مبارزه با فساد در سطح جهان

کمپین تبلیغاتی ضد فساد «وقت بیدار شدن از خواب»

معرفی یک کمپین


کمپین «وقت بیدار شدن از خواب» بعد از وقایع موسوم به بهار عربی در سال 2012 توسط موسسه «شفافیت بین‌المللی » در 17 کشور جهان در آمریکای لاتین، آسیا، آفریقا و اروپا راه‌اندازی شد. موسسه شفافیت بین‌المللی یک چارچوب استراتژی پنج ساله برای تقویت حضور خود در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در پی بهار عربی طراحی کرده بود. در کشورهای مختلف سازمان‌های مردم‌نهاد با این کمپین همکاری می کردند. هدف این کمپین حمایت‌گری برای ترویج تغییر در رفتار دولت‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها، اشخاص حقیقی و حقوقی در جهت کاهش فساد و همچنین افزایش مشارکت شهروندان در این جنبش جهانی بود.

تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۹۸

این کمپین تبلیغاتی ضد فساد بصورت بین‌المللی طوری برنامه‌ریزی شده بود تا پیام و شعار از طریق تبلیغات تلویزیونی، برنامه‌های تلویزیونی گفتگومحور ،فیلم‌های مستند، و تابلوهای تبلیغاتی ارسال شود. شبکه های اجتماعی آنلاین مانند فیس بوک ، توییتر و یوتیوب نیز به عنوان ابزارهای تبلیغاتی مورد استفاده قرار گرفتند.

تجربه کمپین در بعضی کشورها

این کمپین در جمهوری دومنیکن در پاییز ۲۰۱۲ یک تظاهرات ملی ترتیب داد. کمپین با تبلیغات گسترده و عمومی توانست یک راهپیمایی بزرگ علیه فساد در روز جهانی ضد فساد در پایتخت برگزار کند.

کمپین همچنین در چین تایپه با همکاری مدارس محلی و منطقه‌ای توانست بیش از ۱۰ انیمیشن آموزشی درباره انواع مختلف فساد و راهکاری مقابله با آن بسازد. این ویدیوها در یک سال تحصیلی برای بیش از صدهزار دانش‌آموز و کودک به نمایش درآمد.

سازمان «آماریبو» به عنوان همکار برزیلی موسسه شفافیت بین‌المللی این کمپین تبلیغاتی ضد فساد را در برزیل اجرا کرد.هدف اصلی این کمپین نشان دادن چگونگی تاثیر فساد بر زندگی روزمره مردم برزیل بود و همچنین آموزش به شهروندان برای مبارزه با فساد و کارهایی که می توانند انجام دهند. این سازمان ویدئویی‌هایی آموزشی تولید کرده بود که در روزهایی نظیر روز جهانی ضد فساد و یا فستیوال‌ها برای مردم پخش می کرد.

این کمپین در مجارستان در یک جشنواره تابستانه موسیقی محبوب، یک فستیوال جنگ آب برگزار کرد که در واقع سمبلی از پاشیدن آب به صورت افرادی که خواب هستند و بیدار کردن آنها بود.همچنین برگزاری یک فستیوال فیلم در مورد فساد و یک فستیوال هنری شامل برگزاری کنسرت و کارگاه آموزشی و اپلیکیشن‌های موبایل مفید در مبارزه با فساد از دیگر برنامه‌های کمپین در مجارستان بود.

کمپین «وقت بیدار شدن از خواب» در لبنان

انجمن شفافیت لبنان در سال ۲۰۱۲ رهبر اصلی کمپین تبلیغاتی ضد فساد در لبنان شد. انجمن شفافیت لبنان در سال ۱۹۹۹ تاسیس شد و عمده فعالیت آن در قالب تحقیقات، انتشارات و توصیه‌های سیاستی در خصوص مبارزه با فساد در لبنان می باشد. آنها با استفاده از تحقیقات خود و گزارش‌های بین‌المللی نظیر کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه فساد یک استراتژی ملی مبارزه با فساد طراحی کرده و به اصولی مانند ایجاد ارگانیسم ملی برای مقابله با فساد ، ایجاد قانونی در مورد دسترسی به اطلاعات ، حمایت از سوت زنان و اصلاح قانون انتخابات متعقد هستند. این انجمن معتقد است که مقامات سیاسی همچنان به نادیده گرفتن خواست‌های جامعه مدنی برای حاکمیت بهتر بخش دولتی ادامه می دهند. فساد سیاسی و اداری به گستردش خود ادامه می دهد و هزینه آن را شهروندان پرداخت خواهند کرد.به همین دلیل این انجمن برای مبارزه با فساد به کمپین «وقت بیدارشدن از خواب» پیوست.

انجمن شفافیت لبنان استراتژی کمپینی خود را براساس چهارمحور زیر طراحی کرد:

  • تعامل گسترده تر و هدفمندتر با مردم ، به ویژه جوانان ، زیرا در نهایت فقط مردم می توانند جلوی فساد را بگیرند.
  • با جسارت بیشتری در مورد فساد صحبت کردن (ملاحظات و رفتارهای غیرصریح قبلی از دستورکار خارج شد)
  • همکاری نزدیک تر با شرکای خود و ائتلاف با دیگر ذی‌نفعان و رسانه‌ها
  • استفاده از نفوذ خود برای اعمال فشار بیشتر بر تصمیم گیرندگان سیاسی برای اجرای اصلاحات ضد فساد

این انجمن برنامه زیر را برای فعالیت‌های خود معرفی کرده بود:

  • یک کمپین تلویزیونی و مطبوعاتی و یک گردهمایی در فضای باز که برای آن فضای تبلیغاتی رایگان توسط رسانه ها به انجمن اعطا شده است.
  • نامه نویسی گسترده و یک کمپین آنلاین که با هدف جمع آوری حداکثر امضا از شهروندان در قالب یک طومار که از مقامات سیاسی می خواهد اجرای کنوانسیون UNCAC را در دستور کار قرار دهند.
  • استفاده از فیس‌بوک برای دریافت گزارش‌های فساد از جانب مردم
  • یک فعالیت تبلیغاتی که شامل توزیع طومار امضاها از طریق شبکه فعالان انجمن در ۲۶ منطقه از کشور
  • سازماندهی تظاهرات برای ارائه طومار(با بیشترین امضای ممکن) در مقابل مجلس
  • ایجاد یک جایزه روزنامه نگاری تحقیقاتی و یک جایزه برای بهترین فیلم های وایرال شده ضد فساد برای دانشجویان هنر و تبلیغات
  • یک شام جشن جمع‌آوری اعانه

یکی از اقدامات صورت گرفته توسط این کمپین در لبنان در سال ۲۰۱۳ آموزش به جوانان فعال در انجمن‌های جوانان  در زمینه حمایت‌گری و مدیریت بودجه و حکمرانی خوب بود. این جوانان به صورت دموکراتیکی در انجمن‌های خود به عنوان رهبر انتخاب می شدند و با استفاده از آموزش‌ها آنها به همکاری نزدیک با مقامات شورای شهر می‌پرداختند. آنها مراقب امور مالی بودند و اطمینان حاصل می کردند که پول عمومی در جامعه به خوبی خرج شده است.

در مجموع باید گفت که این فعالیت‌ها بیشتر یک کمپین تبلیغاتی بودند تا یک برنامه منسجم حمایت‌گری و در واقع هدف موسسه شفافیت بین‌المللی انجام حمایت‌گری مستقیم در کشورها نبوده است بلکه به دنبال حساس‌سازی جهانی در خصوص گسترش فساد و متعاقب آن بروز انقلاب و خشونت نظیر بهار عربی بوده است.

منابع و ماخذ:

  • Launch of an anti-corruption advocacy campaign, 2012, transparency.org
  • transparency-lebanon.org
  • Global grassroots campaign against corruption reaches over three million people, 2013, transparency.org
  • Time to wake up!’ The TI global campaign reaches over 3 mln people, 2013, irpi.eu
  • Time to Wake Up,Transparency International launches global ant-corruption campaign, http://www.businessnews.com.lb
  • ۵ Way’s We’re speaking out against corruption around the world, 2013, http://blog.transparency.org
لینک کوتاه https://iran-bssc.ir/?p=4808

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *