خبرنامه هفتگی مدیریت تعارض منافع – شماره یازدهم

مطالعه و پایش تعارض منافع در ایران ـ 11


تعارض منافع به گواه تجارب عملی و پژوهش‌های تجربی، ریشه‌ی بسیاری از ناکارآمدی‌ها، اختلال‌ها و اشکال متنوع فساد است که منجر به تضعیف ظرفیت اجرایی حاکمیت و تشدید نابرابری و بی‌اعتمادی در جامعه می‌شود. مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی در راستای پایش و سنجش ابعاد مختلف تعارض منافع در ایران، به رصد رسانه‌های مجازی و مکتوب در این زمینه می‌پردازد. در همین راستا، استخراج محتوای تولیدشده در شبکه‌های اجتماعی (توئیتر، تلگرام و اینستاگرام) نیز در دستور کار مرکز توانمندسازی بوده و در گزارش‌های هفتگی انعکاس می‌یابد. آنچه در ادامه می‌آید اخبار، گزارش‌ها و تحلیل‌های مربوط به تعارض منافع در رسانه‌های عمومی است که در بازه زمانی 15 تا 21 شهریور 1399 منتشر شده و در قالب خبرنامه شماره 11 تجمیع و تلخیص شده‌اند.

تاریخ انتشار : ۲۳ شهریور ۹۹

نسخه الکترونیکی خبرنامه هفتگی مدیریت تعارض منافع ۱۱

گزیده‌ی اخبار، تحلیل‌ها و گزارش‌های اصلی هفته گذشته در حوزه تعارض منافع به این شرح است:

  • «رضا اردکانیان» در نشستی با عنوان «تعارض منافع در صنعت آب و برق» که با حضور مدیران عامل شرکت‌های مادر تخصصی صنعت آب و برق و با مدیران عامل شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو در سطح کشور برگزار شد، گفت: «ناسازگاری علاقه‌ها» جایگزین بهتری برای conflict of interest است و افزود: دفتر امور مجامع وزارت نیرو ناسازگاری علاقه‌ها را مونیتور و به مجمع گزارش می‌کند.
  • علیرضا حاجیونی، مدیر کل بهزیستی استان بوشهر بخشنامه مدیریت تعارض منافع سازمان بهزیستی را بزرگترین و مهمترین اتفاقی خواند که در این مدت در این سازمان اتفاق افتاد.
  • علی محبی، معاون برنامه‌ریزی درسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اذعان کرده که بانک اطلاعاتی قوی در آموزش و پرورش وجود ندارد تا ببینیم آیا کسی بوده که همزمان که کتب درسی تألیف کرده در تألیف کتب کمک آموزشی هم دست داشته است یا خیر.
  • معاون حقوقی امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامه‌ای خطاب به معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری، بر مخالفت رسمی وزارت متبوع با طرح ۲۶ نماینده مجلس برای نظارت صدا و سیما بر شبکه نمایش خانگی و VODتأکید کرد. وی در این نامه تصریح کرد: صدا و سیما خود فعالیت بازرگانی و اقتصادی و تولیدکننده سریال است؛ مرجع نظارتی که خود تولیدکننده باشد، ناظر امین و بی‌طرفی نخواهد بود و تعارض منافع و تزاحم آن را به همراه دارد.
  • احمد نادری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرده که به واسطه اینکه فلان معاون وزیر علوم یا فلان مدیرکل و …، دانشگاه غیرانتفاعی دارد، مجوز برخی از رشته‌ها را به دانشگاه آزاد نمی‌دهند که این امر مصداق تعارض منافع است.
  • حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه وبودجه مجلس تاکید کرد با مصوبه اخیر شورای عالی بورس مجدداً بانک‌ها در شرکت‌های مختلف بازار سهام که در صنایع گوناگون پذیرش شده اند، مالکیت پیدا می‌کنند و دچار تعارض منافع از حیث عملیاتی بانکداری و تسهیلات دهی خواهند شد
  • راب سیلور، همسر کیتی تلفورد، رئیس دفتر نخست‌وزیر در معرض این اتهام قرار گرفته که از موقعیت خود برای منافع شخصی استفاده کرده است.

مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی ـ ۲۲ شهریور ۱۳۹۹

وزیر نیرو: ناسازگاری علاقه‌ها به جای تعارض منافع

رضا اردکانیان (وزیر نیرو) ـ ۱۶ شهریور ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در حوزه انرژی

«رضا اردکانیان» در نشستی با عنوان «تعارض منافع در صنعت آب و برق» که با حضور مدیران عامل شرکت‌های مادر تخصصی صنعت آب و برق و ارتباط ویدئو کنفرانسی با مدیران عامل شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو در سطح کشور برگزار شد، گفت: بروز تعارض و تضاد بین منافع و علایق فردی و سازمانی شرایطی است که در هر سطحی از وزیر تا کارشناس یک مجموعه امکان ظهور دارد و در این زمینه معنی اصطلاح تعارض منافع کامل نیست، چرا که برخی وقت‌ها از این موقعیت‌ها سوء استفاده‌ای انجام نمی‌شود به همین خاطر «ناسازگاری علاقه‌ها» می‌تواند واژه‌ای بجا و معادل ملموسی برای این موضوع باشد. فرد مسوول باید شرایط خود را به شکلی تنظیم کند که در شرایط ناسازگاری علاقه‌ها قرار نگیرد. در سازمان دولت این گونه ترجمه شده که وقتی علاقه‌های شما به عنوان شخص حقیقی با علاقه‌های سازمان که شما شخص حقوقی آن هستید، ناسازگار شد، شما در موقعیت ناسازگاری علاقه‌ها قرار گرفته‌اید.

در این دوره مدیریتی لازم است که توانایی مدیریت این ناسازگاری را بتوانیم تعریف کرده و آن را در انتخاب‌ها و انتصاب‌ها ملاک عمل قرار دهیم. دفتر امور مجامع ما هم این را مونیتور و به مجمع گزارش می‌کند و اگر لازم باشد به عنوان شاخص عملکرد مدیران انجام می‌دهیم. می‌شود از مواردی که همه روی آن اتفاق نظر داریم که باید جلوی آنها را گرفت شروع کنیم و نقش پیشگیرانه آن در سالم کردن و سالم نگه داشتن محیط کار محقق کرد.

 منبع: پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو/ خبرگزاری ایرنا

 خطر تعارض منافع و شهرداری رشت

پایگاه خبری جارستان ـ ۱۶ شهریور ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در شوراها و شهرداری

یکی از متداول‌ترین الزامات ساختاری کنترل تعارض منافع در دنیا، «ضرورت افشاء» (Disclosure) آن است، به این معنا که افراد حاضر در جایگاه‌های مهم و تصمیم‌گیر (بطور خاص نمایندگان مجلس) موظفند در صورت قرار گرفتن در حالت تعارض منافع، آن را بصورت عمومی و کتبی اعلام نمایند. آیا برای برطرف کردن مشکل سکونت شهردار طرح قانونی در صحن شورا درقالب دستور و درخواست مطرح شده است؟ ایا پس از طرح موضوع ارزیابی لازم برای اتخاذ تصمیم گروهی توسط شورانشینان و نحوه حل مسکن شهردار اتخاذ شده است؟

درباره پرداخت هزینه اجاره مسکن شهردار رشت توسط یکی از اعضا چه ضرورتی پیش امده است که بصورت یک طرفه و ازطرف جمع شورانشینان به تنهایی دست به چنین اقدامی بزند. آیا شهردار رشت برای سکنا گزیدن چاره‌ای دیگر برایش متصور نبود و به جای درخواست از پارلمان شهری، یکسویه از یکی از اعضای شورا وام قرض الحسنه دریافت نماید. اگر این رفتارمصداق تعارض و تضادمنافع نیست چه اسمی را می‌توان برای این عمل نام نهاد؟

منبع: پایگاه خبری جارستان

مدیریت تعارض منافع با اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان

محمدحسین مدیحی، علی ولایی، حسین نادیان، ایمان گنجگاهی ـ ۱۶ شهریور ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در مجلس

برای بررسی طرح نظارت بر نمایندگان مجلس میزگرد اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس با حضور محمدحسین مدیحی کارشناس حوزه مجلس اندیشکده شفافیت برای ایران، علی ولایی کارشناس حوزه مجلس اندیشکده حکمرانی شریف، حسین نادیان کارشناس حوزه مجلس اندیشکده ادراک، ایمان گنجگاهی کارشناس حوزه مجلس مجموعه تولید محتوای صدا و سیما در خبرگزاری فارس برگزار شد.

گنجگاهی: کمیسیون بهداشت مجلس در واقع یکی از بخش‌های مجلس است که به طور گسترده‌ای تعارض منافع صنفی در آن وجود دارد. وقتی از ۲۳ نفر عضو این کمیسیون در مجلس دهم ۲۲ نفر پزشک هستند، طبیعتا در هنگام تصمیم‌گیری منافع عمومی قربانی منافع صنفی پزشکان خواهد شد. البته کمیسیون بهداشت را به عنوان نمونه بیان کردم ولی اگر تحصیلات و سوابق اجرایی اعضای کمیسیون‌ّهای دیگر را نیز بررسی بکنید تا حدودی با این تعارض منافع مواجه خواهید شد. این در حالی است که برخی از کشورهای دنیا مثل انگلستان و کانادا، حضور نماینده در رای‌گیری در خصوص مسائلی که بر منافع شخصی فرد نماینده اثرگذار باشد به کلی ممنوع است. نبود سامانه جامع ثبت منافع نمایندگان و همچنین خلا کدهای رفتاری که دوستان بیان کردند زمینه بروز این تعارض منافع در مجلس و کاهش کارایی را به همراه داشته است.

ولایی: ما هم تعارض منافع عام داریم و هم تعارض منافع خاص؛ تعارض منافع خاص شامل بررسی اقدامات نمایندگان در قانون نظارت بر رفتار آنها است اما تعارض منافع عام حتی شامل نماینده هم می‌شود؛ باید در قانون مدیریت تعارض منافع که در مجلس تصویب خواهد شد این موضوع را دید.

مدیحی: اگر نگاهی به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس بیندازیم متوجه می‌شویم که جمعی از نمایندگان کنار یکدیگر آمدند تا بر تعداد دیگری نظارت کنند که این موضوع اولین مشکل ساختاری این هیأت محسوب می‌شود؛ دومین مشکل آن است که یکی از نواب رئیس به انتخاب هیأت رئیسه عضوی از هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس  است در حالی که مابقی اعضا با رای‌گیری نمایندگان انتخاب می‌شوند که مشکل بعدی این هیأت همین موضوع است. ما شاهد تعارض منافع در این هیأت هستیم که در همین راستا تعارض منافع حفظ مقام را می‌بینیم در حالی که عضویت این فرد در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس منوط به کسب رای مجدد در نائب رئیسی مجلس برای سال آتی است؛ وقتی یکی از نواب رئیس در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان محسوب می‌شود اساسا مشکل دارد.

نادیان: ما اصلا قواعدی برای شناسایی تعارض منافع نداریم؛ ولی نماینده با انواع تعارض منافع، لابی‌گری‌ها، خویشاوند سالاری، هدایا و ارتباطات پسا شغلی بعد از آنکه دوران نمایندگی مجلس تمام می‌شود مواجه می‌شود که باید در خصوص پذیرش مسئولیت‌های مختلف اعم از بخش خصوصی یا دولتی در این باره تصمیم بگیرد که البته به صورت محدود در قانون نظارت فعلی به آن اشاره شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

 تعارض منافع و آموزش طبقاتی

خبرگزاری تسنیم ـ ۱۷ شهریور ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در حوزه‌ی آموزش عمومی

مدرسه داری مسئولان آموزش و پرورش و در سطح کلان‌تر اعضای شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی، یکی از موانع توجه به مدارس دولتی و افت کیفیت آن تلقی می‌شود و موضوع کیفیت مدارس دولتی در سخنان اخیر رهبر انقلاب در جمع مدیران آموزش و پرورش مورد تأکید قرار گرفت.

حال باید دید آیا وزیر آموزش و پرورش در اجرای بخشنامه تعارض منافع و مقابله با مدرسه داری مسئولان جدی است ؟ چرا که این اقدام در نهایت به تقویت تدریجی مدارس دولتی و تعدیل پدیده ناصواب آموزش طبقاتی منجر خواهد شد البته اجرای این قانون نباید صرفاً به وزارت آموزش و پرورش محدود شود به گونه‌ای که ماندگاری صاحبان مدارس و آموزشگاه‌های آزاد مطرح در سمت‌های حساس خود در بیرون از دستگاه‌های تابع آموزش و پرورش، مانع از حصول نتایج مطلوب شود. مسئله مدیریت تعارض منافع در دنیا به دلیل گسترش تجاری‌سازی بخش عمومی در سالهای اخیر مورد توجه دولت‌ها قرار گرفته است با این همه حوزه آموزش از جمله حوزه‌هایی است که در لیبرال‌ترین کشورها نیز با حساسیت زیاد و با سرعتی بسیار کم به سمت خصوصی شدن حرکت می‌کند اما چرا در ایران وضعیت تجاری‌سازی و خصوصی‌سازی آموزش و پرورش، چنین روند پرسرعت و تصاعدی داشته است! در چنین شرایطی و با قدرت گرفتن هرچه بیشتر بخش خصوصی آموزش، اساساً چگونه می‌توان با تعارض منافع مقابله کرد؟ باید گفت که کُند کردن فرایند خصوصی‌سازی آموزش در این زمینه بسیار موثر است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

 لزوم توجه سیاست‌گذار به تعارض منافع اظهارنظرکنندگان

مهدی حیدری (عضو هیات علمی موسسه مطالعات پیشرفته تهران) ـ ۱۷ شهریور ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در بازار سرمایه

هر تصمیم در فضای سیاست گذاری مخصوصا تصمیم اقتصادی برای برخی از گروه‌ها منافعی را ایجاد می‌کند و برای برخی دیگر زیان‌بار است. لذا سیاست‌گذار با مد نظر قرار دادن خیر عموم باید در تحلیل نظرات مختلف موضوع تعارض منافع را بسیار جدی بگیرد. اظهارنظرهای بی پایه اما پرطرفدار و به اصطلاح “لایک خور” به عنوان ابزاری برای برندسازی برخی از این افراد شده است. لذا توجه به تعارض منافع در اظهارنظرهای مختلف در فضای بازار بسیار حائز اهمیت است. اگر منظور از حمایت دولت از بازار سرمایه این است که از منابع عمومی، سهام شرکت‌هایی که قیمت آنها منطقی نیست و با سودآوری شرکت‌ها همخوانی ندارد، خریداری شود، به طور حتم مصداق تعارض منافع و انتقال ثروت عموم به نفع سهامداران است که هیچ سهامدار منصفی هم با آن موافق نیست. اما اگر منظور از حمایت دولت، عملکرد عقلایی سهامداران حقوقی تحت حاکمیت دولت در جهت کاهش هیجان منفی در بازار محسوب شود، کار شایسته‌ای است.

منبع: سایت خبری اقتصاد آنلاین

 تعارض منافع، عامل اجرای نادرست اصل ۴۴ قانون اساسی

هادی حق شناس (کارشناس اقتصادی) ـ ۱۷ شهریور ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در شرکت‌های دولتی

فساد در شرکت‌های دولتی یا شبه دولتی زمانی رخ می‌دهد که هیات مدیره آنها ذی‌نفع باشند. این مساله باعث ایجاد تعارض منافع می‌شود. همان اتفاقی که در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی برای خروج دولت از بنگاه‌داری رخ داد. در واقع این اصل به درستی اجرا نشد چون مدیران باید آن را عملی می‌کردند اما اگر شرکت را واگذار می‌کردند، خودشان بیکار می‌شدند و منافع شان به خطر می‌افتاد به همین دلیل خصوصی سازی رخ نداد.

اگر اعضای هیات بخش‌های مدیره و مجامع، واگذاری شرکت‌های دولتی را تصویب کنند، معنایش این است که در دور بعدی در آن شرکت‌ها جایی نخواهند داشت بنابراین منافع‌شان تامین نخواهد شد. همین مساله آنها را در مسیری قرار می‌دهد که خلاف قانون عمل کنند. این در حالی است که یکی از دلایل اصلی شکل‌گیری اصل ۴۴ قانون اساسی این بود که مالکیت و مدیریت به شکل همزمان به بخش خصوصی واگذار شود اما در عمل فقط مالکیت تا حدودی واگذار شد اما تعیین اعضای هیات مدیره‌ها در اختیار دولت باقی ماند. به این ترتیب هدف اصلی که افزایش بهره‌وری شرکت‌ها بود، به دست نیامد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی همستان

 ارائه آمار شفاف لازمه مدیریت تعارض منافع

روحانی سنج ـ ۱۷ شهریور ۹۹

دسته‌بندی: کلیات تعارض منافع

لایحه شفافیت، شفافیت را در ابعاد فردی، نهادی، سازمانی و موضوعی مدنظر قرار داده و به همه عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، قضایی، تقنینی، امنیتی و دفاعی کشور نیز می‌پردازد.

یکی از مهم‌ترین ابعاد این لایحه پرداختن به موقعیت‌های تعارض منافع است. بی‌گمان تعارض منافع یکی از بنیان‌های اصلی فساد در همه نظام‌های حکمرانی و از جمله در ایران است.

وضعیت تعارض منافع خیلی خلاصه وضعیتی است که فرد در موقعیت تصمیم‌گیری‌ای قرار دارد که خروجی تصمیم بر منافع خود وی اثر می‌گذارد. تعارض منافع با بی‌طرفانه و بدون تبعیض انجام دادن وظایف و اختیارات قانونی کارکنانی که در این وضعیت قرار دارند تعارض دارد. نظام اداری در ایران انباشته از انبوه موقعیت‌های تعارض منافع است. لایحه جامع شفافیت نمی‌تواند جایگزینی برای قوانین مناسب برای مدیریت تعارض منافع باشد اما تلاش برای شفاف ساختن موقعیت‌های تعارض منافع از جمله قوت‌های این قانون است.

منبع: سایت روحانی سنج

 تعارض منافع، مخل فرایند توسعه

امیر ثامنی (رئیس گروه آمایش سرزمین سازمان برنامه‌وبودجه)ـ ۱۷ شهریور ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در نظام برنامه و بودجه

یکی از ابهامات بزرگ فراروی نظام برنامه‌ریزی کشور، فقدان تعریف و مبنا قرارگرفتن منافع عمومی (Public Interest) در اقدامات توسعه‌ای و تعارض منافع ریشه‌دار در بستر قانون و سنت‌هاست. ریشه بسیاری از سرگردانی‌ها، موازی‌کاری‌ها و حل‌نشدن و شاید تعمیق بسیاری از مسائل و چالش‌های کشور را باید در همین عامل جست‌وجو کرد که منافع برخی گروه‌ها یا افراد در مضار عده‌ای دیگر یا بالعکس قرار داشته و ازاین‌رو برایند نیروهای توسعه را در بهترین حالت، بسیار کم یا صفر می‌کند! بنابراین به سبب این خلأ بنیادی، سطح تحقق‌پذیری و کاربست‌پذیری احکام و الزامات برنامه‌ریزی بسیار پایین بوده و همواره سطح اصطکاک زیادی میان کنشگران توسعه کشور وجود دارد.

منبع: روزنامه شرق

 بخشنامه تعارض منافع، بزرگترین اتفاق سازمان بهزیستی

علیرضا حاجیونی (مدیر کل بهزیستی استان بوشهر) ـ ۱۸ شهریور ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در سازمان بهزیستی

براساس بخشنامه تعارض منافع دست اندرکاران بهزیستی که همزمان مسئولیت اجرایی و مدیریت یک مرکز را برعهده دارند، باید یکی از اینها را واگذار کنند و این بزرگترین و مهمترین اتفاقی بود که در این مدت در این سازمان اتفاق افتاد. پس از آن نیز این  قانون به صورت سخت گیرانه تر اجرا شد و براین اساس حتی افراد درجه یک هریک از کارکنان بهزیستی نیز اجازه اداره یکی از مراکز بخش خصوصی مربوط به حوزه بهزیستی را ندارند.

هرچند افرادی که علاوه بر داشتن مسئولیت اجرایی در سازمان مسئولیت یکی از مراکز خصوصی را نیز برعهده داشتند در استان بسیار اندک بود اما قانون به صورت  کامل اجرا شده است.

حاجیونی گفت: براساس این قانون دیگر هیچ مجوزی برای مدیران بهزیستی و بستگان آنها شامل همسر، فرزند، مادر،  پدر، خواهر و برادر صادر نشده است.

بخشنامه تعارض منافع موجب می‌شود تا رقابت خوبی بین خیریه‌ها و مراکز غیردولتی زیرپوشش سازمان بهزیستی کشور ایجاد شود و آسیبی به جامعه هدف بهزیستی نرسد؛ اگر مدیر مراکز و خیریه‌ها پستی در بهزیستی داشته باشد موجب می‌شود که نظارت لازم روی آن مراکز وجود نداشته باشد و از سوی دیگر بهزیستی برای مراکز زیر پوشش خود یارانه می‌دهد و استفاده از یارانه مراکز به صورت همزمان برای مدیران بهزیستی می‌تواند برای جامعه هدف بهزیستی آسیب زا باشد.

منبع: پایگاه خبری تحلیل ندای استان

 کنکور، حلقه تعارض منافع نظام آموزشی

حسین نادیان  ـ ۱۸ شهریور ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در حوزه‌ی آموزش عمومی

در رسانه‌ها عدم حذف کنکور بیشتر با کلیدواژه مافیای آموزشی کشور تطبیق داده می‌شود اما نکته اصلی این است که این مسئله به تعارض منافع نظام آموزشی گره خورده است. مسئله اصلی در برگزاری کنکور به سیاق فعلی، نمودِ آشکار تعارض منافع است و برگزاری کنکور در شرایط کرونایی یا لغو آن ربطی به موضوع موردنظر ندارد. فرایندهای خصوصی‌سازی نادرست مدارس و دانشگاه‌ها، عدم حذف کنکور و ناتوانی بسیاری از خانواده‌ها برای شرکت منصفانه در این رقابت، کاهش عمده کیفیت مدارس دولتی و غیره را نیز می‌توان پیامد تعارض منافع در نظام آموزشی دانست. برای مثال، نمی‌توان از مدیران آموزش‌وپرورش، که خود مدارس غیردولتی دارند، انتظار بهبود کیفیت مدارس دولتی را داشت درحالی‌که منافع آن‌ها در هدایت دانش آموزان به سمت مدارس غیردولتی است. وقتی‌که صداوسیما در ساعات پرمخاطب به تبلیغ کتاب‌های تست کنکور می‌پردازد و درصدی از فروش آن را صاحب می‌شود. یا با نمایش عکس و فیلم رتبه‌های برتر کنکور و حضور فلان مدرس تست کنکور هزینه گزاف طلب می‌کند نمی‌توان از صداوسیما انتظار آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها را داشت.

به نظر می‌رسد با حذف کنکور بزرگ‌ترین آسیب را سازمان سنجش به‌عنوان متولی اصلی برگزاری کنکورهای مختلف خواهد خورد چراکه فارغ از درآمدزایی از ثبت‌نام در این آزمون‌ها، سازمان سنجش کارکرد و نقش خود را از دست می‌دهد. همچنین این سازمان برای آمادگی دانش آموزان کنکورهای مشابهی برگزار می‌کند، مشاوره می‌دهد، کتاب تست منتشر می‌کند که نمی‌تواند از این منبع درآمدی چشم-پوشی کند.

منبع: خبرگزاری آنا

 اتهام تعارض منافع متوجه رئیس دفتر نخست‌وزیر کانادا

مجله مونترال ـ ۱۸ شهریور ۹۹

دسته‌بندی: نمونه‌های جهانی تعارض منافع

راب سیلور، همسر کیتی تلفورد، رئیس دفتر نخست‌وزیر در معرض این اتهام قرار گرفته که از موقعیت خود برای منافع شخصی استفاده کرده است. از زمانی که سیلور کار خود را در شرکت MCAP آغاز کرد و هم‌زمان با شروع همه‌گیری کرونا، دولت فدرال اغلب از طریق شرکت وام مسکن کانادا به ارائه برنامه‌های جدید پرداخته و یا تغییراتی در سیاست‌های موجود ایجاد کرده است که مستقیماً بر شرکت MCAP تأثیرگذار بود.

در اواخر ماه اوت عنوان شد که سیلور تلاش کرده است تا دولت را برای تغییر برخی از مقررات یارانه دستمزد اضطراری متقاعد کند. این تغییرات به نحوی بودند که درنهایت به نفع شرکت MCAP می‌شد که وی در آن مشغول به کار بود. به گفته محافظه‌کاران، این دستور از سوی مک نایر به وزیر پیشین اقتصاد، نوعی بخشنامه رمزگذاری شده برای تغییر تصمیم این وزارتخانه بود. احزاب مخالف دولت به‌شدت اعتقاددارند که مک نایر از موقعیت خود برای دستیابی به سود شخصی بهره برده است.

منبع: سایت مجله آنلاین مونترال

 رد پای تعارض منافع در رشد کتاب‌های کمک آموزشی

مهدی بهلولی (کارشناس آموزشی) ، علی محبی (معاون برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی)  ـ ۱۹ شهریور ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در حوزه‌ی آموزش عمومی

مهدی بهلولی: بحث همکاری بعضی از مؤلفان کتاب‌های درسی با مؤسسات و ناشران بخش خصوصی واقعیت دارد. البته الان که موضوع کمی حساس و بحث تعارض منافع مطرح و وزیر آموزش و پرورش هم کمی نسبت به موضوع حساس شده و قول مدیریت تعارض منافع را در این وزارتخانه داده است احتمال دارد این گونه افراد با اسامی مستعار با ناشران و انتشاراتی‌های بخش خصوصی همکاری کنند. ضمن اینکه بعضی از معلمان هم جزواتشان را به کتاب تبدیل و بعد به دانش‌آموزان توصیه می‌کنند این کتاب‌ها را خریداری و استفاده کنند.

دکتر علی محبی: واقعیت این است که نه بانک اطلاعاتی قوی وجود دارد تا ببینیم آیا کسی بوده که همزمان که کتب درسی تألیف کرده در تألیف کتب کمک آموزشی هم دست داشته و نه اینکه تا به‌حال گزارشی در این زمینه داشته‌ایم و خودمان هم خبری در این زمینه نداریم؛ بنابراین وقتی اطلاعاتی در این زمینه نداریم اصل بر این است که بگوییم چنین چیزی اتفاق نیفتاده است.

آیین نامه تعارض منافع به این موضوع پرداخته و در زمان وزارت آقای بطحایی هم رسماً ابلاغ شده که مؤلف کتاب درسی نباید کتاب کمک درسی تألیف کند؛ اگر موردی گزارش شود یا ما به آن پی ببریم با آن برخورد می‌کنیم.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی قدس آنلاین

 اعطای مجوز تولیدات رسانه‌ای به صداو سیما مصداق تعارض منافع

روزنامه اعتماد ـ ۲۰ شهریور ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در سازمان صدا و سیما

پاسخ روزنامه اعتماد به جوابیه روابط عمومی صدا و سیمای جمهوری اسلامی: به دنبال انتشار گزارش روزنامه اعتماد در روز دوشنبه ۱۷/۶/۱۳۹۹ با عنوان «سرپیچی تلویزیون از قانون» مدیریت محترم روابط عمومی صداوسیمای ج.ا.ا پاسخی را به روزنامه ارسال كردند كه در روز چهارشنبه (دیروز) منتشر گردید. در نقد حقی كه صدا و سیما برای خود قایل است اشاره به همین نكته كافی است كه هر گونه دخالت احتمالی صدا و سیما در مجوز تولیدات سمعی و بصری مصداق فساد ناشی از تعارض منافع خواهد بود. این مثل آن است كه حق صدور مجوز روزنامه‌ها را نیز به یك نشریه خاص مثلا كیهان بدهند. متاسفانه بی‌توجهی به مفهوم تعارض منافع در نظام اجرایی و قانونگذاری كشور موجب می‌شود كه چنین ادعاهایی نیز صورت گیرد.

منبع: روزنامه اعتماد

 نظارت صدا و سیما بر شبکه خانکی، مصداق تعارض منافع

علی اصغر کاراندیش (معاون حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) ـ ۱۹ شهریور ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در سازمان صداو سیما

معاون حقوقی امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامه‌ای خطاب به معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری، بر مخالفت رسمی وزارت متبوع با طرح ۲۶ نماینده مجلس برای نظارت صدا و سیما بر شبکه نمایش خانگی و VODتأکید کرد. وی در این نامه تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۷۰۰ موسسه فرهنگی و سینمایی دارای مجوز از وزارت متبوع وجود دارند که نوع فعالیت یا موضوع فعالیت آنها مستند، انیمیشن، سریال‌سازی و … است. در بخش نمایش خانگی حدود ۳۰۰۰ نفر سالانه و در بخش انیمیشن هم حدود ۱۰۰۰ نفر و مستند هم بیش از ۲۰۰۰ نفر شاغل دارد. جداسازی این بخش از وزارت متبوع واگذاری آن به سازمان صداو سیما، بر زندگی شاغلین و خانواده ایشان مستقیماً تاثیر دارد.

از طرف دیگر سازمان صدا و سیما با توجه به حدود اختیاراتی که دارد نمی‌تواند به همه این طیف وسیع خدمات را ارائه و بار آن را بدوش بکشد. صدا و سیما خود فعالیت بازرگانی و اقتصادی دارد، خود تولیدکننده سریال و… است؛ مرجع نظارتی که خود تولیدکننده باشد، ناظر امین و بی‌طرفی نخواهد بود و تعارض منافع و تزاحم آن را به همراه دارد چرا که سازمان طبیعتاً میل به تامین منافع خود دارد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دولت

 تعارض منافع عامل رشد بی رویه دانشگاه‌های غیر انتفاعی

احمد نادری (عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ) ـ ۲۱ شهریور ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در حوزه‌ی آموزش عالی

گلایه مدیران دانشگاه‌های آزاد استان اصفهان این است که دانشگاه‌های غیرانتفاعی نفس ما را بریده‌اند. به واسطه اینکه فلان معاون وزیر علوم یا فلان مدیرکل و …، دانشگاه غیرانتفاعی دارد، مجوز برخی از رشته‌ها را به دانشگاه آزاد نمی‌دهند که این امر مصداق تعارض منافع است و به نحوی شکل گرفته است که اجازه اصلاح ندارد.

راه حل تعارض منافع، برگشت به اصول انقلاب اسلامی و متوقف کردن این چرخه است، مدارس دولتی باید تقویت شوند و برای این کار هم باید مشوق‌هایی گذاشته شود، همچنین در کنکور نیز باید سهمی از مدارس دولتی دیده شود؛ در حال حاضر مدارس دولتی کمترین کیفیت را دارند و به همین دلیل مدیران حاضر نیستند فرزندان خود را در مدارس دولتی ثبت‌نام کنند و درصد بسیار کمی از آن‌ها این کار را انجام می‌دهند چراکه کیفیت مدارس دولتی و غیرانتفاعی از زمین تا آسمان است.

منبع: وبگاه خبری قلم

 مالکیت بانک‌ها در شرکت‌ها، موجد تعارض منافع

حمیدرضا حاجی بابایی (رئیس کمیسیون برنامه وبودجه مجلس) ـ ۲۱ شهریور ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در بازار سرمایه

حکمرانی شرکتی در شبکه بانکی که با تلاش مجلس شورای اسلامی در قانون گذاری و بانک مرکزی در عمل، در حال اصلاح بود، با مصوبه اخیر شورای عالی بورس آسیب خواهد دید. در واقع مجدداً بانک‌ها در شرکت‌های مختلف بازار سهام که در صنایع گوناگون پذیرش شده اند، مالکیت پیدا می‌کنند و دچار تعارض منافع از حیث عملیاتی بانکداری و تسهیلات دهی خواهند شد، از دیگر موارد پیامدهای نامطلوب این تصمیمات است.

حکمرانی شرکتی وبازار گردانی در شبکه بانکی موجب تعارض منافع می‌شود. اعتماد عمومی را کاهش و سهامداران خرد یعنی مردم را آسیب پذیر می‌کند.

منبع: خبرگزاری فارس

نسخه الکترونیکی خبرنامه هفتگی مدیریت تعارض منافع ۱۱

لینک کوتاه https://iran-bssc.ir/?p=9432

۲ دیدگاه

    • سلام وقت بخیر لینک چک شد مشکلی وجود ندارد. لطفاً تصاویر خطای موجود را به آدرس info[at]iran-bssc.ir ارسال بفرمائید تا بررسی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *