری» بودند امروز با مشکل درماندگی مفرط روبرو هستند. ساختار قدرت از نظام سلسله مراتبی به نظام شبکهای تغییر یافته است. قدرت تغییر از یک سازمان و رهبر آن در میان نهادهای حکومتی و مردمی توزیع شده است و تنها در صورت همکاری گروههای مختلف میتوان وضعیت موجود را تغییر داد. به این وضعیت نظام حکمرانی شبکهای گفته میشود که قدرت حل مسئله در نظام اداری پخش شده است و بخشی از قدرت حل برخی از مسئلهها مانند مبارزه با فساد به بیرون از دولت منتقل شده است. سلسلهمراتب قدرت جای خود را به قدرت شبکهای داده است. در این حالت سیاستگذار موفق کسی است که بتواند شبکه قدرت را به حرکت در بیاورد و آن را مدیریت کند. در حکمرانی شبکهای سیاستگذاری که اراده تغییر دارد باید همراهان خود را در انجمنهای صنفی، رسانهها، و سایر دستگاههای اجرایی بیابد. این همراهان نیز لزوماً نهادها نیستند که عموماً فرسوده و دچار کژکارکردی شدهاند .گرچه در میان این نهادها نیز انسانهای سالم و توانمندی هستند که میتوانند به شبکه تحول به پیوندند.
اگر مدیری خواهان مقابله با فساد باشد باید نظام تدبیر شبکهای خود را بسازد و پروژه اصلاحی خود را به پیش برد تا بهتدریج نظام سلسله مراتبی به حرکت دربیاید. با فرض اینکه اینچنین مدیری در یک دستگاه وجود دارد مبارزه با فساد را باید از کجا آغاز کند؟ آیا باید بخش حسابرسی را تقویت کند؟ آیا باید اطلاعات را افشا کند؟ آیا باید نظام انتصابات را تغییر دهد؟ بدون تردید هر یک از این امور مهم هستند اما کدامیک در اولویت است.
سازمان بینالمللی بازرسی با بررسی ۱۳۸۸پرونده از ۹۶ کشور نحوه کشف پروندههای تخلفات را استخراج به این نتیجه دستیافته است که مهمترین شیوه مقابله با حمایت از کارکنانی است که فساد را افشا میکنند:
بدین ترتیب اولویت یا اقدام نخست برای مبارزه با فساد حمایت از افشا کنندگان فساد است.
گزارشهای مردمی در ایران نیز بدون تردید مانند سایر کشورهایی که در بررسی فوق حضور داشتهاند مهمترین مجرای کشف فساد است. کارکنان همه نهادها از شرکتهای خصوصی گرفته تا سازمانهای دولتی بیش از همه اطلاعات درونی را رصد میکنند و اگر این افراد امیدوار باشند که قانون از آنها حمایت خواهد کرد و افراد فاسد به مجازات خواهند رسید اطلاعات را در اختیار مسئولین مبارزه با فساد قرار میدهند. در قانون ارتقای سلامت اداری ایران در ماده ۱۷ و ۲۶ موضوع حمایت از افشا کنندگان فساد آمده است. بر اساس آییننامه اجرایی ماده ۲۶ این قانون ارتقای سلامت مصوب ۲۴/۴/۱۳۹۳ دستگاههای اجرایی میتوانند از فرد افشا کننده با پرداخت پاداش مالی (به میزان شش برابر حقوق فرد افشا کننده) و اولویت دادن در ارتقا حمایت کرده و او را مورد تشویق قرار دهند.
بنابراین حتی بدون طرح اخیر نمایندگان برای صیانت از افشا کنندگان فساد، مبانی حقوقی لازم برای حمایت از مبارزان با فساد وجود دارد. اما این قانون مانند بسیاری دیگر از قانون ارتقای سلامت اداری تاکنون اجرا نشده است. چگونه میتوان این قانون را اجرایی نمود؟
پاسخ همان نظام تدبیر شبکهای است. به کمک حکمرانی شبکهای میتوان ظرفیتهای قانونی را فعال نمود. شبکهای از افراد مصمم در مبارزه با فساد باید یکدیگر را بیابند و از ظرفیت این قانون برای دعوت مردم استفاده نمایند. بهطور مثال به ارکانی که برای حمایت از افشا کنندگان فساد وجود دارند توجه کنید. اگر مطابق با قانون ارتقای سلامت اداری یک دستگاه یا کلیه دستگاههای اجرایی بخواهند از افشا کنندگان فساد حمایت کنند باید سازمان بازرسی کل کشور، دادگاهها، رسانهها و بخشهای مختلفی از یک دستگاه اجرایی برای عملیاتی شدن این قانون با یکدیگر همکاری نمایند زیرا
- رسیدگی به جرم عموماً نیازمند مراجعه به دادگاه است و ارکان درونی دستگاههای اجرایی نمیتوانند حکم نهایی را صادر کنند،
- بسیاری از احکام توسط دادگاه یا دیوان محاسبات رد میشوند. برخی از مدیران در قوه مجریه ابطال آرا در نهادهای قضایی را نادرست میدانند و به امور دیگری نسبت میدهند.
- شروع اعلام موارد فساد بجای همان دستگاهی که به فساد مبتلا شده است باید در سازمان بازرسی کل کشور صورت گیرد. این سازمان درگاه مشخصی برای گزارشهای مردمی ایجاد کرده است و اساساً هر دستگاه نمیتواند به این مسئله بپردازد.
- علاوه بر ظرفیت بالاتر سازمان بازرسی، کارکنان یک شرکت باید اطمینان یابند در صورت افشای فساد از مصونیت برخوردارند. قوه قضاییه و سازمان بازرسی احتمالاً بیش از همان دستگاه میتوانند به افشا کنندگان فساد اطمینان بدهند.
- مواردی که افشا کنندگان اعلام میکنند از ابتدا در دادگاه قابل رسیدگی نیست و باید اطلاعات آن در دستگاه مورد بررسی و تکمیل شود.
- زمانی بازرسی کل کشور میتوانند بهدرستی یک موضوع را بررسی نماید که دستگاه اجرایی نیز کاملاً همکاری نماید.
- همه این ارتباطات میان مردم و دستگاههای حکومتی و دستگاههای حکومتی با یکدیگر یک امر جدید است که در نظام اداری و اجرایی ایران بیسابقه است. گذر از وضعیت کنونی به یک وضعیت جدید نیازمند تغییر در باورهای عمومی است. مردم و همه کسانی که بخشی از این شبکه جدید هستند باید تصور کنند که اراده جدیدی شکل گرفته است و مبارزه با فساد و حمایت از افشا کنندگان فساد جدی است.
در حکمرانی شبکهای هر یک از ارکان شبکه میتوانند دستیابی به هدف را کاملاً مختل نمایند و آنچه آنها را به حل یک مسئله وفادار میسازد علاوه بر منافع و علائق آنها باور به تغییر و همجهتی سایر ارکان است. این تغییر در نگرش و منش امری است که از فضای عمومی الهام میگیرد.
جمعبندی:
مبارزه با فساد برای نظام جمهوری اسلامی از اوجب واجبات است. برای مبارزه با فساد قانون و نهاد و سازمان به اندازه کافی داریم. قدرت مبارزه با فساد در میان دستگاههای حکومتی و نهادهای مدنی پراکنده شده است. حکمرانی سلسله مراتبی به حکمرانی شبکهای تغییر یافته است و زمانی میتوان در مبارزه با فساد موفق بود که قدرت به حرکت درآوردن شبکه حکمرانی و مدیریت آن را یک سیاستگذار داشته باشد.
***
در هفته ای که گذشت، اخبار زیر جلب توجه میکند:
- مرکز پژوهشهای مجلس با تأکید بر اینکه ایجاد سامانه جامع شفافیتِ تراکنشهای بانکی، راهکار شناسایی فعالیتهای غیرمولد است، اعلام کرد: تنها راه مبارزه جدی با خروج سرمایه، اخلال در بازارهای ارز و طلا و … و نیز فرار مالیاتی، اشراف و نظارت حاکمیت بر تراکنشهای بانکی است.
- سازمان اداری و استخدامی کشور به همه دستگاهها و نهادها اعلام کرد که باید تمام اطلاعات و دادهها بهصورت ماهانه و مداوم و دقیق در سامانه حقوق و دستمزد ثبت شود.
- رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری مجلس گفت: بانک مرکزی باید پاسخگو باشد سرمایه و پول بیتالمال که ۱۸ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور بود و فقط ۹ میلیارد دلار آن به سامانه نیما برگشته، کجا رفته است؟
- بانک مرکزی در بخشنامهای به مدیران عامل بانکها و مؤسسات اعتباری اعلام کرد: شناسایی درآمد مؤسسات اعتباری پس از تصویب در یک هزار و دویست و چهل و هشتمین جلسه مورخ یکم خردادماه سال ۹۷ شورای محترم پول و اعتبار بخشنامه شماره ۹۷.۹۶۷۷۸ مورخ ۲۷ خرداد ۹۷ به شبکه بانکی ابلاغ گردید.
- بر اساس «سند آیندهنگاری کلانشهر تهران»، ۱۱ درصد مردم تهران فقر درآمدی دارند و ۱۵.۵ درصد هم دچار فقر چند بعدی هستند. آمارهای دیگری هم هستند که میگوید ۳۰ درصد فقرای تهران، زنان سرپرست خانوار و ۵۶ درصد مردم تهران نیز دارای سرپرست بیسواد هستند.
- مصوبه همسانسازی حقوق بازنشستگان دستگاههای مختلف دولتی و…، در حالی اجرا میشود که بازنشستگان تأمین اجتماعی بهعنوان محرومترین اقشار جامعه، همچنان چشمانتظار وعدههای دولت هستند.
- احمد میدری، معاون رفاه اجتماعیِ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: گردش مالی تفکیک زباله در شهر تهران بیش از دو هزار میلیارد تومان است، سهم شهرداری امسال به ۲۰۰ میلیارد تومان میرسد، سهم نیروی کار از این اقتصاد ۳۰۰ میلیارد تومان و بقیه سهم دلالان است.
- وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: ضریب جینی در سال ۹۷ با رشد ۱/۳ درصدی نسبت به سال ۹۶ مواجه بود و این روند افزایشی امسال هم ادامه خواهد یافت.
- به استناد آمار بانک مرکزی، هزینههای تحصیل در کشور ظرف ۱۰ سال گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است و آموزشفروشی سالانه ۹ درصد از ایرانیان را به زیر خط فقر میبرد.
منبع:
- [۱] . احمد میدری، معاون رفاهِ اجتماعیِ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.
بخش اول: «شفافیت و مقابله با فساد»
فصل اول: اخبار برگزیده هفته
نظارت حاکمیت بر تراکنشهای بانکی، تنها راه مبارزه با سوداگری و فرار مالیاتی
دسته بندی: شفافیت در حوزه نظام پولی، مالی و بانکی
خبرگزاری فارس-۲۵ خردادماهِ ۱۳۹۸
برخی دستگاهها هیچ اطلاعاتی از حقوق مدیرانشان ثبت نکردهاند
دسته بندی: شفافیت در حوزه سلامت اداری و بوروکراتیک
خبرگزاری مهر-۲۵ خردادماهِ ۱۳۹۸
همت علی شاه نظری، رئیس امور مدیریت مشاغل سازمان اداری
۹ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور چه شد؟
دسته بندی: شفافیت در حوزه نظام پولی، مالی و بانکی
روزنامه شرق-۲۶ خردادماهِ ۱۳۹۸
امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری مجلس.
مهلت بانک مرکزی به بانکها برای تنظیم صورتهای مالی ۹۷
دسته بندی: شفافیت در حوزه نظام پولی، مالی و بانکی
روزنامه اعتماد- ۲۶ خردادماهِ ۱۳۹۸
سامانه سجام امنیت مفسدان اقتصادی را برهم زده است
دسته بندی: شفافیت در حوزه قضایی
خبرگزاری فارس-۲۷ خردادماهِ ۱۳۹۸
سید علیاصغر رفاهی، مدیرکل پیشگیریهای مردمی و مشارکتهای مدنی قوه قضاییه
سامانه جامع اطلاعات مشتریان(سجام) در راستای قوانین و مقررات حوزه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم راهاندازی شده است. (خبرنامه)
وزیر علوم: «پایاننامهها» راستیآزمایی میشوند
دسته بندی: سایر
روزنامه اعتماد-۲۹ خردادماهِ ۱۳۹۸
منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
فصل دوم: سایر اخبار هفته
رسیدگی به اموال ریاست قوه قضائیه چگونه است؟
دسته بندی: شفافیت در حوزه قضایی
روزنامه شرق-۲۳ خردادماهِ ۱۳۹۸
غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه
لیست محرمانه ۴۰ میلیارد دلاری
دسته بندی: شفافیت در حوزه نظام پولی، مالی و بانکی
روزنامه شرق-۲۳ خردادماهِ ۱۳۹۸
محمد مساعد، روزنامهنگار
شفافیت در فرآیندها، تسهیل در سرمایهگذاری را به همراه دارد
دسته بندی: شفافیت در حوزه دولت الکترونیک
کسبوکار نیوز-۲۳ خردادماهِ ۱۳۹۸
مرتضی بانک، مشاور رئیسجمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
محرمانه برای مردم، شفاف برای قاضیالقضات
دسته بندی: شفافیت در حوزه قضایی
روزنامه اعتماد-۲۳ خردادماهِ ۱۳۹۸
فرار مالیاتی زیاد برخی وکلا/عدم درج حقالوکاله در قراردادها جرم است
دسته بندی: شفافیت در حوزه قضایی
خبرگزاری مهر-۲۴ خردادماهِ ۱۳۹۸
محمد کاظمی، نایبرئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس
معاملات مسکن چقدر شفاف هستند؟
دسته بندی: شفافیت در حوزه املاک و مستغلات
خبرآنلاین -۲۴ خردادماهِ ۱۳۹۸
شادمهر کاظمزاده، نماینده مجلس شورای اسلامی
رتبهبندی مقامات حاکمیتی، راه مبارزه با فساد
دسته بندی: شفافیت در حوزه سلامت اداری و بوروکراتیک
خبرگزاری ایرنا-۲۵ خردادماهِ ۱۳۹۸
راهی جز استفاده از فضای مجازی و شفافیت در تمام مسائل نداریم
دسته بندی: شفافیت در حوزه اطلاعات و فضای مجازی
خبرگزاری ایلنا-۲۵ خردادماهِ ۱۳۹۸
حسین رضا زاده، نایبرئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس
شفافیت، ویژگی ذاتی استارتآپها
دسته بندی: شفافیت در حوزه اطلاعات و فضای مجازی
روزنامه دنیای اقتصاد-۲۵ خردادماهِ ۱۳۹۸
سیمین عزیزمحمدی، روزنامهنگار
مصلحتسنجی در بازپسگیری املاک واگذار شده به اشخاص و مؤسسات
دسته بندی: شفافیت در حوزه مدیریت شهری
خبرگزاری مهر-۲۶ خردادماهِ ۱۳۹۸
افشین حبیبزاده، عضو شورای شهر تهران
راهکار جلوگیری از «فرار مالیاتی پزشکان» چیست؟
دسته بندی: شفافیت در حوزه بهداشت و سلامت
اقتصادآنلاین-۲۶ خردادماهِ ۱۳۹۸
حسابکشی از حقوق مدیران دولتی
دسته بندی: شفافیت در حوزه سلامت اداری و بوروکراتیک
جوانآنلاین-۲۶ خردادماهِ ۱۳۹۸
هادی غلامحسینی، خبرنگار
انتشار بودجه سال جاری شهرداری قزوین برای اطلاع شهروندان
دسته بندی: شفافیت در حوزه مدیریت شهری
خبرگزاری ایلنا-۲۷ خردادماهِ ۱۳۹۸
مهدیه سادات قافله باشی، دبیر شورای شهر قزوین
تأکید بر اجرای شفافیت برای بازگشت اعتماد عمومی
دسته بندی: شفافیت در حوزه وزارتخانه و سازمانهای تابعه
اقتصادآنلاین-۲۷ خردادماهِ ۱۳۹۸
علی بختیار، عضو کمیسیون انرژی مجلس
نیمه پنهان حقوقهای نامتعارف
دسته بندی: شفافیت در حوزه سلامت اداری و بوروکراتیک
روزنامه شرق- ۲۷ خردادماهِ ۱۳۹۸
محمد مساعد، روزنامهنگار
خروج غیرقانونی ارز از کشور؛ قوه قضاییه ورود کند
دسته بندی: شفافیت در حوزه نظام پولی، مالی و بانکی
جوانآنلاین-۲۷ خردادماهِ ۱۳۹۸
پرداخت حقالوکاله از طریق سیستم بانکی انجام شود
دسته بندی: شفافیت در حوزه قضایی
خبرگزاری فارس-۲۱خردادماهِ ۱۳۹۸
حسینعلی حاجیدلیگانی، عضو کمیسیون برنامهوبودجه و محاسبات مجلس.
شفافیت؛ مانع خصوصیسازی سرخابیها
دسته بندی: شفافیت در حوزه ورزش
روزنامه اعتماد-۲۷ خردادماهِ ۱۳۹۸
محمد ارغوان، روزنامهنگار
موارد عجیب در پرونده حقوقهای نامتعارف
دسته بندی: شفافیت در حوزه وزارتخانه و سازمانهای تابعه
فرارو-۲۷ خردادماهِ ۱۳۹۸
رشد ۱۲برابری اهداف حسابرسی برای شفافیت بیشتر در بخش تعاون
دسته بندی: شفافیت در حوزه وزارتخانه و سازمانهای تابعه
اقتصادآنلاین-۲۸ خردادماهِ ۱۳۹۸
محمد کبیری، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.
هویت رأی دهندگان در انتخابات مجلس الکترونیکی بررسی میشود
دسته بندی: شفافیت در حوزه مجلس و نمایندگان
روزنامه اطلاعات-۲۹ خردادماهِ ۱۳۹۸
جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور
بخش دوم: «مبارزه با فقر، تبعیض و نابرابری»
فصل اول: اخبار برگزیده هفته
بیش از ۹۵ درصد کودکان کار دارای خانواده هستند
خبرگزاری ایسنا-۲۳ خردادماهِ ۱۳۹۸
سلمان حسینی، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان زنجان
۴۸ درصد خانوارهای فقیر تهرانی هیچ فرد شاغلی در خانواده ندارند
خبرگزاری مهر-۲۳ خردادماهِ ۱۳۹۸
سر بازنشستگان تأمین اجتماعی از همسانسازی حقوق بیکلاه ماند
خبرگزاری مهر-۲۵ خردادماهِ ۱۳۹۸
معاون وزیر کار: تفکیک زباله در تهران ۲ هزار میلیارد گردش مالی دارد
عصر ایران-۲۶ خردادماهِ ۱۳۹۸
احمد میدری، معاون رفاه اجتماعیِ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
افزایش ۱/۳ درصدی فاصله طبقاتی در سال گذشته
روزنامه اطلاعات-۲۶ خردادماهِ ۱۳۹۸
آموزشفروشی سالانه ۹ درصد از ایرانیان را به زیر خط فقر میبرد
جوانآنلاین-۲۶ خردادماهِ ۱۳۹۸
محمدرضا واعظ مهدوی، معاون سابق سازمان برنامهوبودجه
فصل دوم: سایر اخبار هفته
مستمری ۲۱۶ کودک کار در لرستان برقرار شد
خبرگزاری ایرنا-۲۳ خردادماهِ ۱۳۹۸
فاطمه زهرا توکلی، مدیرکل بهزیستی لرستان
عوامل مؤثر بر تابآوریِ فردی و اجتماعی در بلایا
روزنامه ایران-۲۳ خردادماهِ ۱۳۹۸
مجید رضازاده، معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور
تابآوری به مفهوم انعطافپذیری در برابر مشکلات، فجایع و بلایاست. به عبارتی برخی افراد در مقابل فشارهای خارج از حد کنترل میشکنند و دچار آسیبهای روانی و اجتماعی متعددی میشوند. فقر، بیخانمانی، بیسوادی، ناپایداری خانواده و احساس بیپناهی و بیکسی برخی عوامل کاهندهی تابآوری و حمایتهای خانواده و اجتماع، دارا بودن شخصیت مستقل، پیگیر، منعطف، خوشبین، مهربان، دارای مهارتهای فردی و اجتماعی حل مسئله و اعتماد به نفس، خلاقیت و خانوادههای حمایتگر، تشویقکننده و پایدار عوامل افزایش تابآوری هستند.
۷۰ درصد از کودکان خیابانی پایتخت از اتباع هستند
خبرگزاری ایرنا-۲۳ خردادماهِ ۱۳۹۸
مهشید موقر، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران
تصویب ۴۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی کولبران
روزنامه اعتماد-۲۳ خردادماهِ ۱۳۹۸
بابک دینپرست، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقهای وزیر کشور.
فقر و اعتیاد مهمترین علت پیدایش کودکان کار در بروجرد است
خبرگزاری ایرنا-۲۵ خردادماهِ ۱۳۹۸
مهین گودرزی، مسئول امور اجتماعی بهزیستی بروجرد
حجتپناه: عصبانیت انسانها ریشه در فقر، اقتصاد و خانواده دارد
خبرگزاری ایسنا-۲۵ خردادماهِ ۱۳۹۸
صدیقه حجتپناه، وکیل دادگستری
نیمی از کودکان کار در کشور مهاجر هستند
خبرگزاری ایرنا-۲۵ خردادماهِ ۱۳۹۸
محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
افزایش زبالهگردی؛ نباید شرم کنیم؟
روزنامه آرمان-۲۵ خردادماهِ ۱۳۹۸
فاطمه غفاری، روزنامهنگار
مردم بیشتر چوب فرق را میخورند نه فقر
خبرگزاری ایلنا-۲۵ خردادماهِ ۱۳۹۸
شهبخش گرگیج، نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استانها
توسعه اقتصادی مناطق محروم با راهبرد اشتغال روستایی و عشایری
خبرگزاری ایرنا-۲۵ خردادماهِ ۱۳۹۸
۲۵۴ میلیون تومان برای توانمندسازی کودکان کار هزینه شد
خبرگزاری ایرنا-۲۶ خردادماهِ ۱۳۹۸
علی عربنژاد، مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی
درخواست برای ترمیم مستمری بازنشستگان/ معیار، خط فقر است
خبرگزاری ایلنا-۲۶ خردادماهِ ۱۳۹۸
اقتصاد لرزان و ترک تحصیل دانشآموزان در «تازهآباد» گلستان
خبرگزاری فارس-۲۶ خردادماهِ ۱۳۹۸
سالیانه ۱۵ هزار زن سرپرست خانوار از چرخه حمایت بهزیستی خارج میشوند
خبرگزاری ایرنا-۲۶ خردادماهِ ۱۳۹۸
فریبا درخشاننیا، مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور
افسانه باندهای خانوادگی کارِ کودکان دروغ است
خبرگزاری ایلنا-۲۶ خردادماهِ ۱۳۹۸
هادی شریعتی، نایبرئیس انجمن حمایت از حقوق کودکان
۴۶۳ کودک کار در اهواز شناسایی شده است
خبرگزاری ایرنا-۲۷ خردادماهِ ۱۳۹۸
محمود رئیسی، معاون اجتماعی بهزیستی اهواز
مهمترین مسائل مطرح در آیندۀ کار، ریشهکنی فقر و توسعه پایدار است
خبرگزاری ایلنا-۲۷ خردادماهِ ۱۳۹۸
محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
کاهش مراجعه مردم به پزشک به دلیل فقر مالی
اقتصادآنلاین-۲۷ خردادماهِ ۱۳۹۸
سمیرا حسینی، روزنامهنگار
حاشیهنشینی، نتیجه لجامگسیختگی شهرنشینی است
روزنامه اطلاعات-۲۷ خردادماهِ ۱۳۹۸
علیرضا ساوری، رئیس کارگروه مرکزی پیشبینی و پیشگیری از گسترش مناطق جدید حاشیهنشین
از رشدیه تا حافظی
روزنامه شهروند-۲۷ خردادماهِ ۱۳۹۸
وضعیت اسفناک شاعره گمنام دیار لرستان
خبرگزاری ایرنا-۲۸ خردادماهِ ۱۳۹۸
«بحران اقتصاد جهانی» منتشر شد
خبرگزاری مهر-۲۸ خردادماهِ ۱۳۹۸
ترسیم اطلس فقر در البرز ضروری است
خبرگزاری ایرنا-۲۸ خردادماهِ ۱۳۹۸
محمد محمدیفرد، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان البرز
برنامه وزارت راه برای خانهدارشدن اقشار ضعیف چیست؟
دنیای اقتصاد-۲۹ خردادماهِ ۱۳۹۸
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی
کمیته امداد هرمزگان از ۷۸۱۵ کودک دچار سوءتغذیه حمایت میکند
خبرگزاری ایرنا-۲۹ خردادماهِ ۱۳۹۸
احمد پایان، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره)
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) هرمزگان گفت: هماکنون ۷ هزار و ۸۱۵ کودک زیر پنج سال دارای سوءتغذیه استان از حمایت تغذیهای این نهاد بهرهمند هستند. احمد پایان روز چهارشنبه در گفتوگو با ایرنا افزود: در فروردینماه امسال مبلغ ۷ میلیارد و ۵۷۰ میلیون ریال در قالب کمک به تأمین سبدهای غذایی بهحساب خانوادههایی که کودکان زیر پنج سال و دارای سوءتغذیه دارند، واریز شده است.
بارِ فقرِ بیست سال کمآبی بر دوش کشاورزان شمال سیستان
خبرگزاری ایلنا-۲۹ خردادماهِ ۱۳۹۸
مددجویان کمیته امداد در مناطق زلزلهزده کرمانشاه خانهدار شدند
خبرگزاری مهر-۲۹ خردادماهِ ۱۳۹۸
سید امیرمنصور برقعی، قائممقام کمیته امداد
کمک به پیوند کلیه ۵۰ نیازمند اصفهانی
جوانآنلاین-۲۹ خردادماهِ ۱۳۹۸
محمدرضا متین پور، مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان
بدون دیدگاه