اطلس رفاه ایرانیان

سال انتشار: 1400

تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۰۰

 

در سال‌های اخیر معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌منظور اجرای بهینه و هدفمند سیاست‌های کاهش فقر «پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان» را ایجاد کرده و با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط توسعه داده است. این پایگاه، اطلاعات بیش از ۲۴ میلیون خانوار یارانه بگیر در کشور را در خود ذخیره کرده است که با توجه به اینکه این اطلاعات بر اساس کد ملی و داده‌های ثبتی افراد سازمان‌دهی شده است، از دقت بالایی برخوردار بوده و مبنای مهمی برای تصمیم‌گیری در حوزه رفاه و تأمین اجتماعی محسوب می‌شود.

در حال حاضر، پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان منبعی بسیار غنی از داده‌های ثبتی در زمینه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی را در خود ذخیره کرده است که می‌توان علاوه بر اجرای سیاست‌ها و برنامه‌ها، از این اطلاعات در زمینه‌های مختلف پژوهش، سیاست‌گذاری و ارزیابی نیز استفاده کرد.

«اطلس رفاه ایرانیان» با این هدف تدوین‌شده است که با استفاده از تجمیع اطلاعات در سطح شهرستان‌ها و استان‌های کشور تصویری از وضعیت رفاه و فقر استان‌ها و شهرستان‌ها و مقایسه آن‌ها با سایر مناطق ارائه نماید تا عصای دست برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران سطوح مختلف ملی، استانی و شهرستانی باشد.

 اطلاعات ارائه‌شده در این اطلس از چند ویژگی برخوردار است که آن را از اطلاعات مرسوم حاصل از اجرای طرح‌های آماری اعم از سرشماری و نمونه‌گیری متمایز می‌نماید. اول آنکه همه اطلاعات ارائه‌شده در این اطلس ثبتی است و از این نظر خطاهای مرسوم طرح‌های آماری را ندارد. دوم آنکه در صورت همکاری دستگاه‌های مربوط، اطلاعات آن به‌طور مرتب و به‌موقع قابل به‌روزرسانی است. سوم آنکه اطلاعات اطلس در ریزترین سطوح جغرافیایی قابل‌ارائه است.

در حال حاضر این اطلس اطلاعات را در سطح شهرستان ارائه می‌نماید و تلاش دارد ضعف موجود در دسترسی به داده‌های شهرستانی که همواره یکی از دغدغه‌های برنامه‌ریزان منطقه‌ای بوده است را پوشش دهد. بااین‌حال، در صورت نیاز، ارائه اطلاعات در سطوح جغرافیایی خردتر نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

اطلس رفاه ایرانیان مجموعاً شامل ۳۲ جلد است که یکی از آن‌ها اطلس کل کشور و ۳۱ جلد دیگر مربوط به هر یک از استان‌ها هستند. در هر جلد، وضعیت کشور/استان به تفکیک ۳۱ شاخص رفاهی در زمینه‌های اطلاعات جمعیتی ـ اجتماعی، اطلاعات اقتصادی، بیمه‌های اجتماعی و اشتغال، حمایت اجتماعی و سلامت ارائه‌شده است.

برای به دست آوردن یک تصویر دقیق‌تر از وضعیت فقر در استان‌ها و شهرستان‌ها، با محاسبه سه شاخص «فاقد درآمد ثابت»، «سه دهک پایین» و «تحت پوشش نهادهای حمایتی»، یک «نمره فقر» به‌دست‌آمده و بر اساس آن، رتبه‌بندی از استان‌ها و شهرستان‌ها صورت گرفته است. به‌این‌ترتیب می‌توان برآورد کرد که در کل کشور کدام استان‌ها ازلحاظ فقر در وضعیت بدتری هستند و نیز در هر استان، وضعیت فقر شهرستان‌های مختلف به چه صورت است.

مجری طرح: دفتر مطالعات رفاه معاونت رفاه اجتماعی با همکاری مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه

مدیر پروژه: سیدهادی موسوی نیک

پژوهشگران: فهیمه بهرامی ـ سهند قاری‌زاده- پیمان مقدم

لینک کوتاه https://iran-bssc.ir/?p=21420

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *