ارزیابی مشارکتی سامانه‌های شفافیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

سال انتشار: 1399
ارزیابی مشارکتی سامانه‌های شفافیت

تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۹۹

پارادایم‌های جدید توسعه حضور ذی‌نفعان در تمام مراحل توسعه را امری اجتناب‌ناپذیر در نظر می‌گیرند. در نظریه‌های جدید، ذی‌نفعان و شهروندان از سطوح ابتدایی تعیین مسئله تا طراحی سیاست و ارزیابی آن باید حضوری فعال داشته باشند. دلیل توجه به حضور شهروندان به صورت هم‌زمان ناشی از کارآمدی و دموکراسی است. تجربه‌های توسعه‌ای نشان داده است که حکمرانی خوب بدون تعامل با شهروندان معنایی ندارد و موفقیت در پروژه‌های توسعه‌ای نیازمند مشارکت تمام ذی‌نفعان است. از طرف دیگر، بخش عمده‌ای از تلاش‌ها برای به مشارکت گرفتن ذی‌نفعان به‌صورت عمومی و گروه‌های حاشیه‌ای به‌طور خاص ناشی از تلاش برای ارتقای دموکراسی در کشورها است.

ارزیابی مشارکتی سامانه‌های شفافیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روزهای سیزدهم الی پانزدهم دی‌ماه ۱۳۹۹ با حضور ۹ تشکل و اندیشکده شامل مرکز غیردولتی توسعه فراگیر سلامت اداری و مبارزه با فساد، موسسه دیده‌بان شفافیت و عدالت، جمعیت هم‌اندیشان دادخواه، هسته پژوهشی سلامت اداری و مبارزه با فساد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، اندیشکده سیاست‌گذاری اقتصادی تهران، آزمایشگاه داده و حکمرانی اندیشکده حکمرانی شریف، موسسه مردم‌نهاد توسعه فراگیر شفافیت و مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی انجام شد.

در این رویداد ۱۴ سامانه از ۹ معاونت و سازمان تابعه این وزارتخانه شامل سازمان بهزیستی کشور، سازمان تأمین اجتماعی، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی، صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر، بانک رفاه، صندوق بازنشستگی کشوری، معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال، معاونت روابط کار و معاونت تعاون مشارکت داشتند.

هدف راهبردی مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه از توسعه «ارزیابی مشارکتی» حل مسائل کشور از طریق ایجاد شبکه اصلاحی است. اهداف عمومی مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه از طراحی ارزیابی مشارکتی شامل:

  1. ایجاد شبکه‌های سازمان‌یافته برای حل مسائل کشور؛
  2. گسترش و تعمیق ارتباط سازمان‌های غیردولتی و دولتی؛
  3. تقویت دانشی و فنی سازمان‌های غیردولتی.

انتخاب سامانه‌های شفافیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان اولین پروژه ارزیابی مشارکتی با سه هدف عمده بوده است:

  1. سامانه‌های شفافیت خود یکی از اصلی‌ترین ابزار شفافیت و پاسخ‌گویی است. بهبود عملکرد این سامانه‌ها از طریق ارزیابی مشارکتی «یک تیر و دو نشان» در مسیر بهبود وضعیت شفافیت و پاسخ‌گویی است؛
  2. موضوع شفافیت یکی از اصلی‌ترین علایق مرکز بوده و شبکه همکاری گسترده‌ای نیز با سازمان‌های غیردولتی فعال در حوزه شفافیت داشته است؛
  3. دارای ظرفیت مناسب برای ارزیابی مشارکتی بوده و پیچیدگی عملیاتی آن نسبت به پروژه‌های چون دولت الکترونیک، بودجه، تعارض منافع و بسیاری دیگر از مسائل موردعلاقه مرکز کمتر است.

در انتهای این رویداد سازمان‌های غیردولتی مشارکت‌کننده سامانه‌های حاضر در رویداد را رتبه‌بندی کردند که به ترتیب سامانه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا)، سازمان بهزیستی کشور، بانک رفاه کارگران و سامانه یکپارچه نظارت و ارزیابی عملکرد شستا به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم را از آن خود کردند.

علاوه بر این گزارش کارشناسی سازمان‌های غیردولتی و اندیشکده‌های حوزه شفافیت درباره وضعیت این سامانه‌ها و همچنین پیشنهاد‌های آن‌ها در قالب گزارشی ۲۷۰ صفحه‌ای در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفت.

پژوهشگران: میلاد زمان، سعید هراسانی

با همکاری تشکل‌های:

  • مرکز غیردولتی توسعه فراگیر سلامت اداری و مبارزه با فساد
  • موسسه دیدبان شفافیت و عدالت
  • جمعیت هم اندیشان دادخواه
  • هسته پژوهشی سلامت اداری و مبارزه با فساد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
  • کمیسیون مبارزه با فساد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران
  • اندیشکده سیاست‌گذاری اقتصادی تهران
  • آزمایشگاه داده و حکمرانی
  • موسسه مردم‌نهاد توسعه فراگیر شفافیت

 

 

لینک‌های پیوست:

لینک کوتاه https://iran-bssc.ir/?p=17912

پژوهشگر

میلاد زمان

کارشناسی ارشد اقتصاد توسعه

کارشناس پژوهشی- حمایتگری مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه (1400-1397)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *