طراحی و راه‌اندازی پایگاه پیوست عدالت (ارزیابی تأثیر برابری)

سال انتشار: 1400

تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۰۰

علی‌رغم محوریت گفتمان عدالت‌ورزی در نظام جمهوری اسلامی، به سبب عدم طراحی سیستماتیک شیوه‌هایی برای ارزیابی تحقق عدالت در تمامی برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان، میانه و خرد اجزای مختلف حکومت، این آرمان تحقق مطلوب نیافته و شاهد تشدید تبعیض‌ها، بی‌عدالتی‌ها و شکاف‌های طبقاتی در جامعه بوده‌ایم.

در راستای پیگیری نظام‌مند، سنجش پذیر و عملیاتی این اصل اساسی نظام حکمرانی، پایگاه پیوست عدالت به سفارش معاونت رفاه اجتماعی توسط مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی طراحی و راه‌اندازی شده است. در این پایگاه علاوه بر تجمیع تمامی مطالعات و پژوهش‌های مرتبط با موضوع عدالت و نابرابری در قالب کتاب، رساله و پایان‌نامه، طرح‌های پژوهشی و گزارش کارشناسی، مقالات علمی و … تجارب جهان و ایران در ارزیابی اثر عدالت اجتماعی تدوین و ارائه‌شده است.

همچنین با تقسیم‌بندی مطالعات فوق در ۱۵ حوزه پژوهشی مجزا در این پایگاه کار مطالعه تخصصی و جستجو برای علاقه‌مندان آسان شده است. تاکنون بیش از ۱۴۰ جلد کتاب، ۲۰۰ عنوان پایان‌نامه ارشد و دکتری؛ ۱۲۰ عنوان طرح پژوهشی و گزارش کارشناسی و ۶۰۰ عنوان مقاله علمی – پژوهشی در این دسته‌بندی‌ها در اختیار مخاطبان قرارگرفته است.

دستیابی به مدل جامع ارزیابی اثر عدالت در برنامه‌ریزی‌ها، سیاست‌گذاری‌ها، مصوبات و قانون‌گذاری ارکان مختلف نظام جمهوری اسلامی ازجمله دولت و مجلس شورای اسلامی، ازجمله اهداف درازمدت این پایگاه است. دستاوردهای حاصل‌شده در این زمینه در این پایگاه تدریجاً منتشرشده و در معرض مطالعه و بررسی عمومی قرار می‌گیرد.

 

نام پژوهشگران و همکاران: سمانه سهرابی، محمد عادلی، سمانه ذاکری، فرشته الهی، زهره سروش‌فر.

لینک کوتاه https://iran-bssc.ir/?p=21367

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *