در سالهای اخیر، شاید یکی از مهمترین کلیدواژههایی که پیوسته در کانون توجه مباحثات اقتصادسیاسی ایران بوده است، مفهوم شفافیت باشد. بستر نشو و نما یافتن و حساسیتبرانگیز شدن این مفهوم علیالخصوص در سالیانِ اخیر، احتمالاً تبعیض و نابرابری فزاینده کثیری از مردم از سویی، و برخورداریِ بی حد و حصر عده قلیلی، از دیگر سو باشد. برهم خوردن تعادل اجتماعی و برآمدن اقسام آسیبها و معضلاتی چون بیکاری، فقر، بی خانمانی و … منجر شده تا افکار عمومی جامعه ایرانی به آنچه به زعم خویش در پسِ پرده میگذرد، آگاهتر شود تا بلکه از خلالِ این آگاهی، بتواند بخشِ قابل توجهی از عملکرد غیرشفاف دستگاهها و نهادهای گوناگون را بر آفتاب نهاده و از آن طریق، سیاستگذاری امور کلان مملکتی را به نفعِ اکثریت محروم و در حاشیه مانده، تغییر دهد.
امروزه، یکی از راههای شفافیت در همه ارکان نهادی، توزیع و دسترسی آزاد به دادهها و اطلاعات دستگاهها است. هرگاه دسترسی به اطلاعات توسط اقشار متکثر مردمی فراهم باشد، طبعاً امکان اعتراض به سازوکارهایِ در جریان نیز فراهمتر خواهد بود. چنانچه مردمِ عادی بتوانند به طریقی کاملاً آشکارا به اطلاعات مدیران و سیاستگذارانِ شهری، استانی و کشوریِ خود دسترسی پیدا کنند، میتوانند حقوق احتمالاً نادیده گرفته یا پایمال شده خود را مطالبه کرده و به نحوی از انحاء، مسئولانِ ذیربط را در جهتِ تغییر مناسباتِ موجود، مورد مؤاخذه قرار دهند.
شاید همهی آنچه «خبرنامه شفافیت و مقابله با فساد» در پروژه خود مد نظر دارد، همین ابلاغِ اخبار و به نحوی آگاهی بخشی به اقشار گوناگون اجتماعی است. این خبرنامه در تلاش است تا اطلاعات و دادههای موجود منتشره در خبرگزاری ها و روزنامهها در حوزههای گوناگون مربوط به مقوله شفافیت را فراهم آورد و بدین طریق، قدمی در راستای اجتماعیسازی و مردمیشدنِ اطلاعات بردارد. بدونِ شک، فرستندهای اینچنین، جز با پیگیریِ مجدانه گیرنده های مردمی و در پرتو حمایتهای معنوی آنان در جهت آکواریومی کردنِ همه مناسباتِ نظام اجتماعی ایران، پابرجا و برقرار نخواهد ماند.
همچون شماره گذشته، کوشش شده تا شفافسازی، حوزههای گوناگون و متنوعی را در برگیرد. به فراخورِ مسائل معتنابه امروزی که جامعه ایرانی با آنها دست و پنجه نرم میکند، سعی شده تا به شفافیتِ اطلاعاتی در حوزههایی همچون بورس، پزشکی، صداوسیما، محیط زیست و باغات، مدیریت شهری، نفت و پتروشیمی، حقوق و مقرری مدیران، شرکتها و سازمانهای دولتی، خصوصی و خصولتی، سلامت اداری و … حساسیت نشان دهیم. سعی بر آن بوده تا خبری از قلم نیفتد و همه دادههای موجود، گردآوری و منتشر شود. بدیهی است که در گامهای نخستینِ پروژهی پیشِ رو، کاستیها و نواقصی خودنمایی میکند اما با این حال، امید داریم که بتوانیم نقشی هرچند کوچک و تدریجی را در بهبود سازوکارهای مدیریتی و اداره کشور ایفا نماییم.
آنچه از اخبار به گوش میرسد، آن است که طی روزهای اخیر و درست در تعطیلات نوروزی و هنگام سیر و سفر و سیاحتِ گروهی از مردم عزیز کشورمان، سیلِ خانمان براندازی سیلان یافته و آسیبها و خسارات زیادی را به داشتهها و اندوختههای مردمی وارد ساخته است. بدیهی است که طبیعتِ رنجور، به اشکال متنوعی، درد و حرمانِ سالیانِ بی توجهی را اکنون بر سر مسببیناش آوار و سرازیر کرده است. بی توجهی و بی اعتنایی به شرایط اقلیمی و اکوسیستمیِ جغرافیای ایران سبب شده تا با دستکاریهای بی مورد انسانی در هر منطقهای، آن جغرافیا را از امکان خودایمنی و دفاع در برابر خشمِ هرازگاهیِ طبیعتبنیاد محروم نماییم و به طریقی، قهر طبیعت را به عنوان نشانهای برای برانگیختن توجهی روزافزون شاهد باشیم.
در همین راستا و همانگونه که در خبرهای انعکاس یافته خواهید خواند، اخیراً مصوبهای مورد موافقت اعضای شورای شهر تهران قرار گرفته که طی آن، با ساخت و ساز ۶۲ برجباغ جدید در شهر تهران موافقت شده است. واقعیت این است که به ویژه طی سالهای پس از جنگ، توسعهی برجبنیاد و بی توجه به توانِ معقول و محدود طبیعت، سبب آسیبهای جبران ناپذیری در حوزه زیستمحیطی شده و صرفاً محیط زیست انسانی را همچون ابزار و وسیلهای برای تخریب و برجسازی و تجارت در نظر آورده است. تئوریهای نوسازی به مثابه رشدِ صرفاً زیرساختی موجب شده تا ما به ابعاد گوناگون توسعه همه جانبه بی باور بمانیم و غرامت سنگینِ این بی توجهی را نیز در نتایج آن و پدیدههایی همچون سیل و زلزله و … که محصول دستکاریهای انسانی در ساختار طبیعی هر جغرافیایی است، بپردازیم. در همین رابطه، بهاره آروین از اعضای شورای شهر تهران، با ارسال نامهای به شهردار تهران از وی درخواست داشته که همه اطلاعات مربوط به پروندههای برجباغها را منتشر ساخته و در سامانه شفافیت قرار دهد. اقدامی که میتواند موج جدیدی از حساسیت و تیزهوشیِ افکار عمومی را برانگیزد و در نهایت، به مقاومتی مردمی برای توقف چنین پروژههای آسیبزایی منجر شود.
اما همچون شماره اول خبرنامه، تلاش شده تا در این شماره نیز فراوانی دادههای موجود بنا به حوزههای دربرگیرنده تحلیل و منتشر شود. در همین راستا و تا آنجا که به طبقهبندیِ موضوعی دادههای شفافیت مربوط میشود، میتوان گفت که پس از گزینه «سایر» که موضوعات متنوعی را در برمیگیرد، به سه حوزه مدیریت شهری، نظام پولی و بانکی و نفت و پتروشیمی بیش از سایرین پرداخته شده است. این طبقهبندی گویای آن است که علیالخصوص در بحث مدیریت شهری، نیازمند بازنگری اساسی در چیدمان مبلمان شهری و توسعه شهرها هستیم به نحوی که فلسفه شهرنشینی به عنوان محلی برای تجمع و گردآمدن انسانها را در پرتو زیستی سعادتمندانه را مورد بازتعریف قرار دهد. همچنین توزیع جایگاهی دادههای شفافیت، ایضاح آن بوده که روزنامهنگاران، همچنان رتبه اول را در صف مبارزه بر علیه پروژههای غیرشفاف به خود اختصاص دادهاند. پس از روزنامهنگاران، مدیران سازمانها و نهادها و وزرا، از دیگر کسانی بودهاند که در حوزه شفافیت سازمان و نهاد متبوع خود اظهار نظر کرده و احتمالاً به نکات تجویزی و هنجاری اشاره کردهاند.
با این مقدمه، و با آرزوی سالی سلامت، شفاف و بیشائبه در همه حیطههای فردی و نهادی، شما را به خواندن شماره دوم خبرنامه دعوت میکنیم.
افزایش تعرفههای پزشکان قبل از شفافسازی درآمدی آنها منطقی نیست
دسته بندی: شفافیت در حوزه پزشکی و سلامت
خبرگزاری دانشجو-۲۱ اسفندماه ۱۳۹۷
عضو دفتر اقتصادی مرکز پژوهشهای مجلس با بیان اینکه در سال ۱۳۹۳ به دلیل اجرای طرح تحول سلامت، تعرفه پزشکان به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرد، گفت: بعد از افزایش نجومی تعرفهها در سال ۱۳۹۳، تصمیمگیری درخصوص افزایش تعرفه منطقی به نظر نمیرسد. البته شفافسازی درآمد پزشکان در این خصوص اهمیت دارد.
وی ادامه داد: شاید برخی از پزشکان ماهیانه ۴۰ تومان و برخی دیگر ماهیانه کمتر از ۲ میلیون تومان درآمد داشته باشند. به همین خاطر اولین کاری که برای افزایش تعرفه پزشکان باید انجام شود، شفافسازی است. ولی اگر شفاف شد و مشخص گردید که بعضی از پزشکان ماهیانه ۴۰ میلیون درآمد دارند، دیگر معلوم است که نباید تعرفهها افزایش یابد.
زمانیان در پایان تصریح کرد: افزایش تعرفه پزشکان تا زمانی که درآمدهای آنها شفاف نشده، منطقی به نظر نمیرسد. پزشکان اجازه دهند درآمدشان مشخص شود، شاید واقعاً مظلوم واقع شدهاند و تعرفههای آنها باید ۲۰ درصد افزایش پیدا کند.
قوت و ضعف سامانههای شفافیت
شفافیت در حوزه مدیریت شهری
خبرگزاری فارس-۲۱ اسفندماه ۱۳۹۷
اقدام اخیر شهرداری تهران درباره انتشار اطلاعات حقوق و مزایای مدیران شهرداری نشان میدهد در صورتی که دولت عزم جدی برای اجرای این قانون و همچنین عمل به یکی از محوریترین شعارهای رئیس جمهور یعنی شفافیت داشته باشد، میتواند با ایجاد دسترسی عمومی به اطلاعات بارگذاری شده در سطح موجود، شاهد معجزه شفافیت و نظارت عمومی در راستای تکمیل اطلاعات مندرج در سامانه مد نظر ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه توسط سایر دستگاهها با فشار افکار عمومی جامعه باشد.
جعبههای سیاه اقتصاد؛ بررسی نمونههای بزرگ عدم شفافیت اقتصادی در کشور
دسته بندی: سایر
اقتصادآنلاین-۲۱ اسفندماه ۱۳۹۷
این شش جعبه عبارتاند از: جعبه سیاه شرکتهای دولتی، جعبه سیاه معافیتهای گمرکی، جعبه سیاه معافیتهای مالیاتی، جعبه سیاه واردات، جعبه سیاه واگذاریها و جعبه سیاه دستمزدها.
احمد توکلی در نامه به رئیسی: اگر رسانهها آزاد نباشند، شفافسازی به انحراف میرود
شفافیت قضایی
ایران- ۲۱ اسفندماه ۱۳۹۷
به گزارش الف، احمد توکلی در ادامه شفافسازی را از جمله مهمترین اقدامات برای افزایش اعتماد مردم و در عین حال سادهترین و مؤثرترین ابزار پیشگیری، کشف و مقابله با فساد دانست و نوشت: «اقداماتی که از دوره پیشین برای الکترونیکیکردن دادرسی و توسعه حوزه رسانه از طرقی همچون تأسیس خبرگزاری انجام شده، باید استمرار یافته و تکمیل شود؛ اما این همه اگر چه لازم، ولی کفایت نمیکند و دستگاه قضا محتاج تغییر راهبرد است. تغییر راهبرد وقتی احساس میشود که مصادیق بزرگ برای مردم آشکار شود؛ مانند ماجرای حسابهای قوه قضائیه در بانک مرکزی، شیشهایکردن کامل دادگاه مقامات سیاسی و اداری و پروندههای کلان فساد مالی. شفاف کردن، روشهای نارسا یا نادرست را آشکار میکند و امکان اصلاحات را فراهم میسازد و چون باطلالسحر دشمنان و دهانبند یاوهگویان عمل خواهد کرد.»
توکلی در بخش دیگری از نامه خود به رئیس جدید قوه قضائیه، فعال کردن رسانههای مستقل و آزاد و تقویت مشارکت مردم و سازمانهای مردمنهاد را از ضرورتهای شفافسازی اعلام کرد و ادامه داد: «اگر رسانهها آزاد نباشند، شفافسازی به انحراف میرود و از تأثیر آن کاسته میشود و حتی ممکن است موجب گمراهی گردد. آزادی رسانهها و مشارکت مردم به شکل فردی یا سازمانیافته، هزینههای کمرشکن قوه را کاهش میدهد و مردم را به پشتیبانی دستگاه قضا وا میدارد.»
دو دیدگاه متضاد درباره گزارش شفافیت در اقتصاد ایران
دسته بندی :سایر
مردم سالاری- ۲۱ اسفندماه ۱۳۹۷
شاخصهای اقتصادی همیشه محل شک و تردید بودهاند. در این میان، شاخصها و معیارها در مورد ایران به جهت نگاه سیاسی، بیشتر مورد ابهام و تردید قرار میگیرد. در یکی از آخرین آمارهای اقتصادی، سازمان بینالمللی شفافیت بهتازگی آماری از میزان فساد در کشورهای مختلف ارائه کرده است. رتبه ایران با مقداری تنزل در سال ۲۰۱۸ برابر با ۱۳۸ شده است. با این وصف، محمدقلی یوسفی، اقتصاددان و استاددانشگاه علامه طباطبایی، درگفتوگو با «مردم سالاری آنلاین» این آمار را مورد شک و تردید قرار داد. به گفته یوسفی بحث از آمار سازمان بینالمللی شفافیت، در واقع دامن زدن به موضوعی بیمورد و کم اهمیت است. سخنان یوسفی در حالی صورت میگیرد که مرتضی عزتی، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، در گفتوگو با «مردمسالاری آنلاین» این آمار را تایید میکند. عزتی معتقد است آمار سازمان بینالمللی شفافیت، نیاز به موافق و مخالف ندارد. اینکه برخی مخالفت کنند، به نظر من توجیهپذیر نیست.
حضور سؤال برانگیز مدیران بازنشسته با حقوقهای بالا در پتروشیمی خلیجفارس
دسته بندی: شفافیت در حوزه نفت و پتروشیمی
کیهان- ۲۱ اسفندماه ۱۳۹۷
علیرغم این مصوبه قانونی باز هم برخی دولتیها بعضاً به این قانون تمکین نکردند و سعی کردند با اقداماتی نظیر انعقاد قراردادهای یکساله با برخی بازنشستگان به عنوان مشاور، آنها را به هر نحو ممکن به مجموع دولتی خود منتقل نمایند.
در موردی جدید، شرکت صنایع پتروشیمی خلیجفارس که یکی از ثروتمندترین نهادهای کشور محسوب میشود و سالانه میلیاردها دلار درآمد ارزی دارد، اقدام به بکارگیری تعدادی از بازنشستگان در ردههای بالا کرده است.
براساس اسنادی که در اختیار کیهان قرار گرفته، یک سازمان نظارتی نسبت به این اقدام سؤالبرانگیز پتروشیمی خلیجفارس واکنش نشان داده و خواستار شفافیت شرکت مذکور درباره بکارگیری بازنشستگان در پستهای مدیریتی شده است.
واکنش به پیگیری وزیر ارتباطات برای شفافیت؛
شرکت «توسکا» : پول ساخت «۹۰»، «خندوانه» و ۷۷ برنامه پربیننده دیگر را ما میدهیم
دسته بندی: شفافیت در حوزه فرهنگ و هنر
خبرآنلاین-۲۲ اسفندماه ۱۳۹۷
دستگاهها در خصوص سامانههای رصد کالا جزیرهای عمل نکنند
دسته بندی: سایر
خبرگزاری ایسنا-۲۲ اسفندماه ۱۳۹۷
به گزارش ایسنا، سید عبدالمجید اجتهادی با حضور در برنامه «تب تاب» که شامگاه سهشنبه از شبکه سه سیما پخش شد، در خصوص وظیفه سازمان متبوعش در رابطه با گرانفروشی، اظهار کرد: برای گرانفروشی اگر پروندهای تشکیل شود ما به آن رسیدگی میکنیم اما سازمان تعزیرات با توجه به اینکه وظیفه قانونیاش رسیدگی به پرونده است، در عمدهی طرحها مانند کشیک نوروزی در خدمت مردم و در کنار اصناف است.
اجتهادی در پاسخ به این سوال که چگونه میتوان از وقوع فسادهای کلان جلوگیری کرد، گفت: مشکل فساد این است که هر جا شفافیت نباشد فساد در آنجا لانه میکند. در قانون مبارزه با فساد، فصلی با عنوان پیشگیری داریم. در این بخش برای ایجاد شفافیت از بدو ورود کالا تا اقداماتی که کالا به دست مصرف کننده برسد، یک سری سامانههایی پیشبینی شده است که اگر سامانههای موضوع مبارزه با قاچاق را ایجاد میکردیم، قاچاق افزایش نمییافت.
شستا، تلخترین تجربه بنگاهداری دولتیها/ آفت تأمین اجتماعی، عدم شفافیت است
دسته بندی: شفافیت در حوزه نظام پولی، مالی و بانکی
اقتصادآنلاین-۲۳ اسفندماه ۱۳۹۷
در همین رابطه حسن لطفی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یکی از اصلیترین دلایل کمبازده و یا بعضاً زیانده بودن شرکتهای زیرمجموعه «شستا» را وجود رانتهای عدیده و هیأت مدیره غیرقانونی که در این مجموعه شکلگرفته عنوان کرد. به عقیده لطفی، عدم شفافیت مالی «شستا» و زیرمجموعههایش از یک سو و حیفومیل بیتالمال از سویی دیگر در این هلدینگ بزرگ سبب شده تا داراییهای تأمین اجتماعی که از اموال مردم است هر روز کوچکتر شود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با مهم دانستن بحث شفافیت مالی در هر مجموعهای گفت: از آن جا که صورتهای مالی «شستا» منتشر نمیشود و هیچ فردی به آن دسترسی ندارد، این موضوع سبب شکل گیری حیات خلوت عدهای شده که از آب گل آلود ماهی بگیرند. در نتیجه نباید انتظار داشت وضعیت سودآوری و عملکرد این مجموعه بهبود پیدا کند.
انتشار مشخصات پروندههای برج باغها در سامانه شفافیت شهرداری
دسته بندی: شفافیت در حوزه مدیریت شهری
خبرگزاری ایسنا-۲۳ اسفندماه ۱۳۹۷
رییس کمیته شفافیت شورای شهر تهران در پاسخ به این سؤال که آمار پروندههای برج باغ به چه میزان است؟ اظهار کرد: به نظر میرسد که تعداد پروندهها زیاد باشد و امیدواریم براساس اطلاعاتی که شهرداری در این خصوص منتشر میکند، بتوانیم آمار دقیق و شفافی از برجهایی که در ۱۵ سال گذشته براساس مصوبه برج باغ ساخته شدهاند به افکار عمومی ارایه دهیم.
آروین افزود: تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا بتوانیم در راستای پاسخگویی به مطالبه عمومی مردم مبنی بر حفظ فضای سبز و باغات عمل کنیم.
- این خبر به تاریخ ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۷ در روزنامه همشهری نیز انعکاس یافته است.
-
عنصر گوهری در رفتارهای مالی دکتر مصدق، شفافیت بود/ دولت در برابر تحریمها، استراتژی انفعالی و غیرشفاف در پیش گرفته است
دسته بندی: شفافیت در حوزه نظام پولی، مالی و بانکی
آرمان امروز-۲۴ اسفندماه ۱۳۹۷
وی ادامه داد: اهتمام دکتر مصدق به پرهیزگاری مالی از نظر شخصی و حساسیت ایشان به تک تک ریالهای بخش عمومی یکی از راههای نجات قطعی ما بود و ایشان همیشه دولتمردان را نسبت به هزینه یک ریال از آن مورد عتاب قرار میدادند.
رییس موسسه دین و اقتصاد با اشاره به نقش شفافیت در حکمرانی دکتر مصدق گفت: باید توجه داشت که هفتاد سال پیش عنصر گوهری در رفتارهای مالی شخصی و حکومتی دکتر مصدق شفافیت بود. این شفافیت اجازه میداد تا دکتر مصدق از نیروی نظارت همگانی هم برای کنترل رفتارهای مالی حکومتگران بهره کافی ببرد و اگر بخواهیم از این منظر یک توصیه مشخصی به دولت کنونی داشته باشیم این است که شفافیت در همه زمینهها جدی گرفته شود. اما در حال حاضر دولت در برابر تحریمها، استراتژی انفعالی و غیرشفاف در پیش گرفته است و جهتگیری آن نشان دادن عدم تأثیر تحریمها بر کشور است و ما نیاز داریم که حکومت و دولت در برابر موج جدید تحریمها که از منظر خصلت ضدانسانی یکی از منحصر به فردترین شیوهها است، تجدیدنظر کند.
مدیران بیتفاوت به سلامت اداری عزل میشوند
دسته بندی: سایر
خبرگزاری مهر-۲۴ اسفندماه ۱۳۹۷
شریعتمداری در بخشی از سخنان خود به لزوم سلامت اداری اشاره کرد و گفت: به هیچ وجه نباید گذشت کنیم و از عدم سلامت اداری بگذاریم، مدیر بیتفاوت به این موضوع خائن است. باید مدیران نسبت به سلامت اداری محیط کار خود حساس باشند.
وی با بیان اینکه هیچ کسی حق ندارد چهره نظام و چهره نظام اداری کشور را به خاطر نیاز خود مخدوش کند، میتواند برود بیرون از سیستم و کار دیگری بکند، تصریح کرد: در دولت کسی که فاسد است نمیتواند کار کند. فساد اندازه ندارد، هر جور آن غلط است؛ ما برای این موضوع ارزیابی گذاشتهایم و گزارشات ارزیابی از مدیران در این زمینه را منتشر میکنیم و در نهایت با اعلام اینکه این مدیر بیکفایت بوده او را عزل میکنیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه سخنان خود بر لزوم شفافیت تأکید کرد و گفت: هر وامی که پرداخت میشود در هر شعبهای باید با شفافیت اعلام شود؛ رسماً باید اسم همه کسانی که با نرخ ترجیحی وام گرفتهاند اعلام شود و مردم بدانند. حتی روی تابلو اعلانات الکترونیکی بیاید. بحث شفافیت قلب بحث مبارزه با فساد است.
مجمع دانشجویی آرمان دانشگاه شیراز خواستار شفافیت مناقصات شهرداری صدرا شد
دسته بندی: شفافیت در حوزه مدیریت شهری
خبرگزاری دانشجو-۲۵ اسفندماه ۱۳۹۷
فرازهایی از این نامه بدین شرح است: «جناب آقای عباس ملک زاده، شهردار شهر جدید صدرا
با سلام
همانگونه که مستحضرید موضوع شفافیت و دسترسی آزاد مردم به اطلاعات غیرسری از مبانی حکومتداری اسلامی است که به کرات در سخنان ائمه معصومین و به ویژه در کلام اسوه عدالت، حضرت امیرالمومنین مشهود است. مسئولان تمام دستگاهها از جمله جنابعالی مطابق ماده ۵ بند ۳ فصل ۱ قانون «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» موظف هستند اطلاعات خواسته شدهی موضوع قانون مذکور را در حداقل زمان ممکن و بدون تبعیض در اختیار مردم قرار دهند. از این رو و با نظر به حواشی تلخ به وجود آمده پیرامون وضعیت پیمانکاران جمع آوری زبالهی شهر جدید صدرا و شهرداری این شهر، ما دانشجویان عدالتخواه تشکل آرمان دانشگاه شیراز خواستار در دسترس قرار گرفتن تمام اطلاعات مربوط به کلیه دفعات برگزاری مناقصه عملیات جمع آوری زباله از ابتدای دوره مسئولیت جنابعالی در شهرداری شهر جدید صدرا اعم از نحوه برگزاری مناقصه، پیشنهادات و مبالغ مطروحه در آن مناقصهها، صورت جلسات به جامانده از آن جلسات، افراد حاضر و امضا کننده در جلسات مناقصه و به ویژه قرارداد منعقد شده بین شهرداری و پیمانکارهای برنده در دورههای مختلف به همراه تمام جزییات آن اعم از جزئیات تعهدات پیمانکار و جزئیات تعهدات شهرداری میباشیم.»
قائممقام تولیت آستان قدس: جزئیات راهاندازی “سامانه شفافیت اقتصادی” آستان قدس
دسته بندی: شفافیت در حوزه نظام پولی، مالی و بانکی
خبرگزاری تسنیم-۲۵ اسفندماه ۱۳۹۷
به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، سیدرضا فاطمی امین در نشست خبری اقدامات سال ۹۷ و برنامههای نوروز ۹۸ آستان قدس رضوی (ع) با اعلام خبر راهاندازی سامانه شفافیت اقتصادی آستان قدس رضوی، اظهار داشت: این سامانه در قالب یک صفحه اینترنتی راهاندازی میشود تا تمام فعالیتهای اقتصادی آستان قدس رضوی و سود و زیان شرکتهای آن توسط مردم قابل رصد باشد. تمام جریان مالی آستان قدس رضوی مبتنی بر نذر و وقف است و ما مردم را سهامداران حقیقی این آستان میدانیم. بنابراین، معتقدیم مردم باید در جریان امور اقتصادی آستان قدس رضوی باشند.
شستا به سامانه معاملات سازمان بازرسی کل کشور پیوست
دسته بندی: شفافیت در حوزه نظام پولی، مالی و بانکی
خبرگزاری مهر-۲۵ اسفندماه ۱۳۹۷
به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه آشنایی معاونان و مدیران بازرگانی و مالی شرکتهای تابعه شستا، با حضور نماینده رسمی سازمان بازرسی کل کشور تشکیل شد.
بر این اساس، از این پس شرکتهای تابعه شستا در راستای شفافیت و همکاری با دستگاههای نظارتی موظف به درج اطلاعات مربوط به مناقصات و مزایدههای خود در این سامانه هستند.
عدم شفافیت و احتکار، شگرد سلاطین فساد
دسته بندی: سایر-شفافیت در حوزه سلامت
خبرگزاری ایرنا-۲۵ اسفندماه ۱۳۹۷
به نظر میرسد افزایش نرخ دلار در بازار آزاد همچنان زمینه روانی لازم برای افزایش نرخها توسط سودجویان را باز میگذارد. آنان با کاهش توزیع، نرخها را افزایش میدهند و مسئولان که پس از نبردی کوتاه، از تداوم آشفتگی در بازار و گلایه مردم نگران میشوند، دست سودجویان را برای افزایش نرخها باز میگذارند.
تنها راهحلهای برخورد با این وضعیت، شفافیت و نظارت دقیق است. اگر دولت اسامی تمامی وارد کنندگان، میزان دریافت ارز دولتی آنها و نحوه توزیع کالای وارداتی را به صورتی شفاف و کامل اعلام نماید، این امکان وجود خواهد داشت که سودجویان به سرعت رسوا شوند. در عین حال، مسئولان قوه مجریه و قوه قضاییه با دقت، شفافیت و قاطعیت با هر نوع کالایی که با ارز دولتی وارد و در بازار توزیع نمیشود، برخورد قاطعانه کنند. در عین حال، باید شیوه توزیع کالا نظمی دایمی و دقیق پیدا کند و تغییر مداوم روش توزیع نمیتواند گره از مشکلات بگشاید.
- این خبر به تاریخ ۲۶ اسفندماه ۱۳۹۷ در روزنامه شرق نیز انعکاس یافته است.
-
۵۳۰ هزار انبار در سامانه جامع انبارها ثبت شد
دسته بندی: سایر
خبرگزاری ایرنا-۲۵ اسفندماه ۱۳۹۷
به گزارش روز شنبه ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «علی رهبری» افزود: یکی از وظایف سامانه جامع انبارها که پارسال مورد بهره برداری قرار گرفته، کنترل ورود و خروج کالا از انبارها است. در این زمینه تاکنون درخصوص انبارهای نفتی، دام و طیور و خوراک دام و طیور بسیار موفق بوده ایم.
این مسئول خاطرنشان کرد: با این روش، شفافیت خوبی در حمل بار کشور ایجاد شده و به دنبال آن شفافیت انبارها به مرور میسر خواهد شد، به طوری که اگر انباری بخواهد بارنامه برایش صادر شود، با اتصال اسناد انبار مربوطه یعنی حواله و رسید، صدور بارنامه با دقت و سرعت بیشتری انجام میشود.
وی در ادامه در خصوص سامانه جامع حمل و نقل گفت: این سامانه که اطلاعات بارنامههای داخلی و خارجی در آن ثبت میشود، تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت داشته است.
سامانه جامع انبارها زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت اداره میشود. از طریق این سامانه انبارها باید شناسنامه دار شده و اطلاعات خروج و ورود آنها ثبت شود.
در مسیر مبارزه با فساد و ایجاد شفافیت دنبالهرو راه شهدا باشیم
دسته بندی: سایر
خبرگزاری ایسنا-۲۵ اسفندماه ۱۳۹۷
وزیر دادگستری در این دیدار با بیان اینکه «خوشبختانه در فضای جامعه همواره شاهد تکریم مقام شهید بودهایم» اظهار داشت: ملت قدرشناس ما یاد و خاطره رشادتهای ایثارگران را از یاد نبردهاند و با گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، همچنان با همان روحیه ایثارگری، راه و آرمان شهدا را دنبال میکنند.
وی همچنین تصریح کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم در مسیر سازندگی، مبارزه با فساد و ایجاد شفافیت، کار همراه با خلوص نیت و تلاش در جهت ایجاد امنیت و رفاه عمومی برای آحاد ملت شریف ایران اسلامی، دنبالهرو راه شهدا باشیم.
شفافیت و مالکان آن ۶۲ باغ
دسته بندی: شفافیت در حوزه مدیریت شهری
اعتماد- ۲۶ اسفندماه ۱۳۹۷
ما هنوز پاسخی به اینگونه سوالات دوستانمان نداریم. این را مسئولان شورا و شهرداری باید پاسخ دهند و جالب اینکه در آذرماه امسال آقای سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا، تعداد پرونده باغهایی که عوارض را پرداخته بودند ۳۸ مورد ذکر کرده بود و حالا این تعداد به ۶۲ مورد رسیده و حتی گفته شده که ممکن است موارد مشابهی هم در آینده مطرح شوند. نبود شفافیت در مورد کم و کیف این پروندهها، بیاعتمادی به این آمار را دامن میزند.
ساختارهای فسادزا باید اصلاح شود
دسته بندی: سایر
ایران- ۲۶ اسفندماه ۱۳۹۷
اطلاعات را به اتاق شیشهای ببریم / هادی حقشناس / کارشناس اقتصادی
هرچقدر اطلاعات دولتی شفاف باشد و در یک اتاق شیشهای به نمایش دربیاید، هر چقدر مناقصهها و مزایدهها و هرگونه صادرات و واردات شرکتهای دولتی به طور شفاف انجام شود و هرچقدر عملکرد بانکها بخصوص آنها که وامهای کلان پرداخت میکنند یا مطالبات معوقه چند ده هزار میلیاردی دارند، بطور شفاف بیان شود و دسترسی به اطلاعات بنگاههای اقتصادی بزرگ به راحتی در اختیار دستگاههای نظارتی قرار بگیرد، بدون شک زمینه فساد به حداقل خواهد رسید.
اگر دسترسیها به اطلاعات آزاد باشد، حتماً منشأ حذف زمینههای فساد خواهد بود. هرچقدر این موضوعات بسته، محرمانه و غیرقابل دسترسی و غیرشفاف باشد، حتماً زمینههای فساد هم بیشتر خواهد شد. به نظر میرسد که همین چند فساد کلانی که در اقتصاد ایران اتفاق افتاد، بهتر است که به اصطلاح دانشگاهیها به عنوان مطالعه موردیِ علت ایجاد فساد در اختیار مردم قرار بگیرد. با این کار حتماً یک نظارت همگانی صورت خواهد گرفت تا دیگر زمینه چنین اتفاقاتی فراهم نیاید.
سال ۹۸ زمان مسئولیت پذیری و شفافیت دولتمردان باشد
دسته بندی: سایر
جوان آنلاین (وابسته به روزنامه جوان) – ۲۶ اسفندماه ۱۳۹۷
به عنوان مثال، در سال جاری بیش از ۱۳ میلیارد دلار به واردات کالاهای اساسی اختصاص یافت و اگر میخواهیم مانع از ایجاد فساد و ویژهخواری مجدد بشویم باید بیش از همه سرنوشت منابع ارزی تخصیصیافته را رهگیری و بهرهمندان از این ارزها را معرفی و از آنان بازخواست کنیم. بدیهی است که در این بازخواست حتماً باید رد نحوه تخصیص ارزها از سوی دستگاهها و مقامات مسئول را نیز گرفت، وگرنه سکوت معنادار دولت و انداختن تقصیر دلیل گرانیها بر «حاکم نبودن دست آدام اسمیت» در بازار مبادلات کالاها نه تنها درد مردم را التیام نمیبخشد بلکه تأییدکننده و ارائهدهنده مجوز به دلالان متصل به بدنه قدرت برای افزایش بیشتر قیمتها خواهد بود!
بنابراین باید در سال ۹۸ شفافیت اطلاعات و مسئولیتپذیری دولتمردان را مطالبه کرد و حامیان طیف بازار آزاد که معتقد به این نظام هستند نیز باید درباره این سؤالات بیشتر تأمل کنند که آیا اساساً سپردن همه امور در کشوری غیر از ایران (اما با شرایط مشابهی که سهم دولت در اقتصاد بسیار بالا است و با اعمال سنگینترین تحریمهای تاریخ جهان روبهرو است، ولی تحریمها همیشگی نخواهد بود) به دست نامرئی آدام اسمیت درست و صحیح است؟
شرکتهای ایرانی از بازار سرمایه شفاف فراری هستند!
دسته بندی: سایر
جوان آنلاین (وابسته به روزنامه جوان) – ۲۶ اسفندماه ۱۳۹۷
باید توجه داشت که اقتصاد ایران به شدت زیر دست و پای شرکتهای غیرشفاف قرار گرفته است و جای دارد یا شرکتها به بازار سرمایه هدایت شوند یا اینکه به جدیت روی مقوله لغو امتیاز فعالیت شرکتهایی که از شفافیت دوری میکنند، جدی فکر کرد به ویژه اینکه هم اکنون بسیاری از شرکتها به جای فعالیت اقتصادی گاهی پا را فراتر گذاشتهاند و در سایر بخشها همچون سیاست مداخلههای عجیب و غریب دارند.
فهرست توزیع کنندگان غیرقانونی کاغذ منتشر میشود
دسته بندی: شفافیت در حوزه نظام پولی و بانکی- شفافیت در حوزه نفت و پتروشیمی
خبرگزاری ایسنا-۲۶ اسفندماه ۱۳۹۷
دبیر کارگروه ساماندهی کاغذ با بیان اینکه «جدول واردات انواع کاغذ که با ارز دولتی وارد میشوند روی سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل مشاهده است»، افزود: این جدول به تفکیک هر پرونده ثبت سفارش، تنظیم شده و با توجه به درج تاریخ مراحل مختلف پیشرفت کار، به راحتی میتوان هر محموله را از لحظه ثبت سفارش تا ترخیص از گمرک ردگیری کرد.
او تأکید کرد: همچنان که در جدول منتشرشده قابل مشاهده است، از ابتدای سال تاکنون، به غیر از کاغذهای چاپ کتب درسی، ۳۷۳۵۴ تن کاغذ روزنامهای و ۲۱۸۶۲۳ تن انواع کاغذ تحریر وارد کشور شده است، اما فقط ۶۹۱۵ تن روزنامهای و ۱۳۶۴۹ تن تحریر با حواله معاونتهای فرهنگی و مطبوعاتی وزارت فرهنگ توزیع شده است. به این معنا که سایر مقادیر که با ارز دولتی وارد شده، غیرقانونی توزیع شده است.
فروغیان افزود: بر این اساس، فهرست این واردکنندگان تا فردا (دوشنبه ۲۷ اسفند) به سازمان تعزیرات ارائه میشود تا اقدامات قانونی معمول شود. همچنین در راستای شفافیت، این فهرست منتشر میشود.
FATF به عنوان راهکاری برای منظمتر شدن روابط مالی و اقتصادی در کشور موثر است
دسته بندی: شفافیت قضایی و حقوقی
خبرگزاری ایسنا-۲۶ اسفندماه ۱۳۹۷
امیرساعد، وکیل دادگستری در گفتوگو با ایسنا افزود: اگر قرار باشد کشور اختیار محض و مطلق خود را در اختیار سازوکارهای خارجی قرار دهد این احتمال هم وجود دارد که در برخی موارد بنا بر یک سری انگیزههای سیاسی، تلاش شود که اطلاعات محرمانه روابط اقتصادی و مالی کشور که با سیاستهای عمومی و کلی کشور در ارتباط است، درز کرده و افشا شود و ممکن است که نوعی تعارض بین اولویتهای حاکمیتی ما با سیاستهای کلی نهادهای خارجی پیدا شود.
وی تأکید کرد: بدون تردید اگر سازوکارها و مکانیسمهای اجرایی حقوقی داخلی به طور منضبط و منظم وظایف خود را در این زمینه اجرا کنند، هیچ دلیلی وجود ندارد که الزاماً از طریق سازوکارهای بینالمللی و چارچوبهای خارج از حاکمیت کشور بر این فرآیند اقتصادی نظارت شود.
وی گفت: باور من بر این است که اساساً برای مقابله با فساد اقتصادی، فرهنگ عمومی نفی فساد و مبارزه با بیکیفر ماندن فساد اقتصادی باید در دستور کار قرار گیرد و وجود سازوکارهایی مانند FATF، کنوانسیونهای مقابله با تأمین مالی تروریسم و یا کنوانسیون پالرمو در مورد جرایم سازمان یافته فراملی، مکملهایی هستند برای اینکه این فرهنگ، جریان و موج مطالبات برای مبارزه با فساد اقتصادی بتواند در کشور به طور جدیتری حاکم شود.
دولت الکترونیک تا ۹۹/۹/۹ محقق میشود
دسته بندی: دولت الکترونیک
خبرگزاری دانشجو-۲۶ اسفندماه ۱۳۹۷
آذری جهرمی با بیان اینکه کارهای متعددی به نسبت شرایط خاص کنونی انجام دادهایم اظهار داشت: توسعه دولت الکترونیک به جهت کاهش هزینهها، افزایش شفافیت و جلوگیری از فساد مدام پیگیری میشود.
وزیر ارتباطات تصریح کرد: پیشرفت اجرای دولت الکترونیک رشد خوبی داشته، ولی این که چه زمانی به نتیجه میرسد، ۲۳ پروژه اولویت دار توسط شورای اجرای فناوری اطلاعات استخراج شده و مقرر گردیده است تا ۹/۹/۱۳۹۹ به اتمام برسد و اکنون در حال پیگیری است.
رئیس نظام مهندسی استان ایلام: مدیریت جدید نظام صنفی استان ایلام به دنبال شفافیت خواهد بود
دسته بندی: شفافیت در حوزه مدیریت شهری
خبرگزاری فارس-۲۶ اسفندماه ۱۳۹۷
وی افزود: به دنبال شفافسازی، اصلاح و تغییر رویکردها و آمادهی دادن هزینه در این مسیر هستیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ایلام عنوان کرد: ۹۵ درصد درآمدهای حوزه نظارت به مهندسین و ۵ درصد آن به حساب سازمان نظام مهندسی واریز میشود.
وی تصریح کرد: پذیرای نقدهای منصفانه و دلسوزانه اصحاب رسانه و اصحاب فن و تخصص هستیم.
وی اذعان داشت: شفافیت و پاسخگویی یکی از شعارهای ما در هیئت مدیره هشتم استان ایلام بوده و در برنامههای خود در این راستا در حرکت هستیم.
پروژههای ویترینی از ادعا تا اجرا
دسته بندی: شفافیت در حوزه مدیریت شهری
خبرگزاری فارس-۲۷ اسفندماه ۱۳۹۷
برای شفافسازی ویترین گذشته، حال و آیندهی شهر تبریز لازم است تمام پروژههای راکد، احصاء و به صورت شفاف برای شهروندان ارائه شود. باید تأکید داشت ویترین درست و شناخته شده شهر تبریز از شفافیت بسزایی برخوردار است و این از آگاهی و فهم شهروندانش نشأت گرفته است اما شهروندان تبریزی هنوز ویترین مناسبی از قبل عملکرد مدیریت شهری نتوانستهاند ترسیم کنند.
حقوق پایه مشاوران شهرداری تهران اعلام شد / اطلاعات ناقص در وبسایت شفافیت
دسته بندی: شفافیت در حوزه مدیریت شهری
خبرگزاری ایلنا-۲۷ اسفندماه ۱۳۹۷
به گزارش خبرنگار ایلنا، حقوق پایه ۳۲ مشاور در شهرداری تهران روی وبسایت شفافیت قرار گرفته است؛ این در حالی است که نام ۴۰ نفر به عنوان مشاور در این لیست آمده که حقوق هفت نفر از آنان صفر اعلام شده و حقوق یک نفر نیز ساعتی اعلام شده است.
تمامیاین اطلاعات در شرایطی اعلام شده که با جستجوی نام برخی مشاوران در شهرداری تهران هیچ نتیجهای در این لیست مشاهده نمیشود و این به آن معناست که اطلاعات مشاوران به طور کامل منتشر نشده است.
به هر حال مشاور معاونت مالی و اقتصاد شهری با مبلغ حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، کمترین حقوق را به خود اختصاص داده و قنبری، مشاور شهردار تهران در امور مجلس با دریافت مبلغ حدود ۷ میلیون و نیم (حقالزحمهای) بیشترین حقوق را دارد.
جنبش عدالتخواه دانشجویی خواستار شفافیت نسبت به تخلفات زمینهای لواسان شد
دسته بندی: شفافیت در حوزه املاک و مستغلات
خبرآنلاین-۲۸ اسفندماه ۱۳۹۷
متن این نامه بدین شرح است:
همانگونه که مستحضرید مطالبات عدالتخواهان پیرامون تخلفات صورت گرفته در لواسان به انتشار اسنادی در رابطه با نقش آقایان شیخ صادق آملی لاریجانی و علی اکبر ناطق نوری در موضوع زمینهای معروف به کلاک منجر شده است.
با توجه به طرح چنین مسائلی، شایسته است در راستای برخورد با دانه درشتها و مسئولان متخلف، با تحقیقات دقیق و رعایت کلیه حقوق متهمین نسبت به تخلفات احتمالی رئیس پیشین قوه قضائیه و مسئول وقت بازرسی بیت رهبری، اقدام قضائی نموده تا ابعاد دخالت ناروای صورت گرفته برای افکار عمومی شفاف گردد.
بدیهی است در صورت محرز شدن تخلفات، اشد مجازات برای نامبردگان مورد تقاضا میباشد.
شفافیت فروش نفت منافع چه کسانی را به خطر میاندازد؟
دسته بندی: شفافیت در حوزه نفت و پتروشیمی
مشرق نیوز-۲۸ اسفندماه ۱۳۹۷
سرویس اقتصاد مشرق – بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران در نشست خبری که به مناسبت افتتاح فازهای ١٣ و ٢٢ تا ٢۴ میدان گازی پارسجنوبی در عسلویه برگزار شد، دوباره علیه بورس نفت سخن گفت و اینبار خود را بیپرده به عنوان یکی از مخالفان عرضه نفت در بورس نشان داد و گفت:
«مشکل اینجا است که بورس، شفافترین روش برای انجام معامله و رقابت است و ما میخواهیم شفافترین کار را برای ناشفافترین اقدام که همان دور زدن تحریمها است، انجام دهیم.»
علیرغم شفافیت بسیاری از اطلاعات درباره معاملههای صورت گرفته در بورس انرژی، اطلاعات خریداران در این بورس اعلام نمیشود. یعنی به جز مقامهای عالیرتبه و ذیصلاح برای دیگران و حتی کارگزاریهای بورس هم مشخص نیست که چه کسی خریدار نفت خام کشورمان بوده است و خریداران با کدهای محرمانه خود قادر به انجام معامله خواهند بود.
نظرخواهی ازمردم برای نظارت ملی بر رسانه ملی
دسته بندی: شفافیت در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه
خبرگزاری ایرنا-۲۸ اسفندماه ۱۳۹۷
به گزارش ایرنا، از شورای نظارت صدا و سیما، به همین منظور، پایگاه اطلاعرسانی نمایندگی قوه مجریه در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما به آدرس scib. ir با هدف نظارت همگانی، حکمرانی مشارکتی و ایجاد شفافیت سازمانی راهاندازی شده تا ضمن انتشار مکاتبات نمایندگانِ رییس جمهوری با دبیرخانه شورا و رییس سازمان صدا و سیما، شکایات افراد حقیقی و حقوقی را دریافت و از شورای نظارت پیگیری کند و با انجام نظرسنجی از نظرات مردم در تصمیمگیریها استفاده کند.
پیوستن به کنوانسیونهای بین المللی از فساد جلوگیری میکند
دسته بندی: شفافیت در نظام پولی و بانکی- شفافیت در حوزه نفت و پتروشیمی
خبرگزاری ایسنا-۲۹ اسفندماه ۱۳۹۷
این حقوقدان با اشاره به اخباری درباره فساد مالی ۶ میلیاردی که در جریان برگزاری دادگاه مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی منتشر شد، درباره ضرورت تصویب لوایحی مانند FATF و تأثیرش بر کاهش جرایمی از جمله آنچه منجر به ظهور افرادی مانند بابک زنجانیها، خاوریها و شیخ الاسلامیها میشود، اظهار کرد: کسانی که به دنبال تقلب باشند راهش را پیدا میکنند، ولی با پیوستن به این کنوانسیونها دیگر به طریق متعارف نمیتوان چنین کارهایی را انجام داد و دور زدن، حساب صوری باز کردن و از این دست اقدامات دیگر صورت نخواهد گرفت.
این وکیل دادگستری با بیان اینکه عدم شفافیتِ نقل و انتقالات در داخل سیستم بانکی کشور مهم است، گفت: این مسأله وضع را دگرگون میکند و کسی که با تقلب پولی به دست آورده و میخواهد آن را در حساب بانکیاش بگذارد، باید ورودی مبالغ به بانک مشخص بوده و بر اساس قرارداد باشد و مبنایی داشته باشد که در حال حاضر این تمهید را نداریم.
شفافیت و بهبود نظارت
دسته بندی: شفافیت در حوزه نظام پولی، مالی و بانکی
اطلاعات-۲ فروردین ماه ۱۳۹۸
عضو شورایعالی بورس با بیان اینکه حضور سرمایه گذاران نهادی فعال، لازمه ارتقای حاکمیت شرکتی و اصلاح وضعیت فعلی است، افزود: بسیاری از فعالیتهای مورد نیاز بازارهای پول و سرمایه از جمله انتشار آمار و اطلاعات و نظارت، در توان سرمایهگذاران خرد نیست و این سرمایه گذاران نهادی هستند که این امکانات را فراهم میکنند. وی افزود: هلدینگها نقش نظارتی مهمی در بازارها ایفا میکنند اما ساختار سرمایه گذاران نهادی باید صحیح شکل گرفته باشد در غیر این صورت به مشکلات اضافه میشود.
سعید اسلامی نقش دیگر سرمایه گذاران نهادی یا هلدینگها را انتشار اطلاعات و آمار دانست و گفت: این نهادها به انتقال اطلاعات مالی کمک میکنند و هزینههای دسترسی به گزارشهای مالی را کاهش میدهند.
شفافیت و نقدشوندگی، عناصر مهم بازار سرمایه
دسته بندی: شفافیت در حوزه نظام پولی، مالی و بانکی
اطلاعات-۲ فروردین ماه ۱۳۹۸
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، حسن امیری در ابتدای سخنان خود، شفافیت و نقدشوندگی را دو عنصر بازار سرمایه خواند و گفت: مشارکت کنندگان بازار انتظار دارند نهادهای نظارتی حاکم بر این بازار، زمینه شفافیت و نقدشوندگی را فراهم کنند تا با این اقدام آنان بتوانند تصمیمات خود را در این بازار اتخاذ کنند.
این مقام مسئول گفت: زیربنای فعلی در گزارشگری مالی بر اساس استانداردهای ملی است اما پس از برجام و فراهم شدن گشایشهای بین المللی، امکان حضور فعالان خارجی در اقتصاد کشور به ویژه بازار سرمایه فراهم شد. بر همین اساس، مجمع عمومی حسابرسی تصمیم مهمی گرفت که [طی آن] بانکها و بیمهها ملزم شدند صورتهای مالی خود را از ابتدای سال ۹۵ بر اساس استاندارد IFRS منتشر کنند.
وی با اشاره به پیامدهای IFRS گفت: شفافیت بیشتر، افزایش کیفیت گزارشگری مالی، امکان مقایسه صورتهای مالی و همچنین سرمایهگذاری گستردهتر در بازار سرمایه از جمله این پیامدها خواهد بود.
لینک خبر:
بدون دیدگاه