حمایت اجتماعی و شفافیت بودجه


 

در ادامه مجموعه برنامه‌های جعبه سیاه با موضوع انضباط مالی و شفافیت بودجه که با همکاری مشترک اکو ایران و مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی تهیه می‌شود، در این قسمت برای بررسی اثر انضباط مالی و شفافیت بر کارآمدی سیاست‌گذاری حمایتی و رفاهی با دکتر احمد میدری اقتصاددان و معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مصاحبه کرده‌ایم.

امکان رصد نحوه هزینه‌کرد بودجه و تحلیل داده‌های حاصل از این رصد می‌تواند ابزار مناسبی برای سیاست‌گذاری جهت تخصیص بهینه منابع حمایتی دولت به نیازمندترین افراد جامعه فراهم کند و با به تصویر کشید سهم فقرا از بودجه و پستی‌وبلندی‌های نقشه فقر و غنا در کشور، اطلاعات لازم جهت حرکت به سمت جامعه‌ای برابرتر و کاهش فقر چندبعدی را گردآورد. ازنظر دکتر احمد میدری نیز «رصد منابع عمومی و سهم فقرا از این منابع در کلیه دستگاه‌های اجرایی و نحوه توزیع این منابع به لحاظ جغرافیایی و … ابزار مهمی برای اندازه‌گیری شدت فقر و یافتن گلوگاه‌هایی است که برای کاهش فقر باید تغییر کنند.»

او معتقد است: «در حال حاضر گروه‌های فقیر چندان قدرت ابراز و پیگیری مطالبات خود را ندارند. بنابراین نحوه توزیع قدرت در جامعه باید به نحوی تغییر کند که فقرا امکان مطالبه گری را پیدا کنند و بتوانند از مواهبی مانند قانون و زیرساخت‌ها بهره بگیرند. قابلیت رصد بودجه عمومی تأثیر مهمی بر کاهش فقر دارد چون توزیع امکانات را عادلانه‌تر می‌کند. نحوه توزیع راه‌ها، صنایع و … این قدرت نابرابر را نشان می‌دهد و تا نابرابری در آینه ارقام به تصویر کشیده نشود، توسط سیاست‌گذاران به‌درستی درک نمی‌شود.»

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *