اقدامات وزارت رفاه برای شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل


مدیرکل آسیب های اجتماعی وزارت رفاه، با اشاره به اقدامات ویژه این وزارتخانه برای شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل، گفت: به تمامی این خانواده ها پیامک ارسال می شود. به گزارش خبرنگار مهر، احمدرضا پرنده، درباره شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل، افزود: طرح شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل از اقدامات ویژه معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که اجرایی شده است. وی تاکید کرد: با اجرای این طرح و به منظور کاهش فقر آموزشی در سال ۹۶-۹۷، ۹۶۰۰۰کودک بازمانده از تحصیل در مقطع سنی ۶تا۱۱ سال شناسایی شده اند.

تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۹۹

بازماندگی از تحصیل- مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه

مدیر کل آسیب های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص روال شناسایی کودکان گفت: ابتدا مشخصات دانش آموزان ثبت نام شده در مدرسه را از آموزش و پرورش گرفتیم و از ثبت احوال نیز اطلاعات کودکان در سن ۶ تا۱۱ که باید به مدرسه می‌رفتند، ولی ثبت نام نکردند را به دست آوردیم. تفاوت این دو آمار مشخص کرد که تعداد کودکان بازمانده از تحصیل چقدر هستند.

وی ادامه‌داد: سپس از طریق ثبت احوال کد ملی سرپرست خانوار این کودکان را به دست آوردیم و با همکاری خوب وزارت ارتباطات شماره تلفن سرپرست خانوار این کودکان را به دست آوردیم.

پرنده اظهار داشت: از این طریق به تک تک خانواده‌ها در حال حاضر پیامکی از طرف وزارت رفاه ارسال و از خانواده ها خواستیم در این مرحله فقط علت نرفتن فرزند خود به مدرسه را از طریق پیامک به همان شماره که پیام دریافت کرده‌اند، ارسال کنند.

وی با اشاره به اینکه شناسایی علت بازماندگی این ۹۶هزار نفر در دست بررسی است، گفت: به زودی دلایل بازماندگی از تحصیل از طریق پیامک؛ تماس تلفنی، بازدید میدانی تهیه و جهت بازگشت به تحصیل کودکان به مدرسه با استفاده از تمامی ظرفیت ها پیگیری می شود.

وی با اشاره به اینکه از ۹۶هزار کودک بازمانده سال ۹۶-۹۷ استانهای سیستان و بلوچستان، تهران، خراسان رضوی، خوزستان، کرمان، فارس و آذربایجان غربی بیشترین تعداد بازماندگی از تحصیل را داشته اند، گفت: دو سال قبل در مقطع ابتدایی ۹۴-۹۵، ۱۳۴ هزار نفرکودک بازمانده از تحصیل به این روش شناسایی و اطلاعات آنان را در اختیار مسئولین کشوری و استانی قراردادیم تا با استفاده از ظرفیتهای دولتی و غیر دولتی جهت بازگشت به تحصیل کودکان اقدام کنند.

پرنده همچنین به اعتبارات طرح اشاره کرد و گفت: اعتباراتی هم پیش بینی و تخصیص دادیم تا بتوانیم آن دسته از کودکان را که به علت فقر به مدرسه نرفته‌اند به چرخه آموزش برگردانیم.

مدیر کل آسیب های اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی همچنین به دانش آموزان دوره متوسطه نیز اشاره کرد و گفت: البته علاوه بر دوره ابتدایی، دانش آموزان متوسطه که ترک تحصیل می‌کنند هم نباید فراموش شوند.

پرنده تصریح کرد: در سال تحصیلی ۹۶-۹۷ حدود ۳۲۵ هزار نفر از جمله واجدین شرایطی بودند که باید در مدرسه باشند ولی نبودند. از این تعداد ۹۶ هزار نفر اصلا در دوره ابتدایی ثبت نام نکردند.

وی افزود: همچنین مشخص شد ۸۹ هزار و ۸۶۱کودک در سن ۱۱تا ۱۴سال و ۱۵۷ هزار و ۲۹۲ کودک در سن ۱۴ تا۱۸سال نیز ادامه تحصیل نداده اند.

پرنده ضمن تشکر از استقبال و پشتیبانی سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور از وزارت آموزش پرورش، سازمان ثبت احوال، وزارت ارتباطات و انجمن ها و مؤسسات خیریه گفت: اجرای طرح مذکور یکی از اقدامات موثر وزارت رفاه پس از پیروزی انقلاب اسلامی است و موفقیت این طرح نشان و الگویی از یک کار هم افزایی در کشور است.

 

نویسنده: مهناز قربانی مقانکی

لینک کوتاه https://iran-bssc.ir/?p=12250

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *