موقعیت‌های مدیریت شده و مدیریت نشده در سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای


جایگاه سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور در آموزش مهارت نیروی کار و ارتباط آن با بخش خصوصی سبب شده تا این سازمان با موقعیت‌های تعارض منافع مختلفی روبرو شود. بسته به میزان فساد آمیز بودن این موقعیت‌ها سازمان تلاش کرده است با اجرای آیین‌نامه‌هایی این موقعیت‌ها را مدیریت کند، این موقعیت‌ها عبارت‌اند از اشتغال هم‌زمان کارکنان سازمان، تعارض درآمد و وظیفه مربی و آزمونگر و تعارض مالی در برگزاری آزمون و صدور گواهینامه. اما، هنوز موقعیت‌های دیگری هست که نیاز به توجه و مدیریت دارند، موقعیت‌هایی مانند اشتغال هم‌زمان مربیان و روابط خویشاوندی در صدور مجوز تأسیس آموزشگاه آزاد و برگزاری مناقصات ازجمله این موقعیت‌هاست.

تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۰۰
آموزش فنی‌وحرفه‌ای
آموزش‌های مهارتی از یک‌سو نقش مهمی در تشکیل سرمایه انسانی از طریق تربیت نیروی کار ماهر موردنیاز بازار کاردارند و از سوی دیگر از طریق بسترسازی خوداشتغالی به حل مشکل بیکاری کمک خواهند کرد. مدیریت موقعیت های تعارض منافع در حوزه آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور به‌طور خاص از این منظر اهمیت دارد که مسئولیت‌ها و اهداف این حوزه با آموزش مهارت و تعلیم نیروی کار گره‌خورده است.
با توجه به جایگاه سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور و ارتباط آن با بخش خصوصی با موقعیت‌های تعارض منافع مختلفی دست‌وپنجه نرم می‌کند. بسته به میزان فساد آمیز بودن این موقعیت‌ها سازمان تلاش کرده است با اجرای آیین‌نامه‌هایی این موقعیت‌ها را مدیریت کند، این موقعیت‌ها عبارت‌اند از اشتغال هم‌زمان، تعارض درآمد و وظیفه مربی و آزمونگر و تعارض مالی. اما، هنوز موقعیت‌های دیگری هست که نیاز به توجه و مدیریت دارند موقعیت‌هایی مانند اشتغال هم‌زمان و روابط خویشاوندی ازجمله این موقعیت‌هاست. در ادامه توضیح کوتاهی در خصوص این موقعیت‌ها آورده می‌شود:

هرچند در آیین‌نامه سال ۱۳۸۸ اعطای مجوز تأسیس آموزشگاه آزاد به کارمندان سازمان ممنوع شد؛ اما، در این آیین‌نامه به موقعیت درب‌های گردان اشاره‌ای نشده است ضمن آن‌که تنها کارمندان شاغل در سازمان شامل موضوع این ماده شده‌اند و برای خویشاوندان نزدیک آن‌ها همچنان امکان تأسیس آموزشگاه آزاد وجود دارد. در این حالت فرایند نظارت بر این آموزشگاه‌ها نیز مختل شده و نظارت تحت تأثیر روابط خانوادگی و دوستانه قرار خواهد گرفت.

  • مربی جهت دریافت کارت مربی‌گری حدود شش ماه در یک آموزشگاه تدریس می‌کند، سپس رئیس آموزشگاه به سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای درخواست داده و برای فرد کارت مربی‌گری دریافت می‌کند. روابط خویشاوندی بین رئیس آموزشگاه و مربی در این مرحله ممکن است سبب شود رئیس آموزشگاه برای مربی آموزش ندیده درخواست کارت مربی‌گری دهد. این مورد در خصوص تمدید کارت مربی‌گری نیز صدق می‌کند.
  • مربیان مراکز دولتی به‌صورت پاره‌وقت در آموزشگاه‌های آزاد تدریس می‌کنند، این مربیان آزمونگر کارآموزان (مراکز دولتی و آموزشگاه آزاد) نیز هستند. لذا این امکان وجود دارد مربی، آزمونگر کارآموز خود در بخش خصوصی یا دولتی باشند.
  • موقعیت‌هایی همچون تبانی کارآموز، مربی و آزمونگر، تعارض منافع ارتباطات شخصی و از همه مهم‌تر تعارض منافع درآمد و وظیفه موقعیت‌هایی هستند که در صورت اتحاد دو بخش آزمون و سنجش مهارت ایجاد خواهند شد، برای مدیریت این موقعیت‌ها سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای این دو بخش کاملاً از هم جداشده و زیر نظر دو معاونت مختلف قرارگرفته است.
  • یکی از راه‌هایی که سازمان در جهت مدیریت موقعیت‌های تعارض منافع خود بکار گرفته، شفاف‌سازی از طریق گسترش دولت الکترونیک است. به‌طوری‌که اطلاعات کاملی از نحوه و زمان ثبت‌نام در هر دوره از آزمون و هزینه‌های آن در سایت سازمان موجود است. همچنین تمامی مراحل از ثبت‌نام در آزمون تا برگزاری آزمون و دریافت گواهینامه همگی به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود.
لینک کوتاه https://iran-bssc.ir/?p=20297

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *