طرح ترویجی خبرنامه هفتگی مدیریت تعارض منافع

سال انتشار: 1399
خبرنامه هفتگی مدیریت تعارض منافع

تاریخ انتشار : ۰۱ تیر ۹۹

تعارض منافع پدیده‌ای جهانی و فراگیر است که نمونه‌ها و موقعیت‌های آن در قریب به‌اتفاق کشورها محل توجه مردم و حکومت‌ها است. به گواه تجارب عملی و پژوهش‌های تجربی، تعارض منافع ریشه بسیاری از ناکارآمدی‌ها، اختلال‌ها و اشکال متنوع فساد است که منجر به تضعیف ظرفیت اجرایی حاکمیت و تشدید نابرابری و بی‌اعتمادی در جامعه می‌شود.

مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی از ابتدای تیرماه ۱۳۹۹ به‌صورت هفتگی در قالب خبرنامه‌ای در راستای پایش و معرفی ابعاد مختلف تعارض منافع در ایران و ایجاد شبکه‌ای از سیاست‌گذاران، پژوهشگران و فعالان مدنی دغدغه‌مند نسبت به مسئله مدیریت تعارض منافع، به رصد رسانه‌های مجازی و مکتوب پرداخته و مطالب و موضوعاتی که در این رسانه‌ها حول کلیدواژه‌های «تعارض منافع»، «تضاد منافع»، «منافع متعارض» و مفاهیم مشابه منتشر می‌شوند، استخراج کرده و مورد تحلیل و تلخیص قرار می‌دهد. تا نیمه تیر ۱۴۰۰، ۵۰ شماره از این خبرنامه منتشرشده است و تهیه و انتشار آن همچنان ادامه دارد. انعکاس برنامه‌های تصویری و چندرسانه‌ای مرتبط با تعارض منافع نیز در این خبرنامه دنبال شده است.

در سال ۱۳۹۸ استخراج این موضوعات در قالب خبرنامه‌ی هفتگی مقابله با فساد، فقر و تعارض منافع صورت می‌گرفت. اما نظر به اهمیت موضوع تعارض منافع، این پرونده اکنون در قالب یک خبرنامه هفتگی جداگانه رصد شده و انتشار می‌یابد. تدوین و انتشار این خبرنامه به‌منظور ایجاد گفتمانی در جامعه برای پررنگ کردن نتایج فسادزای ناشی از تعارض منافع که درنهایت نا عدالتی اجتماعی را بیش‌ازپیش گسترش می‌دهد، صورت می‌گیرد.

در همین راستا، استخراج محتوای تولیدشده در شبکه‌های اجتماعی (توییتر، تلگرام و اینستاگرام) نیز در دستور کار مرکز توانمندسازی بوده و در چارچوب انتشار خبرنامه هفتگی به همت همکاران مرکز، تحلیل‌های هفتگی از مواضع کاربران شبکه‌های اجتماعی در زمینه تعارض منافع نگارش می‌شود، همچنین مقدمه‌ای ذیل مبانی نظری و روش‌شناختی یا حوزه‌های متنوع مرتبط با تعارض منافع مطابق با اخبار روز به‌عنوان درآمدی تحلیلی در خبرنامه هفتگی مدیریت تعارض منافع منتشر می‌شود. این مقدمه‌ها نیز در ذیل مبانی نظری و روش‌شناختی تعارض منافع و دیگر حوزه‌های مفهومی و پژوهشی تعارض منافع در سایت مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

خبرنامه مدیریت تعارض منافع این امکان را به خوانندگان خود داده است تا مطالب خود شامل یادداشت، نقد، اخبار و یا تعارضات منافعی که در سازمان‌ها، محیط کار و پیرامون خود مشاهده می‌کنند از طریق راه‌های ارتباطی مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه برای انتشار در خبرنامه به دست مرکز برسانند. همچنین این خبرنامه برای بیش از ۱۰ هزار نفر از مشترکان شامل پژوهشگران، اندیشکده‌ها، اساتید دانشگاه و صاحبان مناصب دولتی و خصوصی و افرادی که در حوزه تعارض منافع دغدغه‌ای داشته و مطالبی تولید کرده‌اند، به‌صورت هفتگی ارسال می‌شود.

امید است تولید و انتشار این خبرنامه بتواند محلی برای انتشار آرا، نظرات، انتقادات و تحلیل‌های افراد با گرایش‌های فکری متفاوت بوده و زمینه‌ای ترویجی برای حساس سازی افکار عمومی در بررسی و مدیریت تعارض منافع در سازمان‌ها، شرکت‌ها و مجموعه‌هایی باشد که خواسته و ناخواسته درگیر تعارض منافع هستند.

 

لینک کوتاه https://iran-bssc.ir/?p=17916

پژوهشگر

سمانه سهرابی

کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران
کارشناس پژوهشی مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *