هرچند در آییننامه سال ۱۳۸۸ اعطای مجوز تأسیس آموزشگاه آزاد به کارمندان سازمان ممنوع شد؛ اما، در این آییننامه به موقعیت دربهای گردان اشارهای نشده است ضمن آنکه تنها کارمندان شاغل در سازمان شامل موضوع این ماده شدهاند و برای خویشاوندان نزدیک آنها همچنان امکان تأسیس آموزشگاه آزاد وجود دارد. در این حالت فرایند نظارت بر این آموزشگاهها نیز مختل شده و نظارت تحت تأثیر روابط خانوادگی و دوستانه قرار خواهد گرفت.
- مربی جهت دریافت کارت مربیگری حدود شش ماه در یک آموزشگاه تدریس میکند، سپس رئیس آموزشگاه به سازمان آموزش فنیوحرفهای درخواست داده و برای فرد کارت مربیگری دریافت میکند. روابط خویشاوندی بین رئیس آموزشگاه و مربی در این مرحله ممکن است سبب شود رئیس آموزشگاه برای مربی آموزش ندیده درخواست کارت مربیگری دهد. این مورد در خصوص تمدید کارت مربیگری نیز صدق میکند.
- مربیان مراکز دولتی بهصورت پارهوقت در آموزشگاههای آزاد تدریس میکنند، این مربیان آزمونگر کارآموزان (مراکز دولتی و آموزشگاه آزاد) نیز هستند. لذا این امکان وجود دارد مربی، آزمونگر کارآموز خود در بخش خصوصی یا دولتی باشند.
- موقعیتهایی همچون تبانی کارآموز، مربی و آزمونگر، تعارض منافع ارتباطات شخصی و از همه مهمتر تعارض منافع درآمد و وظیفه موقعیتهایی هستند که در صورت اتحاد دو بخش آزمون و سنجش مهارت ایجاد خواهند شد، برای مدیریت این موقعیتها سازمان آموزش فنیوحرفهای این دو بخش کاملاً از هم جداشده و زیر نظر دو معاونت مختلف قرارگرفته است.
- یکی از راههایی که سازمان در جهت مدیریت موقعیتهای تعارض منافع خود بکار گرفته، شفافسازی از طریق گسترش دولت الکترونیک است. بهطوریکه اطلاعات کاملی از نحوه و زمان ثبتنام در هر دوره از آزمون و هزینههای آن در سایت سازمان موجود است. همچنین تمامی مراحل از ثبتنام در آزمون تا برگزاری آزمون و دریافت گواهینامه همگی بهصورت الکترونیکی انجام میشود.
بدون دیدگاه